[136]

CAIBIDEIL XIV.

AM MINISTEAR MÓR ACUR DHETH.

AM measg na thubhairt am ministear, ars esan:—

Buinidh am fearann don Stait a mhàin. Tha beò-shlainte achinnidh-dhaonnda uile tighinn as; is chaneil e ceart no cothromach gum biodh a leithid de chumhachds a leithid de ùghdaras aig neachsam biths gun toireadh en spàin á beul a chomh-chreutair, le thilgeadh am mach á chuid fearainn, is as a dhachaidh, ged a bann am mach air achuan a rachadh e, a dhèanamh àite do fhéidh is do chaoraich.”

Ho-! Suas i, mhinisteir! ghlaodh an sluagh.

A chàirdean,” ars am ministear a rithis, “ ’s i ceist chudthromach a than so. Bheir mi dhuibh coimeas. thug cumhachd do Dhùn-àluinn thar na bheil aige de fhearann? chuir an seilbh cho mór e air an fhonn, agus oirbhse thaga àiteach o chionn linntean a tha cho fada air ais ri Ciaran Cas achuaille chnuacaich bhon dthàinig eagus, math


[137]

dhfhaoidteadh, nas fhaide? thug a leithid de ùghdaras da thairis oirbhse is gum faod e ur làimhseachadh mar thràillean dubha nan Innsean? Sin agaibh acheist: agus, do bhrìgh gum bheil feadhainn an làthair an so a thàinig a dhaon obair a thoirt aghath as na their mise, agus a chur clach an craos an aobhair, freagraidh mi acheist, agus bheir mi na fiaclan sgorrach, puinnseanta, á clab-sgrùdaidh abhagan nan uachdaran mum fosgail iad am beul.”

Ho-! Suas i; suas i! Gasda, mhinisteir! Is sibh tha còrdadh ruinn! Suas i!”

Nis, gabhaibh beachd,” ars am ministear; “tha còir dhligheach aig gach neach air an fhearann. ’S ann leis an Stait a tha e; aguss iad an sluagh an Stait.”

Sin e! Sin e, dìreach!” ghlaodh aon leth-cheud còmhla.

A nis, tha còir aig Dùn-àluinn air fearann cho math ri duine eile; ach chaneil còir aige ach air uilearachd; is chaneil còir idir aige air cuid dhaoine eile.”

Ceart gu leòir! Ceart gu leòir!” ghlaodh an sluagh.

Nis, gabhaibh beachd air an so. Anns na seann linntean, nuair a rachadh neart thar ceart, mar than diugh féin, bha daoine bha


[138]

gleusda, treun, geurchuiseach, agus seòlta, air an taghadh a dhol air ceann an t-sluaigh. Biad sin na cinn-fheadhna. Nuair thoirteadh am mach fearann le faobhar achlaidheimh, bha h-uile fear afaotainn a chuibhrinn féin; is bha còir cho dligheach is cho laghail aige air, ’s a bha aig acheann-fheadhna air a chuid féin, gun mhàl, gun chàin, gun fhiachan, ach seirbheis cogaidh nuair bfheudar i. Sin agaibh mar a bha.”

Ach bha so ann,” ars esan. “Thug an rìgh, non crùn, cinn-bheartas don cheann-fheadhna thairis air fearann a chineil; aguss ann bhuaithe sin a dhéirich an truaighe air acheann mu dheireadh, le seòltachd is sniadaireachd is feallsachd nan ceann-feadhna is an àrd-riaghlaidh.”

Anns na seann linntean nuair phòsadh den cuid nighean, bha aig na cinn-fheadhna ri suim shònruichte de airgead a thoirt don rìgh. Ach chan ann mar sin a tha chùis an diugh. Chan ann. Thàinig iad gu seòlta, bradach, mun cuairt oirbh. Rinn iad laghannan a fhreagairt orra féin, gus an do shruth cìsean mar so, den robh iadsan a mhàin buailteach, bhàrr an dromannan féin, mar a shruthas uisge bhàrr druim agheóidh; agus laigh iad gu maol, marbh, socrach, air ur


[139]

dromannan-sa, còmhla ri màl ceithir-fillte na h-eucorach. Sin agaibh achluich a chaidh a dhèanamh oirbh. Sin agaibh ur cinn-fheadhna. Sin agaibh ur n-uachdarain. Sin agaibh samhladh nan sàr don do dhóirt ur n-athraichean am mach fuil an cridheachan, agus leis an do cheannaich iad am fearanns am fonn as am bheil sibh an diughgur fògradh mar thràillean.”

Cùl riutha! Cùl riutha! Ho-! Cumaibh oirbh, a mhinisteir. Cumaibh oirbh! Suas i!”

Chluinnteadh an fhuaim astar air falbh, is na bha air taobh am muigh an Achaidh-bhàin afreagairt na h-iollaich a bha stigh le gaoir chruaidh sgaiteach.

