[359]

SEARMOIN XVIII.

II. THESS. ii. 3.

Na mealladh neach sam bith sibh air aon chor.

MAR dhaoine agus mar Chriosduighean, ’s cubhuidh dhuinn gu minic smuainteachadh air ar staid, ar peacaidhean aidmheil, agus maitheanas iarruidh trid an t-slànuighear-fhear. Le òrdugh Seanadh na cearnadh so don rioghachd, tha sinn an diu acruinneachadh an ceann a cheile, chum ar cionta a chaoidh, agus earrail oirbh o bhreitheanais De, teicheadh on fheirg ata re teachd. ’S ni soilleir e do gach neach gu bheil gach seorsa do pheacaidh lionmhornar measg, ’s ni cinnteach e mar an ceudna, gu bheil iad gràineil am beachd Dhe, agus gu bheil e bagairt


[360] peanas a dheanamh oirn. Leis gach cogagh, a thag eiridhsuas nar naghaidh, agus leis gach calldach a thainig air beartas, saibhreas, agus mar-sainteachd ar duthcha’, tha Dia na fhreasdal ag innseadh le guth àrd, gu bheil e gun amharus ann an corruich ruinn. Tha Dia gu h-àraidh acur so an ceill, le ni a rinn Parlamaid Bhreatan air a bhliadhna so fein, eadhon an dorus a dhruid ar sinnsir le cùram, fhosgladh aris ann an Sassan do na Papanaich, naimhde guineach agus nimhneach ar leas talmhaidh agus Spioradail. Ciod a bhrosnaich a Pharlamaid chum so a dheanamh, tha e gun amharus duilich innseadh achsni cinteach nach robh iad air an sdiuradh le gràdh do anamaibh dhaoine. Gun chomas o Dhia, cha nurrain daoine ni sam bith a dheanamh, agus tha e coslach gun dthug e comas, an dorus fhosgladh do na Papanaich, mar pheanas air an rioghachd sin air son am peacaidhean. Agus o na tha sinne ciontach maille riu, mar pheanas oirn air son ar mi’ -thaincealachd do Dhia, tha a Pharlamaid abagairt an dorus ceudna fhosgladh, air a gheamhradh so, ann an Albain. Ged nach
[361] do thachair so fhathasd, agus ged a tha dochas againn ann an Dia, nach tachair e, gidheadh tha na Papanaich a cheana air fàs dàna, tha iad acruinneachadh gu follaisach, tha iad a toirt aoirrip, reir an cleachda, an dream ata ain-eolach a mhealladh, agus a rib. Fhuair iad a cheana, tha mi cluinntin, a h-aon no dithis don choimhthional so, agus tha dùil aca gum fuigh iad tuilleadh, o na tha cuid do na Gaidheil gun sgoil gun leughadh agus air bheag eolais air nithe Spioradail. Mar bhuachaile an treud, tha e ceangailte ormsa, rabhadh a thoirt dhuibh air bhur cunnart, agus gach ni dligheach as urrain mi a dheanamh, gar dìona o mhadraidh allta. Reir òrdugh na Seanadh ma seadhse mo rùn air an àm le coghnadh Dhe, beachd soilleir a thoirt dhuibh do theagasg fàllsail, do ghiulan buirbeil fuileacach nam Papanach, agus earrail oirbh a bhi faicilleach nan aghaidh seasmhachnar creidimh, agus diadhaidhnar caithe’ -beatha. Air

I. Tha mi gu beachd a thoirt dan teagasg fallsail.


[362]

Gach ni a tha mi gu chur as an leith air an àm, tha iad air an toirt gu firinneach on leabhraichean fein, le dream a ransuich iad le cùram, oir cha ne ar rùn sgeul fallsail a thogail orra. Achs eigin dhomh aon ni a thoirt fainear dhuibh, agusse so e, gach earran dan teagasg, a tha mi-thaitneach ann an duthaich, sam bith, tha iad air ball ag aicheadh gu bheil iad, ateagasg an ni sin, ged a tha gu follaisach nan duthchaibh fein. Air an àms eigin dhuibh an teagasg a ghabhail air mfhocal-sa, agus tha mi an duìl gun dean sibh so le dearbh-bheachd, nach e mo rùn bhur mealladh le breugan anns an àite so. Maille re mòran do nithe aimideach, aingidh eile tha na Papanaich, gu h-àraidh ateagasg nan nithe a leanas. Air

