[339]

ALBA AGUS A’ CHUIMRIGH

Sùil air roimh-eachdraidh na dùthchadachd le Tom Nairn

Giorrachadh agus eadar-theangachadh le Iain MacDhòmhaill

I. dhealbh air a bheilear eòlach

. . . The thing that destroyed the civilization of Wales and ruined Welsh culture, that brought about the dire plight of Wales today wasnationalism. . .

Tha leth-cheud bliadhna o chuir Saunders Lewis clisgeadh air a luchd-éisdeachd aig achiad Sgoil Shamhraidh a bhaigPlaid Cymruleis na faclan sin. ’Sann a bha e toirt rabhaidh dhaibh an aghaidh dùthchadachd nach robh ach poiliticeach a-mhàinan aghaidh cùrsa coltach ann an dòigh sam bith ris achùrsa a shaoil esan a bha eachdraidh fhreacuaireach Shasuinn air a ghabhail. Agus an cois an rabhaidh bha guidhe airson dòigh-leasachaidh air an t-suidheachadh a bha dìreach Cuimreach; airson dùthchadachd aignidheil agus chulturach air a stéidheachadh air dualchas muinntireil agus asealltainn air ais gu na Linntean Meadhonach.

Tha mu leth-cheud bliadhna, cuideachd, o nochd dùthchadachd Alba le Buidheann Dhùthchadach na h-Alba Iain MhicCarmaig ann an 1928, ann an cruth, ùr is gu robh i, nach fhaillich oirnn aithneachadh an diugh. Cha robh anns aghluasad phoiliticeach seo ach aon de shinnsireachd SNP an an diugh; ach bha e air tòiseachadh ri dùthchadaich Alba a threòrachadh a-mach ás an tuaineal anns an do mheas Lewis Spence a bha iad. Sgrìobh esan gun do tharraing an gluasad airson ath-bhreith dùthchail. . . many of the greatest cranks . . . There is no chart, no plan, nothing approaching a serious, practical Scotsman-like policy in either art or poltics. An ùine ghoirid bha a leithid seo adol a bhuadhachadh, agus dhfhògradh na culturaich agus nalitterateursdo dhorchadas iomallach Ceilteach.


[340]

Ged nach eil móran ann a-nis a shluigeadh linn-meadhonachas Lewis, no a dhèanadh casaid buileach cho geur an aghaidh ath-bheothachadh an litreachais Albannaich, thathar eòlach gu leòr air an dhealbh. Tha iad asealltainn, air an dàrna làimh, dùthchadachd far an robh ceistean mu ghnothaichean culturach na bu bhitheanta; agus air an làimh eile dùthchadachd anns an robh iad afaighinn inbhe glé ìseal. Bhiodh cus ann a ràdh gu robh an dùthchadachd Chuimreach culturachna sealladh agus an dùthchadarachd Albannach philisteach. Ach chan eil móran ann nach gabhadh ris gu robh na h-uiread de dhfhìrinn anns an iomradh seo air an eadar-dhealachadh eatorra.

Tha seo ceangailte ri iomadh eadar-dhealachadh eile, agus ri móran dhen duilgheadas a thaig an dithis atuigsinn a chéile. Cha mhór Albannach dha bheil e furasda tuigse agus co-fhaireachdainn a bhith aca mu cheist dheuchainneach na cànain an seo; air an làimh eile, cuirear glé thric iongnadh air dùthchadaich Chuimreach gu bheil a leithid de rud ann ri gluasad dùthchadach as aonais a chànain fhéin.

Tha an t-Albannach afaicinn ùpraid smaointeachail ga dèanamh mu neo-ni; tha an Cuimreach fo iongnadh mu dhùthaich far nach eil coltas gu bheil dad ann airson ùpraid a dhèanamh mu dheidhinn. Tha an dùthchadachd Chuimreach riamh air a bhith comharraichte eadar-dhùthchailna sealladh, alorg dàimh nàdurra gu leòr eadar i fhéin agus iomadh gluasad agus pearsa air tìr-mór na Roinn Eòrpa. Tha an dùthchadachd Albannach air a bhith buailteach a bhith rudeigin aonaranach, agus gun ach an iomallachd Ghàidhlig aice adèanamh oidhirp airson eòlas a chur air an leithidean sin. Ged a chanas i uaireannan na shaoileas i a bu chóir dhi a ràdh mu dhùthchadasan agus mu bhuidhnean beaga a thair an cumail sios, tha e nochdte gu bheil cus a bharrachd aig mór-roinn an SNP mu dheidhinn bùirdeasachd nan dùthchannan Lochlannach na mu dheidhinn nan Armhorach agus nam Basg.

