[49]

[Vol . 8. No. 7. p. 1]

MAC-TALLA

AN NI NACH CLUINN MI AN DIUGH CHAN AITHRIS MI MAIREACH

VOL. VIII. SIDNI, C. B., DI-HAOINE, OGUST 25, 1899. No. 7.


MAR A RINN MI MFHORTAN.

CAIB. XXXV.

A DOL TARSUINN A CHOMHNAIRD.

Gu math mochsamhadainn rinn sinn deiseil gu falbh tarsuinn a chomhnaird mhòir a bha anns an àirde adeas oirnn. Bha fhios againn nach burrainn duinn seasamh ri teas amheadhain latha o nach biodh fasgadh dubhar na coille againn. Ged a bha am feur gu math àrd, rinn sinn astar math mun dthug teas an latha oirnn fois a ghabhail. Gu fortanach bha craobh mhor, àrd, le mòran duillich agus mheanglan, ’nar sealladh an uair a bha sinn ateannadh ri fàs sgith. Ach chuir sinn romhainn gun ruigeamaid i air a h-uile cor ged a bha teas na gréin cho mors gun robh eagal oirnn gum bruicheadh e na h-eanachainnean againn. Ged a bha sinn a cur uidhireachd air blàths na side roimhe sid, bha dubhar nan craobh againn mar bu trice, agus is gann gun robh faireachadh ceart againn air cho fior theithsa bhan dùthaich. A bharrachd air so, bhan duthaich afàs na bu teotha mar a bfhaide a bha sinn a dol on chladach. Anns an àite ud, tha ghaoth on ear fad na bliadhna gu leir; agus on is ann bhar achuain a tha i seideadh fad na h-ùine, tha i an comhnuidh anabarrach tais, tlàth. Is e so is aobhar gum bheil Brasil air aon de na rioghachdan blàtha cho fallainn agus cho torachs a tha air an t-saoghal.

An uair a rainig sinn achraobh agus a shuidh sinn fo a sgàile, bha sinn glé thaingeil. Bha pathadh gu leor oirnn; ach an uair a dhith sinn rud dhe na measan a chruinnich sinn, dhfhalbh am pathadh dhinn. Thuig sinn uile gur e na measan biadh bu fhreagarraiche sam bith oirnn anns an àite theith ud. Agus an aite bhith toigheach air feoils air sithinn, is ann a dhfhàs sinn coma dhiubh.

Is iomadh latha on uair ud a bha mismaointean air a mhathas agus air aghliocas do-rannsachaidh a tha ri fhaicinn ann an obair achruthachaidh, agus a fhreasdail. Tha na siantanan tur eadar-dhealaichte air feadh gach cearn dhen t-saoghal; agus than seorsa bidh a tha freagarrach air ullachadh air son gach creutair air feadh gach cearn fa leith dhen t-saoghal. Ach ged a tha so cho fiors a tha misega radh, cha toir daoine geill no creideas dha mar bu choir dhaibh. Ann an dùthchannan teithe, is e measan biadh cho freagarrach air daoines is urrainn daibh fhaotainn. An uair a bha Clann Israeil adol troimhn fhasach, dhullaich an Cruithfhearna ghliocas biadh dhaibh ann an doigh mhiorbhuillich; ach cha robh iad riaraichte leis. Bha iad asmaointean gum biodh iad moran na bfhearr dheth nam biodh am pailteas de dhfheoil aca mar a bha aca an uair a bha iad fo dhaorsa anns an Eiphit. Ach faodar a thuigsinn gur e am biadh bu fhreagarraiche dhaibh adol troimh an fhasach a dhulluicheadh air an son. Dhfhaodadh tùr nàdair a theagasg dhaibh nach seasadh feòil ùr aon latha dhaibh anns an fhasach, agus nach freagradh feòil shaillte air daoine a bhiodh asiubhal troimh fhàsach a bha tioram, teith. Gus so a dhearbhadh dhaibh, thugadh na h-eoin ris an canar, “na gearra-goirt,” le cumhachd Dhe, a dhionnsuidh achaimp. Agus ann an ùine ghoirid thuig iad nach be sin an seorsa bidh a bfhearr a fhreagradh orra; ged a bha iad gu laidirga mhiannachadh.