1. Tha iad ateagasg nacheil e ceaduichte don phobull focal De a leughadh.

Se soisgeul na sìth an dilib, a dhfhàg Criosd aig a phobul, mar an solus agus an sòlas air talamh, gidheadh tha na Papanaich adiultadh so do gach neach, ach an Sagairt fein. Carson a tha iad adeanamh so? Tha


[363] iad fein ag radh, gu bheil pobull (aimideach) ain-eolach an cunnart dol am mearrachd air toil De, le fhocal a leughadh. Ach sin fhirin, gur en rùn am pobull a ghleidheadh an dorchadas, chums gun creids iad iadsan, agus gum bi iad umhal dhoibh anns gach ni. Ach ciod a tha Criosd ag radh mun ni so? Am bheil ag àithne da luchd-leanmhuinn gun fhocal De a leughadh. An àite so, tha eg radh Eoin v. 39. rannsuichibh na scriobtuire. Agus ann an leabhar Gnio. xvii. 11. tha muinntir Bherea air am molladh, do bhrì gun do rannsuich iad focal De. Nach do thaisbean Criosd toil De, nach dòrduich a scriobhadh, chums gum bitheadh e air a leughadh le phobull anns gach àll. Nach do scriobh Pol agus na h-Abstoil eile an Litrichean chum Eaglaisean iomlan, an sluagh co mhath is na ministirean, agus nach dòrduich e dhoibh an leughadh. Mas ann mar so a tha a chuis, tha giulan Eaglais na Roimh, ann an diultadh comas am piobull a leughadh, araon aimideach agus aingidh.

2. Tha e ateagasg gur còir an ùrnuighean follaisach a dheanamh ann Laidin.


[364]

Than cleachda, than t-òrdugh so gun amharus iongantach agus do-thuigsin. ’S oleimte an t-seirbhis ùrnuigh fhollaisach, ’s còir don phobull ann an so am ministeir a leantuin, ach chaneil e an comas doibh, so a dheanamh, ma tha e deanamh ùrnuigh an Canain, nacheil iad atuigsin. Ach am bheil òrdugh Dhe acair son a chleachda so? Ann an àite so tha Pol ag radh 1 Corin. xiv. 1420. Si so breith Phoil, agus mar dhearbhadh, gur còir ùrnuigh a dheanamh ann an Canain Naturail gach pobuill, thug ar Slànuighear cumhachd da Abstoil labhairt ann an iomadh Canain. Tha eachdaire, cuideachd ateagasg dhuinn, nach robh ùrnuigh fhollaisach air a deanamh ann an Laidin amhain, car Se-ceud bliadhna an deigh bàs Chriosd. O so tha e soilleir gu bheil an cleachda araon neo-cheudaichte agus ùr. Ach carson a tha e a measg nam Papanach? Chaneil e an comas dhomhsa reusan sam bith eile a thoirt air a shon, ach sonuair a tham bàghar olc, ’stoil leis an fhear-reic do ghnàth buth dorcha’, chum a reiceadh ann. Tha iad ateagasgsan


[365] 3. Gur còir ùrnuigh a dheanamh re Naoimh agus aingil.

Tha focal De ateagasg dhuinn, nacheil ann ach aon eidir-mheadhon-fhear eidar Dia agus daoine eadhon Iosa Criosd. Chaneil na Papanaich toillichte leisan, tha iadsan adeanamh urnuigh re eidir-mheadhon-fhearan eile, eadhon Aingil agus Naoimh. Am bheil Dia ag àithne an aoraidh so? An àite sin tha Pol ag radh na ainm Colos. ii. 18, 19. Agus tha sinn aleughadh Taisb. xix. 10. Gun do dhiult an t-Aingil le uamhas aoradh an Abstoil Eoin. Tha e mar an ceudna aimideach ùrnuigh a dheanamh re màthair ar Slànuighear, do Aingil agus do Naoimh, o nacheil ach Dia amhàin a lathair anns gach àite, agus comasach air urnuigh a chluinntin. Thaobh iomhaighean oir a dheanamh, agus aoradh a thoirt dhoibh, tha so gu riachdail air a dhiteadhsan dara àithne. Ach mo thruaighe! chum iad fein a dhìonadh, agus air pobull a mhealladh, tha iad aduthadh na h-àithne so gu tur as an leabhraichean. Chum an aimideach san teagasg so a nochdadh, guidheam bhur naire do sgeul mu ni a thachair san