Agus mar sin air adhart. Chan eil sinn fhathast atuigsinn a chéile ro mhath; agus bu chòir dhuinn, an déidh leth-cheud bliadhna. Tha feum air: tha roimh-eachdraidh na dùthchadachd Chuimrich agus Albannaich seachad, agus an eachdraidh air tòiseachadheachdraidh nach gabh a tilleadh agus eachdraidh aig am bina lùib móran a bharrachd de rudan anns am bi ùidh aig aChuimrigh agus Alba le chéile na nuair a bha iad le chéilenan roinntean soitheamh ann an impireachd. Ach chan eil e cho furasda. Tha làn àm dèanamh nas fheàrr na bhith searmonachadh mu bhith seasamh a chéile is mu na h-aon nàimhdean, ach chan eil e cho furasda faicinn an taobh a


[341] théid sinn. Chan eil cairt-iùil earbsach againn.

Chan eil e gu móran feum a bhith coimeas an dithis puing air phuing. Chì duine sam bith gu bheil aChuimrigh agus Albanan dùthchannan anabarrach ao-coltach; ach cha leòr sin. ’Sann a dhfheumas sinn saoilneas a ghabhas a-steach àiteachan mar tha aChuimrigh agus Alba agus a chuireas iad ann an suidheachadh eachdraidheil a ghabhas tuigsinn. Tha fios nach ann gus an uairsin as urrainn dhuinn dearbhadh gu cinnteach càit a bheil sinn, agus as urrainn dhuinn a dhèanamh còmhladh, no dhfhaodas sinn a bhith an dòchas ionnsachadh o chéile.


II. Saoilneas meallta

An saoilneas

Chan eil saoilneasachd againn fhathast a leigeas leinn seo a dhèanamh ceart. Ach chan e mhàin sin. ’Sann a tha saoilneas meallta air ceann a thogail a dhfhaodas ar cur ceàrr.

S iad na rudan a thair aire an t-saoilneas seo féineachd agus fòirneart culturach. ’Se an fhéineachd air a bheil e sealltainn féineachd nam muinntirean agus nan ceàrnaidhean oireach as lugha san Eòrpa an Iar; tha am fòirneart anns aghiullachd a fhuair iad o na dùthchadasan aig an robh làmh-an-uachdair gu poiliticeach.

Sann maoineadach a bha an tighearnas seo agus thugadh o na ceàrnaidhean beaga na dhfheumte, eadar luchd-obrach agus beairteas nàdurra, agus bha na mhisnicheadh de dhfhàsmhorachd buailteach a bhith -chothrom agus diomain. Ach chan ann maoineadach ach culturach a tha amheàirle air a bheil an saoilneas seo aleigeil cuideam. Tha e meas gu bheil earrasachd ro mhór agus ro bhuillsgeanach air seann fhéineachd mhuinntireil a chnàmh air falbh no a sgrios. Agus gur h-ann tre bhith strì airson an cultur fhaighinn air ais a tha na ceàrnaidhean sin ag ath-bheothachadh an diugh.

Anns an leabharThe Centralist Enemytha Iain Osmond adèanamh geàrr-aithris air cuid mhath dhen t-sealladh seo. Tha e ag ràdh gu bheil feum air dòigh-beatha far an cuirear feuman na muinntireachd air thoiseach, eadhon ged a bhiodh call maoineadach an lùib seo. Tha e nàdurra gu leòr gum biodh barrachd comais anns an t-strì aig muinntireachdan aig a bheil stéidh làidir fine agus cànain. Mar sin, thathar afaicinn gu bheil an rud sin air leth buadhach ann an gluasad dùthchadach.

Tha deagh fhiosam gu bheilear glé mhór mu dheidhinn an t-sealladh-


[342] saoghail seo sa Chuimrigh. O chionn fichead bliadhna thug Leopold Kohr a bheannachd dha gu feallsanach leis an leabharThe Breakdown of Nations, agus tha feadhainn anns aChuimrigh air cuideachadh le dhealbhadh o chionn ghoirid. Tha e soilleir gu bheil e afreagairt air cuid mhath dhe na thachair sa Chuimrigh ceart gu leòr; agus tha e tarraingeach do ghluasad dùthchadach na Cuimrigh, is an taobh culturach dheth cho làidir.

Faodaidh freumh an t-sealladh-saoghail seogur h-àlainn a bhith beaga bhith ann aVienna, mar a tha gu leòr eile, ach tha carachaidhean nan deich bliadhna a chaidh seachad air iomadh cruth ùr a chur air. A bharrachd air aChuimrigh, ’s coltach gu bheil abhuaidh as motha aige an dràsda ann an ceàrnaidhean mar a tha Occitania agus Armorica (aBhreatainn Bheag). Tha na h-uiread de bhuaidh aige ann an Canada. Agus o Ameireaga thàinig leabhar a tha air leth cudthromach airson achuspair seo, Internal Colonialismle Mìcheal Hechter.

Ged a tha seo làn foghluim is figrichean, fon t-sligesann air an aon rud a tha e mach. Tha e meas gun tug fàs earrasachd Bhreatainn gu bith eilthirean an taobh a-stigh dhith fhéin, anns na h-iomallachdan Ceilteach dhith, airson an dearbh aobhair, aig bun, agus a chruthaich am fàs sin eilthirean air an taobh a-muigh dhith air feadh an t-saoghail. Tha iadsan a bha air an taobh a-muigh air falbh, agus tha gluasad gu saorsa na thair an taobh a-stigh air tòiseachadh. ’Se gearain an aghaidh cus de bhuillsgeanadh a tha ann an cruaidh-chruinneachadh na dùthchadachd o chionn ghoirid, tha e ag ràdh; tha iadsan air a bheil easbhaidh ga thuigsinn mu dheireadh, agus ag iarraidh nas fheàrr.

