[97]

[Vol . 8. No. 13. p. 1]

MAC-TALLA

AN NI NACH CLUINN MI AN DIUGH CHAN AITHRIS MI MAIREACH

VOL. VIII. SIDNI, C. B., DI-HAOINE, OCTOBER 6, 1899. No. 13.


MAR A RINN MI MFHORTAN.

CAIB. XXXIX.

A RUIGHEACHD AN FHORTAIN.

An uair a leig sinn ar n-anail gu math, shuidhich sinn gun gabhamaid air ar n-aghart suas ri strath na h-aimhne feuch an tachradh aite math sabhailte ruinn anns an cuireamaid seachad an oidhche, agus ma dhfhaoiteadh, latha no dha; oir bha fear no dithis dhinn gle fheumach air latha no dha fhaotainn de dhfhoiss de thamh. Agus cha bu mhisde sinn gu leir beagan taimh is fois fhaotain aig an am. Rud eile dheth, thuig sinn air cur an aite, gum biodh e moran na bfhasa dhuinn sinn fhein a chumail a sealladh ar luchd-torachd mar a bairde dhireamaid suas am monadh garbh, ard, troimhn robh an amhainn aruith. Choisich sinn air ar n-aghart gun chabhaig mhoir sam bith. Cha robh fios againn ciod a dhfhaodadh eirigh dhuine nam [ ? ] acoiseachd tuilleadh is cabhagach. Bha eagal oirnn gum faodadh nathraichean no creutairean cronail eilebhith air feadh an aite. Bha sinng ar faireachadh fhein fad o ar cairdean, agus dluth do ar naimhdean. Agus an uair a bhios daoine anns an t-suidheachadh so, is e an gliocas a bhith air am faicill aig gach am agus anns gach aite.

Choisich sinn astar math mun do thachair aite ruinn anns an cuireamaid seachad an oidhche. Ach greis mun do thuit an oidhche, an uair a bha sinn afas gu math sgith agus acrach, thainig sinn a dhionnsuidh amhainn bheag, a bha ruith don amhainn mhoir a bha sinn a leantuinn. Agus aig bun na h-aimhne bige so, fhuair sinn aite cho maths a dhiarramaid gus an oidhche, agus nan togramaid, iomadh lathas oidhchechur seachad ann. Ghrad shuidhich sinn gum fanamaid ann fad latha no dha air a chuid bu ghiorra.

Chaidh againn air a dha no tri de dheoin a mharbhadh. Cha robh sin doirbh dhuinn a dheanamh; oir bha na h-eoin anabarrach ciallach. Cha chreid mi gum faciad duine riamh roimhe. Is gann gun cuireadh fuaim na h-urachrach dragh sam bith orra. Thuig sinn uaithe so gun robh an t-aite anns an robh sinn anabarrach iomallach; agus on a bha chuis coltach nach robh daoine ga thathaich, bha ar n-inntinnean gu mor aig fois.

A chum gum faigheamaid uile comas air a dhol a laidhe, rinn sinn cro mhath, ard, le clachan agus le cabair a ghearr sinn, air beulaobh na creige fo robh sinn gus cadal. Cha robh dad a dheagal oirnn gun tigeadh torachd oirnn o na daoine roimhn robh sinn ateicheadh; ach bha eagal oirnn gum faodadh feadhain dhe na nathraichean a chunnaic sinn a bhith faisge oirnn, ged a bha sinn gu math ard air gualann amhonaidh. Agus gus a bhith cinnteach nach cuireadh iad dragh oirnn, dhfhadaidh sinn teine an taobh am muigh dhen chrothadh. Chaidil sinn gu trom gus an robh an latha geal ann. Agus an uair a dheirich sinns a ghabh sinn ar biadh, bha sinn gle urail, agus cho sunndachs ged a bhiomaid aig ar taighean fhein.

Is docha gun saoil daoine gum bu ghnothach gle mhi-choltach, agus gle mhi-nadarra dhuinn a bhith urail, sunndachna leithid sid a dhaite. Ach an uair a dhinnseas mise dhaibh mar a chuir am freasdal fortan mor nar rathad, cha bhi dad a dhioghnadh orra gun robh sinn cho sunndach, agus cho toilichtes a bha sinn.

An oidhche roimhe sid, an uair a bha sinn adeanamh na crothadh gus na nathraichean a chumail uainn, bfheudar dhuinn clachan a thoirt a bruaich na h-aimhne, agus mar an ceudna, a iomall sruth na h-aimhne. Mar so ghluais sinn rud dhen talamh a bha air bruaich na h-aimhne, agus dhen mhoraghan a bhann an iomall na h-aimhne. Thachair aig acheart am gun dthug am fear a bhiodh adeasachadh abhidh uisge as an amhainn beagan an taobh shios dhen aite anns an robh sinn acladhach nan clach. Bha eagal air gum faodadh am pathadh ar bualadh feadh na h-oidhche; agus bha fhios aige nach biodh a h-aon dhinn gle dheonach eirigh as a leabaidh gus a dhol a dhiarraidh uisge don amhainn. On a bhan oidhche air tuiteam cha dthug e an aire gun robh an t-uisge troimh a cheile leis an uirs leis aghreabhal a bhann am bruaich na h-aimhne. Anns amhadainn an uair a dheirich sinn, agus a thoisicheadh ri deasachadh a bhidh, thugadh an aire gun robh graineanan beaga dhen or air mas an t-soithich anns an robh an t-uisge. An uair a dhaithnich Tomas is Balso, agus fear no dithis eile, gur e an t-or a bhann, thainig aoidh air gnuis a h-uile mac mathar dhinn. Thuirt Tomas, “Fheara, chuir am freasdal math fortan mornar rathad. Cha ruig sinn a leas a dhol nas fhaide a dhiarraidh an oir. Tham pailteas dheth, ma dhfhaoiteadh, for casan. An uair a bha uiread sid dheth ann an lan an t-soithich a dhuisge, faodaidh sibh a bhith cinteach gum bheil e pailt gu leor anns an fhearann troimh am bheil an amhainn aruith. Nan robh doigh againn air an uir a nigheadh as an or, cha bhiomaid fada deanamh ar fortain.”

Nighidh sinn an t-or gun teagamh ged a dheanamaid criathair dhe ar leintean,” arsa Balso.

Ged a bhiodh cuimhne agam air gach comhradh a bha eadrainn an lathudrud nacheilcha bhiodh aobhar dhomh aithris an so. Foghnaidh dhomh a radh gun robh sinn uile cho fior thoilichte anns an ams gur gann a rachadh againn air greim [ ? ] bhiadh a ghabhail. Bha sinn uile anabarrach toileach greim fhaotainn air an or. Bha chomhairle fhein acinntinn ann an ceann gach fir; agus mar a bha nadarra gu leor, bha h-uile fear dhinn an duil gur i a chomhairle fhein comhairle a bfhearr a burrainn a bhith. Ach thuirt Tomas ruinn nach deanadh e feum dhuinn a bhith ann an ioma-chomhairle. “Feumaidh sibh mo chomhairle-sa ghabhail,” ars esan. “Mur bi sinn aontach cha teid gnothaichean leinn cho maths is miann leinn. On a thachair an t-or ruinn ann an so, ni sinn roinn mhic is athar air na gheibh sinn, biodh e beag no mor. Cuimhnichibh, fheara,” arsesan, ’s eg amharc air an t-siathnar sheirbhiseach, “nach do gheall sinn duibhse ach deadh thuarasdal seachdain, agus an deicheamh earrann dhe na gheibheamaid den or; ach o nach bi againn ri airgiod a phaigheadh air son fearainn, tha mi deonach an t-or a gheibh sinn a roinn gu cothromach eadrainn gu leir. Ach cha roinn sinn e gus an ruig sinn an t-aite as an dfhalbh sinn. On a dhfheumar an t-or a roinn gu cothromach eadrainn, feumaidh gach cunnart a thachras ruinn a bhith air a roinn a cheart cho cothromach eadrainn.”

An uair a chuala a sheirbhisich so, bha iad anabarrach toilichte, agus thuirt iad a beul a cheile, nach burrainn iad ceartas na bfhearr na sid iarraidh.

Thuig Tomas gle mhath gum be ar gliocas an tairgse mhath ud a thoirt do na seirbhisich. Bha iad aig an am air toiseachadh ri fas suarach mu gach ni a bhuineadh dhuinn. Ged nach do mhothaich mise agus mo chompanach eile dha so, mhothaich Tomas dha. Agus thuig e gum be ar gliocas na seirbhisich a chumail air ar laimh. Thuig e mar an ceudna, gum biodh iad moran na bu dichiollaich an uair a gheibheadh iad an tairgse so. Bha rud eile ann nach dthug sinne fa near ged a thug esan fa near e, agus be sin, gum biodh na seirbhisich na bu riaraichte leis gach uidil is allaban is sgios is fuachd is acras a thigeadhnan rathad, an uair a chuirteadh iad anns an aon inbhe ruinn fhein nar triuir na bhiodh iad air a chaochladh de dhoigh.

Thoisich sinn ri cladhach an iomall na h-aimhne, agus ri nigheadh aghreabhails na h-urach, agus mun dthainig beul na n-oidhche bha faisge air unnsa den or againn.

Thug sinn a dha no tri de laithean air an obair so. Ged a bha sinn adeanamh deagh phaigheadh latha, cha robh sinn gle riaraichte leis. Chuir sinn romhainn gun direamaid suas ri bruaich na h-aimhne, agus gum feuchamaid an drastasa rithist ri rud dhen ghrabhals dhen uir a nigheadh, gun fhios nach tachradh aite ruinn anns am biodh an t-or na bu phailte na bha e far an robh sinn.

Acheud latha, chaidh sinn suas astar math ri taobh na h-aimhne, agus ged a chosg sinn cuid mhath dhe ar n-uine anigheadh na n-urach agus aghreabhail, cha drinn sinn moran na bfhearr na rinn sinn an latha roimhe sid. Ach thuig sinn gur ann mar a bairde dhireamaid ris abheinn bu mho a gheibheamaid den or. Thill sinn air ais agus sinn gle sgith, ged a bha sinn riaraichte gu leor leis an obair latha.

Gu math moch an la-iar-na-mhaireach rinn sinn deas gus an imrig a dheanamh suas ri uchd na beinne a bha sinn afaicinn mur coinneamh. Cha do thachair aite freagarrach ruinn gus comhnuidh a ghabhail ann gus an deachaidh sinn suas gu math na bairde na chaidh sinn an latha roimhe sid.

Mu dheireadh thachair aite ruinn cho mathsa burrainn dhuinn iarraidh. Aig fior bhruaich na h-aimhne bha uamha mhor, fharsuinn anns



[98]

[Vol . 8. No. 13. p. 2]

an robh moran uisge aig aon am; ach an uair a chladhaich an amhainn le neart an t-sruth, thiormaich an uamha. Bha i cho glans cho seasgair ri taigh sam bith, ach taigh ainneamh; agus bha i cho farsuinns gum faodadh fichead fear comhnuidh a ghabhail innte. Anns an fhior cheann shuas dhi bha toll beag am mach troimhn mhullach aice anns an rachadh an deathach a mach. Agus an uair a dhfhadaidh sinn teine innte, bhan deathaich adol am mach cho maths a dhiarramaid. Shuidhich sinn gun cuireamaid an uamha so air doigh gus a bhith againnna taigh-comhnuidh; oir chuir sinn romhainn gun deanamaid ar fortan mun cairicheamaid as an aite ud.