[366] duthaich so fein. Bha fuidh mhoir-fhear Papanach, tuathanach bochd don chreidimh againne, aig an robh gabhail fhearain, a bha teann air ruidh mach, agus be rùn a faotain as ùr. Chum na criche so labhair e re Seamarlain a Mhoir-fhear labhair re cuid da chairdean, ach cha do ghabh iad suim dheth leig iad a ghnothach air dearmad. Le mòr-eagal gun cailleadh e fhearan; rainig an duine bochd fa dheoigh a mhaigistir fein. Fhuair e guth dheth, chuir e an ceill a ghnothach. ’Nuair a chual e a sgeul ghabh am Moir-fhear truas ris, agus dhòrduich a ghabhail a thoirt dha air ball. Mar Phapanach eudmhor be rùn math cuideachadh a dheanamh do anam a thuathanaich, chum na criche so, thug se a stigh e do sheamar mor, nochd se dhan sin iomhaigh iomadh Aingil agus Naomh. ’S bochd arsesan do staid-sa, tha thu gun charaid ann an Neamh ach feuch than dream sin uile adeanamh ùrnuigh air mo shon-sa. Fhreagair an tuathanach, chaneil mòr-earbsa agam fein annta, mar fhearr iad no na Seamarlain agaibh-se; ’s tric a labhair mi riu mun ghabhail bheag fhearain so, ach cha dfhuair mi riamh mo ghnothach, gus an do
[367] labhair mi ris a mhòir-fhear fein. Agus ceart mar so, an dream nach iarr tiodhlacaidh Spioradail o Dhia, trid an t-Slànuighear amhàin, gu bràth cha nfhuigh an gnothach. Tha iad ateagasgsa

4. Gu bheil sinn aig a bhòrd ag itheadh agus ag òl fior-fhuil agus feoil Chriosd.

Se a thagam an so am bheachd, an ni ris an abair na Papanaich nuadh bhriodhachadh. Leis an fhocal so, tha iad ateagasg, gu bheil an taran agus am fion, co luath so tha iad air an coisreagradh leis an t-shagart air ball air an tionndadh chum fior-fhuil agus feoil Chriosd. Than teagasg so calg-dhireach an aghaidh teisteas ar sùl, ar làmha, ar boladh, ar blas, agus ar reusan; agus uime sin tha feum aca air dearbhadh laidir o fhocal De, ga dheanamh cinnteach. Am bheil so aca? Tha iad fein ag radh gu bheil, eadhon briathra Chriosd, ’nuair a shuidhich en t-sacramaint so, an oidhche mun do bhrathadh e. Thuirt ar Slànuighear gun amharus, se so mo chorp-sa air a bhrisseadh; ’si so mfhùil-sa, air a dòrtadh. Ach mar dhearbhadh


[368] soilleir, gun robh an t-aran agus am fionn amhàinnan comharan air a chorp agus fhuil, bha e air an àm so beo maille re dheisciobuil, bha chorp gun bhrisseadh, bha fhuil gun dòrtadh. Cionnas, ma seadh, a burrain iadsan fhior-fheoil itheadh, no fhuil ol, ’nuair a bha e beo agus slàn nam measg? No cionnas, ni a than aghaidh natuir, cionnas as urrain an corp agus an fhuil cheudna, a bhi am mìle àite, air an itheadh, agus air an òlc le mile neachsan àm cheudna. Than teagasg so air gach doigh mi-reusanta agus aimideach, tha e mar an ceudna aingidh, tha e buaireadh dhaoine, chum an t-aoradh sin a thoirt, agus an earbsa sin a chur san aran, agus san fhion, as còir a thoirt agus a chur ann an Criosd amhain. ’S math a labhair duine glic o Arabia mun ni so. Dhimich mi, arsesan feadh gach duthaich air talamh, ach cha do thachair dream riamh orm co aimideach, aingidh, re seorsa do Criosduighean dan ainm Pàpanaich, oir tha iad gu minic ag itheadh lem fiaclaibh, an Dia dam bheil iad atoirt aoraidh. Tha iad ateagasgsa