Mearachd a thaobh Alba

Nis, tha sinn atuigsinn o Hechter gur e cruth culturach a dhfheumas a bhith air an iarrtas aca. Sin as coireach gu bheil e cho mór mu dheidhinn na Cuimrigh, agus cho fuar ri Alba. Tha e failleachadh air faighinn seachad air amhearachd bhunaiteach a rinn e fhéin ann a bhith cur na h-Alba anns aniomallachd Cheilteacho thoiseach, agus air sàilleabh sin tha e crìochnachadh le bhith gar càineadh airson mar a tha sinn fo bhuaidh ghnothaichean gnìomhachais agus chunntaisean maoineadach. Bhiodh achuid as motha dhen SNP gun faighinn seachad air cluinntinn gur h-e a bhannta ach Ceiltich a chaidh eilthireachadh, nuair a chuirte stad na bu mhotha orra ri linn faighinn a-mach gu bheil an dòigh anns nach do chuir iad impidh làidir air féineachd chulturach air leth na h-Alba aciallachadh gu bheil an SNP ag aideachadhle bhith sàmhach mu dheidhinn


[343] nach eil eadar-dhealachadh gu culturach eadar Alba is Sasuinn.

Tha rudeigin ceàrr an seo. Chan e mhàin nach eil an sgrìobhadair atuigsinn gum faod gnè eile uile-gu-léir dedhfhéineachd chulturacha bhith ann, nach buin gu ìre mhór sam bith ri litreachas no ri suaicheantasan, agus air nach eil dùthchadaich Alba acur impidh dìreach a chionns gu bheil iad afaireachdainn cho tèaruinte innte mar-thà. Agus chan e mhàin mar a chaidh e iomrall mu dheidhinn na tha agus nach eil Ceilteach ann an eachdraidh na h-Alba. ’Sann a tha mearachd nas cudthromaiche air siubhal an t-saoilneis fhéin.

Tha an saoilneas seo ceàrr airson gu bheil e abualadh cus rudannan cnap còmhladh. Araon ann a bhith sgrùdadh màthair-aobhair dùthchadachd ùir anns an Roinn Eòrpa, agus ann a bhith sealltainn air a buaidh, tha e ro ao-domhain. Tha màthair-aobhairean nan gluasadan sin, agus mar a tha iad dualach a dhol fhathast, nas ioma-ghnèitheach na tha an saoilneas agabhail a-steach.

Se fìor dhòigh-dearbhaidh air achoitcheannadh seo, agus feadhainn coltach ris, mar a thathar acoimeas na Cuimrigh agus Alba. Ged a tha iadnan roinntean dhen aon eilein agus air an riaghladh leis an aon stàit, ’sann eatorra, ’s dòcha, a tha an t-eadar-dhealachadh as motha a-measg nan dùthchannan a tha atogail ceann, agus gu ìre air leth a thaobh an eachdraidh. Mar a thuirt mi, feumaidh sinn saoilneasachd airson an cur còmhladh; is ann leotha-san, an uairsin, a bu chòir a leithid sin de shaoilneasachd a chur gu dearbhadh.


III. Acoimeas dhùthchannan

An toiseach, fàsmhorachd

Tha iad ann a sheallas air aChuimrigh agus Corsica, Alba agus Galicia, Friesland agus aBhasg mar chuid dhen aon arm, acath gu ìre mhath anns an aon bhlàr. Chan eil teagamh nach ionnan iad ann an dòighean àraidh, ach cha bhithear cinnteach na dòighean gus an gabhar a-steach gach dòigh chomharraichte anns a bheil iad eadar-dhealaichte.

Tha aon dhiubh sin air am bu chòir dhuinn beachdachadh gu h-àraidh, oirs dòcha gur h-i a chuidicheas sinn gu tuigsinn mar a tha Alba agus aChuimrigh ann an eadar-dhealachadh suidheachaidh fa chomhair na tha tachairt san fharsaingeachd. Tha ghnothach sònraichte agus eadar-dhealaichte ann: cion-fàsmhorachd agus cus-fàsmhorachd.

. . . cion-fàsmhorachd

Se sin cion-fàsmhorachd an dàimh ri mar a tha cùisean ann an


[344] ceàrnaidhean buillsgeanach na h-Eòrpa an Iar, chan ann an dàimh ris an Treas Saoghal. ’Sann a tha mi an seo a-mach air na ceàrnaidhean sin air an do ghabhadh brath mar ionadan airson a bhith toirt asda dhaoine agus bìdh agus bheairteis nàdurra anns achiad linn-gu-leth dhen Atharrachadh Gnìomhachais. Chumadh sìos iad gu poiliticeach cuideachd. An diugh tha an fhàsmhorachd aca co-cheangailte ri iad a bhithnan àiteachan-tathaich aig luchd-turais air làithean-saora samhraidh. Tha Gaidhealtachd na h-Alba air aon dhe na ceàrnaidhean seo; Corsica, Occitania, aBhreatainn Bheag, Galicia agus Friesland air feadhainn eile.