Ach lean am ministear air aghaidh:—

Tha sibh atagradh nan Sasunnach. Cha do rinn iad beud oirbh; ach rinn ur cinn-fheadhna shuarach, shniadach féin e le foill is le eucoir. Chaneil mig ràdh nach ann á Sasunn a thàinig an galar éitidh a chagainns a shluigs a chnàmh sibh; ach biad ur cinn-fheadhna shanntach a thug dhachaidh e. Mun dthubhairt Emerson e, an sgrìobhadair mór Ameriocach ud, chaidh an dùthaich so bun os cionn, ’s an sluagh a chreachadhs a dhèanamhnan tràillean


[140]

bhon ud anns abhliadhna 1066, ’san dthàinig fichead mìle mèirleach air tìr do Shasunn as an Fhraing. Ciod è a bhanns na Normanaich ach daoine borba, aineolach, do nach baithne an aodach a chur orra an coimeas ris na Sasunnaich a cheannsaich iad. Sin an treubh a thruaill ar dùthaichs a dhatharraich ar cleachdainnean glan, fallan, foirfe. An déidh do na Normanaich bhi faisg air cheud bliadhna anns an dùthaich so, ’gan cìreadhsgan slìobadh féin, thòisich iad air diùcans air barains air ridireans air iarlachan a dhèanamh diubh féin. Chuir iad an sin suas tigh mór nam maithean an Lunnainn, agus bhon ionad sin riaghail iad an dùthaich; agus chum iad an casan air amhaichean an t-sluaigh, mar tha iad adèanamh gus an lathan diugh.”

Nuas na maithean!”

Tha sin ùr dhuinn!”

Na cealgairean! Na cealgairean!” ghlaodh an sluagh, a bha mean-éisdeachd na h-òraid.

A chàirdean,” ars am ministear; “their iad ruibh gum bheil saors agaibh; ach tha miseg ràdh gur tràillean sibh.”

Thog so ochanaich feadh na cuideachd.


[141]

Tha mig ràdh ruibh, agus dearbhaidh mi e, gum bheil còrr agus fhichead muillean tràill taobh a steach còrsan Bhreatuinn. Nis, thugaibh an aire: tha fearann na rìoghachd so an seilbh eadar deich mìle fichead agus fhichead mìle uachdaran. Tha, mar an ceudna, mu dhà fhichead muillean de shluaghsan rìoghachd; agus a-réir lagh shìobhalta na rìoghachd tha comas agus cumhachd aig an deich mìle fichead, no an fhichead mìle, uachdaran an gas-sguabaich a chur mu chùl an fhichead muillean pearsa so, agus an sguabadh am mach don chuan. Ciod è a than sin ach staid, agus fìor staid, na tràillealachd?”

Thug am ministear breab da chois air achreig an co-sheirm ris na facail. Dheubh iad, is ràn iad, is chrath iad am boineidean os cionn an cinn gus nach robh ciall stad aca; agus abhagan nan uachdaran air chrith air an casan.

Sin agaibh na diùcan. Sin agaibh na ridirean rìomhach. Sin agaibh na h-iarlachan, ’s na barain, ’s na h-uachdarain air fad!”

Ho-! Nuas na ridirean! Nuas na h-uachdarain! Nuas na cealgairean! Nuas iad! Nuas iad!” ghlaodh an sluagh.


[142]

Tha sibhnur tràillean aca; ach fo ainm dhaoine aig am bheil saorsa agus cead an coise. Coimeasaibh sibh féin ris an tràill, agus chì sibh le ur sùilean dall, doilleir féin, nach e mhàin gum bheil an tràill cas air chalpa ruibh, ach gum bheil ceann garbh abhataige, agus an ceann caol agaibhse, agus cha ghleidh sibh ur greim.”

, gasda, mhinisteir. Gasda! Gasda!” ghlaodh na bhann a rithis.

Nuas leth-bhodach eile!” ghlaodh fear de abhagan nan uachdaran.

Air falbh e! Air falbh e! Air falbh an comhair a chas e!” ghlaodh fhichead òganach smearail, is iad asealltainn an rathad as an dthàinig an guth a bha toirt sathaidh don mhinistear.

Air falbh air fad iad! Air falbh na cuileanan!” ghlaodh achuideachd, ’s a h-uile fear acur dheth, ’s am ministear aglaodhaich sìth a dhèanamh.

Ach cha dèanadh e feum. Chaidh breith air sgòrnan air an fhear a bhruidhinn, agus chaidh a thogail air falbh gun a chasan a bhuntainn don talamh.

Nuair a shocraich iad, thòisich am ministear a rithis.

Nis, seallaibh air achùis mar so,” ’s e


[143]

mar gum biodh e sgrìobhadh le chorraig air a bhois; “nam biodh fear an sin aig am biodh ceud no cheud tràill, agus gun cuireadh e dhoibreachadh a chuid fearainn iad, bha en geall air na tràillean, ’s air am mnathan, ’s air an cloinn a bheathachadhs a chòmhdach. Ach, nuair a chitheadh e gum pàigheadh am fearann na bfhèarr le féidh no caoraich a chur air, chuireadh e na tràillean am mach air amhuir.”