[369]

5. Gu bheil mòran an lorg am bàis adol do àite glanaidh eidar Neamh agus Ifrionn.

Se son t-àite ris an abair iad Purgatoreachd, agus tha iad ateagasg, gu bheil gach neach, ’n deigh am bàis adol don àite so, nacheil math nis leoir chum dol do Neamh, no olc nis leoir chum dol do Ifrionn. Ciod a tha focal De ag radh mun àite so? Tha na scriobtuire gu tur nan tosd mu dheimhin thamhàin alabhairt mu dha àite an saoghal eile fa chomhair dhaoine, eadhon Neamh agus Ifrionn. Ach ciod is feum don àite so? tha iadsan ateagasg, gu bheil daoine ann air an glanadh om peacaidhean. Ach tha so gu tur neo-fheumail, mas creidmhich iad, oir than t-Abstol Eoin ateagasg gu bheil fuil Chriosd gan glanadh o gach uile pheacadh. Agus mar creidmhich iad, co luath sa theid an deo asda, chan fhuigh iad aithreachas no maitheanas gu bràth. Ach cionnas a tha na Papanaich atoirt anama dhaoine as an àite so a dhealbh iad fein? tha le urnuighean an sagart. Agus am bheil iad adeanamh nan ùrnuighean so a nasgaidh? chaneil air chor sam bith, achs eigin do dhaoine pàigheadh


[370] air an son, agus pàigheadh gu daor cuideachd, mu se an rùn anama am bràithre a chur do Neamh. Choisin Sagairt nam Papanach, anns gach àll, tuilleadh le so, no le aon teagasg a thaca, agus air an aobhar so cha dealaich iad ris, ged a tha e calg-dhireach an aghaidh focal Dhe, agus reusan dhaoine. Maille re so tha iad ateagasgsan

6. Gur urrain na Sagairt maitheanas peacaidh a thoirt don phobull.

Tha iad air uairibh ag aicheadh sos na duchaibh againne, ach chaneil en comas doibh aicheadh, araon mar theagasg agus mar chleachda an Eaglais. Oir is ni deirbhte e on leabhraichean fein, gu bheil iad araon atoirt comas do dhaoine peacaidhean àraidh a chur an gniomh agus atoirt maitheanas annta, ma tha iad apàigheadh gu ceart air an son. Tha eadhon prìs àraidh air a chur air gach peacadh nam measg, gheibh duine maitheanas uapa an adhaltranas na morta air son leith-chrùn. Agus chums gum bi fios aigeair cionta gach neach, ’s eigin do gach h-aon am peacaidhean aidmheil, agus pàigheadh


[371] don t-Sagart air son an aidmheil agus am maitheanas. Mar so o shannt agus chum airgiod fhaotain, tha iad asuidhe an cathair Dhe, tha agabhail orra ni as urrain esan amhàin a dheanamh, maitheanas a thoirt seachad; cosmhuil re Simon an draoithe, tha iad asaoilsin, gum feud tiodhlacaibh Dhe, a bhi air an reiceadh agus air an ceannach. Than giulan so dàna aingidh. Gun tuille moille chuir oirbh fuin cheann so, tha iad ateagasgsan

7. Gum feud iad mionnan agus bòidean a bhrisseadh do mhuintir na creidimh againne.

Tha na Pàpanaich asaoilsin, gur e math na h-Eaglais a chur air aghaidh, am math as mugha, agus ged a tha iad adeanamh cron chum na crìche so, gu bheil eadhon sin ceaduichte agus ceart. Mar so ma tha neach sam bith acur an aghaidh an creidimh agus an aoraidh, tha iad asaoilsin gu bheil e feumail chum leas na h-Eaglais, agus an creidimh, an neach so a chuir gu bàs, agus gur còir so a dheanamh, ged a tha iad air an ceangal le