Annta sin gu léir tha fàsmhorachd mhì-chothrom air ceàrnaidhean is muinntirean dìreach a chur air ais. Dhaobhraich i gun do dhfhalbh daoine, dhaobhraich i bochdainn chulturach agus faireachdainnean gu robh daoine gun chumhachd agus an crochadh ri daoine eile; agus thug i air adhart fàs maoineadach a bha air leth càm-chumadail agus briste. Bhathar aciallachadh gun leasaicheadhrùnachdan ceàrnaidheilnan stàitean móra agus na Margaidh Choitchinn seo, ach a réir coltais bha ro bheag dhiubh ann agus bha iad ro anmoch airson a dhèanamh.

agus cus-fàsmhorachd

Ach tha ceàrnaidhean eile aig a bheil duilgheadasan a chaidh an cumadh ann an dòigh uile-gu-léir eadar-dhealaichte. ’Se thachair dhaibh-san gu robh an fhàsmhorachd aca na bu luaithe is na bu shoirbheachail na bha aig an tìr mun cuairt orra. Gun teagamh, chan eil cus-fàsmhorachd air a bhith orra riamh an taca ri ionadan aig buillsgean fàsmhorachd ghnìomhachasail a Roínn Eòrpa, mar a bha an Ruhr noMidlandsShasuinn is an leithid, ach tha an taca ris na stàitean a bu mhotha aig an robh tighearnas poiliticeach orra. Dhfhàs iadnan iadhtagan beothail, eagar-mheadhonach ann an dùthaich na bfhaide air aiscomunnachdan earrasach astrì airson saorsa, mar gum biodh.

Tha e nàdurrach gum biodh nas lugha ann dhiubh seo na dhen headhainn eile. Ach tha barrachd dhiubh ann agus a shaoilte, agus tha iad nas cudthromaiche na tha amhór-chuid de sgrìobhadairean air dùthchadachd atuigsinn. Anns an Eòrpa an Iar tha ceithir dhen leithid ann: Catalonia agus aBhasg mu Dheas, agus Uladh agus Alba mu Thuath.

Sann o chionn ghoirid a thàinig Alba air dhiubh seo. Ged a bha ina seann chomunnachd gnìomhachais mar a bha Catalonia, le a


[345] bailtean fhéin agus eagar earrasach dhe muinntir fhéin, thàinig fàsmhorachd oirre-se car aig an aon àm agus car aig an aon astar agus a thàinig i air achomunnachd na bu mhotha ris an robh i ceangailte, Sasuinn. Cha bann gus an deach Sasuinn bhuaidhe cho mór agus gus an tugadh an sitheadh adhartais agus eadar-dhealachaidh do dheagar-meadhonach na h-Alba gu h-obann le ola aChuain a Tuath a dhéirich càs na fhàsmhorachd nach robh cothrom ris an téile. Ged nach fhada o thòisich an sgaradh seo, tha e fàs glé luath agus atoirt gu bith suidheachadh poiliticeach a tha aig bun coltach ri suidheachadh chàich. Agus tha e eadhon nas soilleire gu bheil abhùirdeasachd Albannach, a bha thuige seo rudeigin somalta, air sealladh eile a ghabhail air aghnothach, agus gu bheil an-fhois agus cion-foighidinnna measg gu bheil Sasuinn chofad-air-dheireadh”.

Tha ghnè duilgheadais, ma-tha, acur ri dùthchadaich na h-Eòrpa an Iar. Tha ceàrnaidhean ann air a bheil cion-fàsmhorachd no a chaidh an spùilleadh agus a tha mu dheireadh air tòiseachadh ri cur an aghaidh aghiullachd seo; agus tha buillsgeanan gnìomhachais ann air an tàinig cuid mhath de dhfhàsmhorachd, agus nach eil air an aon ràmh ris an stàite agus a tha ag iarraidh fàsmhorachd air leth airson faighinn air adhart nas luaithe.

Chan e mhàin gu bheil barrachd dhen chiad seòrs ann na dhen dàrna seòrsa. Tha iad cuideachd nas nochdte; thathar nas eòlaiche orra.

Tha an t-aobhar airson seo glé ùidheil, agus tha e glé bhointealach ann a bhith coimeas air Alba agus aChuimrigh. Ann an eachdraidh choitcheann na dùthchadachd tha cion-fàsmhorachd freasdalach an còmhnaidh an cois cus-fàsmhorachd smaoineasach agus chulturach. Bfheudar dhaibh-san a bha éiseil an aghaidh an toil, agus a chuireadhna aghaidh, riamh dèanamh suas air a shon le sàr-mhiannachd làidir. Tha iad airson saorsa a thoirt do thìrean anns nach eil achumhachd a bhunnaicheadh saorsa. Mar sin, feumaidh iad cuideam a tha cusach a réir sin a leigeil air achomunnachd shàr-inbheach a bu mhiann leo a thoirt gu bith len toil nam burrainn dhaibh; agus glé thric bidh iad ris aseo ann an dòigh glé neulach agus aislingeach.

