[18]

GLUASAD AN TALAIMH.

Tha ghluasad shònruichte aig an talamh, a bhios sinn a nis afeuchainn a mach, agus anns am bi air fhaicinn leinn, air mhodh ro-shoilleir, Cumhachd, Gliocas, agus Maitheas aChruithfhir. Tha aon do na gluasadan so timchioll air aisil, anns am bheil ecuir car dheth anns na ceithir-uaire-fichead. Than aon eile timchioll na gréine, anns am bheil edeanamh cuairt anns abhliadhna, noam briathraibh eile, ann an 365 làithean, 5 uairean, agus 49 mionaidean. Leis na gluasadan so than t-Uile-chumhachdach atoirt mun cuairt gu bhi aleantuinn a chéile, ann an ordugh maiseach, agus oidhche, samhradh agus geamhradh, earrach agus fogharadh.

Leis an roladh lathail air aisil, than Cruithfhear ationndadh gach earrann do aghaidh an talaimh ris aghréin, a chum gum bi i acomhpairteachadh ris o gu da solus agus da teas. Mar so shuidhich Dia, ’na mhòr ghliocas, reachd, no lagh tre am bheil sinne asealbhachadh amhaitheis, ann a bhi amealtuinn aimsir tàimh agus aimsir oibre, aimsir soluis agus aimsir dorchadais.

Feumaidh sinn a nis a bhicuir a mach dearbhaidhean gu bheil an talamh da rìreadh aroladh air aisil.

N uair a sheasas sinn a mach air còmhnard, air oidhche shoilleir, reultach, agus a ghabhas sinn


[19] beachd air aghaidh nan speur, bheir sinn fainear gu bheil gluasad daonnanach anns an iarmailt mhaiseach, loinnreach sin, ris am bheil aig an àm ar sùil air ationndadh. Ma dhamhairceas sinn air rionnag, no air grunnan do rionnagan, anns an aird an ear, dìreach os ceann oir nan speur; chi sinn, an deigh tamuill bhig, gu bheil iad so air éirigh suas nis àirde anns an adhar. An ceann sea uairean an deigh an àm anns an damhairc sinn riu an toiseach, tha iad gu h-árd air mullach nan speur: agus an ceann sea uairean eile, tha na ceart reultan adol fodha ann an oir nan speur mun iar. Ann an ùine àth-ghoirid faodaidh sinn an gluasad (a réir coltais) a than so fhaicinn, ma chuireas sinn cuspair air chor-eiginluibheir no simealaircraobh, no mullach cnuicanns an aon sreath ris an reul air am bheil sinn abeachdachadh. Cha ruig sinn a leas sealltuinn an àird, ach gle ghoirid, an uair a bheir sinn fainear gu bheil an reul, air am bheil ar sùil, air gluasad seachad air achuspair a bhan toiseach anns an aon sreath rithe.

Tha e air a thoirt fainear leis an neach as aineolaiche gu bheil aghrian, a chithear anns an àird an ear aig sea uaireansa mhaduinn, agluasad (a réir coltais) gu mullach nan speur aig meadhon-; agus aig sea uaireansan anmoch gum faicear i anns an airden iar.

Dealbh 2.

A nis bithidh an coslas co-ionann, co dhiu a than talamh ationndadh air aisil ann am meadhon nan speur, no na speuran ationndadh timchioll