[372] mionnan agus bòidean, gun chron sam bith a dheanamh dha. Agus ma tha Papanaich fuidh riogh, nacheil dan creidimh, tha iad ateagasg, gur còir am mionnan dha a bhrisseadh, agus ceannairc a dheanamh na aghaidh, ma gheibh le so math a dheanamh dan Eaglais. Am bheil an teagasg iongantach, milteach so a reir toil Dia na firinn agus na trocair? Gun amharus chaneil. ’Nuair a tha na Papanaich ateagasg, gur còir ar bòidean agus mionnan a bhrisseadh chum leas na h-Eaglais, tha Dia gu minic ag àithneadh dhuinn ar boidean agus mionnan laghail a choimhlionadh. ’Nuair a tha iadsan ateagasg, gum feud sinn cron a dheanamh chum math na h-Eaglais; tha esan ateagasg, nach còir cron air àm sam bith a dheanamh, chums gun dthig math as. Than teagasg air gach doigh an aghaidh toil De agus leas a chinne-daonna; tha e gràineil agus milteachs iomadh neachs gach àll a chuir e gu bàs; chaneil e an comas don Abhairseir fein ni as miossa a theagasg. Mar so dhainmich mi dhuibh cuid do na nithe a tha na Pàpanaich ateagasg, agus tha mi an dochas gu bheil sibh uile anis deirbhte, gu bheil an teagasg
[373] fàlsail, agus gu math acoimhfhreagradh, chum daoine a mhealladh, chum an anama a ribeadh, chum airgiod agus onoir, a chosnadh dan Sagairt. An lorg am beachd so a thoirt dhuibh dan teagasg, rachamaid air ar naghaidh san

II. Gu beachd a thoirt dan giulan buirbeil.

Nuair a tha na Pàpanaich, gann ann an aireamh, agus fuidh smachd, mar a bha anis ùine anns an rioghachd so, tha iad gu minic gan giulan fein, mar choimhearsnaich agus mar dhaoine, gu ciùin, siothchail agus cairdeil. Ach gar sdiùradh chum breith a thoirt air an diadhachd, ’s eigin dhuinn beachd a gabhail dan giulan thaobh an naimhde, nuair a than làmh an uachdar aca, agus comas an toil fein a dheanamh. Len giulan thaobh an naimhde chi sinn gu soilleir nach iad deisciobeul Chriosd. Thaobh ar naimhde, tha ar Slànuighear ag àithneadh, biodh gràdh agaibh dar naimhdibh, beannaichibh an droing a mhallaicheas sibh, deanaibh maith do na daoine air am beag sibh, agus deanaibh


[374] ùrnuigh air son na muintir ata buntain ribh gu naimhdeil, agus ata gar geur-leanmhuin; chum gum bi sibh nar cloinn aig bhur nAthair ata ar Neamh. ’Se so òrdugh Chriosd thaobh a naimhde; ach co iad naimhde nam Papanach? ’S iad so nam beachd fein, na protestanaich, no an Eaglais ath-nuadhaichte gu leir, no gach neach nacheil acordadh riu-san nan creidimh agus nan aoradh. Agus cionnas a tha iad abuntain riu? an àitan gràdhachadh, tha gam fuadhachadh, an àitam beannachadh, tha gam mallachadh, an an àitùrnuigh a dheanamh re Dia air an son; tha gan toirt thairis don Abhairseir, tha nuair a tha comas aca gan geur-leanmhuin, agus gan cur gu bàs. ’S iomadh dearbhadh a thagainn air an fhìrinn so, as còir oillt agus uamhas a dhusgadhnar ninntin. Re ùine bha e na chleachda aig Pàp na Roimh, air àraidh don bhliadhna, gach h-aon don Eaglais ath-leasaichte, feadh an t-saoghail, gach neach a bha dealachadh riu-san nan creidimh, bha e na chleachda aca an dream so a thoirt thairis don Abhairseir, eidar chuirp agus anama. Anns an t-Hollaint, an Sassan, agus an Albain, ’s iomadh
[375] mile neach, òg agus sean, bochd agus beartach, a chuir na Pàpanaich gun iochd gu bàs. ’Nuair a chaidh Riogh Seumas, Righ deireannach na h-Albain do Shassan, agus a shuidh e gu siothchail air an Righ-chaithir, shaoil na Papanaich gum bitheadh e na charaid dhoibh. ’Nuair a mhothuich iad nach robh, dhuisg son corruich, ben rùn peanas a dheanamh araon air-san, agus air a chairdean. Chum na crìche so, lion iad Seilleirean tigh na Parlamaid le fudar, agus chuir iad rompa an Riogh, a chlann, agus daoine mòra na rioghachd gu leir, a bhitheadh cruinnsa Pharlamaid, a losgadh, agus a chuir am mionaid gu bàs. Le freasdal De, fhuaradh fios air an rùn, chaidh stad a chuir orra, chaidh an Righ agus a chairdean a dhion o sgrios. Tha sgeul nas uamhasaich na so againn re innseadh ann an aon oidhche mhùrt Papanaich na Frainge corr as deich mìle fichid do na Protestanaich bhochd, a shaoil gun robh iad tearuinte measg chairdean. Thachair ni bu ghràinaile na eadhon so, mharbh iad ann an Eirin an aon do chloinn, do mhnàthan agus do dhaoine corr agus ceud mìle. Se so giulan nam Papanach rinn iad na
[376] nithe so, agus mòran tuille nass urrain sinn innseadh air an àm. On giulan ma seadh feudaidh sibh breith a thoirt, am bheil an diadhachd-san tearuinte do dhaoine, agus a reir soisgeul Chriosd, nuair a dhòirt iad a cheana uiread do fhuil an naimhde, agus a tha iad fhathasd adeanamh so far am bheil cumhachd aca. Gach neach a bheir gu ceart fainear teagasg agus giulan nam Papanach, mareil iad air an treigsin le Dia, dionaidh so on rib gu cinnteach iad. Ach chum sibhse a dhìon on cuilbheirteibh se mo rùn anissan

