[281]

[Vol . 8. No. 36. p. 1]

MAC-TALLA

AN NI NACH CLUINN MI AN DIUGH CHAN AITHRIS MI MAIREACH

VOL. VIII. SIDNI, C. B., DI-HAOINE, APRIL 6, 1900. No. 36.


OMAR KHAYYAM

Am Bard Persianach.

LE DOMHNULL MAC EACHARN.

Mun àmsan robh Mac Bheathain, —air an drinn Shakespere an dàn-cluiche a thadol fon ainm sinagleachd air son a chinns a chrùin an aghaidh feachd Chaluim-a- Chinn-Mhòir, thainig an duinainmeil so, Omar Khayyám, thun an t-saoghail. Agus mun àmsan robh Mànus Casruisgt, Righ Norway, atarruing a luinge trasdan fhearainn aig an Tairbeart Chinntireach, air chors gun rachadh aig air a radh gum beilean Cinntire, fhuair Omar bàs. Tha e mar sin, mu thuaiream ochd ceud bliadhna bhon a chuir Omar ra chéile na rannan sin a dhfhag ena dhéigh, fon ainm air am bheil iad air an cur am mach— “An Rubáiyát aig Omar Khayyám.”

Chaneil cinnt air acheart bhliadhnasan drugadh e, ach tha fhios gur ann am baile beag dlùth air Naishapùr, ann an roinn Chorassain de rioghachd Phersia, a thachair dha bhi air a bhreith.

Feumar a ràdh, ged bha an duine so ainmeilna lathas na linn fein, nach dthainig ach fior bheagan de mhion-chunntas mu bheatha nuas gar n-ionnsuidh. Tha e coltach gun robh a phàrantan ann au staid chothromaich, oir fhuair Omar an t-ionnsachadh a bfhearr a bha dol aig an àm. ’S ann an Ard-Oil-thigh Naishapùir a fhuair efhòghlum, ’s a reir coltais, rinn e deagh bhuil den teagasg a fhuair e. Tha e fein ag innseadh dhuinn mu dhéighinn so

Luchd foghluim theagaisg dhomh gach ni fon ghrein,
S thug mi, gun teagamh, leam na beol daibh fein;
Ach brigh an iomlain dhomh, den eolas bhaoth,
Mar uisge thainig mi is theid mar ghaoth.”

Aig an Oil-thigh, chuir e eòlas air ghillòg, còmh-aoisean dha fein, dam bainm, Abdul Khassan, agus Hassan Sabbah. Is ann bho aon dhiubhsan, Abdul Khassan, a fhuaradh a mhorchuid de nas aithne dhuinn mu dhéighinn Omair. Mun dfhàg na trùir ghillean òga so an t-Oilthigh, rinn iad co-chòrdadh eatarra fein, gum biodh iad cuimhneach mu chach a chéile, agus co air bhith dhiù a thigeadh gu inbh àrdsan t-saoghal, nodheanamh saoibhreas, gun cuimhneachadh e air càch. Fhuair Abdul Khassan air aghaidh gus an robh e, mu dheireadh, ’na Ard-riaghladair air an rioghachd, fo Alp Arslan, a bu righ air Persia aig an àm. Chum Abdul ra ghealladh; thug e àit àrd do Hassan Sabbah an cùirt an righ, agus thairg eleithid eile do dhOmar; ach chuir esan cùl ris an tairgse so, ag ràdh, gum bfhearr leis a bhi air a dhoigh fein, gun suim gun chùram, ag òl fionas adeanamh rannan; no mar thuirt e fein ann an te de na rannan sin.

Thoir rioman arain dhomh is searrag fhion;
Le leabhar rannan mar ri caraid min,
Is craobh an fhasaichdeanamh sgail bhon ghrein;
O, bhiodh am fasach dhomh mar Pharas fein!”

Nuair a chunnaic Abdul Khassan so, agus speis mhòr a bhi aige do dhOmar, thug e dha coir, ann an saor dhuais, air roinn mhath de theachd a stigh abhaile-mhoir, Naishapur, anns an robh Omar agabhail còmhnaidh. Beagan bhliadhnachan na dheigh sin, thug e dha árd ughdarras thairis air ArdObservatoryna rioghachd. Tha againn air ughdarras Tarik-ul Hukama gum be Omar duine a bfhòghluimtesan rioghachd; cha bann a mhain anns gach fòghlum a bha cumantam Persia, achgu robh e fiosrach ann an litreachas dhùthchannan eile, gu sonraichte, litreachas na Gréige. A bhàrr air so chaith e cuid da ùine, ageur bheachdachadh air Oibrichean Nàduir, ’s na laghanna nàdurra a bhariaghladh gach ni, cho fhads a bu chomasach dha sin fhaotainn a mach. Chaith e earrann eile da ùine ri speuradaireachd. Cha chuir e, mar sin, iongantas oirnn gun robh anObservatoryair a cur fochùram ach chuireadh e iongantas gu leòir oirnn nan creideamaid an teisteas a bha e toirt air fein; ’se sin nach robh ann ach am misgear. Tha e ag innseadh dhuinn mar so,

Anns an tigh-osda rinn mi mfhailsan smur,
Is dealaich mi ri mchomhdach ann ri mthur;
Gun duil, gun dochas, is gun eagal De,
Asnamh gu ceolar ann an gloir gun steidh.”

Co is urrainn so a chreidsinn air duinebha cho foghluimtes a bhan duine so, a reir teisteas a chomh-aoisean fein, ’s a bha am mòr urram aig uachdarain ra rioghachd; ’s a dhath-leasaich Miosachan Phersia, gus an dfhag e cho neo-mhearachdach es a tha am Miosachan againne air an latha-diugh.

Tha Abulfoda an t-eachdraiche adaingneachadh ughdarrais eilethaobh am foghluim sinn bho chàch, gun robh Omar toigheach air bàrdachds air fearas-chuideachd, ’s nach robh e acur mòran luach air fhòghlum fein, no air na nithe sin a rinn e choimh-lionadh. Tha e fein ag innseadh dhuinn mu thimchioll amhiosachain, nach do rinn e de dhath-leasachadh air, ach an - a chaidh seachad a dhubhadh a mach, ’s gun suim a ghabhail don -màireach nach dthainig fhathast. Tha so atoirtnar cuimhne briathran Fear-teagaisg a bàirde na Omar; “Na biodh ro-chùram oirbh mu thimchioll an -màireach; is leòir don olc fein.” Tha Omar, mar so, gu minig, acur firinnean cudthromach an ceill, ach air mhodh cho caoin-shuarachs gum faodar, gu tric, gabhail thairis orra gun moran suim a thoirt dam brigh. Aig a cheart àm, tha e soilleir gu leòir, nach robh e fein idir cho suarach mu na nithe sins a bha e gabhail air. Gheur bheachdaich e air laghanna suidhichte nàduir, ’s thug e fainear, grian is gealach, reult is talamh, cho cinnteach neo-mhearachdach a gleidheadh, gach aon fa-leith, an cùrsa suidhichte chaidh òrdachadh o thus. Gach creutair a reir a ghnè acoimhlionadh na criche chum an do chruthaicheadh e. An duine a mhàin, a reir coltais, air a thilgeadh air an t-saoghal, gun stiùir, gun chompaist, gun chairt-iuil air an seòl e; agus buailteach gu bhi air a thilgeadh thuigagus uaith leis gach gaoth a shéideas. Is ann mar so, a reir coltais, a thaisbean na nithe sin iad fein da inntinn. Chaidh e cho fhads a bheireadh solus is eòlas nàduir e, na oidheirp a dhfhaotainn freagairt don cheisd chudthromaich sin, ciod e do ghnothachsan so, Omair? Tha e fein ag ràdh.

O mheadhon talmhainn dheirich mi gu seimh,
Gu cathair Shatuirn anns an t-seachdamh neamh,
S ged dhfhuasgail misan t-slighe, iomadh dul,
Cruaidh-shnaim ar crannchuir dhfhairtlich orm gu tur.”

Ann an ait eile, tha eg radh mun ni cheudna

An so, tha sinn air chuairt fad la no dha,
Air bheagan buannachd dhuinn ach pein is cradh,
S afagail ceisd ar bith, gun fhuasgladh reidh,
An rathad gabhaidh sinn gun suil nar deigh.

Chan ann idir troimh aineolas air teagasg eaglais a dhùthcha, a bha inntinn Omairsan t-suidheachadh so, ach a chionn nach burrrainn dha mòran den teagasg sin a chreidsinn. Bha làn-fhios aige, gun robh cheart uidhir fiosrachaidh aige fein mu na nithe sins a bhagabhail os laimh a theagasg. Bhan eaglais laidir aig an àm; ’s e sin ri radh, bha chleir lionmhor, agus agnàthachadh cumhachd mòr thar an t-sluagh; ach bha iad fein saoghalta agus cealgach. Cha burrainn, mar sin, gum biodh mòr-bhàigh aig Omar don chleir, ’s cha mhò a burrainn gum biodh spéis aig a chléir do dhOmar. ’S e mar bha, nam bu duine cumante, nach robhbheatha tearuintenam measg, ach bha mios mor aig an righ air Omar, agus be àrd fhear-riaghlaidh na rioghachd, a shàr-chompanach. Cha robh e, mar sin, soirbh don chleir am mi-rùnna aghaidh a thoirt gu buil. Chaidh, gun teagamh, casaid no dhachurna aghaidh air son a mhi-chreidimh, ach bha Omar cho eòlachs a Chóran (leabhar naomh luchd-leamhuinn Mhohammed), ’s a bha iad féin, ’s bha e daonnan deas a dearbhadh gur ann aige-san a bha an creidimh-fior, ’s gun robh a luchd-casaide tur am mearachd. Cha robh aca, mar sin, ach cur suas le Omar mar a bfhearr a dhfhaodadh iad ach bha e féins a rannan, “mar sgolbaibhnan taobhan.”

Bha gnothaichean adol air an aghaidh mar so, Abdul Kassan ariaghladh na rioghachd gu sicir, teòma; Omar, a reir a chunntais fein, ag òl fionas adeanamh rannan; ach, aig acheart àm, atoirt fainear gun robh ghrians aghealach ag èirighs a laidhe aig na h-àmannan suidhichte; agus a chleir, faodaidh sibh a bhi cinnteach, agleidheadh suil bhiorach air giulan Omair.

Bha aon eile den triùir chompanach a rinn an comh-chòrdadh a dh ainmich mi; be sin, Hassan Sabbah, esan dan dthug Abdul Khassan, an t-àiten cùirt an righ. Bu duine comasach Hassan air doigh no dhà, ach an daor-shlaightirena dheigh sin. Aig an àm so, bha e stri, gu cealgach, ris an fhear a bhuilich an t-àit air, a chur as a riaghladaireachd, agus e féin a churna àite. Cha do shoirbh-



[282]

[Vol . 8. No. 36. p. 2]

ich sin leis; chaidh a chuilbheartan a dheanamh follaiseach, ’s chaidh fhògradh a mach as an dùthaich fo thróm mhasladh.

