[114]

CALUM AN ÒIR.

O CHIONN móran bhliadhnachan bha duine an I-Chalum-chille ris an abradh Calum an òir. Fhuair Calum an t-ainm urramach so troimh dhriodart glé neònach troimh an dthàinig e aig aon àm de bheatha.

Ri linn Calum an òir bha cor muinntir Ithe tur eadar-dhealaichte ris mar tha e an diugh. Bha iad, mar bha chuid bu mhotha den Ghaidhealtachd anns an àm, atighinn beò air toradh aghruinndis cha bu donan tighinn beò sin a réir coltais. Cha robh iad riamh gun gu leòir de bhiadhs de dhaodach den t-seòrsa bhann; is ged nach robh sin, maith dhfhaoidteadh, cho rìomhach ris mar tha sinn cleachdten diugh, bha na firs na mnathan na bu bhrèagha, ’s na bfhallaine, ’s na bfhoghaintiche na tha iad an diugh.

An déigh crìoch a chur air an àiteach, deireadh an earraich, bha aig muinntir Ithe ri mòine na bliadhna bhuain am blàir an Rois; agus bha sinna aon ùbraid agus saothair a thair acaomhnadh don linn a thann an diugh.

Le cead A’ Chomuinn Ghaidhealaich.


[115]

Mum faigheadh iad amhòine air a h-aiseags air a cur an cruaich aig ceann an tighe, bha àm an iasgaich atighinn orra, ’s cha bhiodh bàtasan eilean nach biodh adol don chuan bho mhoch gu dubh.

Aig an àm so, ma , chaidh Calum an òir, mar bu ghnàth, agus choimhearsnach da, dhiasgach air latha sònruichte. Cha robh aghrian ach air éirigh thar cnuic Mhuile nuair a thog iad am mach á Pollarainn. Bha amhaduinn ciùin, bòidheach, gun deò á adhar, is badan mìn, geal ceò air mullach gach cnuic. Bhan cuan mór mar ghloine, ’s gach seòrsa eunnan ceudan ational an lòin air an uisge, ’s aràcails aceileireadh air uchd gach luinn mhaoil, fhada, ghuirm.

An déigh iomadh buille ràimh, ràinig na fir an t-àitiasgaich air aGhual-mhóir. Chaidh fear a dhfhannadh is dithis a dhiasgach; is cha bfhada gus an cluinnteadh srann no sgrìoban ri beul-mór abhàta, is truisg reachdmhór atoirt breab len earbuill an àm fàgail na fairge, ’s an sin ag iomairtsan taoim.

Mu mheadhon-, thuirling ceò trom, tiugh a nuas air achuan; is nuair a sgaoil e air falbh mu fheasgar, ciod è chunnaic na h-iasgairean, astar math air falbh uapa, ach long mhór fo a làn-cuid-sheòl. Cha robh aghaoth ach fann; ach, leis abheagan a bhann, rinn i nuas


[116]

orrasan. Shaoil na fir gum bann atighinn a cheannach éisg a bha i; oir thàinig i cho dlùths gur gann nach robh a h-ùrluinn bhrèagha os cionn abhàta bhig mun do chuir in ceann. Chrathadh siùil mhóra, bhaidealach, gheala, ’s mun gann a thòisich iad air crathadh anns aghaoith, ghlaodh an sgiobair gun do chaill iad an cùrsa, is nan tigeadh a h-aon aca air bòrd mar fhear-iùil gus am faigheadh an long air ceann dìreach na slighe, gum biodh e air a dheagh phàigheadh.

Be Calum an aon fhear den triùir a labhradh Beurla, agus air bòrd bha e an tiotan; is chaneil teagamh nach robh ena ionghnadh mór don sgioba Ghallda, le fheileadh beag sgiobalt agus boineid leathann, ghorm.

