[122]

CUTAIREAN BHAGH A’ CHAISTEIL

le Pòl Mac a’ Bhreatunnaich

Eachdraidh mu dheidhinn cutairean an sgadain am Barraigh sna bliadhnan roimhn Chiad Chogadh Mhòr.

Bha Bàgh aChaisteil san linn roimhn Chiad Chogadh Mhòr, ’na àite cho trang, adhartach le obair iasgaich an sgadain, ri port eile san dùthaich, oir bha aMhaoil fharsainn ri làimh, tabhairteach, loma-làn dhen iasg àlainn a thug beò-shlàint do mhòran; agus a bha blasda do chuid mhath de shluagh an t-saoghail a bha cho fortanachs gum faigheadh iad fhaotainn. Bann air a shailleadh a bhiodh a chuid bu mhotha dheth, oir cha robh dòighean eile mar a tha againn an-diugh airson a ghleidheadh ùrail fo dheigh, no a thiormachadh fo thoit, cho cumanta.

Bann air na boireannaich a thuit obair deasachaidh an sgadain



[123]

airson a shailleadh, agus bu mhòr an co-dheuchainn eatorranan dùil am fasdadh sna sgioban a bhithear acruinneachadh bho thoiseach aimsir an iasgaich. Aig an àm ud, bha a laimrig fhèin aig a h-uile luchd-saillidh mun cuairt cladach Bhàgh aChaisteil. Bha comann Dunbar aig an robh laimrig air taobh na Horugh dhen bhàgh, agus comann Jenkins air aLeideig, air feadhainn cho mòrs cho ainmeil dhe ne luchdan a thigeadh à àitean mar Cheann Phadruig, Obar Dheadhain, agus puirt-iasgaich eile achosta- ’n-Ear, aig toiseach an t-samhraidh gu na laimrigean a bha sìneadh a-mach mar mheuran air gach taobh dhen bhàgh, a dheasachadh airson teachd an sgadain.

Bhiodh sgur ga chur air iasgach an sgadain saMhaoil airson deannan sheachdainean o mheadhoin na Giblein gu cothrom a thoirt dhan iasg tighinn gu abaichead. Cha be àm dìomhanach a bhiodh an sin matà, oir bha mòran ri chrìochnachadh eadar lìn a chàradh, siùil nan luing-fhada rin cairteadh, agus gach bàta ri snasachadh le teàrr-dhubh air a bonn, agus a dreach-dhathadh air rèir miann a fir-seilbhe. Thòisicheadh na luingeas-choigreach on chosta- ’n-Ear ri cruinneachadh agus aceangal suas ri taobh nan laimrigean aig na luchdan-saillidh air gach taobh, gus nach mòr am biodh oisinn dhen bhàgh falamh far an seòladh no an tionndadh eathar. Nuair a bha achabhlach uile cruinn afeitheamh àm tòiseachadh an iasgaich, theirte nach mòr nach coisicheadh duine o gach taobh dhen bhàgh fharsainn thairis air na luingeas ceangailte taobh ri taobh. Bha na cruinn àrda mar choillidh gun duilleach, adeàrrsadh saghrèin len dathan rìomhach. Bha an t-sreath bhùithean air aon t-sràid ghoirid abhaile, ’nam boilnan dèanadas malairt acumail suas ri riatanas an t-sluaigh mheudaichte a bha gus am baile beag a sgeapadh. Chan e gun robh neach agearain, oir be àm an iasgaich an t-àm a bfhiachaile dhaibh uile dhen bhliadhna, agus a bhiodh iad afeitheamh ris le dòchas tuilleadh beairteas.

Thog gach luchd-saillidh taighean fiodha os cionn an laimrigean fhèin, mar àitean còmhnaidh dha na cutairean coigreach a thigeadh toiseach an t-samhraidh a dhobair a bhàrr air boireannaich an eilein fhèin. Thàinig cuid mhath dhiu sin on chosta- ’n-Ear maille ri sgioban nam bàtaichean iasgaich às na ceàrnan sin; agus tuilleadh à Uibhist agus Eirisgeidh. Bàbhaist na taighean fiodha sin a bhithna sreathan os cionn achladaich air aLeideig-taobh ear abhàigh, agus anns na Horughair an taobh shiar. Chan eil aon dhiu air fhàgail an-diugh, nas motha na tha na laimrigean a bha cho trang agus beothail ann a làithean an iasgaich.