Ged a tha eachdraidh Chloinn Israeil sgriobhte, agus air a leughadh gu math tric ann an iomadh aitesan t-saoghal, gidheadh is e fior bheagan gliocais a tha daoinefoghlum uaipe. Agus ged a leugh mise mi-fhein i iomadach uair, cha robh mi le cùram atoirt fa near gun robh i cho lan de theagasgan luachmhors a tha i.

Ach gu tilleadh thun mo sgeol. An uair a leig sinn ar n-anail gu math, agus a ghabh sinn na thainig ruinn dhen bhiadh a bhagainn, thog sinn oirnn, agus ghabh sinn air ar n-aghart. Bha cuid mhòr dhen fhearann gle chomhnard, ach ann an àites an àite, bha am fearann monadail gu leor, ged nach burrainnear a radh gun robh e beanntachail.

Bha eagal oirnn gun tachradh fiadh-bheathaichean ruinn; ach cha ruigeamaid a leas. Ged a chunnaic sinn creutairean nach fhaca sinn riamh roimhe, cha do chuir iad dragh sam bith oirnn. Ma bha eagal againne rompasan, bu mhò na sin a bha dheagal acasan romhainne.

Bann roimh na seangain bu mhò a bha dheagal againn. Bha iad anabarrach mòr. Bha deich no dusan troidh a dhàirde anns na dùin a bha iad adeanamh. Bha iad adeanamh feum mòr anns na fàsaichean ud; oir bha iad ann an ùine ghoirid ag itheadh closnaichean achruidh fhiadhaich a bhiodh daoine sealg gus na seiceannan a thoirt dhiubh. An uair a gheibheadh an luchd-seilge fàth air treud mhòr dhen chrodh-fhiadhaich, agus a mharbhadh iad àireamh mhath dhiubhs a bheireadh iad dhiubh na seiceannan, thogadh na closaichean aca plàigh anns an àite mur be gun robh na seangaing an itheadh. Chan fhàgadh iad feòil no féithe air na cnamhan. Chan fhàgadh iad luch no rodan, no creutair beò no marbh eile nach itheadh iad. Dhitheadh iad na daoine nam faigheadh iad an cothrom orra.

Ach mar a chuala mi anns an sgeulachd, “Thamhuc as mughag itheadh na muice as lugha, agus tha mhuc as lugha deanamh mar a dhfhaodadh i.” Ma tha na seangain atighinn beò air creutairean eile, tha creutairean eile ann a tha tighinn beò orra fhein. Tha beathach cho granndasa chunnaic mo shùil riamh acur as do mhòran dhiubh. Tha ceann agus gnos fadair. Agus thatheanga cho fadas gun cuir e leith troidh am mach as a bheul i, an uair a bhios e ag itheadh nan seangan. Tha mu cheithir troidhean gu leth a dhfhad eadar a ghnos agus bun an earbaill. Tha earball giobach air anns am bheil corr is throidh air fad. An uair a dhitheas e a leor dhe na seangain caidlidh e ann an àite cho tearaintes a gheibh e. Cuiridh e a cheann agus a chasan cho dlùth air achéilesa ghabhas deanamh, agus sgaoilidh eearball air uachdar a chinn gus e fhein a dhion o theas na greine. Anns an dòigh so caidlidh e fad seachdain. Cha chuir an creutair grannda so dragh no tuairgneadh air neach sam bith. Ma chuirear faragradh sam bith air grad theichidh e.

Tha beathach eile ann a tha tighinn beò air na seangain mar an ceudna. Is earmadilloan t-ainm a thair. Than com aige mu thri troidhean a dhfhad. Tha sligneach chruaidh air o a shròin gu barr an earbaill. Cha dean e coire air duine; ach teichidh e agus falaichidh e e-fhein anns an ùir ann an tiotadh. Tha e anabarrach doirbh a mharbhadh; oir than sligneach cho tiughs cho laidir airs nach deanadh buille coire sam bith air. Ach an uair a mharbhar e faodar an fheoil aige itheadh, oir tha i cho fallainn agus cho blasda ri feoil sam bith. Ged a chunnaic sinn na creutairean so cha do chuir iad dragh sam bith oirnn, agus uime sin cha do chuir sinne dragh sam bith orrasan. Mar a thuirt Glag Scain, “An rud nach buin duit na buin da.”

(Ri leantuinn.)


CUCHULAINN.

