R. B. Cunninghame Graham agus Ceann-a- Deas Ameireaga

Le N. MACAOIDH.

IS fhada bhon chuala sinn munTalamh Fhuarann an seanachasan nam bodach, agus is tearc an teaghlach anns aGhàidhealtachd aig nach eil duineigin a bhuineas dhà an Canada no anns na Stàtan Aonaichte. Ach cha bann a mhàin gu Ameireaga mu Thuath a rinn ar luchd-dùthcha eilthireachd anns na làithean a dhfhalbh. Bha Ameireaga eile ann, fada mu dheas, agus cha robh an Abhainn Dhearg no Bàgh Hudson fhéin càil na bfhuaire na bha Patagónia agus Caol Mhagallanes dhaibh-san a ràinig iad. Eadhon an diugh fhéin, nuair a bhitear abruidhinn airAmeireagaanns an rìoghachd so, ’s ann air na ceàrnaidhean sin de thaobh an iar an t-saoghail anns a bheil aBheurla Shasunnachga labhairt gu coitchionn, a tha an inntinn aruith; ach feumar cuimhneachadh gu bheil uibhir eile de dhfhearann asgaoileadh, a mach, gu fada, farsuing, eadar an Abhainn Mhór (Rio Grande) air crìch Mhexico agus Rubha nan Amhuinn(Cabo de Hornos: Cape Horn)an Tìr an Teine, agus gu bheil iomadh deagh Ghàidheal, agus gineal Ghàidheal, atuineachadh fo ghréin loisgich nan Innsean Spàinteach no acìobaireachd nan caorach air raointean Phatagónia.

Chan eil cus de eachdraidh air acheud imrich a rinn ar luchd-dùthcha gu Ameireaga mu Dheas, no air na gàbhaidhean is na cruadail troimhn deacha iad, ach gheibh sinn cunntas mionaideach anns na leabhraichean aig R. B. Cunninghame Graham air na chunnaic e fhéin agus air na thachair ris nuair a dhfhàg e Alba anns abhliadhna 1870 agus a thug e sgrìob gu Abhainn an Airgid(Rio de la Plata) ,an ceann a chosnaidh. Is fheudar toirt fainear nach eil an t-ùghdar ainmeil snasail so adeanamh tuairisgeul, mar as tric, ach air aon cheàrnaidhged a tha i fhéin mór gu leòirde Ameireaga mu Dheas, ach bheir na tha aige ra ràdh mu Argentìna is Uruguay, anns na làithean a dhfhalbh, beachd dhuinn air mar a bha cùisean anns na h-ionadan iomallach far an robh cuid de na Gàidheil astiùireadh an ceum aig acheart ám.

Is fhurasda a thuigsinn nach robh lorg no sgeul, an uair sin, air móran de na bailtean no air na rathadan cloiche agus iarainn no air iomadh sochair a tha an diugh ram faotainn anns na dùthchannan saidhbhir a thacuairteachadh Abhainn an Airgid. Cha robh am Buenos Aires fhéin, “Bàn-righ na h-àirde deas,” ach baile beag far an robh an sluagh acaismeachd agus amarcachd gu réidh athaiseach troimh shràidean grianach, agus far am faodadh duine a latha chur seachad gu suaimhneach sona, nan cumadh e air falbh bho ghnothaich na stàta agus bhon chonnspaid a bhag éirigh a ghnàth am measg an luchd-riaghlaidh. A mach as abhaile cha robh ra fhaicinn ach am pampa, amhachair fharsuing fheurach, air am bheil Cunninghame Graham adeanamh luaidh shònraichtena sgrìobhaidhean.

Tha am pampa an diugh,” arsesan (anns abhliadhna 1909) “mar chlàr-thàileisg, le achannan is bìdeanan. Ach cha bann mar sin a bha e: far am bheil achruithneachd a nis ri fàs, chan fhaicteadh


[38] uaireigin ach am feur fada ruadh a bha acòmhdach na machrach air nach robh bristeadh cho fada is a chitheadh sùil air gach taobh.” Cha robh ra fhaicinn ach adhar is feur, feur is adhar. Tha am facal pampa aciallachadh, anns an t-seann chànain Innseanach, “farsuingeachd.” Bi sin an fharsuingeachd fhalamha réir Cunninghame Grahamfalamh de obair dhaoine, ach làn de sholus-gréine, de chùbhraidheachd is de shlàinte. Bi dachaidh nam fiadh is nan struth, àite-còmhnaidh nan each fiadhaich a bha beò gu h-aotrom sòlasach anns an fharsuingeachd fheurach fo na neamhan bhithbhuan. Bha am marcaiche air aghaidh aphampa mar mharaiche air aghaidh achuain, gun chomharradh cinnteach aige ach aghrian is na rionnagan: bha e, mar gum beadh, aseòladh air cuan feurach, luaisgeanach, neo-chaochlaideach, neo-chrìochnaichte, far an robh e ro-fhurasda a dhol air seacharan. Is iomadh uair a chunnaic Cunninghame Graham cnàmhan geala, lùibte an luideagan breòite, am measg an fheòirrabhadh obann mun rosad a bha adeanamh fealla-dhà air an astairiche anns an t-sàmhchair grianach.