Bha te-ionad aig gach luchd saillidh acòmhnaidh am baile



[124]

Bhàgh aChaisteil agus uice sin a chuirte an t-urras neoeàrnaismar a theireadh na boireannaich air, gu na cutairean fhasdadh gu obair an t-samhraidh. Thigeadh an eàrnais roimhn bhliadhnùir, agus bu thoileach na boireannaich aig an robh dùil ris, gu h-àraid aig an àm ud dhen bhliadhna. Be miann gach a bhith air a fasdadh leis an luchd-saillidh bu mhotha, oir bhiodh barrachd dòchais aice air pàigheadh na bʼfheàrr a-rithist nuair a thòisicheadh an t-iasgach.

[Dealbh]

Bàgh Chaisteil ann an 1912

Bhiodh na boireannaich air am fasdadh ʼna sgioban de thriùirdithis airson achutaidh, agus an treas airson an sgadan a phasgadh anns na baraillean fiodha. Be pàigheadh nan cutairean mu chòig tasdan fichead de eàrnais, agus tasdan a h-uile baraille sgadain a lìonadh an sgioba, agus mu ochd sgillinnean san uair fads a bhiodh iad ag obair gach latha. Aig an àm cha bʼe droch phàigheadh e idir agus bha còmhstri gu leòr eadar nam boireannach airson an cosnadh fhaotainn; ach thigeadh e daor às an cuim eadar sgios agus goirteas am meuran air an gearradh leis na cutagan beaga geur leis an robh iad asgoltadh an èisg.

Nuair a thòisicheadh an t-iasgach, bheireadh na luingeas an cuan orrasiùil mhòra gan sgaoileadh ris na cruinn air an fheasgar, agus gach atoirt a sròin seachad Mhaol Dònaich agus adeanamh air na grùnndan far am bfheàrr a bha an sgadan am beachd gach sgiobair. Cha robh na h-innleachdan a tha aca an-diugh aca sna làithean ud gu comharra an èisg a shealltainn dhaibh air clàr mun coinneamh mun cuireadh iad lìon. Bha eòlas



[125]

fhèin aig gach sgiobair air far am bʼfheàrr dùil nan cnapan sgadain a bhith cruinn; agus air na h-àitean a ruighinn, bha eòlas air coltas na mara agus eunlaith ag innse dha cuin a dhʼfhaodadh e an seòl mòr a lagadh agus na lìn a chur a-mach. Chìte cuid a luingeas aseòladh a-mach às bhàgh tràth air an fheasgargu tric bha sin adearbhadh gun robh iad ma dhfhaoidte aineolach mu na cladaichean, agus gun robh ʼnam beachd beagan siubhail a dhèanamh mun cuireadh iad an lìn; ach bha feadhainn eile athaiseach mu sheòladh, oir cha bhiodh iad airson an dùrachdan fhoillseachadh.

Co-dhiù, mun robh am feasgar seachad bhiodh na luingeas uile sgaoilte air chuan, an siùil mhòra air am pasgadh, agus an lìn ʼnan sreathan fhada o an deiridhean, ʼs gun aca ach fuireach ach gu a chuireadh am fortan ʼnan rathad le an slaodadh air bòrd saʼ ghlasanaich. Be daoine Diadhaidh a bha anns na h-iasgairean uile, agus cha robh neach dhiu nach tairgeadh facal beag ùrnaigh an dèidh nan lìon a chur, gu Dia bhith fàbharach dhaibh ann an strì na h-oidhche.

Air na lìn a chur, bheireadh an sgioba fasgadh an toisich orra airson grèim bidhe, mun sìneadh iad iad fhèin sìos air na bùird chruaidhe a bha ʼna leapannan dhaibh airson an tacain mun tòisicheadh riasladh slaodadh nan lìon. Nam be oidhche chiùin e, cha chluinneadh duine ach pluban na mara sguabadh taobh bhàta; sgreuch eunlaith air ghluasad faisg air na lìn; agus gu cinnteach srann nam fear ʼnan cadal. Cha bhiodh an fhois fada, nuair a ghluaiseadh an sgiobair iad gu faighinn air am bonnan, agus airson aghaidh a thoirt air tarrainn nan lìon. Còmhdaichte ʼnan còtan fada agus brògan sliasaideach dhìreadh gach fear am fàradh gu geur-ghaoith na tràth-mhoch, toirt sùil air comharran nan lìon mun tòisicheadh an slaodadh. Gu tric ma bha òganach san sgioba, chuireadh esan a ghàirdean ri ràmh an guallainn na luinge gu a cumail air a leud ris na lìn tighinn air bòrd.