[20] an talaimh. Cha chuir aon neach, a thagabhail beachd air cuspairibh ma thimchioil, teagamh gu bheil aon don ni so atachairt. Tha e soilleir gu leoir gu bheil an talamh, no na neamhan, ationndadh mun cuairt, aon char anns na ceithir-uaire-fichead. On dealbh so chithear gum bi coslas nan speur an t-aon ni, co dhiubh is e an talamh na iadsan a tha ationndadh mun cuairt. Abair gur e meadhon an dealbha, A B C D, an talamh, agus
[21] an taobh a mach, a b c d, na speuran. Abair gu bheil neach air an talamh aig A; ’se oir nan speur aige-san B agus D; agus mar sin chi e, mase an e, aghrian G ag éirigh, mar gum bann aig B: no, mas in oidhche a thann, tha na rionnagan aig b aig oir nan speur, air an dara laimh, agus iadsan aig d air an laimh eile. Tha iadsan aig a air druim an adhair, no ann am mullach nan speur. A nis abair gu bheil an neach so, ann an gluasad an talaimh air aisil, agus gun fhaireachdainn aig air, do bhrigh gu bheil an t-adhar agus gach ni ma thimchioll air an giulan mun cuairt leis na shiubhal, air gluasad mun cuairt, o A gu B, an sin tha aghrian G, no na reultan aig b, mar gum biodh iad air éirigh an aird ceum an deigh ceum, gus am bheil iad a nis aig druim an adhair: agus mar a than spot so don talamh agluasad a chum C, tha na reultan aig b, mar gum bann air tionndadh mun cuairt an rathad eile, gus am bheil iad a nis aig oir-nan-speur air an taobh an iar. Uaith so chithear leinn gur en t-aon choslas a tha air fhaicinn anns na speuran co dhiu a than talamh aroladh air aisil ris an ear, no na speuran ationndadh ris an iar.

Mar a dhainmich sinn roimhe, tha, mata, aon chuid an talamh no na neamhan acuir car dhiubh anns na ceithir uaire fichead.

Mase an talamh a thationndadh anns an tìm so, feumaidh, do bhrigh agus gur e thomhas ma thimchioll còr agus 24,000 mìle, gu bheil cuibhrionn


[22] da uachdar agluasad tuille is 1000 mìle anns an uair. Than gluasad so nis luaithe na tha sinn cleachdta ri fhaicinn, agus mar so faodaidh nach bi e air a chreidsinn le cuid gur comasach dha bhi. Do bhrigh nach eil ni air bith is gnàth leo bhi faicinn mun cuairt doibh asiubhal co luath, tha iad am beachd nach a tha e comasach gum biodh an cuspair so. Ach chaneil iad atoirt fainear le bhig àicheadh an ni so, gum feum iad a bhicreidsinn ni gu mòr as neo-choltaiche. Chan fhaodar àicheadh gu bheil gluasad ann, an dara cuidsna neamha na anns an talamhgu bheil aon diubh acuir car dheth anns na ceithir uaire fichead. Mureil an talamh ma ta acuir car dheth, feumaidh gu bheil na neamha. Mas iad na neamhan a thagluasad, cia co luathsa than gluasad sin. Ma ghabhas sinn beachd a rìs air dealbh 2, chi sinn achùis so nis soilleire. Abair gur e A B C D an talamh, agus G a ghrian, tha e soilleir gu leoir masi aghrian a thadol timchioll an talaimh, gu bheil astar is aice rithriall na bhiodh aig uachdar an talaimh agluasad air aisil, do bhrigh gu bheil i agluasad ann an cuairt is . Tha fios againn mar a dhainmich sinn, mase an talamh a tha agluasad gur e còr agus 24,000 mìle an t-astar a dhfheumas gach earrann da uachdar a dheanamh ann an car iomlan, ’se sin, anns na ceithir uaire fichead. Mas i, ma ta, aghrian a thasiubhal timchioll an talaimh, ciod en t-astar a dh fheumas ise a dheanamh anns an ùine cheudna. ’Se a céin cuig deug
[23] agus ceithir fichead muillion [Chaneil e ro-fhurasda don inntinn a ghabhail a stigh cia co anabarrach mòrsa than àireamh so, muillion, ’se sin mìle do mhìltean. Chum ni-eigin do bhreithneachadh a thoirt dhuit air a so, “Smuainich ciod an ùine a ghabhadh tu a cunntadh muillion do dhaoine nan robh iaddol seachad ort air an rathad mhòr. Abair gun robh tri fichead dhiubhdol seachad ort na h-uile mionaid, agus gun robh thu gan cunntadh, gun stad, deich uairean anns na h-uile latha, ghabhadh tu mìos mun rachadh an aon mhuillion gu h-iomlan seachad ort!” ] (95,000,000) mìle on talamh, agus air an aobhar sin, mas ise a tha agluasad mu thimchioll-san, feumaidh gu bheil i asiubhal anns achuairt so, còr agus 590,000,000 mìle anns na ceithir uaire fichead; se sin, chan e 1000 mìlesan uair, mar a thubhairt sinn a bhan talamh agluasad, ach ceithir thar fhichead muillion mìle (24,000,000) ’san ùine sin, ni gun teagamh is neo-choltaiche. Bha e do-chreidsinn leat gun robh cuspair co mòr ris an talamh agluasad co luath ri 1000 mìlesan uair, ach nach eil e gu mòr nis do-chreidsinne gum biodh an cuspair soam ball mòr so 1,400,000 uair nis nan talamh, aruithna chuairt còr agus 24,000,000 mìlesan uair? Mar an ceudna than t-aon is dlùithe dhuinn do na reultan suidhichte tuille agus 20,000,000,000,000 mìle uainn, agus mar sin, ma than leughadair fathasd asmuaineachadh gur iad na speuran gu h-àrd a thadol timchioll an talaimh, feumaidh gu bheil na reultan so agluasad 1400,000,000 mìle (ceithir ceud
[24] deug muillion) ann an tiota (second). Mar a leig sinn ris cheana, leis an dealbh a chuir sinn far comhair, bithidh an coslas an t-aon ni, co dhiu a than talamh agluasad am meadhon nan speur, no na speuran timchioll an talaimh. Nach eile e mata nis usachreidsinn gur en talamh a tha agluasad?