Chaidh an sgoth a thoirt an tobha, is thug an long a h-aghaidh air achuan t-siar, is Calumna sheasamh gu spaideil ri guala fear-na-stiùrach. Nuair a thog iad am mach gu math ri guala na Sgeire-móire, eadar sins an Dubh-Hirteach, dhiarr Calum a chur air bòrd na sgoithe, bho nach robh an còrr feum air. Ach, air bòrd na sgoithe chan fhaigheadh e. An àite sins ann a chaidh an tobha ghearradhs an sgoth a leigeil ma sgaoil.

Bheòthaich aghaoth, is thug an long sìnteagan sunndach air falbh, Ma thug, thug an sgoth dhubh as a déigh cho maths a dhèanadh


[117]

ràmh dharaich e, agus dithis sgairteil air an cùl. Fhuair an long làn a cròic giobuill de ghaoith fhallain on tuath, ’s am mach thug i mar earbas na mial-choin sheangna déigh. Mu dheireadh, nuair nach fhaiceadh na fir a bhasan sgothaich a siùil àrda ach mar lon-dubh an aodann nan speur, thill iad.

Bha aghrian an àird an adhar an màireach mun do ràinig iad I, is bhan càirdean uile rompa aig cladach. Dhinnis iad mar a dhéirich dhaibh, agus bu mhór bròn bean Chaluim, a bhair a fàgail air ceann teaghlaich òig, bhig, laig. Cha robh cor Chaluim fhéin dad na bfhèarr, ach mòran na bu mhiosa, acuimhneachadh air a mhnaois air a theaghlach bheag, bhon deach a sgobadh air falbh cho eucoireach. Fhuair e fìor dhroch uisneachadh bho sgioba na luinge; a chionn, ged bha ena dhuine làidir, foghainteach, deas, fuasgailteach, bu bheag a chuid am measg na bhiodhna aghaidh nam biodh e cho gòrachs gun tionndaidh e orrana aonar. Cha robh aige, leis a sin, ach cur suas leis a h-uile -mhodh a bha e afaotainn, agus a bhi tighinn beò an dòchas gum faigheadh e latha féin air pàirt aca, uaireiginn.

Latha gheibheadh e biadh is latheile nach fhaigheadh; is aig àm cadail, cha robh aige ach bhi sealltainn am mach air son cùil air choireiginn air clàr-uachdair na luinge. Bha aon


[118]

rudna fhàbhor: gun robh an t-sìd blàth; is cha bi cuid na h-oidhche bu mhiosa idir den chùis.

An déigh bhi faisg air mìos aig fairge, thog iad fearann; agus, an ùine gun bhi fada, thilgeadh an acair am mach anns an abhainn air am bheil am baile mór Eabharc-nuadh atogail a stiobull àrda. An tiota chaidh agheóla chur am mach, agus chaidh Calum a thilgeadh air acheatha mar gum biodh ann gun mhaighstir, gun chuid, gun chuideachd, gun bhiadh, gun airgead, gun dòigh no ìnnleachd air tighinn beò; agus, rud bu ghoirte air fad, gun dùil a dhùthaich fhéin no a chuideachd fhaicinn gu bràth. Ach bha e toilichte gun dfhuair e bheò air tìr: rud ris nach robh mòran dùil aige aon uair.

Coma leibh no co-dhiùbh, thug e greis asràidimeachd air aiss air aghaidh air acheatha, agabhail ionghnaidh de gach no neach a bha e afaicinn; agus gach neach a bhaga fhaicinn-san agabhail ionghnaidh mòran bu mhotha deth.

Bha gille òg an sin agabhail sràid rathad acheatha, is ghabh e ionghnadh mór den duine neònach sono, maith dhfhaoidteadh, mun aodach neònach a bhair an duine. Bhan gille sona chléireach an tigh-gnothuich mór anns abhaile, is thachair gun dinnis e


[119]

da mhaighstir mun duine iongantach a chunnaic e air acheatha.

