[266]

Dùthaich roinnte na h-aghaidh fhéin

Le FIONNLAGH I. MACDHOMHNAILL

Criochan nan siorrachdan

A’ chrioch mhór

Lochan

Airson an deanamh so-thuigsinn, tha ainmean nan àiteachan air amhap so ann am Beurla. So iad anns aGhàidhlig Eireannaich:

Antrim ,Aontruim.
Cavan ,Cabhán.
Co . Down,Co. an Dúin.
Fermanagh ,Fearmonach.
Louth ,Lughbhaidh.
Newry ,Iubhar Chinntrágha.
Sligo ,Sligeach.
Armagh ,Ard Mhacha.
Derry ,Doire.
Dublin ,Baile Atha Cliatha.
Leitrim ,Liathdruim.
Mayo ,Muigheo.
Roscommon ,Ros Comain.
Tyrone ,Tír Eóghain.
Belfast ,Béal Feirste.
Donegal ,Dún nan Gall.
Dundalk ,Dún Dealgan.
Lonford ,Longphuirt.
Monaghan ,Muineacháin.

DUSAN mìle thar achuain bho Mhaol Chinntìre tha gunnachan air cruachain nam polasman. Agus chan eil an sin ach aon rud a chomharraicheas don fhear siubhail gu bheil an t-athrrachadh as motha air an t-saoghal eadar Ulaidh agus Alba.

Chan eil cho fada bhon a bha an dhùthaich ann an dlùth chàirdeas, ach, ged a tha taobh blàth fhathast aig an Eireannach ris an Albannach, chan eil an ceangal a nise adol nas doimhne na sin.

Tha fios againn uile gu bheil Eirinn roinnte, gu bheil aon bhloigh fo riaghladh Bhaile Ath Cliath, agus abhloigh eileUlaidhfo ìmpireachd Bhreatainn, le pàrlamaid ann am Bealfeirsde. Ach chan eil sinn idir cinnteach càite a bheil Ulaidh asgur no atòiseachadh.

Ma bheir sibh sùil air amhap so shuas, chì sibh gu bheil an t-Saor Stàit, ann am badan, nas fhaide a tuath na Ulaidh fhéin. Chì sibh


[267]

cuideachd gu bheil achrìoch mum bheil an trod, asineadhna cama-luban bho Loch Feabhail anns aghob a tuath, gu Bàgh Dùn nan Gall air an taobh siar, agus, anull as a sin, gu Loch Carlingford air an taobh sear. Cuimhnichibh cuideachd gu bheil achrìoch gu tric aruith troimh chlachain, agus uaireannan eadar tigh agus bàthach an aon tuathanaich, agus chì sibh cho furasdas a tha e do luchd aimhreit siolpadh bho dheas gu tuath agus bho thuath gu deas.

Tha sia siorrachdan, no conndaidhean mar a their na h-Eireannaich fhéin, ann an UlaidhDoire, Tír Eóghain, Fearmonach, Ard Mhacha, Co. an Dúin, agus Aontruim. Dhfhuirich iadsan fo riaghladh Bhreatainn an uair a choisinn na sia siorrachdan fichead eile an saorsa ann an 1923. Cha be aon àireamh de Ghairm a dhfheumamaid gus sgrùdadh a dheanamh air na polataics a shuidhich achrioch far an do shuidhicheadh i, ach tha aon rud cinnteachis ann an uair sin a rinneadh achurachd as a bheil sinn abuain na h-aimhreit an diugh. An uair a their sinn gun do roghnaich na sia siorrachdan fuireach, is e tha sinn aciallachadh gun do roghnaich amhor-chuid anns na siorrachdan sin.

An diugh, tha muinntir nan sia siorrachdan roinntenam measg fhéin. Tha feadhainn leis am bu mhiann a dhol asteach don t-Saor Stàit; tha móran nach rachadh asteach airson dad a chunnaic iad riamh.

Chan eil e furasda a ràdha ciamar a tha sluagh Ulaidh air a roinn eadar an dhìlseachd, ach cha bhitheamaid fada ceàrr nan canamaid gu bheil achuid as motha de na Caitligich titheach air a dhol fo riaghladh Bhaile Ath Cliath, agus gu bheil a h-uile Pròsdanach calg dhìreach an aghaidh sin. Tha mu dhà Phròsdanach chun a h-uile Caitligeach anns aCheann-a- tuath; tha mu naoi Caitligeach chun a h-uile Pròsdanach anns an t-Saor Stàit.