Cha ruigeamaid a leas tuillidh gnothaich a ghabhail ri Hassan, ach gun do thachair, gu mi-fhortanach, gun dthug e aon ni gu crich a bhean gu dlùth ri leas Omair. Nuair a dhfhàg Hassan cùirt an righ, thug e cearn iomallach den dùthaich air, far an do chruinnich e mun cuairt air buidheann de dhaoine coirbte mar e fein. Shuidhich iad iad fein am measg bheanntan iomallach an àite, sin, leis an run shuidhichte gun cuireadh iad gu bàs gach aon de dhaoine-mòra na rioghachd, an aghaidh an robh gamhlas aca. Airson na criche so, chuir iad am mach teachdairean diomhair am fad sam fagus, troimhn cuilbheartan, chaill iomadh duine fiachail a bheatha; agus am measg chàich, Ard-riaghladair na rioghachd, Abdul Khassan.

Bha sona buille gle throm do dhOmar, ’s bha e air a leantainn le buill’ ’eile neo air thaing cho trom, ann am bas an righ, Malik Sháh, aig an robh mor spéis do dhOmar. Thainig am bàs car obann air an righ, ’s cha bann gun amharus a bhi air an droch dhuine so, Hassan, gun robh làmh aig ann.

Tha e car iongantach gun dfhuaradh iomradhs na cearnan so air Hassan, iomadh linn mun dthainig cliu a chompanaich fhiachail gur n ionnsuidh. Thatar ag radh gun dthainig naCrusaderstrasd air san àirden ear, ’s gur e droch chliù, an t-saoghail a bhac air. Tha e air a ràdh, mar an ceudna, gur ann bho ainm an duine so, a thainig am facal a tha againns a bheurla aciallachadh mortaìr, ’se sinassassin, ”ach biodh so mar a dhfhaodas e, cha bhi tuilleadh gnothaich againn ri Hassan Sabbah.

Ann am bàs an righ agus an ard-riaghladair, chaill Omar an cùl-taice cumhachdach a bhaiges na daoine sin. Bha e sin soilleir dha gum feumadh e tuilleadh faicill a ghnàthachadh a thaobh na cléire. A chum na crìche so, rinn en turus sin a tha mar fhiachaibh air gach deagh Mhohammedanach a dheanamh, ’s e sin, an turus gu Mecca, far am beil Ard-theampull an Fhàidh aca. Than teampull so do na Mohammedanaich, mar a bha teampull Ierusaleim do na h-Iùdhaich. An déigh so, cha do chuir a chléiruidhir dragh air Omar; chan e gun do leig e dhath a bhideanamh rannans ag òl fiona; ach, ma dhfhaoidte, nach robh iad cinnteach cho fhads a bha e glic dhaibh dol an aghaidh duine cho comasach air e fein a dhions a bha Omar.

Bha, reir coltais, mios mor aig aghineal òg a bha faighinn am foghluim aig an Oil-thigh air. Bha e cleachduinn a bhi labhairt gu follaiseach riu, mu nithe bhuineadh do theagasg, gu sonraichte mu fheallsanachd. Thainig aon den oigridh sin, a thachair a bhi dol air a thuras, a dhfhaicinn Omair, ’s a dhfhàgail beannachd aige mun trialladh e air a thurus. Bha Omar a nisna shean duine, ’snuair a bha edealachadh ra charaid òg, dhfheòraich e dheth, cuin a bha fiughair aige bhi air ais? Dhinnis a charaid sin da. “Mata,” arsOmar, “cha bhi mise romhadnuair a thilleas tu, ach gheibh thu muaigh far an comhdaichear i gach bliadhna le blàth an ùr cheitein. Chuir so iongantas air an òganach, oir tha e ionanns air a thoirmeasg anns aChóran, do neach sam bith a ràdh càit am bi e air àdhlac. ’Nuair a thill an gillòg so bharr a thuruis, dhfharraid e air son Omairs chaidh innseadh dha nach bu bheò e. Chaidh e air ball a shealltainn air son uaigh an duine chòir, ’s fhuair e i dlùth air lios-mheasam, agus an leac-lighidh còmhdaichte leis na blàthan a bha tuiteam bharr nan craobh.

Co-dhiu, aig Babilon no Ispahan;
Co-dhiu, than cup do mhil no dhomblas lan,
Tha fion na beathasruthadh, braon air bhraon;
Thachraobh a call a duill, aon air h-aon.”

Be so beachd Omair, mar a bheachddaich Iob roimhe

Tha lathas bliadhnas linn dol seach,
S cha phill ri neach an triall.”

S e bhamhiann ormsan àite so, an deigh cunntas aithghearr a thoirt dhuibh air beathan duine so, dol air maghaidh a labhairt air a ghnè bhàrdachd a dhfhàg ena dhéigh; agus a chur far comhair an t-eadar-dhealachadh a tha eadar inntinn Omair, mar tha i air a foillseachadh dhuinnna bhàrdachd, agus inntinn nan daoine air am bheil sinn eòlach ann am bàrdachd ar dùthcha fein. A chum na criche so, thionndaidh mi cuid de rannan Omair gu Gaidhlig, air son an cur taobh ri taobh ri cuid de rannan nam bàrd againn féin aleigeil ris dhiubh an t-eadar-dhealachadh a tha am bheachd; ach tha e soilleir nach ceadaich an uine dhuinn dol cho domhains a chùis aig an àm. Faodaidh mi, air a shon sin, a chomharrachadh a mach dhuibh, ann am beagan fhacal, far am bheil am bàrd Persianach agus a mhorchuid de na bàird Ghàidhealach adealachadh gu tur.

(Ri leantuinn.)


DOMHULL DONA MAC NA BANTRAICH.

LE IAIN.

CAIB. XI.

Ghabh Domhull mor-thimchioll Cnoc-a’ -chùirn an aite gabhail dìreach tarsuinn an t-sléibhedhionnsuidh achladaich mu choinneamh an àites an robh an long air acaire. Rinn e so air eagal gun tachradh neach sam bith ris air an rathad. Cha be h-uile neach a bhiodh deònach falbh leis fhein air an oidhche troimh àite a bha cho ùdluidhs cho uaigneach ri cul Chnoc-a’ -chùirn; ach cha bu ghealtair a bhann an Domhull idir. Fhads a bhaathair beò bha e gu math tric ag innseadh dha nach beagal do neach sam bith a bhiodh acurearbsa ann an Dia ged a thachradh dha bhith muigh air cheann turuis anamoch air an oidhche, do bhrigh gum bheil Dia acheart cho comasach air daoine ghleidheadh o chunnartan air an oidhches tha e air an latha. Bhaathair ag innseadh dha mar an ceudna nach robh bochdain ann idir, ged a bha daoine o shean acreidsinn gun robh.

Coma co dhiubh, ged nach robh Domhullna ghealtair gu nàdarra, bhuail bioragaidhean dhen eagal e an uair a bha ecromadh le gualann achnoic; oir chuimhnich e gun robh daoine ag ràdh, gur ann mar chuimhneachan air dithis sheòladairean a fhuaradh bàithte nir achladach iomadh bliadhna roimhe sid agus a bhan tiodhlacadh anns achnoc athogadh an càrn. Ged a bha toil aige teannadh ri feadaireachd gus an t-eagal a chumail uaithe, bha e ag radh ris fhein gur dòcha gun cluìnneadh cuideiginn e. Smaoinich e gum faodadh na seòladairean a bhan tiodhlacadh anns achnoc a choinneachadh; agus thug e suil thar a ghuaille an taobh a bhan carn, agus chunnaic e dithis dhaoinenan seasamh air mullach achnoic. Ged a bha toil aige ruith air falbh, cha burrainn da. Bhachridhe abualadh cho luaths cho làidirs gun robh bodhradh atighinnna chluasan. Thainigfhallus am mach, agus dhfhàs e cho lag ri leanabh. Bfheudar dha suidhe far an robh e. Ach ged a bha eagal mòr air, chum e aghaidh air na daoine. Bha iad ann an sidnan seasamh gun ghluasad gun charachadh. “Is e na seòladairean a thann gun teagamh,” arsesan ris fhein, “agus tha e cho dòcha gur ann a thoirt rabhaidh dhomh gun dol a sheòladh a tha iad air éirigh.”

Anns an àm chuimhnich e air mar a bhaathair ag innseadh dha gun gleidheadh Dia e o gach cunnart air an oidhche cho maths a dheanadh e air an latha. Lub eghlùinean agus rinn e ùrnuigh cho dùrachdachs a rinn e riamh roimhe. Fhads a bha e air a ghlùinean ag ùrnuigh, bha shùilean dùinte. An uair a thog echeanns a dhfhosgail e shùilean cha robh an dithis dhaoine rim faicinn. Thog so mòran dhen eagal dheth. Ach anns amhionaid thòisich i ri smaointean airathair. Thuirt e ris fhein:— “Nam biodh mathair beò, am biodh e air son dhomh teicheadh air falbh as an dùthaich gun fhios do mmhathair? Cha bhitheadh; chan fhaodainn, nam burrainn e mo chumail. Achs e mathair a bhith marbh a chuir mise an so an nochd.” An uair a thoirt e so, thòisich e ri sileadh nan deur.

An ùine ghoirid dhfhalbh am bròns an t-eagal dheth, agus choisich e sios rathad a chladaich gu leth ain-deonach; oir cha mhòr nach tug na smaointeanan a dhéirichna inntinn mu thimchiollathar air an ni a bhana bheachd a leigeadh buileach glan as a cheann. An uair a thainig e ann an sealladh na h-acarsaid, agus a chunnaic e an long, thog a chridhe rithe. Bheireadh e na chunnaic e riamh air son a bhith sàbhailte air bòrd innte. Chrom e sìos don chladach cho fads leigeadh an làn leis, agus shuidh e air cloich. Thoisich e ri dhol fosmaointean ciod a dheanadh e. Nam biodh an latha geal ann, cha bhiodh dad a dheagal air oidhirp a thoirt air snàmh gu cliathach na luinge; ach on a bhan oidhche ann bha eagal air gun rachadh a bhàthadh nan tugadh e oidhirp air snàmh.

