[29]

GUN SOLUS LANNTAIR

Chan eil móran an diugh an lathair a chunnaic fàd mòine an riochd lanntair mar bu chuimhne leis abhana-bhàrd ainmeiln a h-òige; ach tha mi cinnteach nach eil aon fhacal eile ann ar cànain a ghluaiseas ar smuain mar am facal sin— “mòine.”

Achruach mhòine aig ceann an tighe, leac an teinntean leis an eubhail dhearg dheàrrsach agus an toit liath-ghorm chùbhraidh adireadh ann an ciùineas na maidne, chan ann a mhàin ann an Gàidhlig a tha iad nan samhlan air gach ni is taitniche saoilsinn orra anns achaitheamh beatha air am beòlach sinnenuair bha sinn òg. Thatar pailt cho measail orrasaBheurla.

Mhothaich sibh, tha mi cinnteach, gun dthug mi acheud iomradh air achruaich aig ceann an tighean obair, an àmhghair is an rìasladh seachad is air an cur a cuimhne; oir ged is saor mòine an car airgiod tha prìs mhath oirre ann an saothair cuirp. Is iomadh latha, air Di-sathuirne no anns an fheasgar an déidh na sgoile, a thuirt sinn iomadh facal cruaidh fo ar n-anail mun fhàd mhòine; ach, an déidh sin, asealltuinn air ais tha ar smuain air làithean sona toil-inntinneach air amhòintich, aleagail no sgaoileadh, atogail no cruachadh. Chan fheum mac-meanmain ach beagan brosnachadh is tha blas ceòthaidh achupan tea air mo theangaidh agus fàsgadh an ròp air mo ghuaillean.

Ach a thuilleadh air na smuaintean taitneach so nach e a bhlàthaich an cridhe a bhi afaicinn nàbaidhean cho réidh is cho cuideachail da chéile; eiseamplair don t-saoghal mhor a tha an diugh cho feumail air a leithid so de spiorad a bhi follaiseach am measg an t-sluaigh. Is e mo mhiann a bhith feuchainn ri fradharc farsuinn is beagan eòlais a chuir fo ar comhair a dhfhaodas a bhi ùr do mhoran agaibh. Bha agus tha mòine luachmhor do-labhairt ann an caitheamh beatha nan Gaidheal; tha i an sud cho pailt mun cuairt oirnncho pailt ris abhuirn fhéincho eòlach is nach robh aobhar againn riamh ceist fhoighneachd mu deidhinn— “Cia as a thainig i; de an seòrsa stuth a tha innte; am bheil sinn adeanamh am feum as fhearr dhith?” —is mar sin air adhart.

Tha moran stuthan a bhuilich Flaitheas fialaidh air acheanna-daonna agus fhad is a bha iad pailt mun cuairt air cha do chuir an duine moran suim orra; ach an sud is an so thainig latha anns an do


[30]

dhfhoighnich e na ceistean a chuir mi ribh mun mhòine agus is ann le bhi foighneachd ceistean mar sin a rinn daoine adhartas. Gu deibhinn chan àbhaist don duine a bhi cuir luach air ni gus am fàs e gann air.

A nis matà, tha mòine afàs ann an àite far am bheil luibhean agus planndraisean àraidh afàs, abàsachadh is agrodadh ann am boglach. Is ann ann an dùthaich far am bheil an t-sìde car tais is

Inneal airson bleith na mòna

ciùin a gheibh i cothrom fàs; an dearbh shìde air am bheil na Gaidheil eòlach agus an t-sìde a gheibhear air feadh ceann a tuath na Roinn-Eòrpa gu léir agus ceann a tuath Aimeireaca.

Mar tha deagh fhios agaibh, tha mòine agus mòine anniomadh gne a reir coltais, cudthrom agus comas loisgidh, agus tha moran aobhar airson an t-eadar-dhealachadh sin a chi sinn. Tha cruth na mòine an crochadh air de na gnethean de chòinnich, luibhean, fraoich is feur a dhfhàs anns an lòn, an t-sìde, am bùrn, an teas no am fuachd a bha bitheanta, de an gne chreagan tha faisg air laimh, de an doimhne bha anns apholl agus an cudthrom bha air uachdar na mòine agus mar sin air adhart.

Tha cuid den bharail gun tionndaidh mòine gu gual mu dheireadh thall ach chan eil so fìor, oir is ann on chraoibh is on choille a dhath-chruithicheadh gual; ach mòine, a luibhean is


[31]

còinneach, fraoch is feur. Chan eil meòlas domhain gu leòir airson mìneachadh farsuinn a dheanamh air na dòighean iongantach is miorbhuilleach anns am bheil planndraisean agrodadh is air an athchruthachadh anns an lòn ach tha mi creidsinn nach biodh moran buannachd an sin dhuinn -dhiùbh.