Tha ùghdair ainmeil anns aBheurla alabhairt mun ni so anns an t-samhladh a leanas: Nach biodhmaid ga chunntas na ni aimideach nam biodh neach acuir air a cois beairt-innleachd leis am biodh an luidheir agus an teine air an toirt mun cuairt air eun a bha gu bhi air aròsdadh, a chum agus gum biodh gach taobh fa leth dheth air a dheasachadh, an àite innleachd a bhiodh co furasda a dheanamh, leis am biodh an t-eun ationndadh mun cuairt a chum a bhi air aròsdadh gach cuibhrionn deth fa seach le teas an teine? Gun teagamh bhiodh e air a ràdh, Nach robh fìor ghliocas air a thaisbeanadh leis an ni so idirnach robh ann ach obair chearbach gun fhéum. Am bi sinn mata asmuaineachadh gun dthugadh an t-Uile-chumhachdach air na bheil do shaoghail mhòra anns an iarmailt a bhi aruith timchioll abhuill so don chruitheachd air am bheil againne ar còmhnaidh, airson aobhar a bhiodh air a chuir an gniomh acheart co math le bhi ationndadh na cruinne so féin air a h-aisil? Bithidh e soilleir do gach neach ma theid cuspair cruinn a thionndadh air aisil, no dheilg, fa chomhair coinnle, gum faigh gach earrann don


[25] chuspair sin fa seach solus agus teas na coinnle, co math agus ge do bhiodh achoinneal air agiùlan mu thimchioll achuspair. ’S amhluidh a ta e do thaobh an talaimh agus na gréine.

A rìs, ann an cumadh an talaimh tha dearbhadh eile againn air aghluasad air aisil. Tha e air a dhearbhadh gu soilleir, gu bheil aomadh aig gach meall a tha air a thionndadh gu clis air aisil gu bhi abolgadh a mach mu thimchioll a mheadhoin, agus afàs ni-eigin còmhnard aig cinn na h-aisil. ’Se so dìreach cumadh an talaimh, mar a leig sinn ris cheana; chaneil e gu h-iomlan cruinn, ach abolgadh a mach aig aChearcall-mheadhoin, agus air aleudachadh aig na h-aisil. ’Se so mar an ceudna cumadh nam Planaidean eile, a tha air am faicinn gu soilleir le gloine-amhairc a bhi ationndadh air an aisil, agus mar so asealbhachadh air gach taobh solus agus teas na gréine.

Tha cuid do reultan anns an iarmailt, agus an àireamh gu mòr is , ris an canar reultan suidhichte, no socruichte, do bhrigh gu bheil iad a ghnath air am faicinn anns an aon suidheachadh do thaobh càch a chéile. Tha àireamh bheag eile do reultan ann a thag atharrachadh an ionaid do thaobh suidheachadh nan reultan eile, agus air an aobhar so ris an canar planaidean no reultan siubhlach. ’Ses ciall don fhocal Planaidean, Seachranaichean. Mar so goirear do reultan aChrann-Arain, na Slait-thomhais, agus Grunnan no Grioglachan nan Seachd-Rionnag, Reultan Suidhichte, ach goirear do Reul na maidne,


[26] no Reul abhuachaille, mar a chanar dhithan cuid do àitibh, agus do Mhars, is beagan do reultaibh eile, Planaidean. Ach gheibh sinn tuille mìneachadh air so, nuair a theid sinn nis faide air ar n-aghaidh anns an leabhar.

