[180]

CAIBIDEIL XIX.

MÒD ’SAN FHÀSACH.

AON fheasgar an sin, thug fear Sasunnach dam bainm Perkins, a thàinig don champ feasgar roimhe sud, Cailean a leth-taobh, is thubhairt e ris: “A nis, ìnnsidh mi rud dìomhair duit ma ghabhas tu mo chomhairle; agus pàighidh e dhuit.”

Seadh! Ciod è thann?” arsa Cailean.

Bheir mi féins mo chompanach an so thu féin agus do chàirdean far am faigh sibh an t-òrna thòrran. Nach fhaigh?” ars esan, ’s e sealltainn air a chompanach. Ach cha do rinn a chompanach ach nodadh le cheann, ’s e cagnadh sop feòir.

Bruidhnidh mi ri mchompanach, ma ,” arsa Cailean.

Ghlaodh Cailean a chompanach, is chaidh an ceathrar gu seanchas le rùn dol an comh-bhoinn mun ulaidh a bhair bhrath aig an t-Sasunnach, Perkins.

So agad mo chompanach-sa,” arsa Cailean.

O, tha miciod ètha mi toilichte eòlas a chur ort,” ’s e breith air làimh air.


[181]

Co-dhiùbh, ’s en còrdadh gun dthàinig iad: gum falbhadh iad gu follaiseach, is leanadh na thogradh iad, ach gun robh aca ceud gu leth punnd Sasunnach a thoirt do Pherkins an làrach nam bonn, agus ri e féin agus a chompanach a bheathachadh fad na slighe gus an ruigeadh iad an t-òr.

Anns amhadainn mhoich, bhan camp uile air a chois. Chaidh eich acfhuinneachadh; pailliunan a phasgadh; carbadan a churnan uigheam; is an tiotan bha réiseimeid anns an robh seachd ceud fear air ceann an rathaid, agus Perkins mar cheannardgan treòrachadh.

Bha móransa chuideachd aig an robh teagamh am Perkins. Bha beagan aig Cailean féin ann, cuideachd, leis an stadaich a bhana bhruidhinn nuair thug e a chompanach ma choinneamh. Ach bha riaghailtean nam mèinneadairean làidir, daingeann, neo-mhathach, agus neothar-thaing òrdail. Bha fios aig Perkins air an sin. Bha fios aige, cuideachd, nan deanadh e foill no cluipsam bith, gum faodadh e bhi, a-réir lagh ghnàthaichte nan campan, a bha fad air falbh bho riaghladh sìobhalta agus bho chàlachadhsam bith, gum faigheadh em peanas a bfhaide mach: bàs.

Tha h-uile gnè dhaoine air am faotainn


[182]

an campan den t-seòrsa so, is tha e air a luthasachadh le Ard-riaghladh na dùthcha na mèinneadairean a dheanamh an laghannan féin, ach an giùlan am mach gu cothromach, ceart. Mur a biodh achùis mar sin, cha bhiodh e furasda riaghailt a ghleidheadh idir far am bheil, gu tric, móran dhaoine air theicheadh o cheartas, agus móran eile a bhair an daoradh air son a h-uile seòrsa croin. Cha robh Perkins eu-coltach ri fear dhiubh so.

Ach, co-dhiùbh, lean siad e. Bha iad astad a champachadh anns a h-uile h-àite, agus aig gach uair, a dhiarradh esan. An ceann acheathramh latha, is iad ag imeachd troimh dhùthaich fhiadhaich, uaignich, thuig iad gun robh Perkins air teichidh. ’Na dhéidh so chaidh freiceadan a chur air. Cha robh oidhche nach robh dithis fhear air an cur air leth, len dagachan, a dhfhaire nan carbad anns an robh e féin agus a chompanach acadal.