(Ri leantuinn.)


DIASAN GAIDHEALACHSEAN AGUS NUADH.

(Air a leantuinn.)

Cha bfhoghnadh le naimhdean aGhaidheil a chuid a chreachadh agus a spuinneadh, cha bfhoghnadh leofhearann a thoirt bhuaithe agus a thoirt do na Coigrich, cha bfhoghnadh leofhardach a chur bun os ceann, agus e fheins a theaghlach a chur ruisgte ris na monaidheancha bfhoghnadh leo oidheirp a thoirt gu glas-bheoil a chur air a chums nach bruidhneadh e a chanain fheincha bfhoghnadh leo feuchainn rieideadh a shracadh bharr a dhromacha bfhoghnadh leo a shaorsa a thoirt bhuaithe air gach doigh, ach bfheudar oidheirp laidir a dheanamh a chum a dheagh ainm a spuinneadh agus a mhasladh mar an ceudna. Ach tha cuisean a nis air atharrachadh doigh; tha iad nis fearr agus nis cothromaichen ar linn fein na bha iad anns na laithean trioblaideach a chaidh seachad. Agus ged nach dfhuaraich gu h-iomlan teas an naimhdeis a bhrosnachadh mar sinn ann an cridhe aGhaidheil, tha tuilleadh de spiorad na sithe anns an tir, agus a dhaindeoin gach tuairisgeul millteach agus mealltach a chaidh charnadh air, ghiulain an Gaidheal e fein anns an am a chaidh seachad gu treibhdhireach, neo-luasganach agus seasmhach, agus mar sin choisinn e dha fein cliu agus urram. Tha Gaidheal na linn so afaotainn an tuilleadh cothruim, agus asealbhachadh choraichean a bha aig aon am air an aicheadh dha. Anns na linntean a dhfhalbh cha robh suidheachadh no staid aGhaidheil idir tearuinte no seasmhach, agus ann an laithean sithcheil an la diugh tha sinn ealamh iomadh uair a bhi toirt breith chearr air gniomhan ar n-athraichean.

Is beag a tha fios againne air na deuchainnean, na buairidhean agus na trioblaidean troimhn dthainig ar sinnsearan anns na laithean buaireasach sin, ’nuair a bha gach ni air a dhioncha bann le laghannan ceart agus cothromach mar a tha againn nis, ach leis an laimh laidir agus le faobhar achlaidheimh.

Choisinn ar n-athraichean dhaibh fein cliu air muirs air tir, agus le fuil an cridhe choisinn iad dhuinne an t-saorsa agus an tearuinteachd sin a tha sinn asealbhachadh air a lan diugh. Is iomadh cath cruaidh agus fuilteach a chuir iad, a chum iad fein, an teaghlaichean, am fearann, agus an cuid a dhion o na spuinneadairean Tuathach, Roimheach, Greugach, agus Sasunnach. Bha na Gaidheil uair fodha agus uair air uachdar, ach riamh cha do striochd iad do chumhachd an naimhdean. Le gaisgealachd le treubhantas agus le dilseachd dan ceannardan shaor iad iad-fein, uair an deigh uair, o chuing achoigrich, agus ged a dhfhaodadh buidheann dhiubh an sid agus an so a bhicur a mach air cheile, agus a cath an aghaidh acheile, gidheadh, an aghaidh an naimhid choitchionn bha iad dileas da cheile agus aontachail mar aon duine. Bha coraichean aca ran dion, agus gu gaisgeil an aghaidh chumhachdan naimhdeil, sheas iad a suas a chums nach bitheadh na coraichean sin air an toirt uapa.

Faodar a radh le firinn, nach do chuir eadhon cumhachd na Roimhean cumhachd sin a cheannsaich ach beag an saoghalriamh cas mar bhuadhaiche air tir aGhaidheil. Riamh cha do sgaoil an Iolair Roimheach a sgiathan tharTir nam Beann nan Gleanns nan Gaisgeach.” Is math a tha fios aig an t-saoghal air ainmealachd, air morachds air cliu na Roimhes na Greige ann an cumhachd agus ann an eolas-ionnsachaidh; is mor an solus a thilg an da chumhachd sin air an t-saoghal, agus feumar aideachadh gun robh iadn am meadhonan air moran maith don t-saoghal; ach feumar mar an ceudnachuimhneachadh gun robh meadhonan eilemeadhonan a bha air am meas gle shuarach le cuidag oibreachadh a chum na criche ceudna; agus bha na meadhonan sin ram faotainnn ar dachaidhsn ar duthaich fein; mheasar na Gaidheil mar dhaoine borba, aineolach, le muinntir a bha aineolach air an canain, an eachdraidh agus an cleachdan. Bha ena thilgeadh suas air na Gaidheil gun dthug iad fuath air foghlum agus air litreachas; ach faiceamaid, arsan t-Aosda, co-dhiu tha firinn no ceartas air taobh na muinntir sin a bha agus a tha carnadh dimeas air aGhaidheal agus air a chanain. Chuir mo charaidan t-Aosdaann am laimh leabhar anns an robh moran sheorsaichean sgriobhaidhGaidhlig, Laidinn, Greugais agus Eabhra.

Leugh mi anns an leabhar sin, ann am chanain fhein, mar tha eachdraidh ag innseadh, an deigh cumhachd agus morachd na Roimhes na Greige seargadh air falbh, gum be Gaidheil na h-Eirinns na h-Alba na ceud finneachan anns na Roinn Eorpa a thoisich air foghlum litreachais. Nuair a bha na Germailtich, na Lochlannaich agus treubhan eilenan spuinneadaireans nan seabhadairean amort agus amilleadh air muirs air tir, bha aig Gaidheil na h-Eirinns na h-Alba tighean-foghluim far an robh luchd-teagaisggan deasachadh fein agus ateagasg mhuinntir eile ann an litreachas na Gaidhlig agus anns aChreidimh Chriosduidh.

Leugh mi mar tha sean sgriobhaidhean a lathair a tha toirt dearbh-chinnte dhuinn gum be Albainn agus Eirinn a chuir mach na ceud teachdairean a chum foghlum agus an criedimh Criosduidh asgaoileadh a mach air feadh Shasuinn agus na Roinn Eorpa.

Leugh mi, mar an ceudna, mar bha cumhachd mor na Roimhe, len armailtean lionmhor, ’s len ceannardan treuna aceannsachadh agus atoirt leir-sgrios air na duthchan troimhn robh iad asiubhal; mar thug iad a stigh an cleachdan agus an doigh riaghlaidh fein; mar thug iad ionnsuidh an deigh ionnsuidh air na Finneachan Gaidhealach; mar bhan t-arm Roimheach a rithist agus a rithist air a sgapadhs air a bhristeadh a suas mar chathadh-marair creagan dealgach achladaich. Leugh mi mu sheoltachd, mu ealantachd, mu ghliocas, mu eolas-litireachail nan Greugach; mu reachdanus mu chleachdan an da chumhachd mhoir sin a bha mar sholus agus mar aobhar-eagail don t-saoghal.

An deigh dhomh duilleag no dha a leughadh, dhiarr mi air an Aosda beagan soilleireachaidh a thoirt dhomh mun ni a leugh mi. Fhreagair e air amhodh so:— “Ainmeils mar bhan Roimh agus aGhreige ann an treubhantas airm, ann am foghlum agus ann an eolas de gach seorsa, thainig morachd nan Cumhachdan sin gu crichlen uabhars lem feinealachd fhein thuit iad gu lar, agus chaneil a nis a lathair ach bloighdean an sid agus an so mar chuimhneachain air am morachd. Mu leth-chiad bliadhna roimh theachd Chriosda, thug an Roimheach acheud ionnsuidh air Breatunn.

Re corrus ceithear chiad bliadhna ghleidh e a chumhachds an eilean sinatoirt a steach am measg an t-sluaigh Bhreatunnaich a chanain, a laghannan, a riaghailtean agus a chleachdan; ach eadar an ceathramhs an coigeamh ciad bliadhna, thainig atharrachadh mor air cumhachd na Roimhe; chunnaic i airde a morachd agus a nis tha i dol gu luath le leathad.”

Cuir,” ars an t-Aosda, “do shuil ris a ghloinne so aon uair eile agus innis dhomh ciod a tha thu faicinn.” Air dhomh an gloinne fada caol a chur ri mshuil chunnaic mi meall thalls a bhos de gach seorsa inneil-cogaidh. Briste nam bloighdean bha claidheamhus lann, clogadus sgiath,— “sin,” ars an t-Aosda, “na tha lathair an diugh de chumhachd airm na Roimhesin laraichean mor-chumhachd na Roimhe anns an Airden Iar.” “Ach, ciod an comh-cheangal a tha eadar sin agus na Gaidheil?” dhfheoraich mi. Fhreagair e mar so, “Le tuiteam cumhachdan na Roimhe chailleadh moran foghluim agus litireachais a bha fiachail. Aig an am sin, agus re linntean an deigh sin, bhan Roin-Eorpa gu mor ann an dorchadas agus an aineolas; ach air laraichean mor-rioghachd na Roimhe thoisich togailean eile ann an Airden Iar na h-Eorpa ri bhi air an cur suas leis na Finneachanborba,’ mar thubhairteadh riu leis na Roimhich. So agad a nis an comh-cheangal: —Biad Gaidheil na h-Eirinn agus na h-Alba a thilg an ceud drilsean soluis air an dorchadas agus air an aineolas leis an robh an Roinn-Eorpa air a h-iadhadh man cuairt bho chrich gu crich. Be Eirinn agus Albainn a chuir a mach na ceud teachdairean a chum solus, foghlum agus an Creidimh Criosduidh a sgaoileadh air feadh fad agus farsuingeachd nan tir. Biad sin na lochrain a chaidh lasadhcuid dhiubh an Albainn, cuid eile an Eirinnagus ged nach robh an solus aig an am sin ach fann, cha bfhada gus an do bhoillsg e a mach mar ghathan dearrsach na greine asgaoileadh soluis agus eolais air feadh na tire, agus asgapadh air falbh aineolais agus dorchadais a cridheachan dhaoine, agusgan lionadh le h-aoibhneas agus sith.

Tha moran de chumhachd agus de mhorachd Bhreatuinn-an-lan- diugh ag eiridh o oibrean nan teachdairean sin. Chaidh eaglaisean agus tighean-foghluim a chuir suas an da chuidan Albainns an Eirinn, agus teachdairean a chuir a mach a theagasg an sluaigh. Chan eil againn ach sealltuinn man cuairt agus chi sinn gniomhan an lamh, agus toradh an saothair. Gheibh sinn Calum Cille ann an eilean I. Paruig agus Kentigern air cladach Chluaidh; Ninian an taobh mu dheas na h-Alba; Breanainn an Arainn, agus moran eile de na teachdairean naomha sin a thog suas bratach na firinnnar duthaich fein, agus as a sin gu duthchan éile. Co a their, mata, ach an t-aineolach, nach robh litireachas agus foghluim am measg nan Gaidheal o shean?