An uair a bha o mar so eadar dhà chomhairle, chuale fuaim an taobh thall dheth a chuir clisgeadh air a chridhe. Bham fuaim anabarrach coltach ri fuaim a dheanadh boirionnach bhiodh anigheadh aodaich agusga bhualadh le slachdan. Thuirt e ris fhein anns amhionaid gur e abhean-nighe a bhann, agus gur dòcha gur e a léine-bhàis fhein a bha i anigheadh. Anns an àm ud bha e air a chreidsinn gu cumanta gu robh creutair beag ann a bhann an cruths an cumadh coltach ri boirionnach agus a bhiodh ag obair le sleachdan-nigheadaireachd ann am bòrd locha, no ann an sruth aimhne, an uair a bhiodh duine gu bàs aithghearr sam bithfhaotainn anns an àite. Agus ged a bhaathair an aghaidh a bhithtoirt geill do bheachdan faoine dhen t-seòrsa so, gidheadh fhuair am beachd so greim làidir air an inntinn aig Domhull. Ma bha eagal air an uair a chunnaic e an dithis dhaoine air Cnoc-a’ -chùirn, bu mhò gu mòr a bha dheagal air an uair a chuale am fuaim a bhan taobh thall dheth. Anns an àm cha tugadh e oidhirp air snàmh thun na luinge ged a gheibheadh a dha fhein i. Cha robh fhios aige air an t-saoghal ciod a dheanadh e. Bha h-uile duine air cadal aig an àm; agus mur cuireadh e seachad an oidhche ann an taigh-am-muigh cha robh aige ach a bhith air taobh cnoic, no ann an sgor creige, gus an tigeadh amhadainn.

Mu dheireadh an uair a dhfhalbh tomhas dhen eagal dheth, dhaithnich e nach robh am fuaim a bha e cluinntinn cho coltach ri fuaim slochdan-nigheadaireachds a shaoil e an uair a chuale an toiseach e. Gus a sin is gann a bha de mhisnich aige na sheall an taobh on robh am fuaim atighinn. Anns an àm bhan



[283]

[Vol . 8. No. 36. p. 3]

lìonadh atighinn a steach gu math, agus thug e an aire gun robh geòla bheag air bhog làimh ris, agus ghrad thuig e gur e am fuaim a bha e cluinntinn agus a chuir eagal cho mòr air fuaim nan tonnan ri cliathach na geòla an uair a thoisich e ri tabhairt lìonaidh. Ghrad ghabh e null far an robh i, agus dhaithnich e gum bann le gillean Chaluim òig a bha i. An uair a chaidh e beagan fosmaointean, chuimhnich e gun cuale gum biodh gillean Chaluim òig gu math tric a tighinn tarsuinn na h-acarsaid leis agheòlaidh. Sin an uair a thuig e gur iad a chunnaic e air Cnoc-a’ -chùirn agus nach be na seòladairean a bha marbh àireamh mhòr bhliadhnachan roimhe sin.

Dhfhalbh an t-eagal dheth buileach glan. Agus cha be sin a mhàin ach cha robh e riamh roimhe cho toilichtes a bha e. An aon rud a bhachridhemiannachadh air an fheasgar udgeòla bheagbha i aige ann an sid, agus cha robh aige ach leum a steach innte an uair a chitheadh e an seòladair aleigeadh an lainntir sìos ris achliathaich mar a gheall e.

Dhatharraich aghaoth anns an àm, agus thuig e gun robh i fàbharrach gu leòr don luing air son falbh as an acarsaid. Bha eagal air gum biodh an sgiobairs an sgiobadh air am bonn, agus gum biodh iad a deanamh deas gu falbh gun dàil.

Bha ena shuidhe anns agheòlaidh agus ar leis gun robh a h-uile mionaid cho fad ri uair an uaireadair. Mu dheireadh, an uair a bha e gabhail ceud fadachd, chunnaic ebhith leigeadh an lainntear sios leis achliathaich uair. Thuig e leis cho cabhagachsa bham fear aig an robh an lainntear gun robh toil aige leigeadh ris dha gum bu chòir dha greasad air. Gun dail sam bith dhfhalbh e o thìr leis agheòlaidh, agus ega sgoladh cho balbhs a burrainn e. An uair a rainig e chliathach, rinn e greim air an ròp, agus ann an tiotadh fhuair e air bòrd. Cha robh duine ri fhaicinn; oir chaidh an seòladair a bha faire suas don toiseach a dhaon ghnothach a chum gum biodh e comasach a ràdh nach fhacas nach cual e duine tighinn air bòrd. Cho luaths a burre chaidh e am falach a measg nan seol a bhair bòrd.

Cha robh e fad air a dhol am falach an uair a thuit e gu tromna chadal. Anns an àm thòisich aghaoth ri beothachadh gu math; agus an uair a chunnaic am fear a bha faire gun robh an soirbheas fabharrach gu faighinn am mach as an acarsaid, chuir e an sgiobair agus an sgiobadh gu leir air an cois, agus gun dàil sam bith fhuaradh an long fo h-aodach, agus sheòl iad am mach as an acarsaid le soirbheas cho fabharrachs a dhiarradh iad.

Bha Domhullna chadal cho trom ris achloich fo na siùil, agus bhan long gu luath sunndach afalbh air bharraibh nan tonn le lan an t-siùil de shoirbheasna déigh.

Suas mu mheadhoin latha thug Domhull smuaisleachadh air fhein agus e eadar a chadals a dhùsgadh. Co thachair a bhith dlùth air laimh aig an àm ach an sgiobair. Thog e cearb an t-siùil, agus an uair a chunnaic e Domhullna shineadh rug e air chois air, agus tharruinn emach o na siùil e. Cho luaths a chunnaic e e, dhaithnich e e. Agus thuirt e ris le guth garg, “Ciod e, a dhearg shlaoightire, a chuir an so thu? Eirich gu h-ealamhs gun cuirinn an comhair do chinn leis achliathaich thu.”

Bha Domhull mionaid no dhana dhùsgadh mun tug e fa near càite an robh e. Dheirich ena sheasamh, agus gun aon fhacal a radh, sheall e gu bog, similidh aìr an sgiobhair an clàr an aodainn. Anns an àm bhan àireamh bu mhò dhen sgiobadh air cruinneachadh mun cuairt dha. Bhan sgiobairga chaineadh agus amaoigheadh a ghrad chur gu bas ach cha robhna bheachd cron sam bith a dheanamh air. Cheasnaich e an sgiobadh feuch am faigheadh emach an dthug a h-aon aca cuideachadh do Dhomhull gus a dhol air bòrd; ach thuirt iad uile nach fhacas nach dfhairich iad e dol gu bòrd. An uair a cheasnaicheadh Domhull fhein, thuirt e gun robh toil a chridhe aige faotainn gu bòrd agus falbh a sheòladh, o nach robh an obair a bhaigecordadh ris, agus an uair a thainig e thun achladaichs a chunnaic egeola gun do smaoinich e gum bfhearr dha feuchainn ri dhol air bòrd. On a thachair gun robh ròpa leis achliathaich, gun do greimich e ris, agus mar sin gun dfhuair e ar bòrd gun duinega fhaicinn.

Dhéisd an sgiobair ris gu foighiddeach; agus an uair a chuir Domhull crioch air na bhaige ri ràdh thuirt an sgiobair ris:— “Ged a cheadaicheadh an lagh dhomh do mharbhadh, no do thilgeadh am mach leis achliathaich, cha deanainn e; oir rinn mi fhein a cheart rud a rinn thusatheich mi gu muir gun fhios do mathairs do mmhàthair, agus ma tha e cearr dhutsa deanamh mar a rinn thu, bha echeart cho cearr dhomhsa deanamh mar a rinn mi fhein. Ach cuirear air tir thu anns a cheud bhaile-puirt don teid sinn, agus cha bhin corr gnothaich againn riut.”

(Ri leantuinn.)


SGEULACHDAN ARABIANACH.

Nouredin agus Bean na Maise.

CAIB. II.

Be Nouredin a bainm don aon mhac a bhaig Cacan; agus, mar a bha nadarra gu leor, bha cead aige a dhol cho trics a thogradh e do sheomar a mhathar. Agus mar bu trice bhiodh egabhail a bhiadh comhladh rithe. Bha ena dhuine og gle speis ealta, tlachdar, agus car beag danana dhoighean. Agus on a bha e air leith deadh-fhaclach, geur-chuiseach, bheireadh e air muinntir eile iomadh rud a dheanamh air a chomhairle. Chunnaic e Bean na Maise; agus on cheud uair a bhruidhinn e rithe, ged a bha fhios aige gum bann don righ a cheannaicheadh i, cha do chuir e bacadh sam bith air an trom ghaol anns an do thuit e oirre. An aite so, is ann a leig e leis fhein tuiteam ann an gaol cho mor oirres gun do chuir e roimhe a cheud uair a chunnaic e i gun deanadh e gach ni a ghabhadh deanamh gus a toirt on righ.

Air an laimh eile, cha robh mi-thlachd sam bith aig Bean na Maise do Nouredin. Arsise rithe fhein, “Chuir an t-ard-chomhairleach de dhurram orm gun do cheannaich e mi do righ Bhalsora; ach bhithinng am mheas fhein gle shona nam bithinn dha aon mhac fhein a cheannaich e mi.”

Bha Nouredin agabhail a h-uile cothrom a gheibheadh e air a bhithfaicinn agus acomhradh ri Bean na Maise; oir chan iarradh e falbh as a sealladh gus an ordaicheadh a mhathair air falbh e. “A mhic,” arsise, “chaneil e iomchuidh do dhuine og mar a tha thusa a bhithn comhnuidh ann an seomraichean nam boirionnach. Bi falbh, agus thoir an aire air do chuid foghlum. Agus feuch ri thu fhein a dheanamh freagarrach air son an t-suidheachaidh aird, urramaich anns am bheil dathair.”

On a bha Bean na Maise uine fhada gun a bhith air a faragadh, a thaobh gun dthainig i air astar fada, thug bean Chacain fa near an seomar faragaidh a bhanns an tigh a chur an ordugh air a son. Chuireadh aireamh dhe na searbhantan comhladh rithe gus a h-uile frithealadh feumail a dheanamh dhi, mar a dheanadh iad dom banamhaighstir; agus an deigh dhaibh a faragadh, bha aca ris an trusgan riomhach a cheannaicheadh dhi a chur uimpe. A chum gum faiceadh fear an taighe gun robh toil aice gach ni a dheanamh gus a thoileachadh, thug i fa near gun deanteadh gach ni mar a dhiarr e.

Cho luaths a thainig Bean na Maise as an t-seomar fharagaidh, agus i moran na bu mhaisiche na bha i roimhe, chaidh i far an robh bean an taighe. Is gann a dhaithnich bean an taighe i.

Thug Bean na Maise pog do lamh bean an taighe, agus thuirt i rithe, “A bhaintighearna, chaneil fhios agam cia mar a tha micordadh ribh anns an trusgan ur so a fhuair sibh dhomh; ach tha na mnathan frithealaidh ag radh gum bheil etighinn dhomh cho maths gur gann a dhaithnicheas iad mi. Tha mi cinnteach gur ann abrosgal rium a tha iad. Tha dochas agam gun innis sibhse an fhirinn dhomh. Ach ma tha iad ag innseadh na firinn, is coir dhomh a bhith gle fhadanur comain-se air son na maise a than trusgan acur orm.”