Tha e coltach gum bu Ghaidheal a mhaighstir, agus thuig e air naigheachd aghille gum bu Ghaidheal an coigreach cuideachd.

“ ’S fhèarr dhuit,” ars esan, “dol sìos gun cheatha rithis agus a ràdh ris an duine sin gum bheil misega iarraidh.”

Dhfhalbh an cléireach, agus cha bfhada gus an do thill e féin agus Calum. Chuir an duin’ -uasal fàilte chridheil air Calum, an Gàidhlig, agus dhfhàs e bodhar, dall ri cluinntinn cànain a dhùthcha an tìr chéin. Thug an duin’ -uasal a stigh e da sheòmar dìomhair fhéin. Dhinnis Calum a naigheachd dha; agus, an uair a chual an duin’ -uasal mun liodairt bhrùideil a fhuair e bho sgioba an t-soithich, chuir en cléireach le litir dhionnsuidh an sgiobair.

A nis, ben duin’ -uasal so fear-gnothuich cho àrd inbhes a bhasa bhaile air fad; agus an uair a leugh an sgiobair a litir, cha bu ruith ach leum leis a dhol an cuideachd leithid de dhuinurramach. Sgeadaich se e-féin anns an aodach a bfhèarr a bhaige; agus air tìr bha esa mhionaid anns agheòlaich. Ràinig e an t-aitreabh bhrèagha anns an robh tigh-sgrìobhaidh an duin’ -uasail. Chaidh e stigh gu simplidh, stòlda, ’s a cheann-aodachna làimh; ach cha deach ach fàilte fhuar, choimheach a chur air


[120]

leis an duin’ -uasal cheannardach, àrdanach, uaibhreach so a bha cho ainmeilsa bhaile, ’s air an cual e iomradh cho tric. Bhuail rudeiginnna inntinnsa mhionaid, agus rinn e seòrsa tuigsinn gun dthug e, air a cheann mu dheireadh, duibh-leum am beul an leóghainn.

Ach, co-dhiùbh, nuair a thug e fhéins an duin’ -uasail greis abruidhinn, chaidh Calum a thoirt an làthair. Bha sud dìreach cho math ra bharail; agus thuig e gun robh en gréim. Thàinig fallus fuar air, agus crith a thug air achathair a bha fodha bhi dìosganaich.

Am fac thun duine so roimhe?” ars an duin’ -uasal, ’s e tomhadh ri Calum.

Ho, , ’s mi chunnaic!” ars an sgiobair, ’s e gabhail air fiughair mhór a dhèanamh ri Calum. Ach bha Calum an tràth-sair a neo-ar-thaing. Sheas e ma choinneamh cho dìreach ri luachair, a dhà làimh paisgte air uchd, agus cocadhna cheann, cho àrdanach, uaibhreach ri fiadh cabrach nam beann.

So an duine còir a thug mi mar fhear-iùil á Albainn,” ars esan; “agus cha robh droch fheum agam air, cuideachd.”

Cha robh, tha mi atuigsinn,” ars an duin’ -uasal; “agus phàigh thu gu math e, cuideachd.”

An , cha do phàigh mi fhathast e; ach pàighidh mi e air a shon sin,” ars an sgiobair.

Tha e coltach gun robh thum beachd


[121]

a phàigheadh gu math nuair a thilg thu air tìr air acheath e, mar gum biodh , gun bhiadh, gun airgead,” ars an duin’ -uasal; “achs e mar a bhitheas: pàighidh tu enam làthair-sa, an ceartair, mum fàg thu làrach nam bonn.”

An ,” ars an sgiobair, ’s e feuchainn a h-uile pòca bhair, an seòrsa breislich, “tha mi duilich nacheil sgillinn air mo shiubhal an ceartair; ach théid mi air bòrd na luinge agus gheibh min t-airgead.”