Gu cinnteach chailleadh agus mhilleadh moran sgriobhaidhean ri linn nan daoine tuatha a bhi bristeadh a stigh air criochan a Ghaidheil, aguss en t-iongantas gun robh litireachas aGhaidheil idir cho pailt, chionn bha uine air a toirt suas, o am gu h-am, ann a bhidion a dhuthcha bho lamh laidir nan coigreach. Tha sgriobhaidhean a lathair gus an lan diugh



[99]

[Vol . 8. No. 13. p. 3]

a tha toirt dearbhaidh dhuinn gun robh litireachas aig na Gaidheil, agus nach robh iad idir cho aineolach, no cho borbs a bu mhath le moran a dheanamh a mach. Bliadhna an deigh bliadhna tha leabhraichean Gaidhlig adol an lionmhorachd, agus an diugh than Gaidheal asealbhachadh ann an tomhas mor beannachdan, sochairean, agus suidheachadh a bha air an aicheadh da shinnsearan. Ann a bhig amharc air litireachas na Gaidhealtachd aig an am so, faodar a bhi smaointeachadh gum bheil i aig a h-airdenacheil moran tuillidh ra sgriobhadh na chaidh cheanachuir am folais, ach chan ann mar sin idir a thachuis. Tha moran sgriobhaidhean luachmhorn an laidhe air feadh na duthcha an sin agus an so, a liathadh le h-aois, nach deachaidh fhathasd a chlo-bhualadh.

Nach mor am beud gum bheil ionmhas litireachaidh a thilgeadh an tuilleadh soluis air eachdraidh agus cleachdan ar duthchan an laidhe suas gun fheum o linn gu linn, agus ma dhfhaoidte air am milleadhs air an itheadh leis na leomain. Ann a bhig amharc air litireachas na Gaidhealtachd chithear cho bheags a thalitreachas rosgach an coimeas ri bardachd. Tha so aleigeil ris gun robh, o na linntean o shean, bunabhas na bardachd cumhachdach agus saoibhir anns aGhaidheal. Tha ena ni taitneach don Ghaidheal gu bheil daoine foghluimte an taobh a mach den Ghaidhealtachd, cho mhath ri daoine foghluimte ar duthcha fein, ag innseadh gum bheil Canain agus Litireachas aGhaidheil fiachail agus lan airidh air aite urramach fhaotuinn am measg chanainean eile, agus gur em bunabhas Gaidhealach a tha ra fhaotainn anns aBheurla Shasunnaich a tha, gu sonruichte, ’toirt moram cumhachd agus beothalachd don chanain sin. Bu mhath a thigeadh e do na Gaidheil, agus bu ghlic a dheanadh iad nan leigeadh iad dhiubh gu brath bhig agairt air son na Gaidhlig suidheachadh nach urrainnear a dhearbhadh gun do shealbhaich i riamhgur i mathair-aobhar gach canain eile. Bitheadh iad toilichte leis a sogum bheil gach cunntas agus ughdarras as airidh an creidsinn adearbhadh gum bheil aGhaidhlig aosda agus fiachail; gur i as sine de chanainean labhrach na h-Eorpa, agus gum bheil i an diugh beo, slan, nuair a tha a comh-aoiseanaGhreugaisan Eabhra agus an Laidinnmarbh gun deo. Ann a bhi beachdachadh air Canain agus Litireachas a dhuthcha, rannsaicheadh an Gaidheal iad a mach ann an solus eolais, fiosrachaidh agus tuigse, agus chan ann le boilich agus le h-amaideachd ag agairt dha feins da chanain nithean a tha fada os ceann a chomais a dhearbhadh.

Tha aon cheist chudthromach a than drasd agus a rithist ag eiridh a suas ann an inntinn aGhaidheil anns na laithean so— “Am bheil bas na Gaidhlig atarruing dluth?” Chan eil comharran na h-aimsir anochdadh gum bheil. Gu cinnteach tha moran nithean a cath an aghaidh na Gaidhlige agus thatar fiosrach gum bheil cuid de dhaitean air feadh na Gaidhealtachd a thag aomadh air falbh on ceud ghradh, agus a gabhail a stigh Beurla an t-Sasunnaich. Bu mhath gum bitheadh gach Gaidheal cho fileantaam Beurlas an Gaidhlig ach na h-aointaicheadh iad am feasd leis a mhuinntir sin a than impis am peircill a sgoltadh le bhi bruidhinn mosaireachd de Ghaidhlig air a truailleadh le Beurla. Chaneil suidheachadh coitchionn na Gaidhlig ri bhi air a mheas leis na beagan aitean sin a thag aomadh air falbh uaipe.

Le bhibeachdachadh air suidheachadh na Gaidhlige aig an am so, tha fiosrachadh againn gum bheil i atogail a cinn, agus ag ath-urachadh a h-oige. Tha claise litreachais Ghaidhlige nas doimhne agus nas farsuinge na bha i riamh, agus tha an sruth Gaidhlig ameudachadh bliadhna an deigh bliadhna. Gleidheadh na Gaidheil gu curamach an dileab luachmhor athugadh dhaibh le an sinnsearanbitheadh iad dileas dan canain, dileas dan duthaich agus dileas dhaibh fhein, agus mar sin sinear gu mor la agus linn an canain; ach bitheadh iad dearmadach air an dleasdanas anns amhodh sin, agus tha iad a toirt mi-chliu air cuimhne na muinntir a chaidh rompa, agus a toirt di-meis air an duthaich agus orra fein.

(Achrioch.)


SGEULACHDAN ARABIANACH.

Mac Righ nan Eileanan.

CAIB. XIII.

Chaidh an caillteanach a steach don t-seomar anns an robh nighean an righ, agus thuirt e, “A bhaintighearna, so agaibh litir, agus is e am fear a chur dor n-ionnsuidh i an aon reuladair as dalama, a reir mo bharail-sa, a chunnacas riamh. Tha e air ur-thighinn don bhaile. Agus tha e ag radh gum bi sibh air bhur leigheas an uair a leugheas sibh an litir, agus a chi sibh an rud a thana broinn. Bfhearr gum bfhior na tha e ag radh,”

Rug nighean an righ air an litir as a laimh, agus dhfhosgail i i air a socair fhein gun mhoran suim sam bith a chur innte. Ach an uair a chunnaic i am fainne, cha robh de dhfhoighdin aice na leughadh an litir gu leir. Ghrad dheirich i le cabhaig, agus bhrist i na ceanglaich leis an robh i air a cumail ann an geamhail, agus an uair a ruith i thun an doruis, dhfhosgail i e. Dhaithnich i am prionnsa cho luaths a chunnaic i e, agus dhaithnich esan ise. Ghrad rug iad air a cheile, agus leis an aoibhneas a bha orra, cha burrainn daibh aon fhacal a radh. Bheachdaich iad greis mhor air a cheile, agus ioghnadh orra cia mar a thachair dhaibh coinneachadh ri cheile aon uair eile.

Ruith abhanaltrum gu dorus an t-seomair as deigh na bana-phrionnsa, agus thug i orra le cheile a dhol a steach don t-seomar. Thug abhana-phrionnsa Badoura am fainne aice fhein air ais do phrionnsAlsaman, agus thuirt i, “Cum agad fhein e. Chan urrainn dhomhsa a chumail agam fhein gun dfhainne fhein a thoirt dhutsa air ais; agus sin rud nach dean mi ri mo bheo.”

Gun dail sam bith chaidh an caillteanach far an robh righ Shina a dhinnseadh dha mar a thachair. “Ler cead, a righ,” arsesan, “cha robh anns na reuladairean agus anns na lighichean a thainig roimhe so a leigheas bhur nighinn ach dearg amadain an coimeas ris an fhear so a thainig mu dheireadh. Cha do ghnathaich e a h-aon dhe na doigheans dhe na gisreagans dhe na cleasan-draoidheachd a ghnathaich iadsan. Leighis e i gun a faicinn.”

An sin dhinnis e don righ a h-uile car mar a thachair. Thug an naigheachd toileachadh mor don righ, agus gun dail sam bith chaidh e don t-seomar anns an robh a nighean, agus rug e oirrena ghairdeanan. Na dheigh sin rug e air Alsamanna ghairdeanan mar an ceudna. Rug e air lamh a phrionnsa, agus chuir e ann an lamh a nighinn i, agus thuirt e, “A choigrich shona, ge be air bith co thu, tha misecumail ri mfhacal, agus tha mitoirt mo nighean dhut ri posadh. Ach, on a choltas a tha ort, chaneil e an comas dhomhsa chreidsinn gur e reuladair a tha annad mar a tha thug radh.”

Thug Alsaman, mar chomharradh air a thaingealachd, urram dligheach don righ, agus thuirt e ris, “A thaobh co mi, feumaidh mi aideachadh nach e reuladair a thannam idir, mar is math a dhaithnich sibh fein. Chuir mi umam trusgan reuladair a chum gum biodh e na bfhasa dhomh deadhghean an righ as airde agus as cumhachdaiche a tha air an t-saoghal gu leir a chosnadh. Is mac righ mi. Is e mainm Alsaman. Is e ainm mathar Schasman, righ nan eileanan ris an canar, Eileanan Chloinn Chaladain.”

N a dheigh sin dhinnis e dha eachdraidh a bheatha, agus mar a thachair dha gu h-iongantach tuiteam ann an gaol; agus gun robh an doigh anns an do thuit a nighean fhein ann an gaol a cheart cho iongantach; agus gun robh mar a dhiomlaidich iad na fainneachanna dhearbhadh gu leor dhaibh gum faciad a cheile roimhe.

An uair a chuir am prionnsa crioch air na bhaige ri radh, thuirt an righ ris, “Than eachdraidh so cho neo-chumantas gum bu choir i bhith air a h-aithris do gach linn a thignar deigh. Bheir mise an aire mhath gun tachair so. An uair a theid a sgriobhadh sios gu curamach, agus a chuirear acheud sgriobhadh anns an leabhar-lann agamsa, bheir mi fa near gum bi i air a h-aithris air feadh na rioghachd gu leir.

Rinneadh am posadh an lathud fhein, agus bha gairdeachas am measg an t-sluaigh o cheann gu ceann de rioghachd Shina.

Cha drinneadh dichuimhnair Marsabhans air an fheum a rinn e an uair a leighis e araon prionnsAlsaman agus abhana-phrionnsa Badoura. Thug an righ dha dreuchd ard agus urramach anns an luchairt, agus gheall e gun cuireadh e ann an suidheachadh gu math na bairde e ri uine.

Bha Alsaman agus Badoura amealtuinn sonais agus solais gu an toil. Agus leis cho fior thoilichtes a bha an righ a chionn gu do thachair gach ni air acheann mu dheireadh a reir a mhiann, chum e cuirm agus greadhnachas na bainnse adol air aghart fad caochladh mhiosan.