Oh! mo nighean,” arsa bean Chacain, agus aoibhneas mor oirre, “na bismaointean gur ann abrosgal riut a tha na mnathan frithealaidh idir. Is aithne dhomhsa ciod a thann am maise nas fhearr nas aithne dhaibh-san. Agus gun ghuth a thoirt air an trusgan a thatighinn dhut cho math, dhfhag am faragadh do mhaise cho mors gur gann a dhaithnicheas mi thu. Nan saoilinn gum bheil an t-uisge blath gu leor fhathast, rachainn fhein gam fharagadh; oir tha mi nis air fas cho seans gum feum mi dhol gam faragadh gu math tric.”

A bhaintighearna,” arsa Bean na Maise, “chaneil dad agam ri radh mu dheidhinn nan caoimneasan a tha sibh anochdadh dhomh. Ach mu dheidhinn an t-seomar fhargaidh, tha e ann an deadh ordugh. Agus ma tha toil agaibhse a dhol ann, is fhearr dhuibh gun dail sam bith a dheanamh. Innsidh na mnathan so dhuibh cho math riumsa.”

O nach robh bean Chacaing a faragadh fhein car uine roimhe sin, bha toil aice an cothrom a ghabhail an uair ud. Dhinnis i do na mnathan frithealaidh an ni a bha i gus a dheanamh, agus rinn iad gun dail gach deis ealachd a bha feumail air a son.

Chaidh Bean na Maise dha seomar fhein; agus mun deachaidh bean Chacain don t-seomar fharagaidh, thug i ordugh do dhithis shearbhantan fuireach agleidheadh an doruis air eagal gum faigheadh Nouredin a steach don t-seomar anns an robh Bean na Maise.

Am feadhsa bha bean Chacaing a faragadh fhein, thainig Nouredin a steach do sheomar a mhathar, agus an uair a chunnaic e nach robh i ann, agus a fhuair e fios gun robh i anns an t-seomar fhargaidh, ghabh e direach gu seomar Bean na maise; agus dhfheoraich e dhen dithis shearbhantan a bhaig dorus an t-seomair, caite an robh Bean na Maise. Thuirt iad ris gun robh i anns an t-seomar; agus thuirt iad ris gun robh ordugh teann aca gun a leigeadh a steach. An uair a thug e ionnsuidh air a dhol a steach, sheas an dithis shearbhantan anns an dorus roimhe. Ach rug esan orra, agus thilg e air falbh iad; agus an uair a chaidh e steach, ghlas e an dorus.

Am mach a ghabh na searbhantannan deannaibh thun an t-seomair fharagaidh far an robh am bana-mhaighstir, agus iad aglaodhaich aird an claiginn, agus a sileadh nan deur gu frasach. Agus dhinnis iad dhi gun do thilg Nouredin on dorus iad, agus gun deachaidh e steach do sheo mar Bean na Maise ge boil leotha.

An uair a chuala bean Chacain gun robh a mac cho ann-danas gun d

(Air a leantuinn air taobh 286.)



[284]

[Vol . 8. No. 36. p. 4]

MAC-TALLA:
Paipear-naigheachd Gailig, air a chur a mach uairsan t-Seachdain.

Is toigh leinn aGhailig,
A bardachds a ceol;
Is tric thug i nios sinn
Nuair bhithmaid fo leon:
S i dhionnsaich sinn trath
Ann an laithean ar n-oig,
S nach treig sinn gu brath
Gus an laidh sinn fo n fhod.”
BARD NA LEADAIGE.

Duisg suas a Ghailig, ’s tog do ghuth,
Na biodh ort geilt no sgaig;
Tha ciadan mile dileas dhut
Nach diobair thusa bhlar;
Cho fadsa shiubhlas uillt le sruth.
Sa bhuaileas tuinn air traigh,
Chan aontaich iad an cainnt non cruth
Gun teid do chur gu bas.”
NIALL MAC LEOID.

A PHRIS.
BLIADHNA, $1 .00
SIA MIOSAN, .50
TRI MIOSAN, .30

Cuirear am paipear gu luchd-gabhail ann am Breatuinn, an New Zealand, ’s an duthchannan cein eile air son $1 .52, neo 6s. 3d. ’sa bhliadhna.

Thaphris ri bhi air a phaigheadh toiseach na bliadhna.

Cuiridh iadsan a tha comasach air Gailig a sgriobhadh, comain mhor oirnn, le bhi cur gar n-ionnsuidh, o am gu am, litrichean, naigheachdan, no seanchas sam bith eile a bhiodh air a mheas taitneach leis an luchd-leughaidh. An uair a bhios neach sam bith a sgriobhadh ugainn ann an Gailig, thugadh e an aire do na seolaidhean a leanas:—

1. Na sgriobh ach air aon taobh den phaipeir.

2. Na biodh an sgriobhadh ro mheanbh, agus dean e cho soilleir agus cho furasda leughadhs is urrainn dhut.

3. Fag farsuingeachd air chors gur urrainn dhuinn ceartachadh no atharrachadh a bhios ri dheanamh a chur eadar na facail agus eadar na sreathan.

Biodh gach litir us eile air a seoladh gu
PUBLISHERS “MAC-TALLA,”
SYDNEY, CAPE BRETON.


DI-HAOINE, APRIL 6, 1900.

Tha na Boers a reir coltais a fas searbh dhe na chogadh a thug iad orra fhéin; tha iad a nise faicinn nach eil iad a dol a dhfhaotainn as cho maths bu mhath leotha. Bha iad an duil, ’nuair a dhéibh iad an cogadh gu rachadh aca air na bailteans na h-àitean daighnichte bhaig Breatunn an Ceann a Deas Africa a ghlacadh mum faigheadh Breatunn arm a bfhiach a chur dan dùthaich. Ach chaidh sinnan aghaidh; ged a chuir iad séisd ri Ladysmith, Kimberly us Mafeking, sheas na bailtean sinnan aghaidh gu treun gus an robh iad air am fuasgladh mar is aithne dhuinn uile. Agus ged a fhuair iad buaidh air an arm Bhreatunnach ann am barrachd bhlàrs bu mhath leinne, cha drinn na buaidhean sin moran feuma dhaibh. Bha iad mar an ceudna an dùil nach leigeadh na rioghachdan mor Eòrpach le Breatunn gabhail orra gu ro dhona, ach gun rachadh iadsan eadraiginns gun cuireadh iad mar fhiachaibh air Breatunn riaghladh an Transvaals anOrange Free Statefhàgail an lamhan nam Boers mar a bha e roimhe. Chuir iad teachdaire, Dr. Leyds, don Roinn-Eòrpa air son sin a thoirt mun cuairt, ach cha deachaidh leis idir; ged nach eil gradh mor sam bith aig na rioghachdan mora do Bhreatunn, ’si chluas bhdohar a chum iad ri tagradh Dr. Leyds. Tha Cruger agus Steyn a nise, faicinn gun drinn iad mearachd mor an uair a thòisich iad an cogadh, agus tha iad gu seòlta a gabhail orra gu robh iadsan toigheach air an t-sith a chumail o thoiseach, ach gun dthug Breatunn orra tòiseachadh le bhi bagairt an còirichean a thoirt uapa. Ach a dhaindeoin na their iad, leanaidh an cogadh gus am bi an da dhùthaich gu h-iomlan fo riaghladh Bhreatunn, agus am bi Cruger us Steyn a cumail comuinn ri Cronje, air eilean St. Helena, far an do chuir Bonaparte ainmeil seachad na bliadhnaichean mu dheireadh dhe bheatha.

Tha a Bhan-righ air an t-seachdain so ann an Eirinn. Chaidh i air tir ann am Bail-a- cliath Di-ciaduin, agus chuir muinntir ceanna-bhaile na h-Eirinn agus na chunnaic as an dùth mun cuairtceud mile fàilteoirre. Bha mu mhuillean de shluagh anns a bhaile fad an latha agus ged a bha cha deachaidh duine ghlacadh air son mi-riaghailt, agus cha do thachair cha mhor sgiorradhnam measg. Bha mu sheachd mile saighdear air an taruinn suas air gach taobh dhen rathad on laimhrig gu ruigen caisteal anns an anns an robh i dhol a ghabhail comhnuidhs chaidh gach ni air adhart gu h-òrdail. Tha muinntir na h-Eirinn anabarrach toilichte dhen Bhan-righnn air son i dolgan amharc aig an àm so, agus tha moran ag altrum an dòchais nach bi iad an deigh so ag amharc air na Sasunnaich no air a Chrun Bhreatunnach mar naimhdean an dùthcha, agus gum bi iad ag amharc orra fhéin nas mo agus nas mo mar Bhreatunnaich. Chaneil teagamh nach dfhuair Eirinn a sàrachadh gu goirt leis na Sasunnaichs na linntean a dhfhalbh, ach shiubhail sin, agus an diugh tha a sluagh a mealtuinn gach sochair agus còir a tha aig na Sasunnaich fhéin. Tha e uime sin iomchuidh gum biodh an spiorad naimhdeil a tha cur eadar an da dhùthaich air a chur air chùl, agus tha e gle choltach gum bi turus Victoriàna seann aois don eilean uaine na mheadhon air sin, ann an tomhas mor, a thoirt gu crich.

Chan eil cùisean anns anOrange Free Statean drasda cho maths bu mhath leinn. Di-haoine sa chaidh chuir na Boers cho cruaidh ri earainn dhen arm Bhreatunnach a bha air ghearasdan aig Thaba Nachu mu choig mile fichead an ear air Bloemfontein, ’s gum bfheudar dhaibh an t-àite fhágail. Maduinn Di-sathurna rinn iad feall-fhallach air buidheann den eachraidh agus ghlac iad seachd gunnaichean-mora, an imrich uile, agus da cheud de na saighdearan. A bharrachd air sin bha mu cheud gu leth dhe na saighdearan air am marbhadhs air an leon. Tha na gunnaichean aig na Boers fhathast.


THA
C . H. Harrington & Co.
ACUMAIL STOC MOR DE
Aol, Cement, Plaster Paris, Brick.
Flur, Min, Ti, Molasses, Olla, etc.

Tha aca mar an ceudna, Brogan agus Caiseart dhe gach seorsa, a tha iad a creic a mach anabarrach saor.

Amhlan agus Soithichean.


BATHAR CRUAIDH.
Iarunn,
Uidheaman Saoirsneachd,
Uidheaman Gaibhneachd,
Tairnnean, &c .

LEABHRAICHEAN.
Leabhraichean Sgoile,
Leabhraichean Sgeoil,
Leabhraichean Eachdraidh,
s gach seorseile.