III. Comhairle no dha a thoirt oirbh.

Chan è ar rùn air chor sam bith, gun dthig ciuradh no sgrios air na Papanaich; chaneil ar diadhachd-ne-no ar nEaglais ateagasg dhuinn an lochd a mhiannachadh, no cron a dheanamh dhoibh. ’Se ar rùn amhàin sinn fein agus ar pobull a dhion o dhream a tha nan naimhde follaisach dar leas talmhaidh agus Spioradail. Tha e feumail gu h-àraidh rabhadh a thoirt dhuibh air an àm, o na tha e air a bhagairt, gum fuigh Papanaich, na


[377] h-Albain fuasgladh on lagh, mar a fhuair iad a cheana an Sassan agus Eirin. Mu gheibh iad comas teagasg anns an duthaich agussa bhaile so, tha iad fein an dochas mòr, agus tha cuid fuidh eagal, gum fuigh iad greim do chuid do na Gaidheil. Tha daoine glic atoirt fainear, gu bheil na Papanaich gu minic afaotain greim don dream sin a tha ain-eolach agus aingidh. O na tha cuid do na Gaidheil bhochd gun sgoil, tha Goill an àite fuidh eagal, gum fuigh iad greim gu h-ullamh dhiu; agus ma thachras so, their iad gur miosa na Gaidheil, na sluagh cummante nan Gall. Nar leigeadh Dia, gum bi aig neach sam bith re radh o ar giulan agus cùl-sleamhnachadh, gur e an coimhthional so as ain-eolaich agus is aingidh sa bhaile.

Gar deanamh faicilleach, guidheam bhur naire do aon ni, a tha anochdadh gu soilleir ciod an seorsa dhaoine na Pàpanaich. Tha sinn afaotain-sgeul, gu bheil aig an Easpuig an Dùn-eidin ochd-mile pund Sassanach chum Prosleitich a dheanamh. Do dhaoine bochda tha e atoirt ochd scillin-deug agus da scillin-shassanach san t-seachdain, mar dhuais air son


