[25]

AN NOLLAIG ANN AM BETLEHEM

le MAIRI NICGHILLIOSA

BETLEHEM Ephratahbeag am measg mhìltean Iudah.’ Baile beag, de dheich mìle duine, air spiris air mullach cnocan Iudeaach chaidh iomradh air feadh an t-saoghail. Anns achànain Eabhrachse Bet Lehem a chanas iad, aciallachadh Tigh an Arain. Chan eil fhios carson a thugadh an t-ainm so airmar a h-es gu robh móran eòrna afàs anns na h-achannan mun cuairt.

Tòisichidh eachdraidh abhaile so ann an linn an t-Seann Tiomnaidh. Ann aleabhar Ghenesis tha e air aithris an uair a bhàsaich Rachel, bean Iàcoib, athair clann Israel, gun do thioidhlaiceadh i air an t-slighe gu Betlehem. Tha an uaigh aice ri fhaicinn fhathast, le gàrradh is craobhan timcheall oirre. Cluinnidh sinn, cuideachd, mu Rut, abhana-choigreach, a thainig á tìr Mhòab, agus a lean a màthair-chéile air ais gu dùthaich chlann Israel. Ràinig iad Beltehem aig àm fogharadh an eòrna. Bise sean-sean-seanamhair Dhàibhidh, bàrd agus rìgh Israel, a bhana bhuachaille air an cnocan mu chuairt air Beltehem. Anns an eachdraidh aig Dàibhidh tha e air innse gu robh tobar de dhfhìor uisgen taobh geata abhaile. Ri linn na fàidhean bha sùilean an t-sluaigh ri Betlehem oir is ann o theaghlach Dhàibhidh agus o bhaile Dhàibhidh a bha dùil aca ris aMhesiadh. Ach chaidh na


[26] linntean seachad, agus thuit teaghlach is baile Dhàibhidh sìos gu neoni.

Caoraich is eòrna, cnocan uaine is achannan torrach, buachaillean acur seachad na h-ùine ag ionaltradh nan treudanagus is ann a dhionnsaigh so, ann an coimhlionadh na h-ùine, a thàinig asgeul mhór aoibhneis.

Nollaig ann an Israel, is càit am biomaid ach ann am Betlehem. Ann am mìos meadhonach agheamhraidh ann an Israel chan eil fuachd is reothadh ann mar a tha againne san dùthaich so. Tha frasan troma ann, asileadh uisge, a bhios adrùidheadh troimhn talamhs e cho cruaidh an deidh teas an t-samhraidh. Bidh iad ag ùrnaigh gu dùrachdach airson an uisge so. An uair sin thig aghrian le blàths beò gu luath ás a dhéidh, is ann an trì mìosan eile bidh iad abuain an eòrna.

Air feasgar acheathramh latha fichead den Dùbhlachd thig sluagh as gach ceàrna dhen t-saoghal a thoirt a-stigh na Nollaig ann am Betlehem. Tha Latha na Nollaig aig eaglaisean taobh Siar an t-saoghail eadar-dhealaichte ri mar a tha e aig eaglaisean an taobh an Ear. Tha sinne acumail an cóigeamh latha fichead den mhìos agus iadsan an cóigeamh latha deug an déidh sin. Tha so aciallachadh gu bheil féill na Nollaig adol air adhart ann am Betlehem airson fad mhìos.

Achiad uair a chaidh sinn gu Betlehem bha e ann arìoghachd Iòrdain. Tha na h-Arabaichna sluagh càirdeil is coibhneil, agus aoidheachd air a thoirt donchoigreachnam measg a tha dol fada seachad air mar a chleachd sinneseadh air a Ghaidhealtachd fhéin!

Baile Bhetlehem.

Bha aghrian adol fodha nuair a dhfhàg sinn Ierusalem, agus bha e dorcha nuair a ràinig sinn Betlehem. Ach cha robh Betlehem dorchabha na sràidean làn soilleireachd, na cluig abualadh a-mach, agus muinntir abhaile làn spiorad na féille. Bha na bùthan aca fosgailte aig an àm son, areic marsantachd a bheireadh


[27] air gach fear-turais airgead gu leòr a chosg. Mach a thigeadh iad, ag éigheach, “thigibh a-stigh, thigibh a-stigh, tha prìsean matha so. An òl sibh coifi?” Nach eil fhios gun deachaidh sinn a-stigh. Tha fir Bhetlehem ainmeil airson snaidheadh fiodh achruinn-ola; asail, càmhail, buachaillean cho snasails gun do cheannaich sinn cha mhór làn poca dhiubh. Thàinig an coifi, dubh, searbh, ann an cupannan beaga, is chuir sinn seachad móran dhen fheasgar aceannachs acòmhradh.