An uair a tha sinn atoirt fainear gu bheil aghrian, aghealach, agus na planaidean eile air am bheil sinn comasach air a bhigabhail beachd le gloineachan, ationndadh air an aisil, tha sinn aco-dhùnadh gu bheil aphlanaid so air am bheil againne ar còmhnuidh adeanamh an ni ceudna.

Sin argumaid ma dheireadh a bheir sinn air aghaidh air aphuinc so, gu bheil clach, a thatuiteam on taobh an ear do mhullach tùir, no stiopaill àird, atighinn a dhionnsuidh an làir, chan ann aig bonn an tùir, mar a shaoileamaid a bhitheadh i, agus mar gun teagamh a bhitheadh i, nam biodh an talamh stéighichte, ach a mach astar beag uaith. Chan eil mìneachadh air bith air a so, ach le bhigabhail a stigh roladh an talaimh air aisil. Ach ma cheadaicheas sinn an ni so, tha e so-thuigsinn. Tha mullach an tùir nis faide a mach o chridhe, no aisil an talaimh, na abhonn, agus mar so do bhrigh gu bheil egluasad ann an cuairt is , feumaidh gu bheil egluasad nis luaithe, agus acomhpairteachadh siubhal is cabhagaiche ris achloich na bhiodh aice air uachdar an talaimh; agus air dhith an siubhal so fhaotainn, tha i acumail air a h-aghaidh nis luaithe na uachdar an talaimh, agus mar so a’


[27] tuiteam, chan ann aig abhonn, ach beagan a mach uaith, air an taobh an ear dheth.

Theagamh gu bheil an leughadair ag ràdh, Tha na h-argumaidean sin gle dhàicheil, ach na dheigh sin uile, chan fhaod sinn a bhicreidsinn ni a tha calg-dhìreach an aghaidh fòghluim ar sùilean. Nacheil e air fhaicinn leinn gu soilleir, gu bheil aghrian agus na réultan atriall mun cuairt air an talamh on ear gun iar? Chaneil sinn ag iarraidh àicheadh nach e so teisteas do shùilean: agus mureil do shuilean ga dmhealladh aig àm air bith eile, chan iarr sinn ort a bhicuir cùl rin teisteas anns an ni so. Gidheadh, ma dhearbhas sinn ort gu bheil iad ga dmhealladh ann an nithibh eile, ’se theireamaid, Bi air dfhaicill: faic nacheil iad ga dthreòrachadh ann an slighe cheàrr do thaobh an ni so cuideachd.

Nach robh thu riamhad sheasamh air ceithe agus long aseoladh uaithe? Air dhuit do shùil a bhi air an long, nach do shaoil thu, ’sa cheud dol a mach, gum be an ceithe a bha agluasad agus nach bi an long? An do sheol thu riamh airCanal,” nach do shaoil thu, ’nuair a dhamhairc thu thairis air taobh abhàta, gur h-i abhruach a bhagluasad, agus nach bi am bàta anns an robh thuad shuidhe? Nach cuimhne leat do shùil a thogail suas ris aghealaich air oidhche stoirmeil, agus thum beachd gum fac thu i aruith le cabhaig mhòir seachad air na neoil? Gidheadh ma sheall thu nis furachaile rithe ann an aon sreath ri craobh, luidheir, no


[28] cuspair àrd sam bith, chunnaic thun sin nach bi aghealach a bharuith seachad air na neoil, ach na neoil seachad air aghealaich. Ma chuir do shùilean am mearachd thu anns na nithibh so, agus gum bann a mhàin le sealltuinn nis cùramaiche ris achùis a bha thu air do chuir ceart, nach d-thig e dhuit tinntinn fhosgladh do na h-argumaidean a chuir sinn fa dchomhair gu bhidearbhadh an teagaisg so?