Nuair thuiteadh an oidhche, bhathas acur teadhar no langaid air an each. Bho nach robh clach no bacan ra fhaotainn air aphampa, bha snaidhmg a cur air ceann na teadhrach, agus bha an t-snaidhm so ann an slag fo chruachainn an fhir-turuis gu latha.

Aig amaibh, thigeadh daoine am fianuis, mar shiùil air iomall achuain. Cha be aobhar-ghàirdeachais a bha so: cha robh am pampa cho an-iochdmhor ri cuid de na bhag a tadhal. Le làmh air aghunna no air an sgithinn, dhlùthaicheadh na fir air a chéile gu h-athaiseach furachar, le gach sùil gu dian iomaganach ag amharc air coltas agus giùlan nan coigreach. Togar an t-amharus, thig na foireann an còmhdhail, agus iarrar naidheachd no fathann air gnìomhairean nan Innseanach no luchd-reubainn eile. Bha na h-Innseanaich so air iomall a deas aphampa, no anns an fhàsach fo sgàile nan Andes agus bha iadnan culaidh sheachnaidh agus eagail do gach neach a bha adeanamh folach-cuain air abhaile no ag àiteachadh fada bho thigheadas dhaoine. Dhéireadh sgaoth dhiubh mar fuaradh-froise a mach on àirde an iardheas, agus bu iargalt an coltas:

Gum bfhear-gnìomh bhith ag amharcn aodann
Nam maoim teinntidh.

Bha iad amarcachd gun diallaid ach le rùsg cloimhe no le suanach, feadhainn gun fiù sin fhéin, gach fear le sleagh de chuilc anns an robh cóig-troighean-deug de dhfhad agus le rinn deimhis ceangailte ri a barr le iall. Bha na h-eich fo inneal an dearg chaoich agus na ceatharnaich aglaodh gu h-oillteil. Eadar an diallaids an giort, ma bha iad ann, no troimhn chrios mum meadhon, bha sgian gun thruaill air a sparradh. Bha gach fear air a smiùradh le sàill nan struth. Air thoiseach orra bhan ceann-feadhna, air each dubh le diallaid agus srian air an sgeadaich le airgead. Bha na féidh agus na struith asganradh rompa mar mharcan-sìne air aghaidh nan stuadh.

Ach dhfhalbh iad uile. Anns a bhliadhna 1913 burrainn do Cunninghame Graham a ràdh: “Cha chuir iad eagal tuilleadh air


[39] luchd-tathaich an fhàsaich ... Dhfhalbh na làithean sin, agus tha an crann-treabhaidh a nis asgàineadh an fhuinn a bha gun bhristeadh gun àiteachadh, bho chruthaicheadh an saoghal.”

Ach bha seòid eile ag imeachd air aphampa air am feum sinn iomradh a thoirt, oir tha àite sònraichte aca anns na leabhraichean aig Cunninghame Graham. Biad sin na gauchos, a dhfhaodar an coimeas, ann an dòigh, ri na cowboys a bha ainmeil ann an Ameireaga mu Thuath. Ann an caochladh àitean de Ameireaga, amheudsa bha gineal nan Eòrpach asealbhachadh an fhearainn a bhuineadh do na h-Innseanaich bho thùs, agus asuidheachadh spréidh air raointean far nach fhaicte roimhe sin ach fiath-bheathaichean agus sealgairean, bha gné shluaigh ag éirigh anns nach do tharmaich spéis do laghannan abhaile mhóir no meas air foghlum. Gidheadh, cha bhuineadh iad do bheatha allmharach nan Innseanach.

Bann den t-sliochd so a bha na gauchos. Bha iadnam marcaichean thar coimeas: leumadh iad air druim an eich fhiadhaich, gun srian gun diallaid, agus bheireadh iad air strìochdadh. Bha am falt fada gun guallaibh agus bhan aodach air a dhealbh airson dhaoine a bha acur seachad achuid bu mhotha dem beatha anns an diallaid. Be seòrsa de dhosan air a dheanamh de chraiceann eich am beart-coise a bhaca, leis na h-òrdagan ris, a chum gun greimicheadh iad ri snaidhm air iall a bha iad acleachdadh an àite stiorap.

Bha iad teòma, seòlta, innleachdach ann a sealg nam fiath-bheathaichean air na raointean, agus ann a làimhseachadh crodh is eich air blàr no anns amhainnir. Leis an lazobe sin ròp le dul-ruithghlacadh iad no each cho aithghearrs a bheireadh neach eile air caora le cromag; agus leis na bolas, trì dòrnagan cloiche ceangailte ra chéile le éill, a bhathas atilgeil an déidh abheathaich, bheireadh iad gu làr am prioba na sùla an tarbh bu làidire air an t-sliabh, an uair a chuireadh na h-éill car ma chasan.