AIG
C . P. MOORE,
SIDNI, C. B.


D. L. MAC FHIONGHAIN,
SIDNI, C. B.
Flur, Min, Coirce, Buntata, Hams , Bacon,Ti, Siucar, Brogan, Botainnean, &c ., &c .
GAN CREIC SAOR.


D A. HEARN,
Fear-Tagraidh, Notair, etc., etc.
SIDNI, - - - C B


J . J. ROY, M. D.
OIFIS: Os ceann Stor-LeabhraicheanC . P. Moore
A CHOMHNUIDH: An tighC . W. Hill.
SIDNI, C. B.


A. J. G. MacEACHUINN,
Fear-Tagraidh, Comhairliche, NOTAIR, &c .
Fear-ionaid àrd chùirtean Nobha Scotia agus Newfoundland.
SIDNI, C. B


J . S. Brookman, M. D.
OIFIS: Os cionn stor Aonghuis Mhic Guaire.
SIDNI, - - - - C. B.


AM NAM BIAN.

S ann mun am so dhen bhliadhna bhios na mnathans na h-igheanan ag iarraidh bhian dhe gach seorsa. Tha gach seorsa dhiarras iad againne.

Tha againn Cuideachd
Aodaichean Deante, Aodaichean uachdair us iochdair fhirionnach us bhoirionnach, a bharrachd air gach seorsa Bathair Tioram, nach gabh ainmeachadh an so. Thig fheingan coimhead.

Matheson , Townsend. & Co. ,
Sidni, C. B.


Nova Scotia Furnishing Co., (LIMITED. )

Ard-Chairtealan air Eilean Cheap Breatunn.
SRAID SHEARLOT, SIDNI.

Airneis agus Brait-Urlair.

An Stoc as motha, am Bathar as fhearr, agus na Prisean as isle. Taghail a stigh, neo cuir a dhiarraidh ar pris-chlar.

dec . 8, ’99. —1yr.


THA MI CREIC
Botainnean us Brogan, Brioscaidean, Millseanan.
A h-uile seorsaGroceries ,Tombaca us Cigars.

An TI as fhearrsa mhargadh, SAOR.

TAGHAIL A STIGH.
SEUMAS A. MacGILLEAIN,
So . Charlotte St.SIDNI, C. B.


COINNEACH ODHAR,
Am Fiosaiche.

Leabhar beag anns am bheil cunntas goirid air a bheatha agus fhiosachdan, air a sgriobhadh leis an Urr. D. B. Blair, D. D., nach maireann. A phris: aon leabhar 10c.; da leabhar dheug air $1 .00. Ri chreic aig
PUBLISHERS OFMAC-TALLA,”
Sydney, C. B.



[285]

[Vol . 8. No. 36. p. 5]

NAIGHEACHDAN.

Than réiseamaid Bhreatunnach a bha air ghearasdan ann a Halifax an deigh a dhol a null do Shasuinn. Tha reiseamaid a thatar a togail an Canada agabhail a h-àite.

Tha Diuc Norfolk an deigh a dhreuchd mar ard phost-mhaighstir am Breatuinn a leigeil uaithe, air son a dhol a dhAfrica Deas a ghabhail pairtsa chogadh an aghidh nam Boers.

Tha Mr. J. S. Carder, ard chleireach anInternational Steamship Co. ,Boston, ann an Ceap Breatunn an dràsda a cur air adhart gnothuich na cuideachd sin. Tha soithichean-smuide na cuideachd a ruith eadar St. John us Boston, a taghal air am falbhs air an tighinn ann an Eastports am Portland, Maine.

Thainig bas gle aithghearr air F. D. Laurie, ann a Halifax toiseach na seachdain so. Thuit e marbh air an t-sràid le tinneas a chridhe. Bha Mr. Laurie àireamh bhliadhnaichean air aisna fhear-riaghlaidh air an rathad-iaruinn eadar so us Truro, agus uaithe sin bha e bliadhnana àrd-bhaillidh air New Glasgow. Dhfhàg e bean us teaghlach.

Tha muinntir Fox Bay, a tha air an cur air falbh a eilean Anticosti, a reir coltais, a dol a shuidheachadh ann an Ceap Breatuinn. Tha cuideachd a ghuail a dol a thoirt obair dhaibh anns na meinnean an Glace Bay, agus mur còrd an cosnadh sin riutha, faodaidh iad a dhol dhionnsuidh nan cladaichean agus am beolaind a dheanamh air an iasgach, a cheaird a bhaca aig an dachaidhean fhéin.

Tha an acarsaid an so a nise fosgailte, agus chan eil ach gle bheag deighe ri fhaicinn. Ma dhfhanas an deigh mhor air falbh bidh an t-earrach cho briaghasa bhan geamhradh. Thòisich am Peerless air ruith eadar an da Shidnis am Pier Di-luain. Tha i gach lath a fàgail Sidni Tuath aig 6.15, 8.00 is 10.00, a. m; agus 1.00, 3.00 is 5.00, p. m; agus a fagail Shidni aig 7.00, 9.00 is 11,00, a. m; agus 2.00, 4.00 is 7.00 p. m.

Than rathad-iaruinn air a chumail anabarrach trang aig an am so; tha carbadan a falbhsa tighinn aig gach uair, a lathasa dhoidhche, agus ged a tha chan urrainn dhaibh cumail suas ris an obair. Tha na marsantan agearan gu dona; than cuid bathair a toirt ùine mhor air an rathad, agus tha iad mar sin air an cur gu call nach beag. Chan eil an rathad air a dheanamh math gu leor air son uiread falbh a bhi air, agus tha e fàs gle dhona ann an aiteachan.

Tha fiodh anabarrach gann anns a bhailen dràsda. Tha gnothuichean cho ceangailte air an rathad-iaruinns nach urrainnear na thathar air son a chur am feum a thoirt thairis air, agus cha dfhuair na soithichean cothrom air tighinn fhathast. Nuair a gheobh, chán eil teagamh nach bi fiodh gu leòr ri fhaotainn. Air saileabh na gainne so tha moran de na saoir nan tàmh aig an àm so, agus tha cuid dhiubh air a dhol gu cosnadh eile gus am bi e comasach dhaibh a dhol a dhobair air an ceaird fhèin.

Chaidh Eaglais Chaitliceach a chosg deich mile dolair a losgadh ann a Yarmouth air an t-seachdainsa chaidh. Cha robh de dhairgiod-urrais oirre ach tri mile dolair.

Cha robh iasgach nan ròn riamh cho math an Newfoundlandsa bha e air an earrach so. Cha deachaidh soitheach a mach aig nach robh luchd math a tilleadh, agus cha do chuireadh beatha duinen cunnart fhadsa bha iad a mach.

Dhfhaoighneachd fear-ceasnachaidh nan sgoilean gu de bu chaiall don fhacaleilthireach”. Fhreagair fear de na sgoilearan gum be sinduine bhios a falbh o àite gu àite.” “Bidh missefalbh o àite gu àite,” ars am fear-ceasnachaidh; an e eilthireach a thannam?” “O, chan e, ars an gille, “feumaidh eilthireach a bhina dhuine math!

Chaidh duinòg dam bainm Eoseph Mac Gill-fhinnein, (mac Ailein) a mharbhadh ann am méinn an Dominionsa mhaduinn Dior-daoin. Bha e draibheadh anns a mhèinn agus chaidh an carbad bhar an rathaid, a bualadh ann am posta. Dhfhuasgail sin clach mhor anns a mhullach a thuit air-sansa mharbh e. Cha robh e ach ochd bliadhndeug a dhaois.

Chaidh fear de na h-Eadailtich a bha air an glacadh an Louisburg fheuchainn air beulaobh a bhreitheamh Dodd deireadh na seachdain sa chaidh, agus chaidh a shaoradh. Bha e air fheuchainn airson am maor Beckham a bhualadh le cas piocaid, ach cha burrainnear a dhearbhadh gun drinn e sin, agus fhuair e ma sgaoil. Tha am fear eile ri bhi air fheuchainn aig achùirt mhòir toiseach an t-samhraidh.

Tha àireamh mhor dhaoine, sean us òg, a dol dhan phriosansna h-amannan so; chan eil ach gann latha dol seachad gun cheathrar no choignear a bhi air an cur a stigh, a chuid as motha air son daoraich us mi-riaghailt. Tha cuid a pàigheadh na h-ùbhladhsa faighinn an saorsa an deigh oidhche chur seachad ann antigh-òsda na ban-righnn”. Iadsan nach urrainn sin a dheanamh, tha aca ri fuireach fo ghlais fichead no deich air fhichead latha.

Chuir ban-sgoilear agus sgoilearan Orangedale ceithir dolair dheug cruinn air son cuideachadh le saighdearan Chanada, agus an càrdean a dhfhàg iadnan deigh. Rinn iad an t-suim so a chur cruinn mu dheireadh Ianuaraidh, agus biad an darra sgoil an Ceap Breatunn a chuidich leis an aobhar. Bi sgoil Shidni a cheud te. Tha e taitneach a bhifaicinn na cloinne air an dòigh so a taisbeanadh an gràidh dàn dùthaich agus dhaibsan a tha cogadh os a leth.

Oidhche Di-ciaduin sa chaidh, chaidh bristeadh a stigh don stor feòla aig MacNeill & Gough, agus chaidh ochd dolair a dhairgead agus uaireadair òir a ghoid as. Tha iad an duil gun teid aca air a mheairleach a lorgachadh a machsa thoirt gu ceartas. Fhuair e stigh le lòsan a bhristeadh as an uinneig. Thug cuideiginn ionnsuidh air faotainn a stigh don stor aig Z. Tingley oidhche no dha roimhe sin, ach cha deachaidh leis; mun dfhuair e stigh chualas e, agus bfheudar dha teicheadh.


SYDNEY CASH STORE.
Sidni. - J . C. Mills, - Sidni.

Tha sinn afosgladh roinn de Bhathar Earraich a tha anabarrach mathgach seorsa air an cuirear feum ann an tigh. Tha ar
Caileagu Sasunnach
dhe gach seorsa a nise stigh, agus theid againn air an creic nas saoire na gheibhear iad an aite sam bith eile, oir cheannaich sinn iad o chionn fada, mun do dheirich a phris.

Taghail againn.
J . C. MILLS.
Sidni, C. B.


SYDNEY FURNITURE & MERCHANDISE STORE.

GIBHTEAN NOLLAIGus BLIADHNUIRE
ANN AN
AIRNEIS, SOITHICHEAN GLAINE, SOITHICHEAN SINA, AGUS AIREAMH SHEORSACHAN BATHAIR EILE, TAITNEACH AGUS FEUMAIL.

Stoc Ur de Ghroceries Nollaig. Taghail a Stigh Againn.