An uair a bha mise thall an an Iubhar Chinn-trágha, baile nach eil ach ceithir mìle bhon achrìch, bha an ceòl air feadh na fìdhle a chionns gu robhar acur as leth Mgr. MidgelyMinistear an Fhoghluim ann am Pàrlamaid Stormontgu robh abheag-chuid (na Caitligich) riamh nan iùdasaich do riaghaltas Ulaidh. Co-dhiùbh a thubhairts gus nach dubhairt Midgely sin, bha colg air na Caitligich, oir tha iadsan adleas nach eil e ach nàdurra dhoibh taobh blàth a bhith aca ri am bràithrean Eireannach anns aCheann a deas, a tha den aon chreideamh riutha fhéin. Gu dearbha, chan eil dealachadh air an t-saoghal eadar Iubhar Chinn-trágha fhéin agus baile anns an t-Saor Stàit. Cha chuala mi Laoidh na Rìoghachd fhads a bha mi ann, agus is i aBhànrigh( ’s chan e am Pàp) a tha air a mallachadh air ballachan nan tighean beaga. Cha be sin e do Phort-an-dúinam baile anns an robh mi an uiridh, far an robh sluagh gu ìre mhóir Pròsdanach, agus dìleas thar tomhais do riaghaltas Bhreatainn.

[Sanas]


[268]

Ann an Alba, far a bheil Caitligich agus Pròsdanaich sìtheil, càirdeil, tha e duilich dhuinn a thuigsinn carson a tha sgaradh cho mór eatorras iad ann an Ulaidh. Ach, mar a dhfheuch mi ri chomharrachadh an so shuas, tha creideamh agus polataics atoirt buaidh air a chéile an sudrud nach eil iad an so. Chan e gu bheil nàbaidhean de chreideamhan dealaichte an uganan a chéile. ’S iad nach eil. Theid iad a dhobair còmhla, theid iad a dhòl còmhla, theid iad a gholfadh còmhla; ach tha rud air nach aontaich iad gu bràtham Pàp, agus aChrìoch.

Gu -fhortanach, tha aGhàidhlig air a suaineadh ann an sùgan nam polataics agus achreidimh cuideachd. Tha achànain gu tur marbh mar chànain ann an Ulaidh. Chan fhaodar ateagasg anns na sgoiltean Pròsdanach, oir tha i air a dleas mar rud a bhuineas gu sònraichte do na Caitligich, agus, mar sin, do na Nàiseantaich. Thatar a nise afeuchainn ri a faochnadh air na sgoiltean Caitligeach, ach ri linns gur e faochnadh a tha ann, chan eil achlann agabhail rithe le blàths mór sam bith. Ach ged nach eil aGhàidhlig beònam measg, tha meas mór aig na Caitligich oirre. Ann am Port-an-dúin, an uiridh, bha mise fo amharus a chionns gu robh Gàidhlig agamair eagals gur e Caitligeach a bhannam; ann an Iubhar Chinn-trágha am bliadhna rinneadh uabhas dhìom a chionns gu robh Gàidhlig agam, agus bha iomadh deagh dhrama agam fhéin agus aig Pádraig O Crìonáin, maighstir-sgoile a tha air leth dealasach air taobh na cànaine mar chànain.

Pròsdanach no Caitligeach, Breatannach no Nàiseantach, tha an t-Eireannach déidheil air spòrs. Agus chan eil spòrs ann as fheàrr na bhith atoirt a char as muinntir na cuspainn. Deas air aChrìch tha peatroil, deoch, agus tombaca cus nas saoire na tha iad anns acheann-a- tuath, agus chan eil dad as sòlasaiche na ultach math de dhaon seach aon aca a ghoid amach gun fhios do dhoifigeach na cuspainn. Tha feadhainn anns acheann-a- tuath nach do cheannaich riamh pacaid thoiteanan no galan peatrol aig prìs mhóir Bhreatainn! Achse tha sin spòrs, agus chan ionnan es a chùilteireachd mhór a tha adol air adhartmìltean bheathaichean cruidh, bocsaichean de uaireadaireans de chamarathan, cisteachan tombaca, ’gan goid thar na crìche le feadhainn a tha adeanamh am beò-shlaint mar sin. Cha toil leis an Eireannach chumanta iad sin nas motha nas toil leis an fhear a bheir breac á linne ri oidhche dhorcha am fear a mharbhas ceud bradan le spreadhadh fùdair. Tha dealachadh eadar spòrs is meirle.

Ma theid thu splaoid suas cladach Aontroma cha mhór nach toir thu chreidsinn ort fhéin gur ann air Gaidhealtachd na h-Albann a tha thu. Thana lochan, na h-òban, na h-òsans na caoilann an sud mar a tha iad aig an tigh.