Ann am meadhain gach solais agus taitneis a bha Alsaman asealbhachadh, bhruadair e air oidhche araidh, gum faceathairna laidhe air leabaidh a bhais, agus e anns na mionaidean deireannach, agus gun cuale e ag radh ris an luchd-frithealaidh— “Is e mo mhac a ghin mi; mo mhac don robh gradh cho mor agam, agus a thogs a dharaich mi le mor-mhiadh, ach a threig mi; is esan is aobhar gum bheil mi nis adol a dhionnsuidh abhais.”

Ghrad dhuisg e, agus leis an osnaich a bhair, dhuisg Badoura mar an ceudna. An uair a dhfheoraich i dheth ciod a bhacur dragh air an inntinn aige, thuirt e, “Ochan! mo cheisd, is docha gum bheil mathair afagail an t-saoghail air acheart mhionaid so.”

An sin dhinnis e dhi mun bhruadar a chunnaic e, agus an dragh a chuir e air.

Bha Badoura a ghnath afeuchainn ris gach ni a dheanamh a shaoileadh i a bheireadh toileachadh do dhAlsaman, agus ged nach dinnis i dha an ni a bhana beachd air eagal nach biodh e cho measail oirres bu choir dha an uair a dhfhalbhadh iad on taigh, chuir i roimpe gun tugadh i aohhar-toileachaidh ur dha. Chaidh i an lathud fhein far an robh a h-athair, agus on a thachair dha bhithna onar anns an t-seomar, thug i pog dha laimh, agus thuirt i ris: “Ler cead, a righ, tha fabhar agam ri iarraidh oirbh, agus tha min dochas nach diult sibh dhomh e. Ach air eagal gun saoil sibh gur ann air

(Air a leantuinn air taobh 102.)



[100]

[Vol . 8. No. 13. p. 4]

MAC-TALLA:
Paipear-naigheachd Gailig, air a chur a mach uairsan t-Seachdain.

Is toigh leinn aGhailig,
A bardachds a ceol;
Is tric thug i nios sinn
Nuair bhithmaid fo leon:
S i dhionnsaich sinn trath
Ann an laithean ar n-oig,
S nach treig sinn gu brath
Gus an laidh sinn fo n fhod.”
BARD NA LEADAIGE.

Duisg suas a Ghailig, ’s tog do ghuth,
Na biodh ort geilt no sgaig;
Tha ciadan mile dileas dhut
Nach diobair thusa bhlar;
Cho fadsa shiubhlas uillt le sruth.
Sa bhuaileas tuinn air traigh,
Chan aontaich iad an cainnt non cruth
Gun teid do chur gu bas.”
NIALL MAC LEOID.

A PHRIS.
BLIADHNA, $1 .00
SIA MIOSAN, .50
TRI MIOSAN, .30

Cuirear am paipear gu luchd-gabhail ann am Breatuinn, an New Zealand, ’s an duthchannan cein eile air son $1 .52, neo 6s. 3d. ’sa bhliadhna.

Thaphris ri bhi air a phaigheadh toiseach na bliadhna.

Cuiridh iadsan a tha comasach air Gailig a sgriobhadh, comain mhor oirnn, le bhi cur gar n-ionnsuidh, o am gu am, litrichean, naigheachdan, no seanchas sam bith eile a bhiodh air a mheas taitneach leis an luchd-leughaidh. An uair a bhios neach sam bith a sgriobhadh ugainn ann an Gailig, thugadh e an aire do na seolaidhean a leanas:—

1. Na sgriobh ach air aon taobh den phaipeir.

2. Na biodh an sgriobhadh ro mheanbh, agus dean e cho soilleir agus cho furasda leughadhs is urrainn dhut.

3. Fag farsuingeachd air chors gur urrainn dhuinn ceartachadh no atharrachadh a bhios ri dheanamh a chur eadar na facail agus eadar na sreathan.

Biodh gach litir us eile air a seoladh gu
J . G. MacKINNON,
PublisherMac-Talla,”
Sydney, Cape Breton.


DI-HAOINE, OCTOBER 6, 1899.

COMUNN GAIDHEALACH NEW ZEALAND.

An 18mh Cunntas Bliadhnail.

[Chuireadh an cunntas so ugainn le Mr. Domhnull Rothach, a Reynoldstown. Tha e toirt toileachadh mor dhuinn a chlo-bhualadh; oir tha e nochdadh gu bheil na Gaidheil gle bheo anns an duthaich fhad as sin, agus a cumail suas an canain mar bu choir do na Gaidheil anns gach cearna bhi deanamh. Gu ma fada beo a Ghailig, agus na Gaidheil ann an New Zealand. ]

Ann an cuir mar coinneamh an t-ochdamh cunntas deug bliadhnail aig Comunn Gaidhealach New Zealand tha e na chuis thoileachaidh dar cuideachd riaghlaidh a thoirt fanear gu bheil an comunn a dol air aghaidh gu reidh socrach gun lughdachadh sam bith air a bheothalachd no air uisealachd.

COINNEAMHAN.

Bha an Comh-chruinneachadh bliadhnail leis an do thoisich obair na bliadhna air a chumail an Talla na Tuathanachd(Agricultural Hall)—an Talla as mosa bhaile, agus bha gach soirbheachadh air mar chomhlachadh Ghaidheal agus an cairdean o gach cearn do Otago.

Bha na coinneachan miosail air an gleidheadh gu gnathaichte le comhlain lionmhor an Talla a Chomuinn, Sraid Stiubhart, agus bha an fhearras-chuideachd a bha air ullachadh a thaobh ard-bhuaidhean inntinn agus eireachdais gach ni a bha air iarruidh. Aig na coinneachan sin bha seinn oran agus ceol innealan, dannsaidhean Gaidhealach, oraidean air puincean anns am bheil tlachd aig Gaidheil agus conaltradh caoimhneil, cairdeil, ni a tha gu sonruichte san amharc aig a chomunn a chuir air aghaidh.

Siad cuid do na nithe airidh air aire shonruichte a bha air an leigeadh fhaicinn aig na coinneachan sin airson soilleireachadh air na h-oraidean a bha air an toirt seachad, Leabhar eachdraidh le dealbh fearainn a leigeadh fhaicinn aite a chan tuineachaidh nam Fineachan Gaidhealachtiodhlac o Uilleam Reid, run-chleireach a chomuinnn Chaladoineach; dealbh-greine na ban-Thighearna Liusaidh Nic Dhomhnuill Ghlinnegarra an t-aon mu dheireadh as maireann do fhior fhreumh Mhicic Alastair; dealbh greine carragh Ghlinne-garra sa chladh a deas an Dunedin; dealbh-greine, air a meudachadh, carn-cuimhne Mhr Graham (tiodhlac o chomunn Gaidhealach Hawkes Bay); clar itheannaich an Gaidhlig air cuirm comunn nan Lighichean an Duneidean, tiodhlac o Mhr Mac an Leathain; litir air sgriobhadh le laimh Diuc Wellington, agus cuimhneachan air mort Ghlinnecomhan, se sin, cuine Breatannach oir don bhliadhna 1690 do luach £5 , cuid don air giod a bha air a thoirt mar thuarasdal do na saighdeirean aig an robh lamh sa mhort (le cheile air an leigeadh fhaicinn le Mr J. F. M. Friseal.) Bha duinair an deanamh leo fhein air am faotainn o Mhr. Dughal Mac Fhearguis agus o Mhr Anndra Kinros. Thug Mr Kinross cuideachd mar thiodhlac leabhar eachdraidh sgriobhta leis fein agus obair bhardachd. Buinidh taing do na baird sin airson an tiodhlaca luachmhor.

Bha soirbheachadh ro-shonrichte air coinneamh na bliadhnuire aig an robh an t-Urramach Iain Mac Coinnich na fhear cathrach. Bha an t-airgiod a bha air a thional air son cuideachadh do Ghaidheil easlainnteach, agus uime sin bha ena aobhar toileachaidh dar comunn riaghlaidh a bhi comasach air an lan shuim a shineadh thairis don fhear a fhuair e gun nith a chumail air ais. Bha iad comasach air so a dheanamh tre fhiughantachd nam mnathan uasal agus nan daoin uasal a thug an cuideachadh gu toileach aig an fheisd chiuil, agus a chuideachd a rinn an clo-bhualadh a nasgaidh.

COMUINN CO-GHNEITHEACH.

Bha daimhealachdan cairdeil air an cumail a suas gu ro-mhath ri comuinn eile don aon ghne. Bha teachdairean o chomunn Gaidhealach Hawkes Bay, Invercargill, Hakateramea, agus o chomhlan Burns, agus on chomunn Eirionnach, agus Chaladoineach a lathair aig ar cruinneachadh bliadhnail, agus dhath-dhiol teachdairean on chomunn Ghaidhealach an cairdeas a bha mar so air a nochdadh. Bha e mar an ceudna na aobhar toileachaidh dar comunn riaghlaidh, riaghailtean ar comuinn a chuir air aghaidh gu daoine uaisle ann an Wellington aig am bheil san amharc comunn a chur a suas air rud eiginn dan aon bhonn ruinne, agus tha dochas againn gum bi comunn buadhar dan aon seorsa, an uine gun bhi fada air a chuir suas sa bhaile sin.

A CHANAIN GHAIDHLIG, LITREACAAS AGUS CEOL.

Am feadh nach urrainn e bhi air a radh gun tug seann bhuill a chomuinn a suas an uine agus an aire dan chuid so do obair a chomuinn air a bheil i airidh, tha e air an laimh eile na chomhara a tha toirt duinn misnich, gun do thoisich aireamh shonruichte do muinntir og a rugadh san duthaich so, —cloinn Ghaidheal ri ionnsachadh na cainean Ghaidhlig. Buinidh cliu an urachaidh so, ann an cuid, do obair na coisir-chiuil a rinn do-sheachainte e gun tuigeadh iad na smaointean a tha air am filleadh a stigh anns na h-orain leis am bheil aire na coisir chiuil air a toirt a suas. Bha aireamh do obhraichean oran Gaidhlig air am faotainn air son feum na coisir-chiuil; bha iad sin air an taghadh le Mr. Mac Fhearguis ceannard coisir chiuil eaglais Challum-Chille Glascho dam buin taing air son an dragh a ghabh e sa chuis. Tha na leabhraichean sin comhla ris a Mhiosail Ghaidhealach(Celtic Monthly) ,amMac-Tallaagus an drasd sa rithis leughadh donIrish Celtic Magazine,leabhar-lann mor do leabhraichean Gaidlig daonan fosgailte, agus an t-shochair a bhig eisdeachd searmoin Ghaidhlig gach mios a fagail Gaidheil Dhunedin gun leisgeul ma ni iad dearmad air an canain, an litreachas no air an ceol.

PEARSANTA.