Ach chan ann a-mhain anns an Roinn Eòrpa a tha buaidh aig smaoineasan acur an céill na gnè dùthchadachd seo; tha iad air feadh an t-saoghail. Agus tha abhuaidh aca cho làidir agus gu bheil sinn buailteach a bhith creidsinn gu bheil an cumadh a thair an dealbh a tha iad adèanamh air an dùthaich againn fhìn cuideachd.

[346]
[347]

A rithist, eachdraidheileachd

Thuige seo cha robh mi a-mach ach air fàsmhorachd. Ach tha gnothach eile air am bu chòir dhuinn sealltainn cuideachd, oir tha e bontainn glé dhlùth far a bheil an t-eadar-dhealachadh eadar Alba agus aChuimrigh ri gabhail a-steach. ’Se seo an sgaradh eadar dùthchannaneachdraidheilagusneo-eachdraidheil”.

Chuireadh seo gu -fheum an toiseach nuair a chleachd Hegel agus Engels an t-eadar-sgaradh airson -chliù a chur air na slòigh a bu lugha agus a bfhaide air ais agus a bhanan dragh dhaibh air clàr-dùthcha na Roinn Eòrpa. Bhiodh na Slàbhaich gu h-àraidh afaighinn aphuinnsein seo daonnan. “Ablaich de shlòigh”, mar a ghearain Engels, “fhathast rim faighinn an siuds an seo, agus gun iad comasach tuilleadh air bith mar dhùthaich a bhith aca.” Cha robh an leithidean san Roinn Eòrpa cho nochdtes gum bfhiach iad fiù an ainmeachadh, ach Ceann a Deas na h-Eireann a-mhàin.

Ach tha an dòigh seo air coimhead air aghnothach feumail, ged a rinn iadsan droch fheum dhith. Chan eil e aciallachadh ach gu robh, a-measg na bhann de thìrean is de shlòigh aig nach deach air an stàit fhéin a dhèanamh san a bhann, feadhainn ann aig an robh eòlas air a bhithnan stàitean roimhe sin, agus feadhainn eile (achuid bu mhotha) aig nach robh. Tha an eachdraidh-stàite seo ro chudthromach, ged nach i a h-uile rud, mar a shaoil iadsan. Tha an oighreachd a thair fhàgail mar thoradh oirrena cuideachadh smaointeachail do ghluasad poiliticeach sam bith a thig ás a déidh; eadhon ged a bhiodh na stéidheachdan air an sgrios, tha cuimhne air an leithid de dhàm a bhith ann afuireach làidir ann an aigne na dùthcha. Anns an naodhamh linn diag tha mar a nochd Poland agus Hungary, dhùthaich a mheasadheachdraidheil”, a rithist asealltainn seo glé mhath.

A-mesag nan dùthchadasan a tha ag ath-bheothachadh anns an Eòrpa an Iar an dràsda, tha e soilleir gu leòr gu bheil dhà dhiubh glé choltach ri dùthchannan eachdraidheil anns an t-seagh seo: Alba agus Catalonia. Bha iadsannan stàitean a chrìochnaich am bith neo-eisimealach faisg air an aon àm anns an ochdamh linn diag, agus a thugadh a-steach do dhaonadh na bu mhotha.

Cha robh an cheàrn air an tàinig fàsmhorachd ghnìomhachasail agus air an tug mi iomradh, aBhasg agus Uladh, “eachdraidheilanns an t-seagh a bhaig Hegel. ’Se tha annta-san ach cruthachadh an naodhamh linn diag agus an fhicheadamh linn. Ach bha iad le chéile gu ìre neo-eisimealach ann an cuimhne dhaoine a tha beò fhathast: na Basgaich aig an aon àm ri na Catalanaich fon phoblachd ann an


[348] Deich-thar-Fhicheadan an linn seo, agus Ceann a Tuath na h-Eireann o 1922 gu 1972.

S dòcha, ma-tha, gum biodh e ceart a ràdh mu na ceithir dùthchannan a bha gu ìre fàsmhorach gur h-iongantach na ghléidh muinntir Alba de chumadh andùthchadais eachdraidheil”; gun dfhuair na Catalanaich air ais e; gun dfhuair na Basgaich e; agus gun do chuireadh e air Pròstanaich Uladh. ’Se thaca fa leth dàimh air choreigin ri gnìomhachasachd agus fàs air bùirdeasachd; biad na comunnachdan a beagar-mheadhonaiche a chum no fhuair gnè air choreigin de stàiteachd. Dhaibh-san aig an robh thugadh (agus bheirear a rithist).

Tha na dùthchannan eile, an fheadhainn as pàilte, “neo-eachdraidheil”, agus ghabh an oidhirpean-san an cruth culturach air an do rinn mi iomradh mar-tha: dùthchadachd shàr-mhiannach leis a bheil iad afiachainn ri dèanamh suas airson mar a thugadh orra a bhithnanablaich de shlòigh”.


