[54]

ASAL BHALAAM

le Eilidh Watt

Ghabh mi am barrachd tlachd ann a bhi aleughadh na sgrìobh an t-Urr. Iain MacAonghuis annBuidseachd is Dìomhaireachdan Eilechionns gun dòcha an deach mi fhìn is e fhéin àrach air na h-aon sgeulachan. Ged a ghin na sgeulachan sin na h-aon cheistean nar n-inntinn faodaidh e bhi nach dainig sinn chun an aon cho-dhunadh. Ann amBuidseachd is Dìomhaireachdan Eilechaidh iomradh a dheanamh air dithis chràbhach, foirbhidh, a bha acoiseachd ás Gleann Dail gu comanachadh Shìosort. Air Mòinteach Ostail, àite còmhnard, riabhach, air nach bu tric a dheanadh fear a mhothachaidh dàil, thachair riutha fear a chuir iompaidh orra iad a thilleadh; ach be fear e a theich, ged dhfhàg e patan gorma orra, an uair a dhiarr iad cobhair bhon Tighearna.

Saoilidh mi gum bheil an sgeul seo glé choltach ris an sgeul a tha air a h-aithris mu Iàcob an uair a dhfhan e leis fhéin a dhaon-ghnothuch, aig Jabbac, is ris an do ghleac duine gu briseadh na faire, duine, a dhiùlt ainm innseadh, duine a bhuin ri fèith na sléisde aig Iàcob is a thug gun robh ceum bacach ann an Iàcob riamh tuilleadh. Duine corporra?

Anns an aith-ghearra sgeòil a thug na h-Athraichean dhuinn thuirt iadsan, “Ghleac Iàcob ri aingil an Tighearna”. Ach dhfhalbh na h-Athraichean is chan aithne dhòmhsa, nach eil ach aineolach air am beachdan, an do dhealbh iad dhuinn gu h-eagarrach bhanan inntinn nuair a bha iad adeanamh iomradh airaingil an Tighearna.’ Troimh na linntean rinn iad iomradh airaingilach am be an t-aon ìomhaigh a bhanan inntinn is tha nar n-inntinn an diugh? Mar e, cuin, is carson, a dhatharraich ar beachdan? Cha drinn mise ach luath-ruith thairis air leabhraichean aBhìobuill, ach chan eil teagamh agam gum bheil ministearan na h-eaglaise ann, a tha aleughadh, is asgrìobhadh anGairma chuireadh solus air na ceistean seo. Nan togradh iad chuireadh iad soilleireachd air ciamar a tha ar n-inntinn ag obrachadh. No ciamar a tha i air a h-obrachadh.

Tha mi atuigsinn gum bheil am facal, ‘aingeal’, aciallachadhFear a thig le teachdaireachd bho Dhia’, gun do thog na Greugaich


[55] am beachdan bho na h-Eabhraich chionns gun robh beachdan car coltach aca fhéin. An toiseach cha robh ainm sònraichte air fear seach fear de na teachdairean seo gus am faic sinn gun do dhfhiosraich Dàniel, chan e mhàin ainmean nan aingeal ach an dreuchd. Ma tha mise ga thuigsinn cha robh esan gam faicinn mar chreutairean a chaidh a chruthachadh mar dhaoine, is cha robh iad acòmhnaidh ann an ionad Dhé no dhaoine. Anns an Tiomnadh Nuadh tha na h-Abstolan, Peadar agus Iùdas, adeanamh iomradh airna h-aingil nach do ghléidh an ceud inbhe, ach a dhfhàg an àite còmhnuidh fhéin.” Ma tha mise gan tuigsinn tha iadsan acreidsinn gum bheil aingil ann is ìosaile no is àirde na chéilenan dreuchd. Chionns gum bheil Peadar is Iùdas, gu inbhe bhig, air an aon ràimh faodaidh e bhi gun do thog iad am beachdan bho ùghdar eile, ùghdar nach aithne dhòmh-sa. Ach an togadh iad na beachdan sin mar robh iad acur an aont riutha? Chionns gun deach móran mhithean is shamhlaichean a ghearradh ás aBhìoball shaoilinn gun robhas air seo a ghearradh ás cuideach mur robh na h-Athraicheanno cuid dhiuagabhail ris na beachdan seo ann an 1611. an ìomhaigh a bhanan inntinn? Ma bha e ceart ann an 1611 chuir ceàrr an diugh e? Ach am breathnachadh a bheir sinn air na chunnaic Eseciel?