Air feasgar an t-seachdamh latha, ràinig iad àite nach rachadh an eachraidh na bfhaide. Champaich iadsan oidhchesan dòigh àbhaistich; ach chaidh sùil na bu ghéire air fad a chumail air na treòraichean air an oidhche so. Chunnacas gu soilleir nach


[183]

robh Perkins ach adeanamh cùis-mhagaidh dhiubh, agus nach robh fhios aige féin no aig a chompanach càiten robh iad adol, agus nach do rinn iad ach a bhi leantainn orra gus am faigheadh iad fàth air teicheadh. Cha robh a nis dol a nunn no a nall aca. Bha an cullachas taisbeanach dhaibh féins don t-sluagh mhór a mheall iadco-dhiùbh, a mheall Perkins; oir cha robh a chompanach agabhail móran turais ris achùis.

Fad an fheasgair bha Perkins gu sunndach, aoibheil. Sheasadh e gu spaideil an làthair nam mèinneadairean, ’s a phìob thombacana bheul, is chocadh e chorrag an taobh a bha iad adol, is dhìnnseadh e coltas na dùthcha air cùl na beinne bfhaide air falbh. Is math a bha iad atuigsinn a thratan agus bha a bhlàthsa bhuil. Ged nach robh na mèinneadairean aleigeadh orra gun robh iadga chluinntinn, chuir iad freiceadan dùbailte air a charbad an oidhche so. Bha Perkins an staing; is bha fios aca gum feuchadh e h-uile alt is ìnnleachd a bhana chomsna cheann gu faotainn as mun tigeadh an latha. Be sud an t-àm ma bha àm ri tighinn.

Cha bu lugha na barail na cuideachd. Air cho furachails gun robh an luchd-faire,


[184]

fhuair Perkins sniadadh am mach as achairtsan deach e chadal, agus snàgan air a mhàgan anns an dorcha, gus an dfhuair se e féin fhalach fo thé eile glé fhaisg air oir achamp. Cha robh ach mu fhichead slat eadar es achoille; is nan dfhuair e inntesan dorcha bhann, thug e car mu thom dhaibh gu sgiobalta.

Ach mhothaichteadh dhà, agus am mionaid bha achairt fon robh e air a cuartachadh. Nuair chunnaic e gun robh coltas air a bhin sàs, cha robh e ach aleum air aiss air aghaidh air a mhàgan fon chairt, mar gum biodh radan, asealltainn air son bealaich. Ach a h-uile taobh air an sealladh e, chan fhaiceadh e ach baraille gorm daga air a làn-ghleus an cocadh ra chlaigeann. Bha en sàs. Cha robh feum a bhi stadhagail, is thug e suas, ’s e raoiceadh mar gum biodh boc.

Bha fios aige air truimead a chionta, agus bha barail aige ciod an dìoladh a rachadh a dhèanamh air. Bha e an staid chruaidh, agus chaneil teagamh nach robh fhaireachdainnean na bu mhiosa le e bhi air breith air agus e faicinn saorsa, ’s a làmhan sgaoilte roimhesa choille dhuirche.

Chaidh a cheangal agus a thilgeil da


[185]

chairt féin. An la-arna-mhàireach bha e ri fheuchainn agus ri pheanasachadh a réir na cionta rinn e.

Tha mèinneadairean air an cunntasnan daoine borba, mi-riaghailteach. Chaneil teagamh nacheil mórannam measg de dhaoine riasgail, cronail, marbhtach, iomruagte, agus eucorach anns a h-uile dòighsan gabhar eucoir. Ach chan fheumar an t-iomlan a mheas orra sin. Than roinn mhór diubhnan daoine cho iomlan cheart, ionraics a gheibhtear an àitesam bith.

S iad so tha riaghladh na h-eilthir; is tha iad adèanamh laghannan teann, cruaidh, diongmhalta, neo-mhathach, a ghiùlaineas peanasan goirtenan cois, ’s a chuireas fiamh air achiontaiche iomruagte is motha.

Dhleasadh cionta Pherkins bàs: ach théid na mèinneadairean cho òrdail an cois an gnothuichs nach téid neach a dhaoradh gun e bhi air a dheagh dhìon, biodh a chionta mar a thogras i.

Shuidh achùirt gu h-òrdail air Perkins. Chaidh Eireannach, dam bainm Mac Ceallaich, a chur ga chiontachadh; agus chaidh Cailean òg Dhùin-àluinn a chur ga dhìon. Chaidh cùig fir dheug a chur air leth le croinn, a thoirt breith air achùis, agus


[186]

triùir fhear reusonta, ghrunndail, thuigseach a thaghadh a chum na binn a thoirt am mach.