IV. Alba agus aChuimrigh: an càradh

Alba

Tilleamaid a-nis gu bhith coimeas na Cuimrigh is na h-Alba. Tha e soilleir gu leòr càit a bheil Alba an dàimh ris an dhòigh anns an do sheall sinn air na dùthchannan. Tha i air dhe na comunnachdan air am bu mhotha a bha fàsmhorachd a-measg nan dùthchannantiodhlaictea thaobh gnìomhachais agus eagarrachd muinntire; agussi as fhaisge air a bhith slàn dhe na dùthchannan eachdraidheil. Dhfhàgadh deagh ghrunnan de stéidheachdan ann am bith le comhaonta neònach 1707, agus tha iad an làthair gu beagnaich fhathastabontainn ri modh laghaireachd agus ri cùirtean air leth, agus deagh mheudachd de dheagar meadhonachnan lùib; ri modh an fhoghluim; ri Eaglais na h-Alba; ri acfhuinn-riaghlaidh (a dhfhàs mean air mhean an naodhamh linn diag). Agus a bharrachd orra-san tha buidhnean is comunnan is stéidheachdan a tha cho Albannach agus a tha na h-ainmeannan aca acur an céill.

Mar sin, cha robh maireannachd na féineachd Albannaich riamhna gnothach aig an robh a prìomh cheangal ri litreachas no faireachdainnean air an robh daoine atoirt orra fhéin a bhith mothachail; bha i na bu doimhne na sin.

Dhfhaodamaid, ma-tha, Alba fhaicinn shuas gu h-àrd ann an oiseann na làimhe deise dhen dàimh-dhealbh, le deagh chuid de dhfhàsmhorachd agus de bhithna dùthchadas eachdraidheil.


[349]

AChuimrigh: fàsmhorachd

Cait a bheil aChuimrigh? Tha mi creidsinn gum faodte a h-àite-se fhaighinnagus dhfhaodadh seo a bhith samhlachailanns an teis-meadhon.

Gu h-eachdraidheil, dhfhulaing aChuimrigh móran de chion-fàsmhorachd: call sluaigh, fòirneart culturach, fàsmhorachd bhriste agus chàm-chumadail. Tha na rudan sin rim faicinn ann an gluasad dùthchadach na Cuimrigh cuideachd, ’s e air a bhith strì ri bhith dìon agus ag ath-bheothachadh muinntireachd air a stéidheadh ann an ceàrnaidhean air falbh o bhailtean agus le féineachd dhualchasach, féineachd a nochdar gu h-àraidh ann an litreachass an ceòl, agus air a cumail adol gu h-àraidh leis achànan.

Ach ann an seagh eile tha aChuimrigh nas dlùithe ann an dàimh ris abhuidheann air an robh cus-fàsmhorachd; coltach riutha-san, bha buaidh mhór aig an Atharrachadh Gnìomhachais oirre. Bha gnìomhachas na Cuimrigh iongantach. Bha e ao-coltach ris an leasachadh maoineadach a bu bhitheanta a dhèante ann an roinntean fad-air-ais ann a bhith anabarrach farsaing agus dianobair an iaruinn gu h-àraidh. Cha robh a leithid ann an gin dhe na dùthchannan Eòrpach eile aig a bheil suaip ri dùthchadachd na Cuimrigh.

Ach bha an gnìomhachas seo coltach ris mar a bhaig ceàrnaidhean oireach eile ann a bhith air a stiùireadh gu beagnaich on taobh a-muigh: cha be saothair bhùirdeasachnan dùthaich fhéin a bhann idir (mar a bhann an Alba na saBhasg); bha e cus na bu choltaiche ri ionnsaigh on taobh a-muigh. ’S math-dhfhaodte nach robh seognìomhachasadh smaointeachail mór agus aig an aon àm air a stiùireadh on taobh a-muighach aig aChuimrigh a-mhàin.

agus eachdraidheileachd

Ma thionndaidheas sinn a-nis chun asgaraidh eile a rinn sinn, eadar dùthchannaneachdraidheilagusneo-eachdraidheil”, chì sinn nach eil càradh na Cuimrigh buileach cho soilleir agus a shaoileamaid an toiseach. Ged nach eil ina dùthaicheachdraidheilanns an t-seagh anns a bheil Poland, Alba no Catalonia, chan eil i dìreach uile-gu-léirneo-eachdraidheila bharrachd.

Thathar eòlach gu leòr air na tha neo-eachdraidheil innte: a territory inhabited by an agrarian population united by . . . a primitive social and economic structure and by the fact of not speaking English, mar a thuirt Eric Hobsbawm. Ach cha burrainn Atharrachadh Gnìomhachais na Cuimrigh, eadhon anns achruth a ghabh e, gun an suidheachadh


[350] seo atharrachadh cuideachd. Chunnaic sinn mar-tha mar a thathair ationndadh ri dùthchadachd fine agus cànain nuair a tha sluagh air an cumail sìos. Achsann a tha sònraichte a thaobh an tionndaidh seo saChuimrigh uireads a bha e agus mar a shoirbhich leis.