Mar a tha fios agaibh uile beigin don Urramach Iain Mac Coinnich, Ceannard a chomuinn, sgriob a ghabhail do thir a dhuthchais air son math a shlainte. Cha burrainn an doigh gun choimeas air an do nochd sluagh na dhuthcha so an deadh run da nuair a bha e falbh gun a bhith na aobhar toil inntinn don chomunn so, agus beagan mun dfhalbh e chuir buill a chomuinn seachad oidhche chridheil shundach na chuideachd agus ghabh iad an cothrom air aireamh do chomharaichean beag air a mheas a tha aca air thoirt dha, ’s iad sin, bata do fhiodh New Zealaud air a dheanamh sgiamhach le or dealbh-greine mor air a chlaradh do luchdd dreucha chomuinn (Mr. Mac Coinnich fein nam measg), leabhar mor dealbhan-greine comuinn Ghaidhealach New-Zealand fa leith, agus dealbhan suimeil eile. Mar an ceudna thug iad da cheile posda (Mrs MacKenzie) braisd do chloich uaine New Zealaad air a dheanamh sgiamhach le or. Tha e ma aobhar taingealachd fios fhaotainn a Lunnainn gum bi ar Ceannard, a reir na h-uile coltais, air ais gu shlainte ghnathuichte.

Thug e mar an ceudna mor thoilinntinn dor cuideachd riaghlaidh gun robh Mr. Mac Coinnich (Gaidheal) air a chuidheachadh mar fhear oilean air a chanain Bheurla agus Litreachas ann an oiltigh Victoria Wellington, agus chan eil nis lugha do thoileachadh orra air son an t-ardachadh a fhuair Sir Robert Stout, seann bhall don chomunn, gus an inbhe as airde measg luchd lagh anns an duthaich so, se sin, a bhi na ard fhear ceartais(Chief Justice)O chionn ghoirid thill Mr. D. Mac alla, ball agus fear dreuchd sa chomunn gu dhachaidh dhuthchasaich sa Ghaidhealtachd, agus beagan mun dfhalhh e, thugadh dha bata craobh fheoir(grass tree)New Zealand air a dheanamh sgiamhach le or, le deadh ruin a chomuinn; agus thug iad do Mhiss Sine Chamshron, te cho math do luchd seinn orain Ghaidhlig sa bhaca tiodhlac freagarrach air a son nuair a bha i dol a phosadh.

FIUGHANTACHD AGUS CUNNTAS.

Se an t-iomlan a bha air a chaitheadh ann an carthannas re na bliadhna £25 , a fagail an laimh £44 .

BAIS.

Tha aobhar mulaid aig ar cuideachd riaghlaidh air son bais aireamh shonruichte do dhaoine math anns a bhliadhna chaidh seachad, a bha aon chuid nam buill fheumail don chomunn, no a rinn iad fein cho gradhach do na buill ann an tomhas co mor agus gun robh an call air fhaireachdainn gu goirt. Bha dlu-cheangal aig an Urramach Iain Mac Phail, M. A. a chaochail ann an Wellington ri buill a chomuinn riamh on thainig e don duthaich so. Bha e na dhuine comh araichte air son ard-fhoghlum, agus a chum e suas a shaothair ann an litreachas gus a chrich, agus cha do dhichuimhnich e riamh an comunn Gaidhealach no na ceanglaichean a bha aige ris a chanain ghradhaich Ghaidhlig. Bha e daonan na thoileachadh mor don chomunn Mr. J.D. S. Burt fhaicinn aig gach coinneamh bhliadhnail air a sgeadachadh san eideadh Ghaidhealaich air a dheanamh riomhach le iomaMedala choisinn e le ealantas mar dhannsair Gaidhealach. Chaochail e an deigh tinneas nach do mhair fada, agus dhfhag e aite falamh nach bi furasda a lionadh. Cha bu lugha am bron air son bais Mhr. C. Kirkcaldya bha na dhuine air nach gabhadh barr toirt ann an cuir an ordugh agus a riaghailteach-

(Air a lenntuinn air taobh 102.)



[101]

[Vol . 8. No. 13. p. 5]

NAIGHEACHDAN.

ThaExhibitionHalifax seachad, agus ged a bhan t-side cuimseach briagha, ’s gach ni adol air adhart gu math, cha do phaigh na thainig a stigh de dhairgead a chosguis na faisg air. Tha sona dhroch mhisneach do mhuinntir na roinne aig am bi ris a chall a dheanamh suas. Cha biongantach leinn gad chuirte stad air cumail na feille so uile gu leir an ceann bliadhna na dha mun teid cuisean nas fhearr.

Bithear gu tric ag radh nach eil an lagh ach lag-lamhach anns na Staidean, agus gu faighear gu tric ceartas a chur gu dulan le neach sam bith aig am bi airgead gu leor. Ach chan eil sin uile gu leir fior. Tha lagh ann am baile San Francisco a bacail do dhuine smugaid a thilgeadh air urlar carbaid-sraide air am bi e gabhail aiseig; duine a gheibhear ciontach dhe sin bheirear ceithir uairean fichead priosain dha. An la roimhe chaidh fear Uilleam Bradbury a chur dhan phriosan air son na coire sin, an deigh dha a chuis a chumail air beulaobh nan cuirtean fad da bhliadhna, a feuchainn ri faotainn as on pheanaist. Tha corr us fiach muillein dolair de chuid an t-saoghail so aige, ach a dhaindeoin sin bfheudar dha umhlachd a thoirt dan lagh.

Tha fathunn a dol mun cuairt gu bheil taghadh bhall don ard-pharlamaid gu bhi ann air a cheud mhios dhen bhliadhnuir, ach ses docha nach eil ann ach fathunn fhein. Chan eil fhios car son a bhiodh taghadh ann an uair sin, agus bliadhna gu leth de bheatha na parlamaid gun ruith. Tha earbsagainn nach deanadh a phairtidh aig am bheil an riaghladh nan lamhan an taghadh a thoirt mun cuairt romhn am air son buanachd dhaibh fein. Bu choltach gum biodh cul air a chur ri gnothuichean dhen t-seorsa sin ann an Canada gu brath. Chan ann air son am math fhein a bhi acasan amharc a tha luchd-riaghlaidh air an taghadh, ach air son iad a bhi daonnan a deanamh na shaoileas iad a bhios a chum math na duthcha. Agus chan eil e ro shoirbh fhaicinn ciamar a bhiodh e chum math na duthcha taghadh a bhi ann mun ruith na coig bliadhna a tha deanamh suas beatha na Parlamaid.

Chaidh an soitheach smuideScotsman, ”a bha air a turus a Libherpool, an Sasunn, gu Montreal, air na creagan aig eilean Change, aig beu caolas Belle Isle air an dara latha fichead de September Bha mu dha cheud gu leth de luchd-turuis oirre, agus chaidh aon duine deug dhiubh sin a bhathadh. Fhuair cach direadh gu mullach nan creag, farn do chuir iad seachad ceithir latha, a fulang fuachd us acras, gus an dthainig soitheach an rathad, a thug a mhor chuid dhiubh air falbh. Cho luathsa bhuail an soitheach, thoisich na seoladaireans na teineadairean air robaigeadh an luchd-turus, ni cho maslachsa thachair riamh air soitheach Breatunnach. Bha iad air an glacadh cho luathsa rainig iad Montreal, agus chan eil teagamh nach bi iad air am peanaisteachadh a reir an toillteanais. Bfhiach anScotsmanmu leth muillein dolair, agus tha i air a call gu buileach, comhla ris na bha de bhathar air bord aice.

Sheas aireamh cheudan den luchd-obrach ann am meinnean Springhill a mach air an t-seachdain sa chaidh air sailleabh mi-chordadh a dheirich eadar iad fein us sealbhadairean na meinne. Chaidh iad a dhobair a rithist an ceann dha no tri lathaichean air don chuideachd aontachadh ris a chuis a chur air beulaobh luchd-reiteachaidh.

Chaidh an eaglais Chleireach ann an Sidni Tuath a losgadh oidhche Di-haone sa chaidh. Chan eil fhios ciamar a thoisich an teine mur ewiresan t-soluis a chaidh cearrsa dhfhadaidh e. Thoisich an teine mu mheadhon oidhche. Bha an eaglais ur; cha drinneadh ach crioch a chur oirre toiseach an t-samhraidh, agus chosg i mu dha mhile deug dolair. Cha robh de dhairgead urrais oirre ach mu shia mile dolair, agus bhan uiread sin de dhainbheach air a choithional air a son. Chaidh an tur agus aghaidh na h-eaglais a shabhaladh on teine, agus mar an ceudna aireamh de na h-uinneagan, a bha gle luachmhor.

Thachair sgiorradh ann an so oidhche Di-haoine sa chaidh, leis an do chaill fear Domhnull Caimbeul a mhuinntir siorrachd Phictou a bheatha. Bha e fhein us fear eile bha coiseachd air an t-sraid comhla ris, air am bualadhs air an leagail le each a bha teicheadh us bloighean de charbad bristen ceangal ris. Cha drinneadh goirteachadh sam bith air an fhear eile, ach bha esan air fhagail gun chomas gluasaid, ’s bfheudar a ghiulan air falbh dhionnsuidh an taighe. Bha duil, le aire agus sgil lighichean, gun rachadh e na bfhearr, achs ann a bha e dol na bu mhiosa gach latha, agus feasgar Di-ciaduinn air an t-seachdain so, chaochail e. Thainig mac dha a nuas oidhche D-luain, agus bha e comhla ris gu am a bhais. Bha a chorp air a thorrt air falbh gu Pictou gu bhi air adhlacadh.

Chaidh a cheud reis eadar an Shamrocks an Columbia a chur Di-mairt, ach leis cho aotromsa bha an soirbheas cha dfhuair iad an cursa chriochnachadhs an uine bha air a thoirt dhaibh, agus mar sin cha bhi an reis so air a chunntas idir. Bha an Shamrock air toiseach air a bhirlinn eile a chuid bu mhotha dhen astar. Bha reis eile aca Dior-daoin, ach aig am sgriobhaidh cha chuala sinn ciamar a chaidh dhaibh. Cha toirear an duais seachad gus am buinig aon de na birlinnean tri reisean. Buinidh an Shamrock do Shir Tomas Lipton, uasal Eirionnach, agus ma gheibh i buaidh anns na reisean so, tha e dol a thoirt peinsean do gach aon dhen sgioba, coig dolairsan t-seachdain fhads beo iad. Chaidh a cheud reis dhen t-seorsa so a chur eadar birlinnean Breatunnach us Geancach anns a bhliadhna 1851; choisinn a bhirlinn Gheancach an duaiscupan a chosg coig ceud us coig dolairagus ged is iomadh stri a rinn na Breatunnaich air a shon uaithe sin, dhfhairtlich orra, agus than cupan fhathast air an taobh so dhen Atlantic, ’s air a ghleidheadh gu curamach ann an New York. Ma theid aig an Shamrock air a thoirt a null leatha air an turus so, cha bheag an uaill a bhios air na Breatunnaich. Am fios mu dheireadh a fhuair sinn an de, bhan Columbia air toiseach.


AMHERST BOOT & SHOE Mfg. Co
AMHERST, N. S.

A Chuideachd Ghriasachd as Motha thas na Roinnean Iseal.

Tha ar Brogan, agus gach seorsa caiseirt a tha sinn a deanamh, an deigh ainm mor fhaotainn.

Tha Mr. D. F. Domhnullach, a Stellarton, acur cuairt as ar leth air Ceap Breatunns taobh an ear Nobha Scotia, uairsan raidhe. Ann am baile Halifacs tha sinn acumail aig 153 Granville Street.


An aithne dhut
Gu bheil Ceannaiche ur air fosgladh anns an stor a bha roimhe so aig Iain A. Mac Coinnich?