Tha am fearann air a roinnna thuathanachais bheagachan eil am facal croit air a chleachdadh idiragus tha mu dhusan acaire aig gach tuathanach, agus roinn de mhonadh lom. (Chan eil bile raoich ann an Eirinn.) Tha tighean nan tuathanach snog agus riatanach mór, air an gealadh le aol agus, gu tric, air an tughadh le cuilc. Ach is iad na rudan air an laigh an t-sùil daonnan, na claisean de uisge tàimh a tha mu gach tighna claisean anns a robh, uaireigin,


[269]

[Dealbh]
Lùchairt Stormont, far am bi Parlamaid Ulaidh acoinneachadh

an lìon air a grodadh mar achiad cheum anns an ullachadh airson an t-snìomh. An diugh, tha obair an lìn ullamh mar obair dachaidhullamh, cha mhór, mar obair nàiseanta cuideachdagus an uair a chì sinn lìon-eudach Eireannach anns na bùthan, faodaidh sinn a bhith cinnteach gu bheil e air a dheanamh ann an Eirinn á lìon a cheannaicheadh anns an Roinn-Eòrpa. Gu dearbha, chan eil obair dachaidh idir ann an Ulaidh an diugh, agus ri linns gu bheil na tuathanachais cho beag, tha na tuathanaich agus an teaghlaichean am feum a dhol a shireadh am beò-shlaint ann an tighean-oibreach nam bailtean. Leis na tha adeanamh sin dhiubh, agus leis na thainig a tuath as an t-Saor Stàit air tòir oibreach, fhads bha sin ceadaichte dhoibh, tha cus asireadh beagan oibreach ann an Ulaidh an diugh. Chan eil ceàrn eile den rìoghachd anns a bheil na h-uiread gun obair. Is e sin aon de na ceisdean a tha acur fìor dhragha air riaghaltas Stormont.

Ach ged a tha cion oibreach acur dragha air pàrlamaid nan sia siorrachdan, tha fios agus cinnt gu bheil achùis adol am feabhas. Agus, donas ged a tha i an dràsda fhéin, tha i cus nas fheàrr na tha cùisean a deas, far a bheil na mìltean gun obair, agus far a bheil na mìltean adol air fuadach a h-uile bliadhna. Tha Stormont mionnaichte gu bheil an rud as miosa a thachras fo riaghladh Bhreatainn nas fheàrr nan rud a bfheàrr a thachradh fo riaghladh Bhaile Ath Cliath.

An uair a bhruidhneas fear a mhuinntir Ulaidh munriaghaltasis ann air riaghaltas Stormont a tha e abruidhinn. Agus tha móran ann an Alba a their gum biodh Alba na bfheàrr dheth fo phàrlamaid Albannaich, leithid Stormontpàrlamaid a dhéiligeadh ri cùisean a bhuineas don dùthaich so fhéin. a chanas an t-Eireannach ris a so? Canaidh gum bu ghlic dhuinn fuireach mar a thà sinngu bheil Stormont math gu leòir mar aisling agus mar dhùrachd-bruadair, ach gu bheil an aisling ro chosgail. Their e gu bheil Ulaidh apàidh-


[270]

eadh airson civil servicegun mhóran air an son. “Thig lagh ùr á Westminster,” arsa caraidagus their sinne nach gabh sinn cuid na gnothaich ris. Ach ann am beagan mhìosan, tha sinn acur acheart lagha air clàr sinn fhéin.”

Anns an dùthaich so, a tha fon aon àrd riaghladh rinne, na dealachaidhean a chì duine ri linn Stormont? Corra uair tha na dealachaidhean mór. Ri linn achogaidh mu dheireadh cha deachaidh saighdearan a thogail a dheòin no a dhaindeoin mar a chaidh iad an so. Chun an -an-diugh, tha riaghladh nan sgoiltean gu tur an urra ri pàrlamaid Bhealfeirsde. Ach, mar is trice, chan eil na dealachaidhean ach beag. Na tighean-seinnse fosgailte iad an latha; prìsean rudan dealaichte bho na prìsean againne; rudan beaga mar sin. Leana beag is beag tha na dealachaidhean afalbh. Airson na ciad uair, am bliadhna, chaidh smachd a chur air an astar aig am faod càraichean a dhol troimh na bailtean, agus, airson na ciad uair cuideachd, rinneadh lagh gus toirt air luchd chàraichean diachainn a ghabhail mum faigheadh iad cead car a dhraoibheadh.