Abram facal no dha air feumalachd na mòine agus an déidh sin seallaidh sinn air dòighean a buain is a cuir gu feum.

Chan fhaca moran againn, mar nach fhaca mi fhéin na mòige, feum sam bith air mòine ach a bhi ga losgadh, agus their cuid gu bheil a latha gu bhith seachad an riochd connadh. Bha mi-fhéin asgriobhadh anns achaibeadail roimh so air cumhachd an smùirnean (mar a their sinn anns aBheurla, ATOMIC ENERGY) cumhachd anns am bheil gealladh e bhi na thobar gun ghrùnnd, tobar nach gabh tràigheadh de neart is teas a chuireas an ceanna-daonna gu feum. Tha againn a thuilleadh air sin ar seann chàirdean gual agus ola, stuthan a bheir dhuinn teas gu bhith tionndadh chuibhlichean, acruthachadh neart an dealain agus atoirt dhuinn iomadh goireas eile. Tha sinn cuideachd ag cuir gu feum neart abhùirn as an eas, neart muir lìonaidh is tràighidh agus neart na gaoithe, agus an aghaidh na tha an so an cothrom a tha aig amhòinidh thruagh, bhog fhluich air a ceann a thogail.

Anns acheud àite tha mòine saor a h-oibreachadh ann an comas ri gual, ola is cumhachd an smùirnean. Mar tha fios agaibh, ann an Eireann chuir an Riaghailteas air chois Bòrd na Mòine airson an fheum as fheàrr a dheanamh air na raointean farsuinn a tha aca-san, agus ann an uile oibrichean air feadh na dùthcha gu leir chan eil feum ach air cairteal an airgiod a dhfheumas aonNUCLEAR REACTORann am Breatunn.

A thuilleadh air i bhi na connadh tha amhòine na bun air iomadh stuth feumail. Le bhith ga ròsdadh an àite loisgeadh gheibh sinn aisde teàrr is ola agus seòrsa de chéir ris an abair sinnMONTAN.” Mar a dhfhàgas gual a théid a ròsdadhcokefàgaidh amhoinecokea tha luachmhor do bhrìgh nach eil pronnasg ann mar tha ancokeaghuail. A rithis tha smùr aig cuid de ghnethean moine, luachmhor ann an obair gàraidh, le bhith glan o na galairean phlanndraisean a tha bitheanta ann an ùir na talamhuinn. Ach a thuilleadh air luach na mòine fhéin is na stuthan gheibhear aisde, chi sibh gur e gearradh na mòine, is an lòn a thiormachadh adhartas gu bhig ath-leasachadh aphuill airson talamh àitich. Aig an astar aig am bheil an ceanna-daonna a


[32]

meudachadh an àireamh aig an latha an diugh tha feum air a h-uile òirleach a chuirear gu fàs bithe.

An nis feumaidh mi aideachadh gun robh na puill-mhòine air an robh mise eòlach beag do-labhairt airson a bhi smuaineachadh orra mar thalamh àitich ach tha anns aGhearmailt, an Ruis, an Lochlainn is Eireann raointean mora farsuinn anns an fhiach e a bhi ag oibreachadh na mòine le dòighean cumhachdach agus ag cosnadh

Tha e glè mhath anns an riasg ach cha robh càil a dhfhios aige bhanngrobhag,’ ‘rùghan,’ natairsgeir’!

don rioghachd cluaintean leathainn, torrach ura. Cha deanadh an t-iarruinn-mòine ach sgròbadh truagh ann a leithid so agus tha innealan mora làidir air an togail dìreach airson na h-oibre so. Tha cunnart ann a bhi ag cuir inneal trom air poll mòine, oir ma bhriosas an sgrath tana théid an t-inneal fodha le call mor airgid. Mar sin feumaidh na cuibhlichean a bhith air leth farsuinn agus do bhrìgh gum bheil innealan a ghluaisear le ola daonnan trom dhiubh fhéin is ann le neart an dealain as trice a ghluaisear iad an diugh.

Tha dhòigh, dhfhaodadh sinn a ràdh, air amhòine a bhuain


[33]

aon doigh beagan coltach ris an t-seann dòigh leis an iarruinn agus dòigh eile a tha gu buileach eadar-dhealaichte, ach is e an ceud cheum claisean a ghearradh gu cothrom a thoirt do phàirt den uisge tràghadh air falbh.

Mar is aithne dhuibh tha comas aig mòine anns apholl a bhi

Coireachan-smùide aloisgeadh mòine

sùghadh is a gleigheadh moran uisge. Tha i ag cuir gream air leth daingeann air an uisge agus tha iad anabarrach duilich an sgaradh bho cheilegu dearbh, is e sin achoire as motha is urrainn sinn a chuir na h-aghaidh.