Cha do shuidh riamh an Dùn-éidinn no an Lunnainn cùirt a bòrdaile, a bu shoineannta, a bu shuimeala, no a bu shuairce, na shuidh an seachd ceud mèinneadair an ud a dhfhaicinn an comh-chreutairga fheuchainn a thaobh cionta bha dleasadh apheanais bu mhotha a bhan lagh a rinn iad féin agiùlan: bàs. Bha iad faicilleach air cudthrom na cùise, na daoine treuna so. Be sealladh mór annasach a bhann: seachd ceud mèinneadair air an dubhadh le gréin theth New Zealand, lem bótainnean àrda, am briogaisean crioslaichte, is muilichinnean truste, an léintean dearga aleigeadh ris gàirdeanan garbha, ruganta, righinn; agus tigh na cùrtach gun mhullach ach an speur gorm, gun ùrlar ach an talamh tioram, gun straille ach brat uaine den fheurs den dìthean, is na craobhan móra len geugan sgaoilteach fo dhuillich thruim is fo bhlàth, acur sgàile bho theas gréin loisgich New Zealand, air achuideachd mhóir so.

Dhéirich Mac Ceallaich a dhìteadh aphrìosanaich, agus rinn en dleasnas cudthromach gu neo-sgàthach agus gu ceart. Am measg na thuirt Mac Ceallaich, ars esan


[187]

ris an luchd-bhreith anns achrìochnachadh: “Tha e nàdurra gum biodh truas agaibh ris. Tha e nàdurra gum biodh faireachduinnean agaibh dhà; ach chan fheum buaidh a bhi aig sìon de na rudan sin oirbh. Feumaidh sibh a h-uile ni dheth sin a ghlasadh am mach as ur n-inntinnean, agus sealltainn dìreach an clàr an aodainn air ceartas. Tha gach duine den chinneadh-dhaonnda dligheach air ceartas. Than duine so, mar an ceudna, dligheach air ceartas; ach gun nas motha, no, gun teagamh, nas lugha na ceartas. Thugaibh an aire, a chàirdean, nach bi sibh ag amalladh ceartais agus tròcair am measg a chéile. Chan è sin ur gnothuch-sa idir; oir, gabhaibh beachd: ged a tha, mar a thubhairt mi, gach duine den chinneadh-dhaonnda dligheach air ceartas, chaneil a h-uile duine idir dligheach air tròcair. Cha bhuin achuid sin den chùis duibhse. ’S e ceartas a thagaibhse ra dhèanamh. Tha fios agaibh air ciont an duine so. Tha fios agaibh air an fhoill eucoraich, uilc, fhallsa, mhilltich, challdaich a chluich e air achuideachd mhóir so air son a bhuannachd féin. Tha fios agaibh, cuideachd, gun do ghabh en aon dòigh, ’s gun do chleachd e an aon ìnnleachd leis


[188]

am bfhasa dha an sluagh mór neo-chiontach so a mhealladh, agus a spùinneadh. Feumaidh sibh sealltainn air achùissan rathad sin.

Tha fios agaibh air an t-suidheachadh anns am bheil mèinneadairean mar tha sinne, acosnadh ar n-arain lathail am measg nam beanntan móra air iomallan an domhain, fad as o fhasgadhs o dhìon laghan sìobhalta achàlachaidh. Chaneil dìon eile oirnn ach ar reachdan féin, agus na reachdan sin air an dèanamh a fhreagradh air ar suidheachadh, teann, cruaidh, neo-mhathach; oir, mur a biodh dìon làidir, daingeann againn oirnn féin, bhiodhmaid daonnan am mèinn chealgairean den t-seòrsa so. Feumaidh sinn, ma , bhi air ar dìon bhon t-seòrsa dhaoine so.