Tha Cunninghame Graham atoirt cunntais dhuinn air modhannan nan gauchos. Chan itheadh iad ach feòil uair sam bith, agus bha iad ro-dhéidheil air seòrsa de thea ris an abrar mate. “Mate is feòil, feòil is mate, agus fìor chorr uair, briosgaid chruinn cho cruaidh ri clach.” “Bha sinn ag itheadh na feòla le ar sginean, agearradh staoig mhór agus agreimeachadh ris le ar fiaclan. An uair sin dheidheadh a sgian mhór, anns an robh -oirleach-dheug de dhfhad, tarsuinn mu bharr na sròine, asgathadh deagh làn-beòile as an staoig .... Shuathadh sinn ar meuran air ar cuarain agus ghlanadh sinn na sgineang an stobadh anns an tughadh. Am barr abhalla bha bioranan le nandubay, no cròc féidh, air an sparradh, agus crochte riutha bha àirneis an tighean srian, an lazo agus na bolas as an robh an gaucho adeanamh uaill. Be claigeann mairt no cnap de fhiodh cruaidh an sorchan, air a bhualadh sìos air làr criadh .... Bhan deathach acuairsg an àirde bhon teine a bha am meadhon an làir air lic no air cagailt am broinn seann chearcall cuibhle. Bha na sparran, an tughadh agus na h-éill a bhaca an àite tàirngean, dubh-lainnreach leis an toit a bha alìonadh an fhàrdaich mar cheò na mònadh an tighean nan Innse Gall.”


[40]

Cha robh abheag aig na gauchos ri ràdh, a stigh no muigh. Bha iad neo-shubhachnan gné: cha chinn an t-aoibhneas anns an uaigneas, fo fhalamhachd nan speur. Bha iad aithghearrsan nàdur, adol gu sgairt is boile ann an tiotadh, ach dhfhalbhadh am fearg cho luath is a thigeadh i. Bha beatha an duineeadhon am beatha fhéincho suarach aca ri beatha na meanbh-chuileige a phronnadh iad fon làimh.

Ann an aon de a sgeulachdan, tha Cunninghame Graham adeanamh inneis air teaghlaichean a baithne dha am measg nan gauchos air an robh sloinnean Gàidhealach. A rèir cunntais, dhfhàg an sinnsear Alba an déidh bliadhna Theàrlaich, agus bha iad so anns na dubh-oghaichean. Cha robh smid Beurla aig duine aca, ach bha corr fhacal Gàidhlig air a gleidheadh air chuimhne, am measg achànain Spàintich. Ged nach robh eadar-dhealachadh sam bith eadar iad fhéin agus na gauchos eilenan dòighean isnan caitheamh-beatha, bha iadgam meas fhéin mar dhaoine air leth, uaibhreach a gliocas agus deagh-bheusan nan daoine on tàinig iad, agus aleantainn cho dlùths a baithne dhaibh ri cliù an sinnsear. An uair a dhéireadh deasbaireachdnam measg, air neo aig ám cur comhairle ri chéile, bha acheist air a dùnadh leis an duine aig an robh cuimhne air criomag ghliocais a thàinig a nuas bhon athraichean. “Be so beachd an fheadhainn a bhruidhneadh el Gaélico”: cha deidheadh an dearbhadh na bfhaide.

Rugadh R. B. Cunninghame Graham anns abhliadhna 1852, agus bhathas adeanamh cuimhne air fhéin agus airobraichean an uiridh, ceud bliadhna an déidh a bhreith. Gheibhear eachdraidh a bheathaagus bi sin an t-eachdraidh annasachanns an leabharDon Roberto,” air a sgrìobhadh le A. F. Tschiffeley. Chan e so an t-àite no an t-ám air son inneas a dheanamh air na rinn agus na sgrìobh e, ach faodar aon ashònrachadh air nach tugadh móran luaidh air abhliadhna a chaidh seachad. Bha cuimhne neo-chumanta math aig Cunninghame Graham. Cha robh e achna ghille òg nuair achaidh e thar sàil gu Ameireaga mu Dheas, agus cha do dhfhan e sin ach beagan bhliadhnachan. Bha e mu leth-cheud bliadhna a dhaois an uair a thòisich e asgrìobhadh leabhraichean. Gidheadh, tha an tuairisgeul a rinn e air na duthchannan anns na thadhail e cho mion agus cho soilleirs ged a bhiodh e air dealbh a dheanamh aig acheart áms am fac e iad a ghabhas a dhearbhadh le cuairt a thoirt air luing bho Buenos Aires gu crìochan Paraguay.

titleR. B. Cunninghame Graham
internal date1953.0
display date1953
publication date1953
level
reference template

N. MacAoidh in Gairm 3 %p

parent textGairm 3
<< please select a word
<< please select a page