Is e an dealachadh as motha, achiad fhear air an tug mi iomradhna gunnachan air na polasmain. Agus cha tug mi iomradh fhathast air naB-men” —feadhainn caran coltach ris an, ‘Home Guardair an robh sinn eòlach fad achogaidhfeadhainn a bhios asiubhal nan rathaidean fad na h-oidhche le làn chead duine sam bith a stad, agus peilear a chur anns an fhear nach stad. Gu -fhortanach, tha feum air lagh aghunna, oir tha an I.R. A. afàs nas croiseile a h-uile bliadhna.

Gu a tha anns an I.R. A.? Tha fios againn gum bi iad asmàladh dhrochaidean agus acur thighean-oibreach agus baragan airmnan spruillich. Ach dhà am buin iad?

Cha ghabh riaghladh na Saor Stàit riutha, ged, mar is trice,

[Dealbh]
Talla abhaile ann an Iubhar Chinn-trágha


[271]

[Sanas]

nach dean an riaghladh sin móran gus bacadh a chur orra. Cha ghabh Nàiseantaich aChinn-a- tuath gnothaich fhollaiseach riutha.

Tha e air a ràdha gum buin iad do gach taobh den chrìchdaoine bras a tha den bheachd nach faighear cuidhteas achrìoch gu bràth mar a deanar le làmhachas làidir e. Oidhche an déidh oidhche, far an lugha am bi dùil riutha, cromaidh iad air baile air choreigin agus cuiridh iad fùdar fo thogalaich air choreigin, agus falbhaidh iad air ais don dorchadas. Is ann gus casg a chur orra-san a tha na polasmain air an armachadh, agus is ann air an son-san gu sònraichte a tha naB- menair na rathaidean móra. Ged nach gabh Nàiseantaich Ulaidh gnothaich riutha, cha mhotha na sin a bhrathadh iad iad ged a gheibheadh iad an cothrom. Arsa aon Nàiseantach riùmsaCha do mharbh an I.R. A. duine fhathast; chan ionnan sins naB- mena tha air peilear a chur ann an iomadh duine.”

Shaoileadh tu gum biodh cùisean -chomfhurtail ann an dùthaich a tha air a riasladh mar a tha Ulaidh. Ach than t-Eireannach caran somalta, coma-co-dhiùbh, dheth fhéin. Aon de na h-oidhcheannan a bha mise ann an Iubhar Chinn-trágha, chaidh tigh airm a spreadhadh mu chiad slat bho Thalla aBhaile far an robh sinn. Bha dùil agamsa gu robh deireadh an t-saoghail air tighinn. Chlisg an sluagh a bha timcheall orm. Bha dùil aca gur e rudeigin a thuit air cùl achlàir cluiche, ach, ann am mionaid, chaidh an cagar mun cuairtChan eil ann ach tigh an airm air a dhol suas a rithist!” agus shocraich iad iad fhéin gus an còrr den dealbh-chluich fhaicinn. An oidhche sin, bhasten - gunsair gach oisinn an uair a bha sinn adol dhachaidh.

Ge be a thachras, chan fhoiss chan fhuaraich na Nàiseantaich gus an téid cur as don chrìch. Ge be a thachras, cumaidh na Unionaich achrìoch ann an sud.

Cho fads a chithinn-sa, cha bhi fuasgladh air acheist gu bràth gus an leigear leis na h-àiteachan a tha, gu ìre mhaith, tur Caitligeach a dhol fo sgéith Bhaile Ath CliathBaile Dhoire, Tír Eóghain, Fearmonach, ceann-a- deas Co. an Dúin, agus ceann-a- deas Ard Mhacha. Ach cha bhiodh an sin ach bloigh fhuasgladh air acheist.

An dràsda, tha sùilean ann an Ulaidh agus mu Dheas air Eamonn De Valeraprìomhaire ùr na Saor Stàit. Chan eil Eireannach eile beò as a bheil uiread de earbsa aig an t-sluagh; chan eil Eireannach eile beò aig a bheil an tuigse a tha aige-san air luchd a dhùthcha. Feumaidh e rudeigin a dheanamh, oir tha feum aig a dhùthaich fhéin air sìth gus na tha ceàrr innte fhéin a chur ceart.

titleDùthaich Roinnte na h-Aghaidh Fhéin
writersFinlay John MacDonald
internal date1957.0
display date1957
publication date1957
level
reference template

Fionnlagh I. MacDhòmhnaill in Gairm 19 %p

parent textGairm 19
<< please select a word
<< please select a page