Tha inneal àraidh deanta airson gearradh chlaisean agus an déidh sin tha inneal eile ag gluasad air feadh aphuill agus agearradh na mòine na stiallan fada, ’gan càradh air uachdar na talamhuinn agusga gearradh aig meud fàd. Fagar an sin iad airson seachduinn no dha atiormachadh ri gréin is gaoith agus tha an treas seòrsa inneal, le cuibhlichean anns am bheil moran spuirean, ationndadh nam fàd is ag cuir an taoibh fhluich an àird. Mu dheireadh tha inneal a ni cruinneachadh air amhòinidh agus a lionas i an cairtean mora an rathaid-iarruinn. So agaibh eiseamplair de na dòighean ris


[34]

an abair sinnMass production,” ach do bhrìgh gur ann an dùthchannan sìde thais a tha amhòine chan eil an obair uair sam bith dealaichte bho chor na sìde, ach an samhradh math gheibhear bhuain as gach poll.

An car cosgais feumar tiormachadh nàdurra a dheanamh air apholl oir ann am mòine ùr-gheairrte tha còrr is ochd urrad de uisge innte na tha de mhòine thioram agus is e obair gun chiall a bhi cairteadh uisge anns an duthaich so. An déidh beagan sheachduinn ri gréin is gaoith cha fhàgar ach leth urrad de uisge is a tha innte de mhòine, agus tha aon mhaitheas air mòineged tha i fhéin is uisge duilich an sgaradh bho chéile tha i glé dhuilich a fluicheadh an déidh sin, -dhiùbh le fras uisge.

Chunnaic sibh mata aon dòigh air mòine a bhuain ann an lìonmhorachd agus tha e follaiseach mar a dhfhàs an dòigh so bho obair an iarruinn-mhòine ach bu toil leam facal a radh an nis air dòigh eadar-dhealaichte ris an abair iadbleith na mòine.”

Mar cheanna thatar agearradh nan claisean agus aglanadh an sgrath far aphuill. An sin tha inneal ag gluasad air feadh aphuill a tha agearradh far uachdar slios den mhòine mu leth òirleach de thuighead agus ga briseadh gu meanbh. Gach latha airson tri latha, a reir cor na sìde, tha inneal eile acliathadhsationndadh an smùr mòine gu cabhag a chuir ann a thiormachadh. An ceann tri no ceathair latha tha inneal acruinneachadh an smùr isga chuir anns na cairtean mora airson a ghuilean air falbh. Nuair tha bàrr aphuill réidh tha acheud inneal ag gearradh slios thana eile den mhòine agus mar sin tha toradh mor de smùr mòine air a chruinneachadh gach tri no ceathair latha fhads a mhaireas an t-side freagarrach.

Carson, faodaidh sibh a bhi foighneachd, tha daoine ag iarraidh nam miltean air mhiltean tunna so de mhòine? Tha achuid mhor air a loisgeadh airson cuibhlichean a thionndadh, gu innealan a chuir air ghluasad ach gu h-àraidh airson a bhith cruthachadh neart an dealain. Tha coireachan àraidh air an deanamh airson loisgeadh mòine agus smùid a thogail. Tha e gu mathnas fharasda a bhith acuir smùr na mòine air an teine na bhith acuir fàdan. Is ann airson so a thatar abuain na mòine leis an dara dòigh air an dthug mi aithris, ’se sin a bhiga bleith.

Mar thubhairt mi cheanna tha stuthan eile seach mòine aig laimh an duine airson teas a dheanamh ach ma tha gach gnothaich eile co-ionnan taghaidh an duine an dòigh as saoire: ’s e sin is glice


[35]

dha. Ann an Eireann far nach eil meinnean guail no tobraichean ola, tha e nas saoire dhaibh an cuid mòine fhéin a loisgeadh airson neart an dealain na bhi ceannach gual a Breatuinn, no ola bho na h-Arabaich.

Do bhrìgh na tha de uisge anns amhòine is nach fhaodar a thoirt aisde gu buileach le farasdas, feumaidh sinn coig no sia urrad de mhòine na dhfheumas sinn de ghual airson an aon toradh de theas, agus a reir coltais is ann mar bhun air na stuthan luachmhor air an dthug mi iomradh is dòcha sinn a bhith asealltuinn ris amhòine.

Tha moran cnuasachadh adol air adhart oirre agus their nach fhaodadh am fàd mòine a bhi fhathast cho luachmhor dhuinne sa bha e don bhana-bhàrd mar lanntairsan dorchadas.

Ar réir nam feallsanach tha air an t-saoghal còrr is ceud mile million tunna de mhòine. Nach be sud achruach nam baon i.

titleGun Solas Lanntair
internal date1973.0
display date1973
publication date1973
level
reference template

MacLeòid Criomagan Ioma-Dhathte %p

parent textCriomagan Ioma-dhathte
<< please select a word
<< please select a page