[378] gabhail ren creidimh. Tha eadhon so na dhearbhadh gu bheil an creidimh fallsail. Am bheil sibh aleughadh sa phiobull, no an cualasibh riamh, gun dthug Criosd no Abstoil, no dheisciobuil airgiod do neach sam bith chum an creidimh aidmheil? Cha do thachair so riamh; tha emhàin feumail ann an creidimh fàllsail, airgiod a thoirt seachad, chum daoine a bhuaireadh agus a mhealladh. Agus an dream a tha gabhail an airgioid so, ged a tha e an ainm deirc, tha iad gu soilleir areic an anama do na Papanaich, agus don Abhairseir. Bithibh faicilleach an aghaidh a bhuaireidh so, agus thugaibh fainear nach dthoir sibh eisdeachd dhoibh nach dean sibh deisboireachd riu. Si so an obair àraidh, agus am beachd dhaoine ain-eolach tha iad gu h-àraidh deas orra. Thaobh an dream nar measg aig am bheil sgoil agus tuigse, chaneil mi fuidh eagal sam bith mun deimhin’. Ach ma bheir iadsan ata ain-eolach eisdeachd, dhoibh, agus ma ni iad deisboireachd riu, mar a thachair do Ebhe air tùs, ’nuair a rinn i deisboireachd ris an Abhairseir, theid iad gu cinnteach an rib, agus tuitidh iad gu làr. Maille re so, guidheam oirbh a bhi diadhaidh,
[379] ’n sin cha bhi sibh an cunnart co mhòr o chreidimh nam Papanach; oir than creidimh somhàin taitneach do dhaoine aimideach agus aingidh. Thugaibh fainear san àm cheudna, nach miannaich sibh an lochd, nach dean sibh cron dhoibh; ’n àite sonuair a tha sibh gar dion fein, deanaibh ùrnuigh re Dia air an son-sa, gum fosgail en sùilean, gum mugh e an creidimh agus an giulan.

Mar so thug mi beachd dhuibh do theagasg fàllsail, agus do ghiulan aingidh nam Papanach, agus thug mi comhairle na dha oirbh, a tha coimhfhreagradh rer staid air an àm. Tha sinn an cunnart, gum fuigh na Papanaich aris fuasgladhnar measg, agus ann am fhreasdal De, ’s iad ar peacaidhean gu cinnteach mathair-aobhair a chunnairt so. ’S ann mar pheanas air son ar naingidheachd agus mi-thorradh na h-Eaglais, a tha Dia atoirt fuasgladh do choimhlion triobloidnar caraibh. Ma se ar rùn ma seadh, gum bith Dia leinn gar dion agus gar saoradh, ’s còir dhuinn air an n diu ar peacaidhean aidmheil agus a chaoidh, agus a chuir romhain, ann an neart Chriosd an treigsin gu leirnar


[380] caithe’ -beatha. Tha na nithe so feumail dhuinn, mar dhaoine fa leith agus mar phobull, aguss annmhàin len deanamh as urrain dùil a bhi againn, gum buanaich Dia ar sochairean priseil, agus gum buin e gu cairdeil ruinn. Bithibh ma seadh treimh-dhireachnar naidmheil, agusnar naithreachas, agus mar theisteas air so, bithibh an deigh làimh nas diadhaidhn ur giulan, nas curamaichan gnàthachadh meadhonna nan gràs, agus nas dùrachdaiche ann an cur an gniomh bhur dleasdanais. Guidheam oirbh aon uair eile a bhi faicilleach an aghaidh nam Pàpanach Tha Dia na fhianais, gun dthug mi dhuibh rabhadh air bhur cunnart, agus gu bheil mi saor dur fùil. Mu ghlacas iadsan sibh nan rib, bithibh deirbhte, gun eirich na chuala sibh air an àm a-suas am breitheanas fa dheoighn ur naghaidh. Aguss bochd a bhitheas a chùis, mas eigin dhomhsa, a thanis mar bhuachaile oirbh, air an àm sin teisteas a thoirtn ur naghaidh, mar dhream a chùl-sleamhnaich o shoisgeul Chriosd, o chreidimh an Aithreacha. ’S mòr dam fùil phriseil a dhòirt iadsan, chum an creidimh so fhaotain agus fhàgail againne. Gun neartaicheadh
[381] Dia gach aon againn, chum bhi seasmhach sa chreidimh so, agus an toradh sin a ghiulan a tha esan ag iarraidh. Agus mar choimhdhùnadh don iomlan, guidheam bhur naire do bhriathra Phoil ann an lorg stèidh-mo theagaisg, far am bheil e labhairt gu riachdail mu na Pàpanaich, agus ag earrail air Criosduighean anns gach àll a bhi faicilleach nan aghaidh 2 Thess. ii. 3.

titleSearmoin XVIII
internal date1804.0
display date1804
publication date1804
level
parent textSearmona le Mr Eobhann Mac Diarmaid
<< please select a word
<< please select a page