Ma bha an saothair torach, bha aoibhneas air aodann gach fear adèanamh a dhìcheall ris an t-slaodadh chudthromach. Chrathadh iad an sgadan à mogaill an lìn sìos dhan toll mum pasgadh iad na ròpan ʼs na lìn suas air chlàr thoisich. Cho luaths gum faigheadh iad an lìon mu dheireadh air bòrd, ’s ann bu luaithe a gheibheadh iad gu cala agus math dhʼfhaoidte phrìs a bʼfheàrr. Thigeadh an seòl mòr a thogail gun dàil, agus le stiùir chinnteach, bheireadh an long a sròn air Maol Dònaich.

Bann air laimrig bhaile aig ceann a deas na sràide, a bheireadh na bàtaichean-iasgaich orra; agus mhionaid a rinn iad cala, bheireadh gach sgiobair deagh thaghadh dhen sgadan a


[126]

[Dealbh]

Caileagan an Iasgaich aig stèisean Mhic Choinnich à Steòrnabhagh, san Leideag, Bàgh aChaisteil.

(On làmh chlì): Màiri, Bean Iain às aGhleann. Beann Dhògain RuairiGleann. Ceiteag Dhògain RuairiGleann. Anna Raonuill EachainnGleann. Màiri Iain Mhic Iain MhìcheilGarrygall. Bean Iain BhàinCrìochan. Alasdair Mac Coinnich, Cùbair, – Steòrnabhagh. Sheila Aonghais Ian EòghainnLeanais. Catrìona, Bean aDògaidhCrìochan. Annag Alasdair Dhòmhnaill MhìcheilGarrygall. Peigi Iain SheumaisGarrygall. Bean MheitGleann. Màiri ChalainnLeideag. Calum Neill BhlidRubha.

ghlac e, ann am bascaid, suas gu taigh naglaige’ – talla fharsainn iarainn far an sgaoileadh gach fear a-mach a shamhla fo shùilean fir-ceannaichidh an èisg. Bhualadh an glag cruaidh nuair a bha an sgadan deiseil airson a reic. Cho luaths a dhaontaicheadh luchd-saillidh ris an sgadan a cheannach, bheireadh gach bàta a laimrig shònraichte orra, far an eutromaicheadh an sgioba a luchd; agus ghabhadh eile a h-àite aig laimrig abhaile.

Thigeadh an luchd sgadain a thomhasna chrannanceithir bascaid-chrannach ris achrann. Tharrainneadh triùir de sgioba abhàta crann eatorra bhascaidnan dorn eatorra, agus bascaid air gualainn gach fear air an taobh a-muigh, ’s e acumail taic oirre le làmh shaor. Dhòirteadh iad an sgadan sabhocsa-chutaidhbocsa mòr fada le taobhannan agus cinn ìosal.



[127]

Bhiodh na cutaireannan sreath mun cuairt abhocsa-chutaidhcòmhdaichtenan còtan-oilsgean, agus am meuran air am pasgadh an aodach-canaich gu an dìon o ghèire nan sgeinean agus guin an t-salainn; agus acrònan le sùrds iad ag obair gun stad acutadh an sgadain. Sguireadh iad airson mionaid gach turas a thigeadh na h-iasgairean lem bascaidean sgadain a bha iad adòirteadh dhan bhocsa-chutaidh; agus nuair a thigeadh an cùbair le truinnsearan mòra de shalainn garbh, a sgaoileadh e air feadh an èisg.

