[74]

NA DEICH ÒIGHEAN. —I
(MATA, xxv. 1-13.)

THA aghaidh aig achosamhlachd so air na nithe deireannach. Tha i teagasg dhuinn ciod a tha feumail fa chomhair teachd an Tighearna. “Deanaibh faire air an aobhar sin,” deir an Tighearna, “do bhrìgh nach aithne dhuibh an no an uair, air an tig Mac an Duine.” ’S i achosamhlachd as àillidh agus as uamhasaiche de chosamhlachdan an Tighearna, ameasgadh aoibhneis agus bròin anns an aon eachdraidh, ionnus nach robh, agus nach bi, banais cosmhuil ris an socuid air an gabhail a steach agus cuid air an dùnadh a mach. ’S iomadh bàrd agus dealbhadair agus gràbhaltaiche agus snaidheadair a dhfheuch an làmh air dealbh cothromach na cosamhlachd so a tharruing, ach dhfhàilnich a riamh orra dealbh a léirigeadh dhuinn a thigeadh suas ri breaghad na cosamhlachd fhéin. Cha robh agus cha bhi dealbhadair cosmhuil ris an Tighearna fhéin, oir air chùl boidhichead nan dealbhan tìmeil a tha e toirt dhuinn tha breaghad agus uamhas na siorruidheachdn a luidhe.


[75]

Ciod, ma ta, na leasanan a tha anns achosamhlachd?

Leasan air iomlanachd, coimhliontachd, doimhneachd nithean an anama. A thaobh coltais on leith a muigh cha robh dealachadh sam bith ri fhaicinn eadar na h-òighean amaideach agus na h-òighean glice. Bha spéis aca uile dhan fhear-nuadh-phòsdabha iad uile afeitheamh a theachd agus adol a machg a chòmhdhailbha an lòchrain agus an soithichean aca uile— “thuit clò cadail orra uile agus suain.” Cha dthainig an dealachadh mòr eatorra gu follais gus an dthainig àm na deuchainn aig teachd an fhir-nuaidh-phosda. Tha iomadh deuchainn atighinn air creutaran, aguss e na làithean sin a dhearbhas tha glic agus tha amaideach. ’S e na deuchainn a dhearbhas neart na togalach, agus mo thruaighe mur a seas i anns an sin. So mar a thachair an Canada an roimhe. Bha drochaid mhòr iaruinng a togail tarsuinn air abhainn mhòr Chanada, agus a chionn nach deachaidh bunaitean na drochaid a leagail gu ceart, dhaom an togail leis na bha dhaoine oirre, agus thuit i anns an abhainn agus chaidh trì fichead pearsa as an rathad. So an dealachadh a bha eadar an bhuidheann anns achosamhlachd. Bha na h-òighean amaideach riaraichte le ullachadh faoin sam bith; cha do ghabh iad cùram sam bith agus cha do rinn iad geur rann-


[76]

sachadh a dhfheuchainn an robh an deasachadh ceart aca fa chomhair teachd an fhir-nuaidh-phòsda; ma thug iad na soithichean leò cha do sheall iad an robh ola annta no nach robhthug iad leò iad mar a bha iad, soithichean gun ola, riaraichte leis na soithichean agus an deagh choltas.

Air an taobh eile rinn na h-òighean glice ullachadh iomlan; cha dfhàg iad mach as an cunntas. An uair a ghabh iad an soithichean sheall iad a steach annta a dhfheuch an robh ola annta no nach robh. So mar a dhearbh an bhuidheann an dearbh nàduran dara buidheann gun robh iad glic, agus abhuidheann eile gun robh iad amaideach.

Ma ghabhas sinn an fheitheamh mar shamhla air an aideachadh chriosdail, na lòchrain mar shamhla air aghiùlan on leith a muigh a tha cubhaidh dhan sin, agus an ola anns na soithichean mar shamhla air gràs an spioraid anns achridhe, an sin tha na h-òighean amaideach aco-chòrdadh riu-san a tha riaraichte le ullachadh faoin on leith a muigh, gun a bhi deanamh dìchill a chum an taghadh féin a dheanamh cinnteach (2 Pead., i. 10). Ma bhuineas iad do dheaglais mar bhuill comanachaidh, agus mureil sgannail sam bith ri chur as an leith le daoine, ’s leòr sin leò agus chaneil iad adol nas fhaide; tha iad adeanamh dearmaid air an ath-


[77]

bhreith, ni mun dthuirt an Slànuighear, “Mur a beirear duine a rìs chan fhaod e rioghachd Dhé fhaicinn.”