Bhris an duine so air gàradh dìon cho àraidhs a thagainn. Rinn e, le thratan, giollachd agus liodairt oirnn; agus, mar a tha fhios agaibh, dhleas e bhi air a pheanasachadh gus achuid is fhaide mach, agus eiseimpleir a dhèanamh dheth, a dhìonas sinne bho chealgairean de sheòrsa aig àm is fhaide mach. Tha mi, a chàirdean, afàgail na cùisenar làmhan-sa. Tha min dòchas gun toir sibh a h-uile ceartas ,


[189]

agus gum faigh sibh am prìosanach ciontach gu h-aon-ghuthach. Tha miga fhàgail for meachainn.”

Dhéirich an sin Cailean ògna sheasamh. Cha chluinnteadh mionagamaid am measg an t-sluaigh. Bha iad uile faicilleach air achùis chudthromaich air an robh iadnam fianuisean, is bha tosd trom, marbh mar sgàil-bhrat thairis air na h-uile, ’s an t-ionad iomallach, uaigneach, anns an robh iad, air fìor iomall an domhain mhóir adaingneachadh nuarrantachd na làraich a bhaca ra seasamh.

Bha Cailean air a mheasna dhuine pongail, deas-bhriathrach, ionnsuichte; agus cha robh duine air a mhealladh anns an òraid cheutaich a thug e seachad.

Ars esan, ’s e dol air aghaidh: “Tha mise ag aideachadh, a dhaoine, gun do rinn an duine bochd, mi-fhortanach so, eucoir mhór. Tha mi ag aideachadh gun do chuir an fhoill a chluich e oirnn gu dragh is gu cosgais sinn air fad, is gun do chaill sinn móran ùine is tighinn-a- steach air a thàilleamh. Tha mi ag aideachadh gun toill ciont den t-seòrsa so an dearbh pheanas a than lagh a rinn sinn féin gar dìon bho cheilg, agiùlan; ach, a chàirdean, feumaidh sibh smuaintinn air


[190]

staid an duine anns an àm anns an do ghéill e don bhuaireadh làidir leis an do thuit e. Bha e, mar tha sinn féin, ’na choigreach truagh, aonaranach, an dùthaich chéin, asiubhal bho àite gu àite, bho bhaile gu baile, bho champ gu camp, lom, falamh, gun airgead, gun obair, gun chàirdean, agus a h-uile seòrsa mi-fhortain atighinn tarsainn air a chasan a h-uile ceum a bheireadh e. A dhaoine, smaoinichibh ciod èn staid inntinn anns am biodh duine anns an t-suidheachadh sin. Bha fios aig Perkins glé mhath ciod è bha e dèanamh. Bha fios aige an cunnart a bha e ruith. Bha fios aige am peanas a gheibheadh e nam beirteadh air. Tha mi ag aideachadh a h-uile dad dheth sin. Ach cuimhnichibh-se nach ionann idir dòigh anns an seall an sàsachs an seang air cron, no air reubainn, no air ciont, no air peanasan a tha comh-cheangailte riutha. Cha seall fearna éiginn air lagh, no air riaghailt, no air cunnart, mar a sheallas fear air a dheadh ghar. Than éiginn atoirt an fhaobhair bhàrr a bheachdan air ceartas is air geanmnaidheachd, ’s atoirt aghath is bàsmhoires is pùinnseanta as achunnart is mothasan urrainn da tuiteam.

Cha robh eagal riamh air aghealtair


[191]

is mothas ega bhàthadh; agus than gealtair is motha cho maths cho treun, ’s cho neo-sgàthach ris an t-saighdear is fèarr nuair tha e sloisdreadh a chlaidhimh an teas achath.

A chàirdean, atharraichidh suidheachaidhean sònruichte inntinn gach duine. Dhatharraich an suidheachadhsan robh e féin, an duine bochd so a thair ur beulaibh mar chìocrasan lapach, anfhann, truagh.