Dhèanadh na cutairean trì seòrsa taghaidh dhen sgadan a-rèir a thomhais, ’s iad atilgeadh an sgadain air a chutadh ann an trì bascaidean air cùl gach sgioba, gun riatanas sùil air an cuimse, ’s iad ag obair mar na seilleanan. Bhiodh tuba tana aig gach air a beulaibh am broinn abhocsa mhòir anns an tilgeadh i mionach an èisg. Nuair a bhiodh na bascaidean làn air an cùlaibh, bheireadh an dithis bhoireannach dhen sgioba a bha cutadh, iad gu ceann eile an àite-saillidh far am biodh an treas ga feitheamh gus an sgadan a phasgadh sna baraillean. Dhòirteadh na cutairean an sgadan ann an tubaichean eile a-rèir meudachd an sgadain gu

Caileagan an Iasgaich, Bàgh aChaisteil. Chan eil aithneachadh agam ach air acheathramh thè on làmh dheas: Maireag Mhìcheil Nèill agus Màiri Anna Iain Choinnichàs aGharaidh-gall le chèile.

[Dealbh]



[128]

bhith deas airson a phasgadh. Cha be obair fhurasda a bha sin, oir bha e goirt air druim na a bha crom air uachdar baraille fad latha.

Bha na baraillean air an dèanamh o fhiodh làidir, seasg agus dìonach. Thigeadh an sgadan a thaghadh gu cùramach o na tubaichean a lìon na cutairean, agus phaisgteadh e sabharaille ceart cho cùramach ann am pailteas salainn garbh. Bhiodh an sgadan air a phasgadh earball ri earball agus a dhruim gu h-ìosal. Air gach sreath a cho-lìonadh, chuirte pailteas salainn air uachdar mun tòisichteadh an ath shreath a phasgadh. Nuair a bhiodh am baraille làn, bheireadh an cùbair geur-amharc air mun cuireadh e an sgiathag fiodha air uachdar ga dhùnadh, agus an uair sin ga dhèanamh tèaruinte le cearcall-iarainn mu bhàrr. Sgrìobhte ainm acheann-uidhe shònraichte don robh am baraille adol ann a litrichean mòra dubha air a thaobh; agus an uair sin rolladh e gu uachdar achàrn bharaillean a bha cheana làn. Mar bu mhotha an t-iasgach, bann bu mhotha a dhfhàsadh an càrn, gus an tigeadh an t-ám a luchdadh air bòrd nam bàtaichean a thigeadh às gach ceàrn gu tharrainn air falbh.

Roimhn chogadh mhòr, bhiodh cuid mhath dhen sgadan adol thairis gu Ameireaga far an robh sireadh mòr airson prìomh sgadan an Og-mhìos agus an Iuchair. Chaidh an earrann bu mhotha dhen sgadan a chur dhan Ghearmailt agus dhan Ruis. Is iomadh seòladair Barrach, aseòladh do phuirt mar Odessa aig ceann deas na Ruis, a thug naidheachd dhachaigh gum faca iad balaich adeoghal clàran nam baraillean a thug an sagdan à Bàgh aChaisteil, gu blas an èisg a shùghadhnan acras.

Ma bha saothair nan iasgairean duilich, aslaodadh nan lìon, agus acur suas ri an-shocair an àitean-còmhnaidh cumhang air bòrd nam bàtaichean, cha robh nithean dad na bu shoirbhe dha na mnathan a bha ris achutadh. Dhfhàgadh iadsan às na bailtean a-mach à Bàgh aChaisteil an dachannan moch samhadainn gus a h-uile ceum a choiseachd thun an àitean-obrach airson an ruigsinn mun nochdadh na bàtaichean iasgaich a-staigh ceann Mhaol Dònaich. Gu tric bhiodh na mnathan sin sabhaile mun gluaiseadh cuid mhath dhe na bha còmhnaidh anns na taighean fiodha às an leapannan. An dèidh dhaibh latha sàraichte a chur seachad alàimhseachadh an sgadain, bheireadh iad na bùthan orra a cheannach eallach bidhidh a tharrainneadh iad dhachaigh air an dromannan còmhla ri gad sgadain ùir. Nuair a ruigeadh iad an taighean, cha bann gu an casan a chuir suas, ach gu làmh a thoirt air na bha riatanach a dhèanamh dhaibh fhèin. Bhiodh crodh ri bleoghan, aran ri fhuine, biadh ri dheasachadh, agus an



[129]

[Dealbh]

Stèisean Mhic Iomhair, à Steòrnabhagh am Bàgh aChaisteil, air an làimh chlì, agus caileagan trang aig stèisean Dunbar, às aBhruaich.

dèidh achlann a bhiadhadh dhfheumte an dèanamh deas gu an cur dhan leabaidh. Bha sgoiltean an eilein afaighinn saor o thoiseach Mhàigh aig an àm ud airson gun cuidicheadh clann aig beagan aois am màthraichean le obair nan croitean, oir bhiodh na fir aig muir ag iasgach fad an t-samhraidh.