Tha buidheann eile a tha air an samhlachadh leis na h-òighean amaideach, iadsan a tha acur muinghinn an eud air son eaglaise agus aobhar Chriosd on leith a muigh, agus a tha aig acheart àm mi-bheusach agus mi-naomhn an caithe-beatha agusn an giùlan, muinntir a tha ag radhA Thighearna, a Thighearna,” agus a dhaindeon sin gun a bhi adeanamh toile Dhémuinntir a tha adeanamh oibre an diabhuil ann an ainm an Tighearna. Chan e a h-uile ullachadh no a h-uile aideachadh a ni an gnothuch fa chomhair deuchainn an Tighearna; chan fhoghainn anns an sin ach fior ghràs Dhé anns achridhe agus anns aghnécleachdadh agus giùlan a sheasas deuchainn theinntich an latha mhòir sin. Sin an uair a choimhlionar briathran an fhàidh Isaiah, “Tha na peacaich ann an Sion fo eagal; ghlac uamhunn na cealgairean; n ar measg a ghabhas còmhnuidh maille ri teine millteach? n ar measg a ghabhas còmhnuidh maille ri lasraichibh siorruidh? Esan a ghluaiseas gu h-ionraic agus a labhras gu ceart; a ghabhas gràin de bhuannachd na h-ainneart, a chrathas a làmh o bhi aglacadh duaise na h-eucorach; a dhruideas a chluas o éisdeachd ri sgeul fala agus a dhùineas a


[78]

shùilean o amharc air olc: bidh a chòmhnaidh-san anns na h-ionadan arda: bidh daingnichean nan creagn an dìdeann dha; bheirear aran dha; mairidh uisge gu cinnteach aige” (Isaiah, xxxiii. 14-16).

S e an dara leasan, nach urrainn sinn malairt a dheanamh air gràs. Chan fhoghainn dhòmhsa gràs no cliù fir eile. Shaoileadh tusa air acheud shealladh gum bu chruaidh-chridheach na h-òighean glice an uair a dhiùlt iad ola a thoirt dhan companaich. Feumaidh sinn cuimhneachadh air aphuinc so, gur ann air nithean spioradail a tha an Tighearna alabhairt, agus gum faod a bhiodhn a ghniomh an-iochdmhor a thaobh nithean aimsireil, do bhrìgh gum bheil e furasd agus so-dheanta, nithean aimsireil a thoirt seachad do chàch, a bhi a thaobh nithean spioradail neo-choireach, a chionn agus gum bheil e do-dheanta dhan chreutar sin a dheanamh a tha Dia agleidheadh aige fhéin; eadhon beannachdan agus gibhtean agus gràsan spioradail a bhuileachadh air daoine. Tha cuid de nithean a dhfhaodas agus a dhfheumas sinn a thoirt seachad do chach a chéile, ach tha cuid eile nach urrainn agus nach fhaod. ’S urrainn dhomh biadh agus deoch, airgiod agus òr, a thoirt dha mo choimhearsnach, ach is urrainn na fior nithean a bhuineas dha fhéin on leith a stigh a thoirt dha ach Dia a mhàin


[79]

eanchainn agus tuigse agus gràs anns achridhe? Air na deuchainn, “feumaidh,” mar a tha an sean-fhacal ag radh, “a h-uile cùdainn seasamh air a màs fhéinno mar a tha an Sgriobturg a chur, “giùlanaidh gach neach uallach féin.” Tha cuid ann agus tha eagal orm gur ann ri gràsan muinntir eile a tha iad an urra air son slàintegun deachaidh am baisteadh le leithid so de mhinisteir, no gun shuidh iad fo leithid so de mhinistrealachd. Cha sheas a leithid sin a dhòchas ann an an dearbhaidh. Tha cuid ann a tha dearmad na slàinte mòire agus atighinn beò ann am mi-chùram agus ann an an-diadhachd aig am bheil an dòchas so gun tig am ministear an uair a tha iad aig uchd bàis agus gun dean e ùrnuigh ran taobh agus gun tearuinn sin iad, cleas ungadh an t-sagairt phàpanaich. Och! an dòchas truagh, meallta, a than so! Chan urrainn daoine eileministeirean, éildeirean, daoine maithe, sagartan de sheòrsa air bithdeanamh air ar son nas urrainn Dia a mhàin a dheanamh. Feumaidh gach aon againn cunntas a thoirt uime féin do Dhia (Rom., xiv. 12).