Theagamh gu bheil an ni so atighinn ann an inntinn an leughadair: —Ma tha an talamh adol mun cuairt air amhodh so, cionnus a tha sinn gu tèaruinte aseasamh airaghaidh, anns gach suidheachadh anns am faod e bhi? Feumaidh ann an uair dheug na dheigh so, gum bi acheart taobh a tha ri mullach nan speur aig an àm so mar gum bann fuidhe. Cionnus, mata, nach eil sinn atuiteam dheth? Thugamaid fainear, tha lagh, no reachd àraidh air a chuir leis aChruithfhear anns gach cearna don chruthachadh, leis am bheil comas aig gach uile chuspair, a réir a mheudachd, a bhitàladh chuspairean eile da ionnsuidh. Leis an lagh so tha gach ni air uachdar, no dlù air uachdar an talaimh air a tharruing rathad cridhe an talaimh. ’S ann leis an lagh a than so a tha achlach, a tha thutilgeil suas anns an adhar, apilleadh a nuas a dhionnsuidh an talaimh a rìs. ’Se so an reachd is aobhar gu bheil an neach a thafeuchainn ri leum an àird air a tharruing gu clis da aindeoin air ais a rìs. ’Se so an lagh a thatarruing a nuas as na neoil an uisge, a


[29] tha amathachadh agus ag ùrachadh an talaimh. Goirear dheth Comas-tàlaidh. Than comas-tàlaidh so, le gliocas an Tighearna, anns acheart tomhas a tha comh-fhreagarrach ri comhfhurtachd a chreutairean. Nam biodh e ni bu làidire bhiodh ena eallaich throm a bhi agluasad air uachdar an talaimh: nam bann ni banmhuinne cha bhiodh tèaruinteachd aig achreutairna ghluasad; bhiodh e ullamh gu bhi teicheadh air falbh dhen talamh gu h-iomlan. Cha bhiodh seasamh cinnteach idir aige. Ach anns an tomhas neairt a thug an Cruithfhear don chomas-tàlaidh so, tha làn shàbhailteachd againn anns gach suidheachadh anns am feud an talamh a bhi: oir than aon neart, ’gar cumail ris an talamh aig gach aon àm, co dhiu a tha sinne asaoilsinn gu bheil an taobh air am bheil sinn os acheann na fuidhe. Oir ann an Reul-eòlas chaneil -rìreadh shuas agus shios idir.

Nach neònach leat mar tha achuileag comasach air coiseachd gu tèaruinte air mullach an t-seòmair? Nach faic thun so reachd leis am bheil Diatoirt tèaruinteachd da chreutairibh, eadhon ann an suidheachadh a shaoileadh tu a bhiodh iad ann an cunnart?

Dhfhaodamaid a bhicuir sios còmhdachaidh eile air achùis so, ach mureil sinn air ar mealladh, is leoir iad so, eadhon airson a Ghàidhil is reasgaiche.

Thubhairt sinn gu bheil mar an ceudna gluasad bliadhnail aig an talamh timchioll na gréine, co math ri gluasad lathail timchioll air aisil.


[30]

Ma ghabhas sinn beachd air suidheachadh na gréine ann am measg nan reultanni a tha furasda a dheanamh le gloine-amhairc; oir leis an inneal so chi sinn na rionnagan aig teas amheadhoin chi sinn gu soilleir gu bheil i, a réir coltais, agluasad an ear. Burrainn duinn an gluasad so a thoirt fainear do thaobh nan reultan le beachdachadh oirre tre shimealair àrd, no tre shlochd domhain anns an talamh, abair tre tholl-guail. Tha boillsgeadh na gréine air a thoirt air falbh o na sùilibh, a tha mar so asealltuinn ris an adhar, air chor agus gum faicear leo gu soilleir, aig teas a mheadhoin , na rionnagan a dhfhaodas tighinn ann an sreath ri beul an t-sluic tre am bheil iad ag amharc. Gabhamaid beachd air suidheachadh na gréine do thaobh an reul air am bheil mar so ar sùil, agus chi sinn ann an ùine gle bheag gu bheil itriall an taobh an ear dheth. Tha i acumail air a h-aghaidh ann an cuairt nan speur air a mhodh so, gus, ann an ceann bliadhna thìm, abheil i air tighinn a dhionnsuidh acheart suidheachadh do thaobh an reul sin anns an robh i, an uair a bheachdaich sinn oirre an toiseach. Uaith so tha e soilleir gu bheil aghrian adeanamh gluasad bliadhnail timchioll an talaimh, no gu bheil an talamh agluasad timchioll na gréine anns an ùine sin. Ma their sinn gu bheil an talamh gu socrachgur h-i aghrian a tha agluasad ma thimchioll-san, an sin, chi sinn anns na planaidean eile, gluasadan air nach urradh dhuinn cunntas a thoirt. Tha iad aruith a null agus a nall, air an ais agus air an aghaidh,