Chan ann mar sin a bhitheas, le dcead,” ars an duin’ -uasal; ach suidhidh tu aig achrìnlein so agus sgrìobhaidh tu litir gu dàrd òifigeach air an luing, agus their thu ris trì pocannan òir a chur air tìr; agus fanaidh tu fhéin an so gus an tig fios-freagairt na litreach.”

S ann mar sud a bha. Dhéirich an sgiobair gu crùbach, gagach, air oiribh a chas, mun dthubhairt iad, agus chuir e sìos air paipear an aon seanchas a baimhliche sgrìobh e riamhna bheatha. Fhads a bha e sgrìobhadh, nan toireadh e dhà dheud bho chéile bhiodh fhiaclan asnaganaich; is nan leigeadh e chudtrom air an dàrna cois, bhiodh sàil na eile acnagail air an ùrlar. Chaneil teagamh nach robh dùil aige gur ann air tàilleamh an truaghain a thog e cùl Ithe, agus air an robh e cho tàireil, a fhuair e féin an aon tàir bu mhotha sheas e riamh, gun dòigh no ìnnleachd air tighinn


[122]

bhuaithe, ach a bhi cho sìobhalta ri luch fo ladhar achait. Ach, coma leat no co-dhiùbh, chuir e crìoch èiginneach air an litir.

Chaidh an cléireach agus bàta cheithir ràmh a chur leatha dhionnsuidh an t-soithich, is cha bfhada gus an do thill leis an òr. Chaidh na bhanns na trì pocannan a dhòrtadh air abhòrd, agus an tòrr a thaomadh anns an aon fhear bu mhotha. Chaidh an t-ultach a shìneadh do Chalum an làthair an sgiobair. Bhan sgiobair agabhail air a bhi fuathasach toilichte, ged nach robh e duilich fhaicinn gun cagnadh e iarunn fuar fo fhiaclan.

Cha dfhuair Calum bochd ach an rud a choisinn e; agus math leam-sa aig e,” ars esan; “tha mi dol a sheòladh gu Cluaidh an ceann latha no dhà agus, ma thoilicheas Calum, bheir mi dhan t-aiseag a nasgaidh.”

An ,” ars an duin’ -uasal, ’s ega fhreagradh facal air an fhacal; “cha dfhuair thusach an rud a choisinn thu, cuideachd; agus tha mi cinnteach gur math le Calum agad e; agus a thaobh an aiseag do dhAlbainn, tha min dùil gum bheil e cho math do Chalum a bhàtaiseig a thaghadh; agus ma e sin, seachnaidh e do thé-sa.”

Dhfhàg an sgiobair latha math aca air fad. Cha do gheill a ghnothuch leis cho maths a bu mhath leis; is chaneil teagamh, nan


[123]

dfhuair en lùib Chalum aon uair eile, nach toireadh e mach aichmeil air son an liodairt a fhuair en lathud. Cha do thachair iad tuilleadh; is bha e cho math.

An ceann ùine bhig, fhuair Calum long a thug gu Grianaig e. Fhuair e bàta an Grianaig a thug dhàn t-aiseag gu Rudh-an-fhuarain am Muile. Choisich e troimh Mhuile gu Bail-Ithe, ’s am poc air a mhuin, is ràinig e theintean féin gu sàbhailte, an déigh a bhi còrr agus bliadhna air falbh, ’s gun dùil no sùil ris tuilleadh.

Tha e air a ràdh gun robh làrach aphoca air, ’na dhruim, riamh gus an lathan deach a cheann liath a leigeil ann an ùir a chuideachd an Rolaig Orain; agus gur ann mar sin a thàinig Calum an òir mar fhar-ainm air. Tha iomradh air an I an diugh fhathast, ged is iomadh gineal a thàinigs a dhfhalbh bhon ud.

titleCalum an Oir
internal date1908.0
display date1908
publication date1908
level
reference template

Mac Cormaig Oiteagan o’n Iar %p

parent textOiteagan o’n Iar
<< please select a word
<< please select a page