[147]

CAIBIDEIL XV.

AM MINISTEAR MÓR ACUR TUILLIDH DHETH.

THAINIG an sin ministear na Sgìre Bige air aghaidh. Bha sùil aige air amhinistear mhór, sùil aige air abhàillidh a bha làmh ris, agus sùil air an luchd-éisdeachd a bha tionndadh mun cuairt a shealltainn air-san thar cinn a chéile.

Dhéisd mi gu foighidneach ri òraid Maighstir Stiùbhart,” ars esan, “agus bha toil agambha miann ormbha toilbha toil— —”

Ciod è tha thu atoirt oidhirp air a ràdh, a bhròinein. Thig am mach leis gun eagal, gun ghioraig. Chan éirich beud an so dhuit,” ars am ministear mór.

Mas ann a sheasamh nan uachdaran a thàinig en so, tha cho math dha a chasan thoirt leis,” arsa fear, ’s e bruidhinn am meadhon na cuideachd.

Air falbh e! Air falbh e, air an spiol!” dheubh aon leth-dusan eile, ’s iad aglaodhaich còmhla an suds an so feadh na cuideachd.

Sàmhchair! Sàmhchair!”


[148]

Air falbh e! ! Na faigheadh e éisdeachd! Air falbh e! Hur-r- r! Cumaibhna thosd e! Nach dalma e! Air falbh; air falbh e!” chluinnteadhna aon ghaoir, mar gum biodh coire air ghoil. Cha robh duine air an achadh nach robh aghaidh air ministear na Sgìre Bige, agus esan sùil-mo-thruaighe aige air amhinistear mhór.

Sheas am ministear mór; thog e suas a dhà làimh, is ghlaodh e: “Bithibh sàmhach, a chàirdean. Sàmhach! Sàmhach! Uisdibh!”

Thug gach duine feairt air amhinistear mhór, agus dhéisd iad gu sàmhach iriseal.

Tha làn chead aig mo charaid a bheachd a thoirt air rudsam bith a chual en so an nochd. Tha làn chead aige, mar an ceudna, an t-uachdaran a sheasamh, bho na tha e glé choltach gum bheil ena chù-chlapadh-chuileag aige. Siuthad a nis, a bhròinein. Gabh air taghaidh.”

Thòisich ministear na Sgìre Bige a rithis— “am ministear caol,” ’s e bu trice gheibheadh e.

Bha toil agam aire na cuideachd a tharruing gu rud no dhà a thubhairt mo charaid, Maighstir Stiùbhart, mun fhearann, agus mu chòir nan uachdaran bochda air.”


[149]

Ha-ha-,” ghlaodh na bha làthair. “Bochd! Bochd! Nach iad a tha bochd! Ni sinn iomlaid riutha!”

Nuair a shìolaich e sìos gu sàmhchair a rithis, lean am ministear caol, ’s e air chrith air a chasan leis an eagal, agus am ministear mór air chrith air a chloich leis aghàireachdaich.

A réir eachdraidh, tha Maighstir Stiùbhart glé chèarr. Tha làn chòir aig na h-uachdarain air an fhearann le còir dhlighich on chrùn. Tha fios againn gun robh e daonnanna chleachdadh aig achrùn, agus gum bheil acheart chleachdadh ann an diugh fathast, a bhi toirt cuibhreannan fearainn, no suim airgid, do dhaoine gleusda a bha dìleas don chrùn, ’s adèanamh seirbhis , len cinn, lem pinn, ’s len claidheamhnan. Tha fios againn, cuideachd, gun robh ena chleachdadh, ’s gum bheil ena chleachdadh gus an lathan diugh, a bhi cur urraim agus onoir air daoine den t-seòrsa sin, agus a bhi dèanamh diùcan is iarlachan is barain is ridirean diubh. A nis, bho na tha sin mar sin, nach math is nach onoireach còir an sìl air, a dhèanamh ris no riutha mar a thogras iad.”

Is geur, sicir do sheanchas, a charaid;


[150]

ach tha thu cèarr. Tha thu cèarr fad do dhroma, is cha ghoirid e,” ars am ministear mór.

Air na facail so chluinntinn, dhfhàs achuideachd cho subhachs a bha i tosdach, sprochdach am fads a bham ministear caol alabhairt. Shaoil iad nach biodh fosgladh a bheòil aig amhinistear mhór tuillidh; a chionn ben seòrsa creud a chual iad aig amhinistear chaol, a chaidh a chalcadhnan claigeann fad am beatha.