Tha e acumail Bathar Tioram, Bathar Fhirionnach, Soithichean Creadha, Sina, us Gloine, Lampaichean, Ti, Siucar, Amhlan, agus iomadh ni eile.

Tha gach seorsa bathair dhiubh so ur, air an taghadh le mor churam, agus faodaidh tu bhi cinnteach a deagh chunnradh.

J . C. Mills,
SIDNI, C. B.
Iulaidh 26, 1899. —tf.


Ma thaBUGGY , CONCORD, EXPRESSnoROAD CARTa dhith ort bhiodh e chum do bhuannachd sealltuinn air an stoc againne. Tha na carbadan a tha sinn a creic cho mathsa thainig riamh don duthaich.Tha iad socair. Tha iad briagha. Tha iad buan. Sgriobh ugainn air son phrisean.

F . FALCONER & SON,
Luchd-gnothuich donCanada Carriage Co. ,an Ceap Breatunn,
Sidni, C. B.


ROS & ROS,
FIR-TAGRAIDH, NOTAIREAN, &c
Airgead ri Thoirt Seachad an Iasad.
OIFIS: An Tigh a Bhanca.
Sidni, - - - C. B.
UISDEAN ROS, LL. B.
HOWARD S. ROS, B. A., LL. B.


Sydney & Louisburg Railway

TIM CHLAR.

A toiseachadh DI-LUAIN, IUN 19, 1899, ruithidh na Carbaid gach latha, ach Di-donaich, mar a leanas:—

[Clàr - ama]

Than tim air sonOld TankagusGrand Lake Sidingsair a toirt seachad a mhain air son seoladh don luchd-obrach.

P . L. NAISMITH, Supt.


TAILLEARACHD.

Deiseachan matha air an deagh chumadh riuts air an sar dheanamh, eadar $10 .00 us $25 .00, a reir an aodaich.

Cloth Chowes,
Cloth Chlondaic,
Clothan Canadach,
Albannach agus Sasunnach.

Triubhsairean bho $3 .00 suas.

Niall Mac Coinnich,
SIDNI MINES, C. B.



[102]

[Vol . 8. No. 13. p. 6]

(Air a leantuinn o thaobh 99.)

chomhairle mfhir-posda thainig mi far am bheil sibh, tha mitoirt mfhacail dhuibh nach ann. Chaneil fios sam bith aige car son a thainig mi an so. Is e am fabhar a tha mig iarraidh, gun leig sibh leam falbh comhladh ris a dhfhaicinn righ Schasman, mathair-ceile.”

A nighean,” fhreagair an righ, “ged a bhios migad ionndrain re na h-uine mhor a dhfheumas sibh a thoirt air an rathad, gidheadh chan urrainn domh aon fhacal a radh an aghaidh na bheil thu cur romhad a dheanamh. Than gnothach coltach ri do nadar, ged is e turus fada sgith a tha thudol a ghabhail. Tha mitoirt lan chead dhut falbh air chumhnanta nach fhan sibh nas fhaide na bliadhna ann an cuirt righ Schasman. Tha min dochas gun leig an righ leibh tilleadh air ais an ceann na bliadhna, agus uair ma seach gum faic esan a mhac agus a bhana-chliamhuinn, agus mise mo nighean agus mo chliamhuinn.”

An uair a dhinnis Badoura do dhAlsaman gun dthug a h-athair cead dhi falbh comhladh ris do cheanna-bhaile na rioghachd aigathair, bha e anabarrach aoibhneach, agus thug e mile taing dhi air son mar a rinn i.

Thug righ Shina ordugh seachad gach ulluchadh feumail a dheanamh air son an turuis. Agus cho luaths a fhuaradh gach ni deas, dhfhalbh iad; agus chaidh an righ fhein air astar thri latha leotha. An uair a bha edealachadh riutha, bha iad gle mhuladach taobh air thaobh. Dhfhag an righ slan aca, agus ghuidh e air Alsaman a bhith caoimhneil rinighinn, agus curam math a ghabhail dhi. An uair a thill an righ dhachaidh, lean iadsan rompa air an turus.

Ged a bha Alsaman agus Badoura gle thursach an am dhaibh a bhith dealachadh ri righ Shina, ghabh iad misneach an uair a smaoinich iad air cho toilichtesa bhiodh Righ nan Eileanan an uair a ruigeadh iad e, agus cho toilichtes a bhiodh iad fhein an uair a chitheadh iad esan.

An uair a bha iad mu mhios asiubhail air an aghart, rainig iad mu dheireadh comhnard mor, farsuinn, anns an robh craobhan arda air an suidheachadh astar araidh o cheile, agus a bhacur dubhar taitneach mun cuairt orra.

On a bhan latha neo-chumanta teith, smaoinich Alsaman gum bu cho math dhaibh stad far an robh iad gus an sgios a leigeadh dhuibh. Bha Badoura a cheart cho toileach so a dheanamhs a bha e fhein.

Cha bu luaithe a chuireadh abhuth air doigh do Bhadoura na chaidh i steach innte, agus on a bha i gle sgith an deigh an turuis fhada, thug i air te dhe na mnathan-coimhideachd an crios a bha ma meadhain fhuasgladh, a chum gun leigeadh i i-fheinna sineadh; an uair a rinn i sin thuit i ann an cadal trom, agus dhfhag na mnathan-coimhideachd leatha fhein i.

An uair a chunnaic Alsaman gun robh gach cuis ann an deadh ordugh aig an aireamh mhoir de luchd-frithealaidh a bhafalbhna chuideachd, thainig e thun na buthadh anns an robh Badourana cadal. Chaidh e steach, agus shuidh e gun fhuaim sam bith a dheanamh, agus e ann an duil greis chadail a dheanamh mar an ceudna. Thug e an aire don chrios aig Badoura air an urlar, agus thog ena laimh e. Sheall e gu geur air na clachan luachmhor agus air na daoimein a bha air a chrios, agus an uair a bha e beachdachadh air na nithean so, thug e an aire gun robh sporran beag boidheach air a cheangal ris achrios le ribinn, agus an uair a rug e airna laimh, dhaithnich e gun robh ni eiginn cruaidhna bhroinn. On a bha toil aige fios fhaotainn air ciod a bha ann am broinn an sporrainn, dhfhosgail e e, agus thug e as clachag bhoidheach air an robh dealbhannan agus sgriobhadh nach do thuig e. “Is fheudar gum bheil achlachag so anabarrach luachmhor, ar neo cha bhiodh uiread de churam aig Badoura dhi,” arsAlsaman ris fhein. Is e clach-bhuadhach a bhann a thug a mathair do Bhadoura, gus gach cunnart agus mi-fhortan a chumail uaipe fhads a ghleidheadh i anns an sporran i.

Gus sealladh na bfhearr fhaotainn dhen chloich-bhuadhaich, thug Alsaman am mach leis i as abhuthaidh, agus am feadhs a bha ebeachdachadh oirre gu geurs i aigena laimh, spion eun beag a bhadol seachad leis ina ghob.

(Ri leantuinn.)


COMUNN GAIDHEALACH NEW ZEALAND.

(Air a leantuinn o thaobh 100.)

adh nan cluichean duineil sin dam bheil na h-uiread thlachd aig Gaidheil agus a bha na charaid dileas don chomunn. Bha an call aig muir a thachair o chionn ghoirid leis an deachaidh Iain Mac Phearsainn(Mate)anOhaua dhith agus Mr. Alfred Mac Mhathain fear sporainn a bhata cheudna, agus Mr. Nial Mac a Chananaich naHinemoa,” na ni a chuir fior bhron agus mhulad air cridheachan nam buill uile. Bha cruinneachad mor Ghaidheal aig toradh Aonghais Siseal Kaikorai, ni a bha leigeadh fhaicinn am mor mheas a bha aig a chomunn air mar aon dam buill agus mar fhear dreuchd.

Ann an co-dhunadh, bu mhiann le ar cuideachd riaghlaidh a sparradh air Gaidheil, leis gach uile mhodhalas, cho feumail sa tha e gum biodh iad a cuideachadh a Chomuinn anns na nithe a tha aca san amharc, gu sonruichte le bhi toirt air aghaidh buill ura a lionadh nam bearnan a bha air an deanamh anns na sreathan le uiread do sheann chairdean a bhi air an toirt air falbh, agus mar so a cumail a suas feumalachd comuinn a chunnaic ochd bliadhna deug a dol thar an cinn.

UILLEAM MAC LEOID,
Run Chleireach.
Duneidin 4 Lugnasda, 1899.


Chaidh coinneamh a ghairm ann am Montreal air an t-seachdain sa chaidh aig an robh daoine a bha gun obair rin comhairle chur ri cheile thaobh ciod a bhiodh iomchuidh dhaibh a dheanamh air son obair fhaotainn. Thainig an lathasan uair, ach cha dthainig gu aitechruinneachaidh ach dithis dhaoine, agus cha robh bheag de choltas a bhig iarraidh obrach orra sin fhein. Tha so ag innse nach eil a bheag de dhaoinenan tamh anns a bhaile.


SANAS.

Tha toil againn aireamh luchd-ghabhail MHIC-TALLA a dhublachadh air an t-samhradh so, agus air son sin tha sinn a toirt nan tairgsin a leanas.

I. Neach a chuireas ugainn tri dolair air son triuir luchd-gabhail URA, gheibh e bliadhna dhen MHAC-TALLA dha fhein a nasguidh.

II. Neach a chuireas ugainn ceithir dolair air son ceathrar luchd gabhail URA, gheibh e bliadhna dhen MHAC-TALLA a nasguidh agus an leabhar-oirnnNa Baird Ghailig.” Cha bhi an tairgse so fosgailte ach gus a teirig na thagainn de na leabhraichean sin.


CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!

Am bheil clo-bhualadh de sheorsa sam bith agad ri dheanamh? Ma tha, sgriobh dhionnsuidh MHIC-TALLA, ag innse ciod a tha dhith ort.

Gabhaidh am MAC-TALLA as laimh clo-bhualadh a dheanamh ann an Gailig no ann am Beurla, agus bi an obair air a deanamh cho grinns cho math sa gheibh thu ann an aite sam bith.

CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!


Ceannaich Punnd de
Union Blend Tea
AGUS BIDH COTHROM AGAD AIR DUAIS MHATH AIRGEID FHAOTAINN.

Tha iuchair anns gach pasg puinnd. Gleidh na h-iuchraichean agus thoir a stigh iad ann an Nobhember sa tighinn. An neach aig am bi an aireamh as motha dhiuchraichean, gheibh e
CEUD DOLAIR A DHAIRGEAD

Tha ochd bocsaichean airgeid ri bhi air am fosgladh air a cheud latha de Desember, anns am bheil $5 , $10 , $15 , $20 , $25 , $50 , $75 , agus $100 . Chan eil ann ach aon iuchair air son gach bocsa, agus neach a chuireas a stigh an iuchair cheart, gheibh e na thanns a bhocsa dhfhosglas i gu saor agus a nasguidh. GheibhearUnion Blend Teaaig
Matheson , Townsend & Co. ,
Sidni, C. B.