Cha bhiodh na h-iasgairean dol gu muir air Disathairne no air Latha na Sàbaid, ’s mar sin, bhiodh na luingeasna laighe sàmhach aig acaire sabhàgh, neo ceangailte suas aig laimrig. Cha robh mòran aig na h-iasgairean coigreach a dhèanadh iad an dèidh dhaibh an lìn a chàradhs a phasgadh aig deireadh na seachdain, ach an cothrom a ghabhail an casan a shìneadh acoiseachd mun cuairt an eilein. Bhiodh an tìde grinn san t-samhradh, agus faodar a bhith cinnteach gur iomadh tlachd a thug iad às na sgrìoban a ghabhadh iad. Chìte iadnan sreathan, gach aon dhiu còmhdaichte sna briogaisean de chlò gorm agus an geansaidhean fighte gu rìomhach le snàth gorm cuideachd. Bhiodh buidheannan de chaileagan achutaidh a gabhail cuairt air an rathad cuideachd air an fheasgar, agus glè chinnteach bhiodh fealla-dhà gu leòr eatorra. Bha na h-iasgairean, mar mharaichean



[130]

gu lèir, làn gheasagan, agus bha miann mhòr aca air na baideinean de fhraoch geal agus an raineach-rìoghail a chruinnicheadh iad air mòinteach Bhruthairnis.

Bann dhan Eaglais Shaor a bhuineadh achuid mhòr de iasgairean achosta-n- Ear, agus a thaobh sin, bha aMinistear à Eaglais Chuidhir adeanamh seribhis àraidh dhaibhsan air feasgar latha na Sàbaid ann am Bàgh aChaisteil. Nach iomadh pears-eaglais an-diugh a bhiodh aoibhneach a leithid a cho-thional cho Crìosdail, furachail, a chruinneachadh fon aon uachdarach thrèig an cleachdadh cliùiteach sin gu mòr, mar an t-iasgach fhèin.

Chuir an Cogadh Mòr stad air an iasgach, agus crìoch air amhargadh thairis achuain a cheannaicheadh an sgadan saillte. Mun do thogadh an t-iasgach air bonn a-rithist sna bliadhnan an dèidh achogaidh, thàinig iomadh atharrachadh air. Dhfhalbh na siùil mhòra à fasan, agus thug innealan fuaimneach an àite. Bha aimsir ùr air tighinn atoirt dhòighean ùra air adhart; ach gu bràth tuilleadh chailleadh sealladh nan siùil mhòra làn fo sgairt-ghaoith air feasgar samhraidh acromadh à sealladh a-mach cùl Mhaol Dònaich.

Ged a thugar sùrd air sailleadh an sgadain eadar sin agus an ath chogadh, chaill an gnìomhachas a bhrìgh le ganntas an sgadain ri ghlacadh saMhaoil; agus cor an t-saoghail san fharsainneachd. Beag air bheag thrèig na luchdan-saillidh Bàgh aChaisteil; thuit na laimrigean fiodha às a chèile le cion-càireidh, gus an-diugh chan eil eadhoin an làraich am follais. Chan eil tuigse aig òigridh air na duilgheadasan a chuir an seanamhairean suas ris a lorg an astair a thriall iad gach latha, agus sgìos an t-saothair a bhith crom os cionn bocsa-cutaidh o mhoch gu anmoch. Nach biad a bha treun agus gasda, agus gu cinnteach faodaidh sinn a bhith moiteil à caileagan achutaidh a rinn an dìcheall gu Bàgh aChaisteil a thogail gun inbhe a ràinig e a-measg puirt-iasgaich an sgadain sna linntean a chaidh seachad.

titleCutairean Bhagh a’ Chaisteil
internal date1991.0
display date1991
publication date1991
level
reference template

Pòl Mac a’ Bhreatunnaich in Gairm 154 %p

parent textGairm 154
<< please select a word
<< please select a page