Bha gluasad Cuimreach an naodhamh linn diag, is e air a stéidheachadh air Neo-aontachd a thaobh creidimh, aruighinn on Eisteddfod, a chaidh ath-bheothachadh, gu Colaisdean Oilthigh na Cuimrigh, o Leabharlann Dùthchail na Cuimrigh gu Annaslann mór Chardiff. Ged a bha e fhathast anns an t-seagh bu chuingeculturach” — le a phrìomh ghnothach riKultur — bha gluasad an seo a bha o thoiseach air a dhol gu math na bfhaide air adhart na gearanan bhàrd is aislingean bhuidhnean beaga, is a bha gu ìre air cruth culturach, air cumadh dùthcha, a chruthachadh far nach robh stàit air a bhith idir.

Bha an gluasad an aghaidh an t-Sasannuchadh a rinn an ionnsaigh earrasach air aChuimrigh mu Dheas, ach aig an aon àm bha e gu ìre air a stéidheachadh air. Dhfhiach e ri dìon a chur air an dòigh-beatha a bu dualach cuideachd ris an dùthaich aomadh gu bhith na bu fhreacuairichena dòigh. Mar a ghabh Saunders Lewis risna chraobh-sgaoileadh ainmeil ann an 1962, thug an t-Atharrachadh Gnìomhachais a bha cho bagarrach dhan chànan agus dhan dòigh-beatha Chuimreach dhaibh cuideachd cothrom ùr air fuireach beòseadh, an aon chothrom a bhann a bhith maireannach agus mar a thachair do chànan na Cùirn agus dhan Ghàidhlig Eireannaich agus Albannaich a sheachnadh. Bha Cuimris, le bhithna cànan anns na Glinn far an robh an gnìomhachas, air tighinn cuid dhen t-slighe gu suidheachadh na Catalanais.


V. Alba agus aChuimrigh: abhuaidh a bhios aca

Tha mar a thachras do dhAlba air an t-slighe gu féin-riaghladh bointealach ri dùthchannan eile, ach chan eil chun na h-ìre a shaoilte. Gun teagamh, mhisnicheadh e càch stàit ùr a bhith ga stéidheachadh anns an Eòrpa an Iar. Ach tha inbhe làidir na h-Alba mardhùthaich-eachdraidheilaciallachadh nach eil i cho math mar eiseamplair airson nan dùthchannan eile far a bheil dùthchadachd chulturach bitheanta.

Tha coltas gum bi mar a thachras dhan Chuimrigh fada nas buadhaiche aig acheann thall, agus i, mar a thuirt mi, aig teis-meadhon na dàimh dhealbh. Tha muinntirean éiseil na h-Eòrpa an Iar a tha air ath-


[351] dhùsgadh feumach agus deònach air fàsmhorachd mhaoineadach nas làidire, mar eiseamplair. Leis an t-suidheachadh aca mar a tha e, feumaidh an fhàsmhorachd seo tighinn gu ìre mhath on taobh a-muigh, o bhuidhnean eadar-dhùthchail no le airgead is cuideachadh o dhùthchannan eile. Nis, tha aChuimrigh air a dhol troimhe seo mar-tha, ann an dòigh a bha glé dhian: ’se dìreach gnìomhachasadh bras on taobh a-muigh a thug gu bith dùthchadachd fhreacuaireach na Cuimrigh. Mar sin, bidh an dòigh anns an làimhsich an gluasad dùthchadach Cuimreachno stàit phoiliticeach Chuimreach fhathastan gnothach glé bhointealach sna h-àiteachan sin gu léir.

Tha snàthlainnean àbhaisteach na fàsmhorachd mhì-chothrom air an snaim ri chéile gu h-anabarrach teann agus nochdte saChuimrigh, agus mas urrainn dhan dùthchadachd Chuimreach iadsan agus na snàthlainnean eile a tha slaodadh an aghaidh a chéile fhighe ann an còrdach poiliticeach, faodar an dòigh aca a leantainn ann an àiteachan eile.

Bha dùthchadachd riamhna strì airson sealladh sàr-inbheach air dualchas agus cultur a cheangal ris an fheum airson fàsmhorachd mhuinntireil agus mhaoineadach anns an a bhan làthair, agus ann an eachdraidh fhreacuaireach na Cuimrigh tha an rud sin acoinneachadh a chéile gu h-anabarrach dian, agus acur mar dhleasdanas air aghluasad dhùthchadach treòrachadh poiliticeach a thoirt seachad.