Nis, chaneil ur cor-sa nas fèarr na sin, mureil e nas miosa. Tha cùram ur mnathans ur teaghlaichean oirbhse sibh-féin. Feumaidh sibh, aig an àm cheudna, oibreachadh bho mhoch gu dubh a cheart cho goirt ris na tràillean; agus air acheann mu dheireadh, nuair a chì an t-uachdaran iomchuidh e, éiridh dhuibh dìreach mar a dhéireadh do na tràillean; agus dhéirich e cheana do mhór-roinn na dùthcha so: ur sguabadh am mach air amhuir. Ciod è a tha sibh nas fèarr na tràillean aige sin?”

Chaneil dad. Chaneil mìr!” ghlaodh an sluagh.

Am bheil sin ceart no cothromach?”

Chaneil; chaneil!” ghlaodh achuideachd.

Sin agaibh ur staid, ma . Sin agaibh


[144]

ur suidheachadh. Chan fhèarr sibh na na tràillean! Fo chuings fo shàil Dhùin-àluinn dhuibh, bhuirb, bhréin, aineolaich!”

Ho-! Suas i! Suas i! Ceart gu leòir, a mhinisteir.”

Gasda; gasda! Suas a rithis i! Suas i! Suas i!” ghlaodh achuideachd, gus nach mór nach do sgàin iad.

A chàirdean,” ars am ministear a rithis, “bha Ghréig agus an Ròimh o shean anns acheart suidheachadhsam bheil Impireachd Mhór Bhreatuinn an diugh; agus chuir maithean na Gréige aGhréig don ùir, agus chuir maithean na h-Eadailte an Ròimh don ùir leis acheart inneal a thaig maithean Bhreatuinnnan dùirn an diugh: uachdaranas an fhearainn; agus air acheart dòigh tha maithean na dùthcha so abuntainn ris an t-sluagh an diugh: ’gam fògradh bhàrr an fhearainn.

Mo thruaighe; mo thruaighe!” chluinnteadh thalls a bhos.

Bham ministear gu math seòlta domhain e féin; agus bha fios aige gun tàirneadh e aire an t-sluaigh na bfhèarr le bhi toirt daibh stiallan de shean eachdraidh na Gréiges na Ròimhe, agus le bhi cleachdadh ainmean nach cual iad riamh, agus a bhiodh cur coltas


[145]

doimhneachd agus foghluim air an òraid. Bha fios aige gum biodh buaidh na bu mhotha aige so air a luchd-éisdeachd.

Ars esan a rithis:—

Nuair a dhéirich acheart seòrsa truaighe so am mach anns aGhréig, chum Solon agus Lycurgus an dromannan gu fearail, duineil, gleusda ri sruth làidir na h-eucorach; ach air acheann mu dheireadh, fhuair na maithean abhuaidh.

Sheas Licinius anns an Ròimh, mar an ceudna, an aghaidh na droch ghiollachd a bhair a luchd-dùthcha féin; ach fhuair na maithean buaidhsan Ròimh, mar an ceudna. Agus ciod è thachair? Thachair, air acheann mu dheireadh, gun do chaill aGhréig agus an Ròimh an casan agus gum bheil iad fathast air an glùinean.”

Chòrd so gu h-anabarrach ris an t-sluagh; agus smaoinich am ministear gum bfhèairrd iad tuillidh dheth.

A chàirdean,” ars esan, “than suidheachadh anns am bheil sibhse atoirt am chuimhne nam briathran geur, domhain, agus fìor, a labhair Tiberius Gracchus ris na Ròmanaich o shean: ‘A mhuinntir na Ròimhe,’ arsa Gracchus, ‘their iad uachdarain an domhain ruibh; ach chaneil còir


[146]

dhligheach agaibh air aon troigh de fhonn. Tha garaidhean aig na beathaichean fiadhaich; ach chaneil aig flaithean na h-Eadailt ach uisge agus athar.”

Nach math a fhreagras na ceart bhriathran sin oirbhse! Nach math a fhreagras na briathran sin air flaithean na Gaidhealtachd! Nach math a fhreagras iad air sìol nan sonn a rùisg an claidheamhnan geala agus a dhearbh an cliù aig Ticonderóga, aig San Sebastian, aig Corùna, aig Bhatarlù, ’s aig iomadh blàr fuilteach eile. Seadh! Nach math a fhreagras sin air flaithean na Gaidhealtachd aig nacheil de chòir air an dùthaich ach na dhfheumas iad den athar a tha os an cionn, agus den uisge a tha ruithna glinn. Ma tha neach a làthair is urrainn cur an aghaidh aon dad a thubhairt mi, so an t-àm agus so an t-àite.”

Aig an so, shuidh am ministear air cloich a bha deanamh àite cathrach, asuathadh aodainn.

Thog achuideachd an guth. Rinn iad iollach àrd, chruaidh; is fhreagair na cnuics na coilltean mun cuairt an gàir.

titleXIV. Am Ministear Mór a’ Cur Dheth
internal date1912.0
display date1912
publication date1912
level
reference template

Dùn Àluinn %p

parent textDùn-Àluinn, no an t-Oighre ’na Dhiobarach
<< please select a word
<< please select a page