S e an treas leasan, nach seas nan cothroman gu bràth. Mar a tha diadhaire urramachg a chur, “Tha sinn aclisgeadh aig farum an doruis udg a ghlasadh.” Bha aig na Greugaich o shean dia ris an dthuirt iad, “dia achothroim.”


[80]

Bha sgiathan air a chasan agus bha a cheann maol ach aon dosan ciabhaig air a bheulaobh ionnus nach burrainn nach breith air ach air a bheulaobh aig àm dha tighinn thugad. Aon uairs gun leigeadh tu seachad e cha bheireadh tu air tuilleadh. Nach iomadh iad a tha agabhail brath air nan cothroman gun a bhi smuaineachadh gum bheil an sin aruith seachad gu ro luath agus gun fhios cuin a thig achrioch agus gum bi an seachads nach till e gu bràth? Tha eachdraidh air a toirt dhuinn mu dhuine mòr o shean aig an robh amadann a thigh a bhiodh adeanamh spòrsa dha. Thug e an ud bata dhan amadan ag ràdh ris am bata ud a ghleidheadh gus an tachradh air amadan bu mhò na e fhéin. Beagan an deigh sin luidh maighstir an amadain air leabaidh abhàis. Thainig an t-amadan a dhfhaicinn a thighearna. “Tha mi cluinntinn,” arsa an t-amadan, “gum bheil thu dol gar fàgail.” “Thà,” arsa an duine uasal. “Am bheil thu dol fada air astar,” arsa an t-amadan. “ ’S mi thà,” arsa a thighearna, “nas fhaide nas urrainn dhuitse a dhol an tràth so.” “Ubh! Ubh!” arsa an t-amadan. “Agus cuin a thilleas tu?” “Cha till gu bràth,” arsa an duine. “Agus am bheil fada o bha fhios agad gum béigin duit an t-astar so a shiubhal?” “O thà, ’s fhada on uair sin.” “Agus an


[81]

do rinn thu ullachadh sam bith, a mhaighstir, fa chomhair an turuis so?” “Ma ta,” arsa a thighearna, “cha do rinn.” “Fhalbh! Fhalbh!” arsa an t-amadan, “so dhuit mo bhata, ’s tu an t-amadan as mo na mi fhéin.” Bha an t-amadan glic ged a bamadan e, na bu ghlice na a mhaighstir agus na iomadh eile aig am bheil làn-fhios gum feum iad bàsachadh, agus a dhol fa-dheòidh an coinnimh breitheanais, agus gidheadh nach do rinn ullachadh ceart cùramach a riamh fa chomhair sin. “Ro-ANMOCH!” Nach eagalach am facal sin do luchd na dearmad! Mar a tha an diadhaire aig an do léirig sinn a cheana a bhriathrang a chur, “Is e an duine a tha ag earbsa á cothrom eile ri teachd an t-amadan as a dhiarr a riamh a sgrios fhéin.” “Feuch, a nis na slàinte.” “Iarraibh an Tighearna am feadh a tha e ra fhaotainn; gairmibh air am feadh a tha e am fagus” (Isaiah, lv. 6).

Do chnuasaich mi mo shlighe féin,
S ri do theisteas phill mo chas,
Rinn deifir choimhead dàitheanta,
S nior ghabh mi tàmh no fois.”
SALM, cxix. 59.

titleNa Deich Oighean I
internal date1914.0
display date1914
publication date1914
level
reference template

Màrtinn Teagasg nan Cosamhlachdan %p

parent textTeagasg nan Cosamhlachdan
<< please select a word
<< please select a page