J . S. Brookman, M. D.
OIFIS: Os cionn stor Aonghais Mhic Guaire.
SIDNI, - - - - C. B.



[103]

[Vol . 8. No. 13. p. 7]

AN DTHAINIG NA GAIDHEIL AN IAR ROIMH AM NA DILE?

Feudaidh acheist so a bhi air a cur le neachsam bith; ach mar tha fior a thaobh cheistean mu nithibh eile chaneil freagradh fhaotainn di idir cho furasda. Tha am beagan a leanas air a thoirt air aghaidh mar bharail a dhfheudas a bhi na cuideachadh gu cuisean a reiteachadh air son fuasgladh fhaotainn don cheist.

Cha bu mhaith leam gun togadh neachsam bith cearr mi, le bhi smuaineachadh gum bheil mi aruith gu h-eutrom is gun tur an aghaidh teagasg neo-fhailneach aBhiobuill ann a bhi eadhon acur na ceistann a bhi afeoraich gu teagmhach mun chuis. A thaobh na bheil againn anns aBhiobullsi mo chreud gabhail gu creidmheach neo-theagmhach ris gach firinn a tha againn air a leagadh sios ann gu soilleir; ach air an laimh eile tha mi gleidheadh saorsa beachd no barail dhomh fein a thaobh nithean nacheil air am foillseachadh gu h-iomlan no gu coimhlionta anns an Fhocal. Tha mi saoilsinn gum bheil am beachd a tha mi gabhail air achuis glan reidh agus co-shinte ri run teasaisg aBhiobuill cho fad agus a tha sin atoirt leisna luib ni sam bith a chuidicheas fuasgladh don cheist. A bharr air so, cha ruig sinn a leis a bhi fo amhghar gun teid creideamh no crabhadh a charuchadh as an aite le barailibh luaisgeach don t-seorsa so, a tha ann an diugh is as am maireach, oir gu tric chaneil iad achnam meadhon a tha treoireachadh a dhionnsuidh firinn is mo agus is cudthromaiche fhaotainn a mach no dhaingeachadh.

Tha ceud ghluasad no imrich priomh theaghlaichean achinne-dhaonnana chuspair mum bheil moran air a labhairt agus air a sgriobhadh. Ach far nacheil eachdraidh ag innseadh le guth dearbhte mu na roidibh a ghabh na fogaraich sgapte dhoibh fein tha beachdan luchd-rannsachaidh tur eug-samhuil gu tric, agus chan eil riarachadh ach gann ri fhaotainn. Cha bhi ioghnadh ormsa, uime sin, ged nach faigh a h-uile fear riarachadh anns na leanas:

I. —TEISTEANNAS LUCHD-EALAIN.

Tha cuid acur na cuis air an doigh so. Tha Ealain am beoil a luchd-riochdachaidh atogradh gum bheil aois agus eachdraidh aig cuid do chinnich a tha dol fada nis fhaide air ais na am na Dile on do shaoradh Noah. Tha aon asgriobhadh mar so: “Tha doigh sgriobhaidh Aibidealaich ann a nis o cheann tri mile bliadhna no corr, agus tha modhan sgriobhaidh dealbhaich ri mfaotainn adol air ais tri mile bliadhna eile.” ( Humphreys Origin and Progress of the Art of Writing. )Tha sinn mar so air ar toirt a dhaon leum air ar n-ais gu laithibh Adhaimh. Tha e cumail a mach gun robh modh sgriobhaidh coimhlionta aig na h-Eiphitich roimh am Abrahaim; gum bheil sgriobhaidhean dan cuid a lathair, far am bheil iomradh air righ sonruichte, Souphi, a bhuineas do linnair achuid is lugha ceithir mile bliadhna roimh theachd Chriosd.” Tha e nochdadh mar an ceudna gun robh eolas sgriobhaidh ri fhaotainn am measg nanChinese “tri mile bliadhnamun dthainig Criosd. Ach chan eil an so ach aois bheag an coimeas ris na linntibh a chunnt Epignes, air am bheil Pliny ag iomradh; tha esan ag radh gun dfhuair e cunntas mu reul-eolas am measg seann mhuinntir Bhabiloin a bha asineadh air ais gu corr is seachd ceud mile bliadhna (720,000! ), agus gur h-ann air clachaibh creadha a fhuair e an sgriobhadh. Ach ged nach eil e duilich an spleadh so a chur a dealbh firinn, gidheadh chan eil e soirbh beachdan a tha air am bonntachadh air rannsachadh Young agus Champollion a choinneachadh. On mhineachadh a tha iadsan adeanamh air seann sgriobhadh agus grabhaladh a gheibhear air clachaibh agus air leacaibh aosda na h-Eiphit, thatar acodhunadh gun robh Ealain aSgriobhaidh air a cleachadh am measg nan Eiphiteach fagus do chuig mile bliadhna roimh am teachd Chriosd.

II. —TEISTEANNAS ABHIOBUILL FEIN.

Gheibh sinn mar an ceudna anns na Sgriobtuiribh fein suidheachadh agus iomradh air nithibh a tha ag amharc air ais ri tus on dfhas iadtus nis aosmhoire na am beachd coitcheann a thatar atogail on Bhiobull.

Ann an laithibh Abrahaim tha sinn aleughadh mun staid eolais agus ealain air an drainig na h-Eiphitich. Tha iad air an cur far comhair mar chinneach agus mar rioghachd ann an lan orduigh, crutha, agus coimhliontachd. Bha eolas aca air Ealainibh, mar chunnaic sinn mu Ealain asgriobhaidh, air nacheil cinnich afaotainn greim ann an uine bhig. ’S ann a mhain mar thoradh air moran feuchain, oidheirp, agus saothair, a tha a leithid so do dhairde eolais ri a faotainn am measg chinneach, —mar thoradh air fas cuairt mhor do bhliadhnachan. Am measg nan nithe eile a dhoibrich iad a mach dhoibh fein, gheibh sinn rian asgriobhaidh. Rainig iad aig an am so air ceum ard na h-aibideilceum air nach drainig moran do chinnich na h-airde- ’n-ear gus an lathan diugh. Is ann le saothair mhoir o mhodh sgriobhaidh le deilbh a ruigear air inbhe na h-aibideil. A nis bha an Eiphit an lan sheilbh air so agus air ioma rud eile ann an linn Abrahaim. Agusn uair bheir sinn fainear nach robh ann an Abraham ach an deicheamh o Noah, tha ena aobhar ioghnaidh gum burrainn do chinneach mor, a rainig air moran eolais, ealain, is innleachd, a bhi air fas suas anns an Eiphit ann an uine cho goirid. Agus chan e a mhain gun robh an Eiphit air fas suasn a cinneach treun anns an uine ghoirid ud; ach gheibh sinn mar an ceudna moran do righrean agus do shloigh eile mun cuairt anns a cheairn ud. Feudar so a thuigsinn o chogadh Chedarlaomeir agus a chompanach. Os barr so, bha sluagh tiugh sgaoilteach ann an Canaan; agus mar an ceudna ann am bailtibh a chomhnaird, Sodom, Gomorrah, Admah, is Seboim.

A nis is e an ni duilich fhosgladh air doigh riarachail, cionnus a burrainn an Eiphit, anns an uine ghoirid a bha eadar Noah agus Abraham, fas suas gu cruth agus staid cho coimhlionta agus a thaga cliuthachadh ann an laithibh Abrahaim? Tha e soilleir gun gabhadh e cuig no se linntean o Noah mum burrainn sluagh gu leoir a bhi ri fhaotainns an Eiphit a dhoibricheadh a mach ealain is innleachd. Bhiodh na ceud ghinealaichnan luchd-gleidhidh bhuar is threud. A ris tha e doirbh a thuigsinn cionnus a burrainn an Eiphit is cinnich eile tighinn gu h-inbhe cho ard ann an ceithir no cuig a linnteanna dheigh sud. Bha aithrichean an la gun teagamh afaotainn aois mhoir, ach cha reitich so achuis gu buileach. A reir mo bheachd-sa gabhaidh an gnothuch a bhi air a shoilleireachadh gu Sgriobturail agus sin an cordadh ri eachdraidh mar an ceudna, le aobhar agus run na Dile a chumailn ar cuimhne.

(Ri leantuinn.)


Commercial Bank of Windsor.

Tha meur dhen Bhanca so air fhosgladh ann an
SIDNI, CEAP BREATUNN.

Gach seorsa gnothuich Bancaidh air a dheanamh.

BANCA-CUMHNAIDH.

Gabhar suim sam bith o aon dolair suas, agus paighear riabh p. c. ’sa bhliadhnair.

Frank D. Soloan.
Sidni, Aug. 24, 1899. —1yr.


Dr. G. T. MacGILLEAIN,
DOTAIR FHIACAL.
OIFIG: —Os cionn Stor Harrington.
SIDNI, C. B


D . A. HEARN,
FEAR-TAGRAIDH, NOTAIR, &c ., &c .
SIDNI, C B


THA
C . H. Harrington & Co.
ACUMAIL STOC MOR DE
Aol, Cement, Plaster Paris, Brick.
Flur, Min, Ti, Molasses, Olla, etc.

Tha aca mar an ceudna, Brogan agus Caiseart dhe gach seorsa, a tha iad a creic a mach anabarrach saor.

Amhlan agus Soithichean.


BATHAR CRUAIDH.
Iarunn,
Uidheaman Saoirsneachd,
Uidheaman Gaibhneachd,
Tairnnean, &c .

LEABHRAICHEAN.
Leabhraichean Sgoile,
Leabhraichean Sgeoil,
Leabhraichean Eachdraidh,
s gach seorseile.

AIG
C . P. MOORE,
SIDNI, C. B.


SANAS.

Do Mhuinntir Cheap Breatunn.

Ma tha dealbh agadtintype no photoa tha thu air son a mheudachadh gu math agus gu ceart, na bi air do mhealladh le coigrich nach aithne dhut, ach cuir gur n-ionnsuidh-ne i, agus ni sinn a meudachadh gu curamach, agus air doigh a chordas riut. Chaneil teagamh nach fhaca tu ar n-obair cheana aig cuid dhe do choimhearsnaich, agus ma chunnaic, ni an obair i-fhein a mholadh dhut. Tha ar prisean iseal, air dhoighs gu freagair iad air sporan an duine bhochd cho mathsa fhreagras iad air sporan an duine bheairtich.

Halpern Copying Company,
SYDNEY, C. B.
Aug. 10, ’99. —3 mo.


50 YEARSEXPERIENCE
PATENTS
TRADE MARKS
DESIGNS
COPYRIGHTS &C .

Anyone sending a sketch and description may quickly ascertain our opinion free whether an invention is probably patentable. Communications strictly confidential. Handbook on Patents sent free. Oldest agency for securing patents.

Patents taken through Munn & Co. receive special notice, without charge, in the
Scientific American.

A handsomely illustrated weekly. Largest circulation of any scientific journal. Terms, $3 a year; four months, $1 . Sold by all newsdealers.

MUNN & Co. 361 Broadway, New York
Branch Office. 625 F St., Washington, D. C.



[104]

[Vol . 8. No. 13. p. 8]

An t-Eoin Gasda.