Ma tha mi atuigsinn luchd na feallsanaich, chan eil iad mar aonnam beachd. Tha feadhainn dhiubh den bheachd gum bheil Cumhachd ann a tha an taobh a-muigh dhinn bhon tarraing cuid, cothrom air gniomhan a tha os cionn nàdur a chur an céill. Their cuid eile gum bheil gach a tha sinn acreidsinn ag éirigh is a crìochnachadh nar n-inntinn fhéin. air taobh a tha an ràdh, ’Ge be nithean air bith a dhiarras sibh ann an ùrnuigh, creidibh gum faigh sibh, agus gheibh sibh e’? Their cuid nach eileas aciallachadh ach nithean spioradail: ach tha na facalan ag ràdh gu soilleir, diongmhalta, ge be nithean air bith.

Nis is e mo bheachd fhìn e nach bu chòir dhuinn a bhi asireadh ann an ùrnuigh is tha mi cumail ris abheachd sin a dhaindeoin gum fac mi ùrnuigh air a freagairt uair is uair. Aon uair chaidh mi, an aghaidh mo chàile, gu coinneamh pìos air astar. Bha an talla làn ach fhuair mi àite suidhe far am faicinn is an cluinninn a h-uile bha adol. Direach mun drinn fear na cathrach air a chasaibh thainig dithis oga de bhuidheann nan Cailleachan Dubha chun an doruis is sheas iad acoimhead mun cuairt, gun àite ann daibh. Smèid mi riutha is chaidh am fear còmhla ris an dàinig mi a shuidhe leis fhéin,


[56] is shuidh an dithis acasan rim thaobhsa. Mas cuimhne leam beeconomicsa bha a cur air na fir is suidheachadh nam boireannaich a bha cur ormsa. Bha an argamaid adol gu geur, teth. Ach eadar àm bruidhne bha sinn uile nar tosd. Bha mi fhìn gam uidheamachadhnam inntinn gus dol a sàs a rithist nuair a thionndaich an bu tinne orm is chuir i ceist orm. A réir is mar a bhruidhinn i bha mi an dùil nach robh móran dòchais aice gum faigheadh i fuasgladh da ceist bhuamsa. Dòcha gum be sin a thug orm cantainn gu sunndach, “Deachda fhéin,” ged bhuinneadh a ceist ri teagasg naoidheanan, a sheachainn mise riamh. Anns an t-seasamh bonn chaidh mi an caraibh ris acheist agus bha fios agam nach robh mi bruidheann air thuaiream. Cha dthuirt mi ach facal no dhà nuair a chuir i stad orm is thionndaich i ris an téile is thuirt i, “Sgriobh na their i.” Leis an dara bad dem inntinn chuir mi an òrdugh puingean cothromach, brìgheil. Leis abhad eile ghàir mi orm fhéin ag ràdh mar is tric a their, “Nuair nach bruidhinn Balaam bruidhnidh an asal aige.”

Chaidh na h-argamaidean a thogail a rithist is cha robh an còrr agamsa air na cailleachan ach gun robh mi an dòchas nach cuireadh iad an còrr cheistean. Thainig achoinneamh gu crìoch is thionndaich an a bhruidhinn rium agus thuirt i, “Bha sinn ri ùrnuigh bho chionn fada is chaidh ar stiùradh gu an seo is fhuair sinn freagairt do ar n-ùrnuighean.” Fads is cuimhne dhomh cha dug i taing dhomh


[57] ach bheir taing don telefon ged bheir e taing don fhear aig ceann na loine? Air an làimh eile cha duirt i mar a theirte rium is minam phàisde, “Is e Dia a fhreagras ged be an Diabhal a theachdaire. “Ged is fad bhon dhfhàs mi faicilleach tha asal Bhalaam abruidhinn ro thric fhathast.