Feumaidh sibh beachd-smaointinn air aphuing sin le cùram, le dleasannas, le bunamas, le bunntam, agus leis a h-uile h-alt is fèithe thanar cridheachan, an àm ur cinn a chur ra chéilesan uaigneas, a thoirt breith air an duine so. A chàirdean, ’s i mathchuinge ruibh sibh a thoirt fìor aire ciod a thagaibh ra dhèanamh. Tha ciont an duine so follaiseach. Chaneil àicheadh oirre. Ach air dhaindeoin sin, feumaidh sibh a bhi air ur stiùradh ler coguisean, agus eadar-dhealachadh mór a chur eadar ciont thair a dèanamh am priobadh na sùla le duine air bhoile le cruaidh-chàs, le éiginn, is le ana-cothrom, agus fo bhuaidh buaireis mhóir, ’s gun spiorad ann aig an àm a sheasamh gu duineilna aghaidh. Feumaidh sibh, tha mi ag ràdh, eadar-dhealachadh a chur eadar ciont


[192]

anns an t-suidheachadh sin agus acheart chiont nuair a tha i air a giùlan am mach gu h-ìnnleachdach, agus air a roimh-smaointinn, ’s air a roimh-aithris, ’s air a dealbh gu sàmhach, cealgach, an dìomhaireachd. ’S i ciont an amadain an dara ; is ciont an aingidh an eile. Smaoinichibh air an sin, a dhaoine, agus feuch nach toir sibh ana-cothrom dur comh-chreutair. Feuch nach bi sibhnur meadhonan air urchair a thoirt a steach don t-sìorruidheachd an staid neo-uigheamaichte, gun chothrom tuilleadh air aithreachas, agus anns nach dean ur n-ath-smaointinn air achùis so, no ur cùl-ghairm air abhinn a thig am mach an so an diugh bhor cnuasachd-sa, feum no buil don truaghan so gu bràth no gu sìorruidh.

A luchd-breith, tha gnothuch cudthromach air a leigeil air ur guaillean! Ma théid an duine so a chur gu bàs, cuimhnichibh gur e ionndrainn màthar a thann. Cuimhnichibh air ur màthraichean féin, a tha beanntan móra is cuantan tonnach farsuinn asgaradh bhuaibh. Cuimhnichibh an t-oiseann beag blàth thanan cridheachan dhuibhse. Cuimhnichibh cho cùbhraidhs a than t-allaban is amaidiche thàinig riamh, don


[193]

mhàthair chaoimh a thug dhionnsuidh an t-saoghail e, a thog air a broilleach e, ’s a dhaltruim air a glùn e. Cuimhnichibh, ma , gràdh agus ionndrainn a mhàthar air achreutair so. Faicibh ina suidhesa bhothan bheag, bhochd anns aghleannan uaigneach. Faicibh ina suidhe taobh na cagailt nuair tha gruaim air na sìontan, asmaointinn càiteil a seachranaiche. Faicibh i feitheamh bho gu , is bho oidhche gu oidhche, am fiughair ri fios a bheò. Faicibh is a cridhe cùbhraidh blàth toirt leum le sodan gach uair den latha, no den oidhche, a thig gnog don dorus, an dùil gur en t-allaban a thann, air tilleadh gu broilleach blàth, tlusail a mhàthar chaoimh. Smaoinichibh oirresan staid sin, a chàirdean, nuair a bhios mac a cléibh acnàmh an ùir choimhich tìr chéin. Faicibh i nuair gheibh i fios a bhàis an déidh a bhi cho fad ag altrum dòchais. Faicibh i leis achridhe bhriste, bhrùthte. Faicibh ina suidhe atuireadh air an tullaich ghuirmsa ghleann, an t-alltan aseinn coronaich thùrsaich am measg nan clachan troma, ’s an raineach chaoin acromadh a chinn an truas rithe, ’s aghaoth anmoch agul leatha am measg nan stùc


[194]

glasa, loma, is sgàil-bhrat amhulaid air gach ni air an seall abhantrach on do thearbadh a mac.

A dhaoine, chaneil an còrr agam ri ràdh; achs e mathchuinge ribh a nis gun comh-leagh sibh ceartas agus tròcairnur cnuasachd. Chan urrainn sibh an duine so leigeadh ma sgaoil; ach is urrainn sibh peanas is lugha nam bàs a dhleas a chionta, a mholadh do na breitheamhnan.

Tha mi nisga fhàgailnur làmhan. Tha min dòchas gun nochd sibh truacantas is tròcair dur comh-chreutair mi-fhortanach. Sin mathchuinge.”