CHEAPSIDE WAREHOUSE.
C. S. JOST, Manager.SIDNI, C. B.


SMOC AGUS CAGAINN
PATRIOT TWIST
an seann charaidnas fhearr na bha e riamh.

EMPIRE, ”—Tombaca Ban Smocaidh.

Ceann is fhiach 10c. air 5c. An cunnradh as fhearr a bha riamh an Canada. SMOC MHATH. FEUCH E.

BROG-SHNEACADA DHEARG AIR A H-UILE CEANN.

Dec 8, ’99, —1yr.


Tha an t-ard Riaghladh a dol a churrailsùra air an rathad iaruinn an Ceap Breatuinn; bidh iad cho troms cho làidirs gun seas iad gu math ris an fhalbh a tha air an rathad. Tha an riaghladh mar an ceudna dol a chur gnothuichean postail air doigh an Sidni chums gum bi deisealachd aig muinntir a bhaile nas fhearr na tha aca on thainig an obair iaruinn don àite.

Fhuair uachdaran Eirionnach a bha deanamh a dhachaidh ann an Lunnainn litir on bhàillidh a dhfhag e air an oighreachd, “Than tuath an deigh tionndaidh adaghaidh; cha phàigh iad am màl, agus tha iad a bagradh mise mharbhadh. Feumaidh mi an t-àite fhagail.” Sgriobh an t-uachdaran air ais, “Fuirich far a bheil thu; ma tha an tuath a smaoineachadh gun cuir iad an t-eagal ormsa le bhi maoidheadh thusa mharbhadh, leigidh misfhaicinn dhaibh gu bheil iad gu mor air am mealladh!”


BANK OF MONTREAL.
SUIDHICHTE, 1817.
Corpaichte le achd Parlamaid.

EARRAS PAIGHTE:
$12 ,000,000.00.

AIRGEAD TAIMH:
$6 ,000,000.00.

ANN AN SIDNI.
OIFIS RE UINE GHOIRID:
Oisean Sraidean Charlotte agusPrince William Henry.

Banca-Caomhnaidh.
EDWARD PITT,Fear-gnothuich.



[286]

[Vol . 8. No. 36. p. 6]

(Air a leantuinn o thaobh 283.)

rinn e a leithid de ghniomh mi-iomchuidh, ghabh i ioghnadh is dragh-inntinn nach bu bheag. Sguir i dhefargadh, agus cho ealamhs a bhaice, chuir i uimpe a cuid aodaich, agus chaidh i direach don t-seomar aig Bean na Maise. Ach mun drainig i, thug Nouredin e fhein as.

Bha ioghnadh anabarrach air Bean na Maise an uair a chunnaic i bean Chacain adol a steach don t-seomar gu deurach, agus i gu mor troimh a cheile.

A bhaintighearna,” arsise, “am faod mi fheorach dhibh car son a tha sibhna leithid sin de staid? An do thachair tubaist sam bith dhiubh anns an t-seomar fharagaidh an uair a thainig sibh as cho trath?”

Ciod e tha thug radh!” arsa bean Chacain, “cia mar is urrainn dut bruidhinn cho ciuin sin an uair a tha mo mhac Nouredin an deis a bhithna onar anns an t-seomar maille riut? Am burrainn mi-fhortan bu mho tachairt dhomhsa?”

Tha miguidh oirbh, a bhaintighearna,” arsa Bean na Maise, “gun innis sibh dhomh ciod an cron a rinn Nouredin air fhein no oirbhse le tighinn a steach an so?”

Ciod e tha thug radh!” arsise; “nach dinnis fear an taighe dhut gum bann don righ a cheannaich e thu, agus nach robh sin gu leor gus a thoirt ort a bhith air dfhaiceall roimh Nouredin?”

Cha do dhichuimhnich mi sin idir,” arsa Bean na Maise. “Ach thainig do mhac a steach, agus dhinnis e dhomh gun datharraichathairinntinn, agus an aite mise thoirt don righ, mar a bhana bheachd a dheanamh an toiseach, gun dthug e dha fhein mi. Chreid mise anns amhionaid e, a bhaintighearna; agus faodaidh sibh a chreidsinn gun robh e nadarra gu leor dhomhsa, air dhomh a bhith o laithean moige fo smaig aig daoine, a bhithsmaointean gun robh e ag innseadh na firinn dhomh. Agus feumaidh mi aideachadh gun robh mi na bu deise gus a chreidsinn a chionn gun dthug gach comhradh taitneach a bheadrainn o chionn iomadh latha orm tuiteam ann an gaol trom air. Cha chuireadh e doilghios sam bith orm ged nach tugtadh don righ gu brath mi; oir chan iarrainn sonas bu mho anns an t-saoghal so na mo bheatha gu leir a chaitheamh ann an cuideachd Nouredin.”

An uair a chuala bean Chacain na briathran a labhair Bean na Maise, thuirt i, “Bfhearr leam gun tachradh mar a tha thug radh. Bheireadh e aoibhneas gu leor dhomh. Ach, creid mise, thug Nouredin an car asad; oir chaneil e comasach gun deanadhathair mar a bha Nouredin ag radh. Ah! an creutair truagh, cha bheag an doilghios a chuir a ghnothaichean ormsa. Agus chan ann air athair is lugha bhios de dhoilghios an uair a chuinneas e mar a thachair. Cha chum aon chuid mo ghuidhe-sa, no mo dheoirathair o throm dhioghaltas a dheanamh air. Cha luaithechluinneas e mar a thachair na chuireas e gu bas e.” An uair a thuirt i so, thoisich i ri sileadh nan deur gu frasach. Agus leis an eagal a bhair Bean na Maise gun eireadh beud do Nouredin, thoisich i ri guls ri caoidh mar an ceudna.

Beagan uine na dheigh sid, thainig Cacan, an t-ard-chomhairleach, a steach don t-seomar far an robh iad, agus bha ioghnadh gu leor air an uair a chunnaic e a bhean agus na searbhantan gu tursach, deurach, bronach, agus Bean na Maise fo bhrons fo lionn dubh. Ghrad dhfheoraich e ciod e aobhar am broin. Ach an aite freagairt a thoirt dha is ann a chaidh iad uile gu brons gu tuirse na bu mhos na bu mho. Chuir so am barrachd ioghnaidh air. Mu dheireadh thuirt e ris a mhnaoi, “Innis dhomh gun dail car son a tha sibh aguls acaoidh air an doigh sin, agus feuch gun innis thu dhomh an fhirinn uile, gun ni ach an fhirinn.”

Tursach, deurachs mar a bha a bhean, dhfheumadh i umhlachd a thoirt da fear. “Mo thighearna,” arsise, “geall dhomh an toiseach nach bi diumbadh ort rium air son na bheil agam ri innseadh dhut; oir faodaidh tu mo chreidsinn an uair a their mi nach robh coire sam bith agam ris an ni a thachair.”

Gun fheitheamh ri freagairt fhaotainn uaithe, thuirt i, “An uair a bha mi fhins na searbhantans an taigh-fharagaidh, ghabh do mhac cothrom air tighinn a steach an so far an robh Bean na Maisena h-onar, agus thug e oirre a chreidsinn gum bann dha fhein, agus nach bann don righ, a bha sibhg a gleidheadh, agus gun dthug sibh cead dha coir a ghabhail oirre. Chaneil fhios agamsa ciod an t-olc a rinn e an deigh dha na breugan uamhasach ud a dheanamh. Sin agaibh aobhar ar broin; agus tha sinn a cheart cho bronach air broin; agus tha sinn air ar son fhein. Chan e a chuis-san as lugha thacur de dhragh-inntinn oirnn; oir is gann gur urrainn mi iarraidh oirbh mathanas a thoirt dha.”

(Ri leantuinn.)


NA H-AINGIL AGUS BREITH CHRIOSD.

Ma bha taisbeanadh air an t-saoghail neo-leirsinneach riamh ann, bann ann an staid agus suidheachadh nan cuisean a bha mu thimchioll eiridh an Tiomnaidh Nuaidh a bha e. Chaneil againn ach teannachadh ri litrichean Abstoil Phoil agus is leir dhuinn gur e an saoghal eile is anail da, ’ga chuartachadh, ga lionadh, agus a cur suarachna bheachd gach ni eile. Chaneil ega radh sin, agus is beag feum a tha aige air a radh. Tha agharbh-chuid de na their e athaobh an t-saoghail eile, air a chur ann, mar gum beadh, eadar dha sgeul, agus chan ann airson aire an leughadair athoirt air achùis a dhaon ghnothuch. Agus ma tha so fior athaobh dara leth na ciad linn is soilleire gu mor a tha e fior a thaobh a chiad leith; oir is e a chiad neach a chithear leinn anns an sgeul dhruighteach shuaimhneach sin dom brigh breith ar Tighearn, agus na thachair beagan roimhe an ioghnadh ud, fear den fheadhainn neamhaidh ris an goirear leinn, Ainglean.

Agus cha bann a dhaon àite no a dhaon neach a mhàin a chuireadh an teachdaire naomh. Nochd e e féin do Sacharias anns an Teampuill Mhor, agus chunnaic Muire, a bha gu bhina mnaoi aig Ioseph e, agus ina seomar féin ann an Nasareth. Chunnaic na bruachaillean e, comhla ri feachd mor de a chompanaich, faisg air Betlehem. Chunnaic Ioseph féin e da uair, ann am bruadar, agus rinn e areir an t-sanais a fhuair e. A nis, gabhaidh bruadar achuir a leth thaobh mar rud suarach. Ach, chan ann ann am bruadar a chunnaic Sacharias, Ioseph, Muire no na buachaillean e, agus chan ann an aisling a rinn iad comh-luadar ri teachdaire an De is àirde.

Cha tric le Dia ach is ann ro ainmic leis, briseadh a dheanamh air an tosdachd a tha acumail bith-bhuantachd an cleith oirnn. Nan deanadh e miorbhuilean a h-uile latha, chuireamaid suarach iad, agus cha bu shuaicheantasan dhuinn idir iad. Ge beo sinn, chan eil sinn atoirt athaing sin da-san. Ge ciatach an latha, nach i aghrian a thaga shoillseachadh? Nach i obair ar làmhan féin a thagar cumail suas? Is ann dhuinn a bu chòir a mholadh sin a thoirt. Mar is eolaiche sinn, is ann is cleachdta agus mar is cleachdta is ann is taireile. Tha fhios sin aig Dia nis fhearr na tha e againn-ne, agus mar sin is iad miorbhuilean ainmic agus neo-àbhaisteach, a chuireas e an ceill an uair is math leis dearbhadh dhuinn gur e fein a thalabhairt, agus gur ann uaithe a tha an teachdaireachd. Brisidh esan air abhalbhannachd agus ma bhriseas, cha bioghnadh ged a thigeadh luchd-àiteachaidh nèimh, àite féin, adhullachadh an rathaid roimhe, agus ged nach bitheadh e fein air a bhreith air an doigh chumanta.