Thog em misneach nuair thòisich am ministear mór a rithis:—

Chaneil miseg ràdh nacheil còir aig na h-uachdarain air fearann cho math ri daoine eile; ach chaneil còir aca, mar a thubhairt mi, air cuid dhaoine eile, no bhi gabhail còir air mar a rinn iad, leis an fhoill, agus an sluagh dam buineadh e, ’s aig an robh feum mór air, agus a bha dèanamh feum mhóir dheth, a sguabadh air falbh gu iomall an domhain. Nacheil sin cèarr? Faodaidh tu do thigh a dhèanamh nas motha; faodaidh tu do bhàta a dhèanamh nas motha; agus faodaidh tu do ghàradh a dhèanamh nas motha; ach cha ghabh aon làn sluasaid cur ri fearann Bhreatuinn, ach na bheil air, is chaneil e ceart gum biodh a leithid de


[151]

chumhachd aig neachsam bith air aon làn spàine de fhearann na dùthcha, ’s gun rachadh aige air a chomh-chreutair a chur dheth. A chàirdean, ciod è a chuireadh gum biodh cumhachd aig uachdaran fearainn thairis air an tuath nacheil aig an rìgh féin? Freagraibh sin. Ghlac iad fearann an t-sluaigh leis an fhoill. Ghlac iad fearann na h-eaglais leis an fhoill. Tha iadgan gleidheadh le chéile gus an lathan diugh leis an fhoill, agus adèanamh ris gach clod dheth, air an dìon len laghannan eucoireach féin, an rud a thogras iad féin, leis an fhoill. Foill! Foill! Foill bho thoiseach gu deireadh.”

Sin sibh, eudail, a mhinisteir,” ghlaodh an sluagh. “Hui! hui! Suas i! suas i!”

A nis, a chàirdean, bho na dhùisg mo charaid an sud shìos acheist— —”

Chan e caraid, ach nàmhaid: nàmhaid an aobhair!” chaidh a ghlaodhadh.

Mar a thubhairt mi,” ars am ministear, ’s e leantainn, “chaneil miseg ràdh nacheil neach a seirbhis mhath da dhùthaich, dligheach air duais agus urram agus onoir. Chaneil idir. Is fada bhuam e. Ach tha min aghaidh so. Tha min aghaidh neachsam bith a dhfhaotainn tuillidhs a chòir;


[152]

tuillidh is fheumalachd. Chaneil mi faicinn nach leòir do neachsam bith duais riaghailteach a chuidicheas leis a theaghlach a thogail gu inbhe a réir an t-suidheachaidh anns an do chuir a ghleusdachd féin e-féin, agus an dèanamh uigheamaichte a dhol am mach a thoirt sgarbh á creagan daibh féin. Ach tha min aghaidh mi-riaghailt agus creachadh sluagh na dùthcha le duaisean ana-cearta, ana-cuibheasach, agus mi-riaghailteach a bhi air an toirt do neachsam bith air dhòighs nach leig a h-aon da shìolaidh leas làmh no cas a ghluasad gu bràth tuillidh, ach ag éirigh, ’s alaighe, ’s ag itheadh, ’s ag òl, ’s astruidheadhs acosg am beatha anns a h-uile seòrsa béistealachd, gun mhath, gun fheum daibh féin, no dan cuideachd, no don stait.”

Sin e; sin e!” thàinig le sunnd á meadhon na cuideachd.

Chaneil min aghaidh duinesam bith a bhi air a dhèanamhna dhiùc, nona ridire, ma choisinn e sin air a dhùthaich le bhuadhans le ghleusdachds le thréine féin; ach tha mi air son gum bàsaicheadh an ridireachd leis féin; no gum biodhdiùcdiùchaidh an latha rachadh en uaigh, an àite an comharra urramach so a bhi air a shìneadh a nuas da shliochd fad linntean, agus am mac


[153]

is sine anns gach teaghlach, mar thig iad, acosgs acaitheamh urraim agus onoir nach do choisinn e, agus, math dhfhaoidteadh, air nach airidh e. Chaneil mi air taobh neachsam bith a bhi giùlan comharra-cluaise den t-seòrsa so mur do choisinn e féin e; agus, còmhla ris an sin, a bhi faotainn cead suidhe an Tigh Mór nam Maithean a riaghladh na dùthcha so, ged a biad balgairean, ged a biad amadain bu mhotha bha riamh air an t-saoghal.”

Ceart gu leòir! Ceart gu leòir!” chluinnteadh as a h-uile beul.

A chàirdean, ’s i droch riaghailt a than sud. Droch chleachdadh a tha toirt orra-féins air daoine bochd eile a bhi smaointinn gum bheil iadsan de fhuils de fheòil nas fèarr nan comh-chreutairean. ‘Seann teaghlaichean,’ deir iadsan! Chaneil iad mìr nas feàrr, agus chaneil an teachd nas sine, aon stoileam, nan duine is bochdainnesan dùthaich, ged a than comharra-cluaise so, mar charragh-chuimhne an cladh, ’gan cumail mu choinneamh ar sùl nas feàrr.”

Thàinig achoinneamh anabarrach so gu crìch mu dheireadh. Thog an sluagh am


[154]

ministear mór air an guaillean leis amhoit; ach shnàg am ministear caol, slìogach, air falbh gun fhios, air eagal gun toireadh an sluagh garbh-làimhseachadh dha.

titleXV. Am Ministear Mór a’ Cur Tuillidh Dheth
internal date1912.0
display date1912
publication date1912
level
reference template

Dùn Àluinn %p

parent textDùn-Àluinn, no an t-Oighre ’na Dhiobarach
<< please select a word
<< please select a page