Mun do sguir Cailean, cha robh sùil thioram am measg an t-seachd ceud fear treun, foghainteach.

An déidh na h-òraid-dhìon chaidh an luchd-breith an uaigneas cùl cnuic bhig.

Air tilleadh dhaibh, dhainmich an ceannard gun dfhuaradh Perkins ciontach; ach gun robh iad amoladh do na breitheamhnan a bhi cho tròcaireachs a burrainn daibh ris.

Thug an sin na breitheamhnan am mach abhinn gu h-òrdail. Be sin: gun rachadh Perkins a sgiùrsadh air druim rùisgte, agus


[195]

gun coimhlionadh a chompanach féin abhinn. Nan diùltadh e, sgiùrsadh Perkins esan. Nan diùltadh iad le chéile rachadh feadhainn a thaghadh as achomunn a sgiùrsadh an dithis, agus bhiodh am peanas na bu truime orra le chéile.

Chaidh Perkins arùsgadhs a cheangal taobh a bheòil ri roth cartach. Chaidh slat fhada chaol a chur an làimh a chompanaich, agus òrdugh a thoirt laighe air.

Thog an gille an t-slat os cionn a chinn a tharruing na buille; ach anns amhionaid thilg e air an làr i.

Cha dean mi idir e,” ars esan, ’s a ghuth air chrith. “Fuilingidh mi mi-féin a bhi air mo sgiùrsadh leis-san, no le h-aonsam bith eile; ach,” ars esan, ’s e togail a dhà làimh os a chionn, “Mise! Mise! Mise cha sgiùrs neach fon ghréin.”

Cha robh an sin ach e féin a chur an àite Pherkins, agus Perkinsna àite-san. Rug Perkins air an t-slait. Dhaltaich e a ghàirdean, ’s le gàire aingidh air fhiaclan, mar gum biodh toil-inntinn air, cothrom fhaotainn air a chomh-chreutair a phianadh, tharruing en t-slat le leithid de nearts gun robh srann aice dol troimhn ghaoith; ach


[196]

mun do ràinig abhuille, thug Cailean òg duibh-leum agus rug e air ghàirdean air.

A dhearg chealgair,” ars esan, ’s e toirt bhuaithe na slaite, “an è gun deanadh tu e, an déidh e-féin, le chneasdachd, diùltadh a cheart pheanas a dhèanamh ortsa! Ach sin, sin, sin! Sin agad do dheadh thoilltinneas, a dhearg mhèirlich.”

Thug Cailean do Perkins ceithir stràcan den t-slait tarsuinn air an druim, cho maths a burrainn da tharruing le dheagh ghàirdean righinn, agus Perkins araoiceadh mar gum biodh beathach fiadhaich.

Chaidh an gille bochd eile a leigeil ma sgaoil gun dad a dhèanamh air; agus am meadhon na h-ùbraid, nochd iad féinnan teis-meadhon, mar gun tuiteadh iad as an adhar, ach ceithir earraidean air lorg Pherkins air cheann muirt an Wellington.

A réir riaghailtean nam mèinneadairean, chan fhaodadh iad corrag a chur air gun an cead. Fhuair iad sin; ach an uair a sheall iad air a shon, cha robh ial deth an làthair. Chunnaic e na h-earraidean. Thuig e fàth an turuis, agus fhads a bhan ùbraid air shiubhal, ghabh en cothrom, is thug e leum don choille gun duinega fhaicinn.


[197]

Bhan dorch air tighinn, ’s achoille tiugh, is cha robh feum dol as a dhéidh.

Beun e bhan rib roimhe iomadh uair, agus a fhuair as; is bha fios aig na h-earraidean nach robh an New Zealand na bheireadh air, ach e idir a dhfhaotainn ceum an toisich. Fhuair e sin, agus rinn e buil dheth.

Na dhéidh so, cha robh aig na mèinneadairean ach sgaoileadh gach rathad.

titleXIX. Mòd ’san Fhàsach
internal date1912.0
display date1912
publication date1912
level
reference template

Dùn Àluinn %p

parent textDùn-Àluinn, no an t-Oighre ’na Dhiobarach
<< please select a word
<< please select a page