Tha iomradh againn air mar a nochdadh ainglean do dhaoine aig caochladh uairean; agus uair gen tàinig iad, cha tainig gun aobhar cudthromach. Is cudthromach obair an Tighearna. Cha ghabh i seachnadh. Cha leig e le leatha sleamhnachadh. Is iad na h-ainglean is luchd-frithealaidh dha. Ach fad ceithir ceud bliadhna roimh teachd a mhic, cha do rinn aingeal sam bith taisbeanadh, agus bha sluagh-taghta Dhe gun ghuth a


Commercial Bank of Windsor.

Tha meur dhen Bhanca so air fhosgladh ann an
SIDNI, CEAP BREATUNN.

Gach seorsa gnothuich Bancaidh air a dheanamh.

BANCA-CUMHNAIDH.

Gabhar suim sam bith o aon dolair suas, agus paighear riabh p. c. ’sa bhliadhnair.

Frank D. Soloan.
Sidni, Aug. 24, 1899. —1yr.


Sydney & Louisburg Railway

TIM CHLAR.

A toiseachadh DI-LUAIN, MART 12, 1900, ruithidh na Carbaid gach latha, ach Di-donaich, mar a leanas:—

[Clàr - ama]

* A ciallachadh nach stad an carbad ach nuair a chuirear a mach comharra.

A. N. MACGILL-FHINNEIN, Supt .


MerchantsBank of Halifax.
CORPAICHTE 1869.

EARRAS PAIGHTE $1 ,891,910.00
AIRGEAD TAIMH 1,543,932.00

Luchd-Riaghlaidh:
Thomas E. Kenny,Ceann-suidhe.
Thomas Ritchie,Iar-Cheann-Suidhe.
Michael Dwyer, Wiley Smith, H. G. Bauld, Hon. H. H. Fuller, M. L. C., Hon.Daibhidh Mac Iain.

Ard-Oifis—HALIFAX .
D. H. DUNCAN,Ard-Fhear-Gnothuich.

Meur-Oifis ann an SIDNI.
J . E. BURCHELL,Fear-Gnothuich.

Tha gach gnothuich is abhaist a dheanamh ann am bancaga chur air adhart, agus tha
Banc-Caomhnaidh.
ann anns am faodar suim sam bith, o dholar suas, a chur air riabh, 3½% ’sa bhliadha.



[287]

[Vol . 8. No. 36. p. 7]

an t-siorruidheachdnam measg, agus an cinneadh a bionad-tasgaidh do thoil an Tighearna, cha déirich fàidh dhaibh. Ach ge bfhada an oidhche, thainig an la. Agus be la an Tighearna e, da rireadh, an uair a thainig. Chaidh briseadh air an dorchadas, agus iadsan a bha nan suidh ann (suidh an eu-dòchais) chunnaic iad solus mor. Thigear an t-aingeal fa chomhair an t-sagairt, Sacharias, agus esan ris an obair a theirigeadh gu h-aithghearr.

Chan fhuilear nach ann on t-sagart a gheibhear an sgeul. Dhaithnich e nach bann den talamh so don neach a sheasna làthair. Ged a bha aig an àm fadal mor air na h-Iudhaich ris na gheall na faidhean gun tigeadh, agus ged a bha gu sonruichte dùil làidir aig Sacharias ris an ni chiadna, gidheadh thainig a chùis gle obann air. Bha eagal a chridhe air, an àm da an t-aingealfhaicinn. Tha daoine ionraic fiosrach air, nach iomchuidh dhaibh roinnnam beatha a bhi aca ri dùilean gun pheacadh. Bu gheal, briagha, ’glan caitheamh-beatha Shacharias agus caitheamh-beatha a mhna. Gidheadh bha eòlas aige air a chridhe féin; thuig e gum bu pheacach an cridhe sin; agus thainig crith air, an uair a chunnaic e bòidhchead uamhasach nan speur ra fhoillseachadh air an fhlath a thàinig o nèamh, agus boillsgeadh abhòidhchead sin atoirt a fhradhairc uaithe. Nach mor am feum a chuirteadh air an Ti bheannaichte, a chuireadh saor sinn gu bràth o an eagal ud a dhfhàgas gun chli sinn, eagal a bhàis, eagal toradh apheacaidh.

An duine sin a tha umhail ann an sealladh Dhe, agus a tha air aodach anigheadh ann an fuil a Shlànuighir, cha rug e leas an t-eagal sin abhi air; seasaidh e, mas ann an Criosd da, gun bhaobhal ann an làthair an De bheò agus thròcairich. Bha briathran an aingil (aThighearna, gur tu ar cobhair) lan comfhurtachd; thubhairt e ris an deagh shagart a bha sean, gun eghabhail an eagail gun dthug Dia cluas ri ùrnuigh a chridhe, gum beirteadh dha, ge sean e mach a bhitheadhna teachdaire roimh an Tighearn, agus na fhear-dàimh a bu dlùithe da, agus gur ann o Dhia a bhitheadh a fhagail sin aig an t-sean sagart.

Thugadh do Shacharias comharra gun robh an fhirinn aig an aingeal, agus be so achomharra; gum bitheadh e balbh gus an tachradh mar a dhinnseadh dha; bha sin na achmhasan do Thacharias airson a mhi-chreidimh.

Tha iomradh air a thoirt air iomadh aingeal ann an leabhraichean a Bhiouill. Chan eil ach dithis dhiubh air an aìnmicheadh. Gabrielfear le Dia,” agus Michael, “fear coltach ri Dia.” Ann an taisbeanadh an Naoimh, Eoin, (VIII. 2.) tha iomradh againn air seachd ainglean a sheas am fianuis Dhe. Mar a tha Gabrielga shloinneadh féin air an doigh ud, tha e coltach gum bheil e air aon diubh sud.

Chuireadh Gabriel sia miosanna dheigh sin, air teachdaireachd eile, a dhionnsuidh Muire, mathair an Tighearna. Cha ruigear a leas tighinn thairis air na dhinnis e di. Na rachadh aghineadh ann am Muire, cha bann o dhaoine dha. Ach bann leis an Spiorad Naomh a dhfhasadh i torrach. Agus tha reuson an duine ag aideachadh gum bu cheart, iomchuidh e sin. Oir tha fios againn gun dthainig sinn o Dhia, agus mar sin nach fhaod Dia tighinn uainn. Chan eil dol as on fhirinn ud. Ma thig Mac Dhe, cha tig e mar a thigeadh duine. Nan tigeadh e mar a thigeadh duine, cha be Mac Dhe a bhitheadh ann. Chan eil miga radh gum bheil an sgeul furasda ra thuigsinn; is fada bhuam a chuirinn a leithid de smuain, ach tha de thoinisg againn uile na thuigeas, anns acheud aite, gum feumadh mac De an fheoil achuir air chums gun tigeadh e os ar comhair, agus chums gum bu dearbh agus deimhin leinn gum besan a bhann, chums gum fàsamaidnenar bràithrean da agus trid-sannar mic do Dhia, chums gun giùlaineadh e ar n-anmhuinneachdan areir mar a labhair am fàidh, chums gum biodh compairt fhireannach aige-san annainne, a dhaon fhacal, chums gun deanadh e an obair ioma-taobhach sin, ar tearnadh on pheacadh, agus anns an dara aite, tha e soilleir nach gabhadh a chomhdachadh leis an fheoil ach a mhain anns an doigh mhiorbhuilteach agus do-thuigsinneach ud a thaga innseadh dhuinn leis na soisgeulaichean, teachdairean na sithe.

Bha eagal air Muire mar a bha air Sacharias. Bha fios aice gum fulaingeadh i amharus air sailthaobh na thigeadh oirre agus iomaguin agus trioblaidhean. Gidheadh, cha do chuir i bacadh anns achùis. Ghabh i ris na chaidhchuir air a beulthaobh gu h-umhail toilichte. Dhfhalbh i athoirt a bean-cinnidh oirre, sheinn i an laoidh ainmeil ud, agus riamh uaidh sin bhitheadh i abheachdachadh air na chaidhinnseadh dhi, agus ged nach do threig a creidimh i, bhitheadh i gu tric fo eagal, fo dhearmail, fo iomluasgadh, an iomacheist agus an iomachomhairle, an claidheamh an comhnuidh adol troimh a h-anam gus an tainig an Di-domhnaich naomh a chunnaic i an uaigh fosgailte, agus da rireadh bu bheannaichte am measg bhan i anns an uair sin.

Cha deanar leas caraid gun dragh. Is sean fhacal làn seadh e sin. Mas mor an dith, cha lugha an dragh. Tha sinne cho luachmhor ann an sealladh Dhe agus gum bfhiach agus gum bfhiu leis dragh mor aghabhail air ar son-ne. Chunnaic Dia ar dith fada roimh dhuinnfhaicinn. Dhfhairich e a chradh féin on bhith-bhuantachd agus o chian nan cian; agus tha e fathasd afulaing. Bha an t-uan air a mharbhadh o thoisich an domhain. Rinn Dia iobairt cho mor, bronach agus nach tuigear leinn amhileamh chuid dheth. Nach luachmhor leis sinne! agus mas luachmhor, cha chòir dhuinn tair no dimeas athoirt air a chéile. Is mor a ni duine air a shon féin anns an t-saoghal so; bu chòir da moran abharrachd adheanamh fa chomhair an t-saoghail eile, agus chan ann air a shon fein a mhàin ach air son a luchd-dùthcha agus airson De.


Cuir a dhiarraidh MHAC-TALLA.


AMHERST BOOT & SHOE Mfg. Co
AMHERST, N. S.

A Chuideachd Ghriasachd as Motha thas na Roinnean Iseal.

Tha ar Brogan, agus gach seorsa caiseirt a tha sinn a deanamh, an deigh ainm mor fhaotainn.

Tha Mr. D. F. Domhnullach, a Stellarton, acur cuairt as ar leth air Ceap Breatunns taobh an ear Nobha Scotia, uairsan raidhe. Ann am baile Halifacs tha sinn acumail aig 153 Granville Street.


CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!

Am bheil clo-bhualadh de sheorsa sam bith agad ri dheanamh? Ma tha, sgriobh dhionnsuidh MHIC-TALLA, ag innse ciod a tha dhith ort.

Gabhaidh am MAC-TALLA as laimh clo-bhualadh a dheanamh ann an Gailig no ann am Beurla, agus bi an obair air a deanamh cho grinns cho math sa gheibh thu ann an aite sam bith.

CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!


TAILLEARACHD.

Deiseachan matha air an deagh chumadh riuts air an sar dheanamh, eadar $10 .00 us $25 .00 a reir an aodaich.