Rinn sinn ar rathad, mu dheireadh, a dhionnsaigh Eaglais aBhreith, an eaglais as sine san t-saoghal. ’Sann le Eaglais na Gréige a tha i, ’s tha i air a togail air an àite far a bheil iad asmaoineachadh a bha an tigh-òsda anns nach dfhuaireadh rùm, mhìle bliadhna air ais. Tha dorus na h-eaglais cho ìosals gu feum neach cromadh adol a-stigh. Ri linn Cogaidhean na Croise bàbhaist dhaibh a bhith amarcachd troimh dhorus na h-eaglais. Airson stad a chur air so, leag iad àirde an doruis. Tha eaglaisean na h-Airden Ear fìor eadar-dhealaichte ris na h-eaglaisean againne. Tha iad àrd, farsainn, dorcha, làn dhaoine air ghluasad, sagartan acrònan, sluagh ag ùrnuigh, dealbhannan no ‘ikons’ air a’ bhalla, agus fàile na tùise.

Tha a h-uile duine a’ dèanamh air aon àite am broinn na h-eaglais. Le coinneal nar làimh theàrnaich sinn sìos a dhionnsaigh sgàil-thigh, beag, cumhang, far an robh de shluagh acàrnadh air muin achéiles gur gann gum burramaid anail a tharraing. A meadhon a làir tha rionnag airgid, agus is e so a tha sealltainn làrach na prasaichtha iad acumail a-mach.

Tha e doirbh innse ciamar a bu chòir do dhuine an t-àite so a mheasadh aig achiad sealladh. Shaoil sinne an toiseach nach gabhadh e bhith na bu mhiosa, na cho fìor fhada bho mar a bha sinn an dùil a bhitheadh Stàbull Bhetlehem. Ach sheas sinn ùine ghoirid, agus thug sinn sùil air achuid mhór dhe na daoine a bha ag adhradhnan dòigh fhéin timcheall air a rionnag so, agus bfheudar dhuinn aideachadh gu robh sonasnan aodainn agus gàirdeachasnan cridhe airson cothrom a bhith pògadh clachan a làir.

Mu mheadhon oidhche bhriagha chiùin, sheas sinn acoimhead air aghealaich adeàrrsadh air cnocan Bhetlehem, agus sheinn sinn laoidhean na Nollaig gan tuigsinn ás ùr, san àite far an do thachair am mór iongnadh so.

Se Arabaich dhen achreideamh Chrìosduidh as motha tha fuireach ann am Betlehem, ’s tha na h-uimhir de sgoiltean is de mhanachainns de dheaglaisean ann. Tha e duilich ri fhaicinn gu bheil móran dhen chloinn a-measg nan Arabach dall, no goirid


[28] safhradharc, agus tha sgoil mhór faisg air Betlehem ris an canar Sgoil Helen Keller far a bheil iad ag ionnsachadh leughadh, sgrìobhadh is iomadach rud feumail eile. Chuir sinn seachad pàirt de Latha na Nollaige còmhla ris achloinn so. Cha robh móran Beurla aca, ach bha faclan Arabach aca do laoidhean na Nollaig, ’s bha iad air an dòigh a bhith seinn còmhla ruinn. Cha robh móran ghoireasan aig achuid mhór dhiubh, ach aig àm na Nollaig fhuair iad uile rudeigin ùr, agussann orra a bha aphròis ga shealltainn.

Feasgar, chaidh sinn a dhionnsaigh Achadh nam Buachaillean, aig bonn nan cnocan air taobh tuath abhaile. Bha sluagh mór còmhlais cha biongnadh oir bha iad aròsladh chaorach, is fhuair sinn uile pìos feòla a chumadh ar cridhe ruinn fhads a bha sinn aseinn.

Smaoinich sinn gum bitheadh e gu math fuar nan robh buachaillean acadal air na beanntan aig an àm do dhen abhliadhna, ged a bhitheadh iad ann am Betlehem.

Se sìth an cuspair a bu chòir a bhith air ar n-inntinn aig àm na Nollaig. Tha Betlehem an diugh ann an dùthaich Israel, agus tha na h-Iùdhaich air ais ann am baile Dhàibhidh. A rèir collais chan eil móran sìth ann a sud fhathast. Ach a h-uile Nollaig, air feadh an t-saoghailse dùrachd gach duine gun coimhlionar teachdaireachd Bhetlehem is gum bitheadh sìth air thalamh is deagh ghean a-measg dhaoine.

Nuair a bhios neach saRòimh, feumaidh i bhith mar na Ròmanaich. ’Sann air beulaibh mosque ann a Hèbron a tha Màiri NicGhillIosa anns an dealbh so.

titleAn Nollaig ann am Betlehem
internal date1969.0
display date1969
publication date1969
level
reference template

Màiri NicGhillIosa in Gairm 69 %p

parent textGairm 69
<< please select a word
<< please select a page