[31] adol seachad air a chéile, mar sud agus mar so, gun ordugh gun rian; air chor agus gu bheil air fhaicinn leinn mi-riaghailt anns achuibhrionn so do chruitheachd Dhé, a tha gu h-iomlan neo-choltach ri oibribh eile an ghlic agus ghlòr-mhoir sin.

Ma shiubhlas sinn gu cabhagach, abair ann an carbad, seachad air taobh coille, chi sinn, air dhuinn amharc ris na craobhan sin, mar gum biodh gluasad gle iongantach agus neo-rianail nam measg. Tha iad mur gum bann, agluasad air an ais agus air an aghaidh, a réir an astair on t-sùil aig an àm. Tha mar an ceudna gluasadan air am faicinn am measg nam planaidean, nacheil idir a co-chòrdadh ri oibribh òrdail an Uile-chumhachdaich, co fad agus a tha sinn ameas an talaimh mar aig fois, agus aghrians na reultan asiubhal ma thimchioll; ach co luathsa tha sinn agabhail a stigh gluasad an talaimh timchioll na gréine, tha am mi-ordugh a tha sud air a thionndadh gu riantha am mi-riaghailt air an do labhair sinn, air afaicinn a bhi na h-ordugh, a tha làn airidh air gliocas aChruithfhir.

A rìs, tha e dearbh-chinnteach gu bheil Mercurius, Bhenus, Mars, Iupiter, agus na saoghail eile a tha amealtuinn teas agus soluis na gréine againne, agluasad ma timchioll, ann an cuairtean, a tha, cuid diubh nis faisge, agus cuid diubh nis faide uaipe: agus uaith so nacheil e coltach mar an ceudna, gu bheil an cruinne so air am bheil againne ar crannchur, ’a triall timchioll a chuspair cheudna cosmhuil ri a chompanaich?


[32]

Aon chòmhdach eile fathasd. Ann an àite air bith eile don chruitheachd chan fhaicear cuspair is agluasad mun cuairt air cuspair is lugha. Tha na planaidean eile, a tha co beag, ann an coimeas ris aghréin, mar a dhainmich sinn cheana agluasad mun cuairt oirre-se, agus chan e ise mun cuairt orra-san. Tha gealaichean Shatuirn agus Uranuis, agluasad man timchioll-san, agus chan e iadsan mu thimchioll an gealaichean. Tha e air fhaicinn gu soilleir gu bheil aghealach air an gnath leinn fein a bhi ag amharc, agluasad mun cuairt an talaimh, agus chan e an talamh mun cuairt na gealaiche. ’N uair mata a bheir sinn fainear gu bheil aghrian muillion gu leth uair nis nan talamh, nach eil e nadurra dhuinn a cho-dhunadh o na buill-sampuill a dhainmich sinn, gur en talamh a thasiubhal timchioll na gréine, agus nach i aghrian timchioll an talaimh?

Air dhuinn mata an fhìrinn sogu bheil an talamh agluasad timchioll na gréinea stéigheachadh (mar tha sinn an dòchas a rinn sinn) bheir sinn a nis fainear gu bheil an gluasad so co cabhagach ri 68,000 mìle anns an uair. Tha so gle shoilleir le bhitoirt fainear astar an talaimhna chuairt on ghréin. ’Sen t-astar sin 95,000,000 mìle. Uaith so chaneil e duilich a chunntadh gum feum gu bheil an talamh anns an t-siubhal so adeanamh 68,000 mìlesan uair.

Tha na criochan a leanas asruthadh o na gluasadan so. O a ghluasad air aisil, anns am bheil e acuir car dheth anns na ceithir-naire-fichead tha

title4
internal date1857.0
display date1857
publication date1857
level
reference template

Conall Reul-Eolas %p

parent textReul-Eolas
<< please select a word
<< please select a page