CLOTH CHOWES,
CLOTH CHLONDAIC,
CLOTHAN CANADACH,
ALBANNACH, SASUNNACH.

Triubhsairean bho $3 .00 suas.

NIALL MacCOINNICH,
Sidni Mines, C. B.



[288]

[Vol . 8. No. 36. p. 8]

Oran.

FHIR-DHEASACHAIDH MHIC-TALLA,—

Chunnaic mi faighneachd mu na rainn a leanas uaireiginn bho Chomunn Gailig Inbhirnis agus bha na seachd earainnean air thoiseach air na clo-bhualadh aig an am cheudna; ach cha robh fios aig an fhear-aithris co e am bard, no an linn anns an drinneadh an t-oran.

Bem bard Callum Domhnullach, a Uige, ’san Eilean Sgitheanach a chaidh a mach do Cheap Breatuinn mu na bhliadhna 1841.

Fhuair mise na tri rainn dheireannach bho bhan charaid is minic a chualam bard fein a seinn an orain.

DheugDomhull RuadhMartuinn air a bheil iomradh anns a cheitheamh earrainn air Beinn na h-Aibhne Miadhanaich, agus mo bharail gun do dheug Callum Domhnullach an Gleann nan Sgitheanach, Baddeck Mhor. Tha mi gle chinnteach gu bheil cuid anns a choimhearsnachd sin fathasd aig a bheil deagh chuimhne air Callum agus airBodach an t-Soluis!” Tharruing am bard dealbh cho firinneach air cleachdaidhean natim a thriall bhuainn,” ’s gu do smuainich mi gun tugadh tu aite dhasa MHAC-TALLA.

Do dheagh fhear durachd,

EARRAGHAEL.
Waipu, N. Z., an Gearran 15mh 1900.

IainIc Thearlaich far do lamh
Bha sinnen cairdeas daonnan,
Tha thusafass tha miseg cnamh,
S mo cheann cho ban ri faoileig;
Achs mor an toileachadh do phaisd
Nuair ghelbh i blath ri taobh thu,
Sn uair thig an Geamhradh bios tun sas
Aig nighean bhan Mhic-Mhaoilein.

Nuair thig an Geamhradhs tiom nam bainnsean
Gheibh sinn dram denToiseach;”
Bi Nollaig chridheil aig clann nighean,
S aig na gillean oga;
Bi mnathan fein a ruiths a leumnaich,
S iad ri eibhneas comhla;
S bi dram aig bodaich ann am fodar,
S sogan orrag oran!

Mochsa mhaduinn rinn sinn dusgadh
S thog sinn siuil ri garbh-chrainn;
Chunnacas buthra mor as dulachd
Tighnn bhon taobh on dfhalbh sinn.
Gun sheol i mach le borb na frois,’
S i toirt a steach gu gailbheach,
S i falbh le stuchd air bharr gach suigh,
Si togail smuide den fhairge!

Bu mhath an uair sin a bhi shuas
Air airidh luachrach Uige,
Farm biodh na h-uains na caoraich luatha
Ruith mun cuairt gu siubhlach;
Mi-feins mo chruinneag air mo ghualainn,
S sinn gu h-uallach luthor;
Gach fear is gille ruith mum cuairt
As Domhull Ruadh le chu ann.

O sid an gleann a bailte sealladh
Ri moch maduinn reota,
Na caoraich gheala dhubh as ghlasa
Pairt dhiubh tarruing sproiceach;
Gach lair le searrach mbun gach beallaich
Mach ri srath nan lointibh,
Sa dhaindeoin gaillionn fuachd no earraich
Chan iarr mart ann crodhadh.

Gheibhte sgialachd an ro bhriagh
Aig bodaich liatha cheannaghlas,
Biad fhein na seoid nuair bha iad og
Atrusadh bho a garbhlach;
Gum biodh iad tricsan Eaglais-Bhric
Ag iarradh mhart as mheanbh-chruidh;
S cha rachadh brog a chur ma spog
Gu ruig an ceo bhon dfhalbh iad!

S lionar maighdean bhoidheach chuimir
Thag obair le cuibhle,
Sniomh na rolaig, seinn na luinneig
S tha gach tuireadh binn aic;
S naithnes boidhche ruith tre meoiread,
S cothrom comhnard sinte,
A falt na dhuail ma chul a cluais
Air thogail suas le cirean.

S iomadh oidhche-fhliuch as fhuar
A chaidh mi suas don Fhad-chreig,
Dhamharc air a chaillaig bhuadhaich
Sid aghruaidhn robh naire,
S a dhaindeoin na rinn luchd an tuaileisg
Bhuair mi thu bho dchairdean,
Phos mi nis thus thug mi uath thu,
S bha sid cruaidh air Padruig.

Nuair bha mis og as mi gun stoladh
Bha mi gorach aotrom,
Falbh an comhnuidh measg nan oighean,
Cumail comhradh faoin riu;
An te bheireadh seachad pog
Gun gabhainn doigh ri taobhse,
S an te nach nach toireadh seachad corr
Gu faighinn dorn san aodann.

Fhir a shiubhlas gu mo dhuthaich
S ann a Uige dhfhalbh mi
Thoir beannachd dubhailt gum luchd duthcha
Chosgas crun a dhairgead;
Ma chaidh Seochdan anns an uir,
Codhuinidh mi mo sheanachas,
As bi min duil gu faic mi thu
Mun theid an t-suil an Earmchul.

CALUM DOMHNULLACH,
Bho Uige Innse-gall, roimh bliadhne40.


Nighean Bhan Ghrulainn.

Thug mi runs chuir mi uigh
S an te uir a dhfhas tlath;
Maighdeann chiuin dhan tig gun,
Cha ben t-ioghnadh leam daillt!

S ann an Grulainn fon Sgurr
Tha mo run gabhail taimh;
Maighdean ur a tha ciuin,
S i mo run-sa thar chaich.

Gun do bhruadair min raoir,
A bhi dchaoimhneas a ghraidh;
Sn uair a dhuisg mi am shuain,
Bfhada bhuam thu air sail.

Tha do shlios mar chanach loin
No mar eala oig air traigh;
Gruaidh is deirge nan ros,
Beul as boiche ni gair.

Pearsa direach gun chearb,
Aghaidh mheanbh dearg aghraidh
Mar ghath greines an fhairg
Tha do dhealbh am measg chaich.

Dosan liobharra reidh
Se gu h-eibhinn afas;
Tha e sios ort na chleit,
S air gach te bheir tu barr.

N uair a rachainn sa gu feill
Bu leat fhein seud no dha;
S bhiodh tu cinnteach a gun
As na buithean a bfhearr.

Ged bu leamsa le coir
Na tha dhor anns aSpainnt,
Liubhrainn bhuam e le deoin
Air son poig bhon te bhain.

Dhaindeoin tuaileas luchd-bhreug,
Tha gach ceill riut afas,
Tha thu firinneach reidh,
Bhon le cheam thu air lar.


BAS.

Ann an Dorchester, Mass., air an 9mh latha den Mhart, Peigi Nic Aonghais, a mhuinntir Grand Mira, 38 bliadhna dhaoii. R. I. P.


ThaUnion Blend Teacordadh ris na h-uile; agusnuair a tha $400 ’ga thoirt seachad gach bliadhna dhaibhsan a bhiosga ceannach, nach beag an t-ioghnadh ged nach burrain na marsantan seorsa sam bith eile chreic.


The Scottish Clans and their Tartans.

Is e so is ainm do leabhar beag luachmhor a thatoirt eachdraidh nam Fineachan Gaidhealach, agus dealbh aBhreacain a bhuineadh do gach Fine, —mar an ceudna gachIollach-CathaagusSuaicheantasa bhiodh na Fineachan acleachdadh an am catha.

Gheibh thu an leabhar so leis a phosta ma chuireas tu ceithir tasdain (80 cents) gu
Alexander Bain,
Port Hawkesbury,
Nov. 2799. Cape Breton.


Tha sinn direach an deigh luchd carbaid de SHLEIGHEACHAN fhaotainn, —an fheadhainn as fhearr a chunnacas riamh an Ceap Breatunn.

Cumaidhean agus Prisean a fhreagras air na h-uile.

Taghailg an coimhead.

F . FALCONER & SON,
Tigh-margaidh Shleigheachan, Thruncaichean us Acuinn.
Sidni, C. B.


Saibh, Tuaghannan, Locraichean, Glasan, Tairnean, Sgianan, etc.
Aonghas Mac Leoid.
Paint, Olla, Putty , Varnish,Gloine, Paipear-balla


GHEIBH THU
TI, SIUCAR, CANNDAIDH, BRIOSCAIDEAN, IASG, HAMS , BACON,
IASG, FEOIL AGUS MEASAN AIR AN CUR SUAS ANN AN CANAICHEAN
AIG
Aonghas D. Mac Gilleain,
Sidni C. B.
Anns an t-seannAmerican House.”
Nov. 3, ’99. — 6m


THIGGAR COIMHEAD.

Tha stoc math de THOMBACA, CIGARSagusCIGARETTESagainn, agus creicidh sinn beagan no moran riut.

BORBAIREACHD
anns a bhuth cheudna. Cuir deuchainn oirnn. Theid sinn an urras air an obair.

Z . TINGLEY.
Oct. 27, ’99. —6m.


Aon sam bith air am bi nithean grinn a dhith air son adlacadh nam marbh, rachadh e don bhuth aig
A. J. Beutan,
(Alasdair Mac Iain Bheutain)
a tha cumail gach ni a dhfheumas a leithid.

CISTEACHAN-LAIDHE
dhe gach seorsabeag us mor, geal us dubhagus dhe gach seorsa fiodhacruaidh us bog. AODAICHEAN DUBHA agus ANART GEAL, agus na h-uile seorsa BATHAR-AIRGEID us eile nach urrainnear ainmeachadh an so.

Faodar comhradh a dheanamh ris a cearna sam bith dhen duthaich air an
TELEPHONE No. 62.
A. J. BEUTAN.
Sidni, Maigh 19, ’991yr.


Faoighnich air son
EDDYS

EAGLE Parlor Matches, 200s
EAGLE Parlor Matches, 100s
VICTORIA Matches 65s
LITTLE COMET Matches

An seorsas fhearr air an t-saoghal.
Gun srad pronnaisg annta.

The E. B. EDDY CO., Ltd.
HULL, P. Q.


ROS & ROS,
FIR-TAGRAIDH, NOTAIREAN, &c
Airgead ri Thoirt Seachad an Iasad.
OIFIS: An Tigh a Bhanca.
Sidni, - - - C. B.
UISDEAN ROS, LL. B.
HOWARD S. ROS, B. A., LL. B.

titleIssue 36
internal date1900.0
display date1900
publication date1900
level
reference template

Mac-Talla VIII No. 36. %p

parent textVolume 8
<< please select a word
<< please select a page