an còrr a tha ri thuigsinn o na thuirteadh mar-tha? Mar a tha gluasadan eile, tha iad seo is an neart gu ìrena laige dhaibh, no an laigena neart. Dhaobhraich gluasad mór culturach na Cuimrigh, agus an dùthchadachd ann an dàimh cho dlùth ris, gur dòcha gu robhar aleigeil cus cuideam air. Ma choimheadas sinn a rithist air na thuirt Saunders Lewis o chionn leth-cheud bliadhna, chì sinn gu robh na h-uiread de ghealtachd, eadhon eagal, anns an t-sealladh a bhaige air ùghdarras poiliticeach. Oirse thuirt e, we must have self-government. Not independence. Not even unconditional freedom. But just as much freedom as may be necessary to establish and safeguard civilization in Wales. Cha robh ann an stàit poiliticeach nach robh, mar gum biodh, air a naomhachadh le feuman achultuir, agus le na mheas an cultur luachmhor, ach dìreach obair Mhamoin. Bha dùthchadachd chulturach agus dùthchadachd aorach airson cumhachd fhaighinn air am faicinn dìreach calg-dhìreach an aghaidh a chéile. Agus mura bheil mi air mo mhealladh thathar afaireachdainn seo gu math làidir sa Chuimrigh fhathast.


[352]

mu Alba? Tha an laige air gluasad dùthchadach na h-Alba tur eadar-dhealaichte ri laige na Cuimrigh, agusse sin philisteachd ghleusda, chunbhalach aghluasaid o thòisich e, agus an sgaradh eadar an rud air an tug Lewis Spencepractical , Scotsman-like policyagus an rathad iomrallach a ghabh anintelligentsia. Tha an gluasad Albannach abuannachadh o eagar meadhonach làidir a bhith ann; achse aon rud mun eagar sin gu bheil fìor chion-earbsa aige ann an anabarr de sheòrsa sam bith far a bheil cultur ri ghabhail a-steach.

Le féin riaghladh glé fhaisg, tha an laigeScotsman - likeseo air fàs nas cudthromaiche. Chan fhacas riamh anns amhac-meanmna dùthaich shàr-inbheach leis an dealas a fhuaradh a-measg ghluasadan dùthchadach eile, agus tha cion seo ga fhaireachdainn a-nis. Tha an SNP air feallsanachd dhen t-seòrsa seo, no rudeigin coltach ris, a thoirt a-mach (The Radical Approach: Papers on an Independent Scotland), ach tha cruaidh-fheum fhathast aig dùthchadaich na h-Alba air rudan poiliticeach agus culturach a thoirt gu chéile dhen toil gu ìre nas motha na rinneadh riamh roimhe. Tha feum air dòighean ùra fhaighinn air ceangal a dhèanamh eadar gnothaicheileachd phoiliticeach agus smaoineasan culturach, eadar stéidheachdan na cumhachd agus mac-meanmna dùthcha ùir. Tha mi fhìn o chionn ùine air a bhith gabhail pàirt ann an cur air chois stéidheachd eadar-dhùthchail airson seo a leasachadh. Tha gu bheil i air a h-ainmeachadh eadar-dhùthchail asealltainn nach urrainn dhuinn a leithid seo de dhobair a dhèanamh leinn fhìn; feumaidh sinn sealltainn a-mach. Tha sgrùdadh cultur dùthcha an diugh ag iarraidh gun coimhead sinn oirre còmhla ri feadhainn eile.

Agussi aChuimrigh dhe na h-àiteachan anns a bheil na h-eadar-dhealachaidhean bhuainn fhìn as fheumaile ris am faod sinn coimhead. Chan fhàs dùthchannan cho eadar-dhealaichte gu bràth dìreachcoltach ri chéileanns an t-seagh chumhang sin. Chan eil sin gu deifir. ’Sann a tha feumail ionnsachadh mar a dhatharraicheas sinnagus feumaidh sinn sin a dhèanamhnar dòigh fhìntre bhith an còmhnaidh atighinn gu chéile agus asgrùdadhs acoimeas a chéile. Seo, dhuinne, an t-eadar-dhùthchadachd ùr a bu chòir éirigh á gluasadan dùthchadach ùr na Roinn Eòrpa.


[353]

FACLAIR

dùthchadachd, nationalism
dùthchadas, nationality
dùthchadach, nationalist
freacuaireach, modern
iomallachd, fringe
saoilneas, theory
saoilneasachd, theoretical framework
féineachd, identity
maoineadach, economic
fàsmhorachd, development
earrasachd, capitalism
buillsgeanach, centralised
muinntireachd, community
eilthir, colony
coitcheannadh, generalisation
rùnachd, policy
iadhtag, enclave
comunnachd, society
eagar, class
eagar-mheadhonach, middle - class
ùidheil, interesting
bointealach, relevant
smaoineas, idea
smaoineasach, ideological
sàr-mhiannachd, idealism
sàr-inbheach, ideal
cusach, extreme
stéidheachd, institution
dàimh-dhealbh, graph
oireach, peripheral
gnìomhachasadhindustrialisation

(Tha sinn fo fhiachan do Iain MacDhòmhnaill airson an obair seo a ghabhail os làimhFear-deas.)

titleAlba agus a’ Chuimrigh
internal date1977.0
display date1977
publication date1977
level
reference template

Iain MacDhòmhaill in Gairm 100 %p

notestranslation
parent textGairm 100
<< please select a word
<< please select a page