Nis faodaidh sinn a ràdh ged bha móran anns achoinneamh a bha foghlumaichte is tric a tha iadsan uaibhreach, gu h-àraidh nuair a tha gnothaichean cudthromach air an inntinn. Ach saoilidh mi nach eil neach air thalamh a chuireadh an t-olc sin ás mo leth-sa. Ged rùraich mi lann-leabhraichean an deidh an àm cha dfhuair leabhar a chuireadh solus air an ceist is bhon uair sin saoilidh mi gun robh na thainig thugam pailt cho brìgheil ri dad a chunnaic mi ann an sgrìobhadh bhon uairsin.

Mar a thuirt mi is e mo bheachd e nach còir dhuinn a bhi sireadh ann an ùrnuigh. Ma tha Ceartas Iomlan ann saoil an còir dhomh iarraidh gun claonadh e dam thaobhsa, no do thaohh neach eile ged be cho cràbhaidh is gum bitheadh e.

Is mar aom Ceartas Iomlan nis a tha adeònachadh an a dhiarras e do neach ann an siud is ann an seo? Tha aobhar agam creidsinn gum bheil sin atachairt; chan eil iad uile gam mealladh fhéin.

Nis sùil air an taobh eile.

Dòcha gun do dhìochuimhnich sinn mar a sgrìobh Henry James anns an leabhar, ‘The Varieties of Religious Experienceagus is fheàrr dhomh cur sìos beagan lìnichean ás far am bheil e ag innseadh mun eòlas a fhuair e fhéin is ena shuidhe ri taobh a theine fhéin.

Fear came upon me, and trembling made all my bones to shake. To all appearances it was a perfectly insane and abject terror without ostensible cause, and only to be accounted for, to my perplexed imagination, by some damned shape, squatting invisible to me within the precincts of the room, and raying out from his foetid personality, influences fatal to life. The thing had not lasted ten seconds before I felt myself a wreck, reduced from a state of firm, vigorous joyful manhood to one of almost helpless infancy. ”

Tha e ag ràdh a rithist nach eil facalan aige leis an dealbhadh e an oillt a thuit air an cois a mhothachadh a fhuair e. Is ged be cho eagarrach is bhitheas an samhla no an coimeas cha tuig e ach an neach aig am bheil eòlas coimeasach. Is e mo bheachd e gum bheil iadsan nas lìonmhor na dhaidichear.


[58]

A réir mo thuigse air na dìomhaireachdan seo chan eil iad gu feum dhuinn ach dòcha gun tig iad oirnn gus sealltainn dhuinn cho cumhann, goirid is a tha crìochan ar n-eòlais. Thoireamaid sùil air George Fox, duine aig an robh cliù mór airson a chràbhachd is a chuir air bonn eaglais na Methodists. feum a bha ann da ged a béigin da dol gu Lichfield, acaoidh is aglaodhaich airson na fala a chaidh a dhòrtadh anns abhaile ud is gun fhios aige fhéin na aig an fheadhainn a bha ag éisdeach aghaoir a rinn e, gun robh uair a bha fuil na martarach aruith mu chasan an fheadhainn a chuir ás dhaibh. (Chaidh còrr is mìle Crìostaidh a chur gu bàs an siud aig àm Diocletian, anns an treasaibh linn). feum gum faca George Fox sealladh air nàdur na Fìrinn a dhùisg is a ghin ás ùr spiorad na diadhachd ann am mìltean far àireamh nuair nach gluaiseadh e fhéin meur no teanga gu Nayler, a dhlùth charaid is a dheisciobul, a chòmhnadh, ged chaidh a chlaoidh is a phianadh airson bliadhnaichean? An fheàrr eòlas na iochd?

Ceistean. Ach an uair nach bruidhneadh Balaam nach b’eudar do Asal Bhalaam teanga a thogail!

titleAsal Bhalaam
writersEilidh Watt
internal date1974.0
display date1974
publication date1974
level
reference template

Eilidh Watt in Gairm 89 %p

parent textGairm 89
<< please select a word
<< please select a page