Ge do theid mi don leaba,
S beag mo shunnd ris a chadal,
S micaoidh an Eoin ghasda sodheug.

Gur h-e baighear do mshuilean
A bhig amharc air turluinn,
Bu tu mailleagan ur air gach feill.

Bu tu maltrachan guailne,
Rinn mialtrums a chuallach.
S tha min diugh gun do luach agam fein.

S ann am chiochaibhbham bainne
Chaidh a liontachadh tfhala;
Riut a dheanainn mo ghearan am fheum.

Dhfhalbh do bhraithrean is tathair
Leat gu Crois Mhic-Gilleain;
Dhfhag sud sinne gun aighearnur deidh.

Tha do pheathraichean thall ud,
S beag an luaidh air tighnn thairis,
Bho na dhfhuaigh iad an t-anart mu dbheul.

S iomad baintighearn og, uasal,
A bha reubadh a cuailein,
Agus rosg air an dfhuasgail thu deur.

Their gach te da bheil gliocas,
S nach dfhuair aobhar mo chisgidh-s’ ,
Bhean mo ghaoil dean-sa misneachna dheidh.

S e na fhuair mi dur gibhtean
Cead bhig amharc a lice;
Bha mi aicna bu tricna be mfheum.

O! ’s mithair mo chlisgeadh
Mun fhearleughadh mo litir;
Tha do leabhrchean an ciste gan fheum.

Tha do leabhraichean duinte
Ann an ciste, gun suil orr’;
Chuir sin mulad gu drudhadh orm fein.

Co a chitheadh air faichthu
Is nach gabhadh sar bheachd ort?
Gum bu cheannard mo dhalt-sair choig ceud.


An Grainne Cruithneachd.

FONN:— “Muile na mor-bheann.”

Se bas agus fas a ghrainne chruithneachd,
An t-aran bhon aird thug slainte dhuinne;
Le gorta no plaigh cha bhasaich duine
Len ail bhi pilleadh ri trocair.

Nuair chualas na h-ainglean seinn air talamh,
Gun drugadh Mac dhuinn na naoidhean beannaicht’,
Ghrad dhimich ar n-oidhche, shoillsich maduinn
Le aoibhneas maireannus solas.

So storas nach treig gu feum gach anam;
Than Diadhachd gu leir ann fein a fanailt,
Tha dhaonnachd gun bheud, ’s e fein a cheangail
Ri cheile talamh us gloir dhuinn.

Nach fallain a siol a lion an cruinne
Le toradh gun ghiamh, gu biadh gach duine;
Na shuidheas fo sgail bidh sasuichtuile,
S chan iarr iad tuilleadh de sholas.

Fo fhulangas trom bha chom us anam,
S e seasamh an aite chaichsan deannal.
Ach sud mar a phronn e ceann na nathrach,
Toirt saorsa mhaireann do dheoiridh.

Nuair thainig au uair bu chruaidh a fulang,
Chaidh peanas a shluaigh a bhualadh uilair;
Ach dhuisg e bhon uaigh le buaidh mar churaidh,
S cha dual duinn tuilleadhbhi bronach.

Aig naoidheanan fein tha feum air glanadh;
Thug esan dhaibh speis mar leigh nam beannachd;
S tre fhialaidheachd grais, air sgath na fala,
Tha tearnadh anam mar choir dhaibh.

Carson nach biodh sinn le sgoinn mar bhuineadh,
Toirt fuaim air na glinn le seinn us moladh?
Ghabh Dia ruinn mar chloinn, thog dhinn am malachd,
Ged thoill sinn corruich us doruinn.

Bha laoidh rudeigin coltach rithe so anns anHighland Newsan April so chaidh; ach cha robh a bhardachd ach gle dhona. Ma shaolas tu gur fhiach i so aite anns a MHAC-TALLA, thoir dhith oisean beag uair air choireigin. C. C.


Iorram,

Le te da leannans e an deidh te eile a phosadh.

S e mo run do chul boidheach;
Leam bu deonachbhi tfhaicinn.

Cas a dhireadh a mhonaidh
Is do ghunna fo tachlais.

Bhiodh am boc as an fhireach
Air do ghille tighnn dachaidh.

Bhiodh an ruadhagsa ghlaodhaich
Aig mo ghaol-sa fobhreacan.

S maththig boineid mhath, dhubh-ghorm,
Dhuit air cul an fhuilt chleachdaich.

Gur-a maththig dhuit leine
Fo dheagh fheile den bhreacan,

Is brog bhileach gun chuaig oirr’;
S cha bu shuarach a baltan;

Agus gartanan riomhach;
Be mo mhiannbhith gam pasgadh.

S i do ghruaidh bu ghlan rudhadh;
Dearg mar ubhal na slaite.

S e do dheud a bfhearr snaidheadh;
Bu mhac samhuil don chailc e.

Bha do chairdeas gu direach
Ris na righribhbhan Sasunn.

Mur a deachaidh mim mearachd
Gur a car thushiol Alpainn.

S gur a car thuChlann-Domhnaill,
Luchd nan ro-seols nam bratach.

Gur a car thuMhac-Dhughaill,
Dha bheil tur nan clach snaidhte.

Gur a car thuMhac-Coinnich
Bho na h-eileinean farsuinn.

Sguiridh misegad shloinneadh;
Leam is coma mar thachair;

Bhon la sheachainn thun fhaodhail,
S nach do thaghail thum fhaicinn;

Bhon la chuir thu do chul rium,
Tha fuil bhruite fo maisne.

Bhon la chuir thun t-snaim ruighinn,
Gur tric snighair air mo rosgaibh.

S e mo run do chul boidheach;
Leam bu deonach bhi tfhaicinn.


Tha e air a radh nach eil ach gann taillear ri fhaotainn nach eil eolach air aireamh mhor de dhaoinoga tha gle ghealltanachan seorsa sin a ni gealltanas math agus droch phaigheadh.

Tha na h-ubhlan a creic ann an gleann Annapolis am bliaddna air $1 .75 agus $2 .00 am barailte, prisean nach babhaist a bhi faotainn orranuair a bhiodh iad cho pailt.


NA FASAIN
AGUS
Na h-Aodaichean
as Uires as Fhearr
AIR SON
Cotaichean Uachdair
Foghair us Geamhraidh.

Fag do thomhas againn mum fas sinn ro-thrang.

Niall Mac Fhearghais,
Marsanta Taillear.
Sidni, Sept. 28, 1899.


MAC-TALLA:
Paipear Gailig, —an aon fhear dhe sheorsa tha ri fhaotainn.

A TIGHINN A MACH UAIRSAN T-SEACHDAIN.

Naigheachdan na Seachdain, Sgeulachdan, Dain, Orain, Eachdraidh, Litrichean, agus nithean taitneach eile air an toirt seachad o am gu am.

THA SGOILEARAN
matha Gailig a sgriobhadh dha daonnan, agus a cumail leughadh taitneach ri sean agus og.

S coir do gach neach aig am bheil gradh do
CHAINNT A SHINNSIR,
a bhiga ghabhail, ’ga phaigheadh, ’sga leughadh.

A PHRIS:
DOLARSA BHLIADNNA.


Saibh, Tuaghannan, Locraichean, Glasan, Tairnean, Sgianan, etc.
Aonghas Mac Leoid.
Paint, Olla, Putty , Varnish,Gloine, Paipear-balla


Aon sam bith air am bi nithean grinn a dhith air son adlacadh nam marbh, rachadh e don bhuth aig
A. J. Beutan,
(Alasdair Mac Iain Bheutain)
a tha cumail gach ni a dhfheumas a leithid.

CISTEACHAN-LAIDHE
dhe gach seorsabeag us mor, geal us dubhagus dhe gach seorsa fiodhacruaidh us bog. AODAICHEAN DUBHA agus ANART GEAL, agus na h-uile seorsa BATHAR-AIRGEID us eile nach urrainnear ainmeachadh an so.

Faodar comhradh a dheanamh ris a cearna sam bith dhen duthaich air an
TELEPHONE No. 62.
A. J. BEUTAN.
Sidni, Maigh 19, ’996m.


The SydneysFerry Co., Ltd.

RUITH AN AISEIG.

TIM CHLAR.

Gus an toirear fios air atharrachadh seachad, bidh am bata ruith gach latha, mar a leanas:—

A FAGAIL

SHIDNI.
6.30 a. m.
8 a. m.
9 a. m.
10 a. m.
11 a. m.
12 noon.
2 p. m.
3 p. m.
4.30 p. m.
6 p. m.

SHIDNI TUATH.

6.15 a. m.
8 a. m.
9 a. m.
10 a. m.
11 a. m.
12 noon.
2 p. m.
3 p. m.
4.30 p. m.
5.45 p. m.

Victoria Pier.—Tha na bataichean a tha fagail aig 9 a. m. ’s aig 4 p. m . a taghal aigVictoria Pier.

TURSAN FEASGAR.

DI-LUAIN AGUS DI-HAOINE. —Sidni, 7.15 agus 9 uairean; Sidni Tuath, 8 agus 10 uairean.

DI-MAIRT AGUS DI-SATHARNA. —Sidni, 8 agus 10 uairean; Sidni Tuath, 7.15 agus 9 uairean.

J . A. YOUNG, Manager.


CALUM. —Caite bheil thu dol leis an ablach cuidhle sin, a Dhomhuill?

DOMHULL. —Tha mi dol dhan cheardaich leatha feuch am faigh mitireur a chur oirre. Seall fhein mar a tha i air a dhol a cumadh leis cho tanasa tha antireair cosg; leig mi ruith leatha tuilleadh us fada.

C. —Sin agad mullach na goraiche, ’Dhomhuill; cha bu choir dhut leigeil leis natirescosg mar sin idir. Co-luathsa chi thu iad a fas tana, thoir dhan cheardaich iads mairidh na cuidhlichean moran nas fhaide. Seall a cuidheal so agamsa, cho mathsa bha i riamh, ged a tha i ruith an rathaid fad choig bliadhn deug. Agusse natiresa bhi air an deagh chur orra is aobhar dha.

D. —Co tha deanamh natiresdhutsaChalum? Cha chreid mi fhein nach eil antireair a chuidhil sin nas fhearr na aon a chunnaic mi o chionn fhada.

C. —Tha, am fear a tha deanamh gach cuirean gaoidhneachd a bhios agam,—

SEUMAS S. BEUTAN,
ann an SIDNI,

agus be mo chomhairle dhutsa dhol ga ionnsuidh le dobair fhein. Theid mi an urras ma theid, nach bin t-aithreachas ort. Tha eg obair anns a bhaile o chionn corr us naodh bliadhna, agus tha e nas saoire na gobha sam bith eile. Agus rud eile dheth, cha chum e fadal ort; ni en obair fhadsa bhios tu feitheamh rithe. Tha stoc mor de gach seorsiaruinn us cruadhach aige, agus tha e deanamh Charbadan us Chairtean, a reiceas e gu math saor. Theirig thusa choimhead air.

D. —Ma ta, ni mise sin: agus moran taing dhutsa air son do dheagh chomhairle.

titleIssue 13
internal date1899.0
display date1899
publication date1899
level
reference template

Mac-Talla VIII No. 13. %p

parent textVolume 8
<< please select a word
<< please select a page