Am measg fearas-chuideachd us caitheamh-aimsire an t-saoghail gu leir, chaneil ann na bheir barr air na sgeulachdan, no a theid nis fhaide ann an deagh-ghean achinne-daonna aig ro mheud na speis a chuirear annta. Tha fhios againn gur i an naigheachd is mo am bliadhna as lugha an ath-bhliadhna, gidheadh, is ann an diugh fein a tha eachdraidhga dealbhadh, agus is math an toirt-fainear a bha aig ar sinnsirean air achuis. Is iad na sgeoil, na h-uirsgeulan, agus seanachas is bonn-steidh do litreachas duthchasach a h-uile fine. Agus is ann againne a tha an comh-chruinneachadh is , de na sgeulachdan is ciataiche dreach agus is boidhche fiamh, a tha aig meur no treubh de phobull sam bith a tha fathast air mhaireann anns an t-saoghail mun iadh aghrian. Ged a bha na ceud chleirich a thainig gus na h-eileanan so leis an leabhar naomhnan lamhan, dealasach, durachdach, dian, mar bu choir abhith, as leth an t-soisgeil, thuig iad gun robh maise agus maitheas ann an sgeulachdan nan Gaidheal a bu bhuidhe leofhaicinn; gu seachd sonruichte an ard-chliu agus am fialaidheachd, an ceartas agus an uaillse, an onoir bheadarrach agus an treibhdhireas nach lubadh, a bha air an ainmicheadh air na h-armuinn a bu luaidh do na sgeulachdan gu leir. Mar sin, biad na cleirich a beachdraichean don duthaich mar is trice, agus is ann air sailthaobh nan daoine foghainteach ud a tha na h-uiread meas aig na h-ollamhan Eorpach air fad air ar teangaidh an latha an diugh; oir ge be taobh a rachadh na Gaidheilagus cha robh aite ann air nach tugadh iad aghaidhdhfhagadh iad a ghnathnan deigh cuimhneachain orra fein ann an cumadh sgriobhaidh. Tha fathast agus bithidh re uine, dioghluim dhichiollach aig na h-oileanaichean air litricheas Gaidhealach, agus so dhut, aleughadair, beagan de bhrigh an saothrach.

Tha e coltach gun robh Cuchulainn ann fada, fada roimh Fhionn Mac Cumhail, agus bemac dea dechtirino mac na ban-dia Dechtire a thugadh



[50]

[Vol . 8. No. 7. p. 2]

air. Re fad a shaoghail tha e fo churamLugh Lamfada,” cleas Dhiarmid ODuibhne, ri linn Oisein, a bha fo churam curaidh dam bainm Aonghas; ach abharrachd air sin, chithear eugas Luigh Lamfada le Dechtire, mathair Chuchulainn, a dhinnseas di gur e fein (is e sin Lugh fein) a thana mhac di. Chan eil ann an so ach creideamh nan Gaidheal o shean, eadhon, gum faodadh curaidh air uairibh abhith air a breith a rithist; agus tha fhios againn gum beil faisdine ann fathasd, am measg nan Cuimrich a their, gun tig Righ Artur a rithisd. Bheir sinnar cuimhne Phoenix agus an doigh-bhreith neonach a bha aice sin. Ann anTochmarc Emere,” is e sin, suiridhe Emere, innsear gun robh na h-Ultaich deonach beanfhaotainn do Chuchulainn agus fios aca gum be fein a rachadh abhreith, is e sin, gum bann ris fein a mhain a rachadh a leithid eile a dheanamh.

Anns an aon sgeulTochmarc Emerecuirear Emer i fein ceistean air Cuchulainn athaobh a bhreith agusarach. Afreagairt do Chuchulainn, cha deanar luaidh idir leis air Sualtach, am fear a shaoilear a bathair da, ach sloinnear e e-fein le ardan agus mor-chùis air Lugh Lamfada.

Ged a tha cuid de na sgeoil thar acheile agus gun deach cuid eile achall, chan eil teagamh ann athaobh an ruin. Co-aontaichidh iad uile air a so, nacheil roinn sam bith aig an cuid churaidhean no ghaisgeach ann am beatha chumanta dhaoine eile. Tha cumhachd agus buaidhean aca thar cach, agus neart agus spionnadh dhiathan. Chan ann gun fhios car son, a chi sin Lugh Lamfada agus Cuchulainn air an tathadh richeile leis na seanachaidhean ann an iomadh sgeul. Anns an sgeulDiol cloinn Tuireanncluinnidh sinn mun Lugh cheudna, “Lugh Lamfada loinnbheimionach.” Nithear marcachd leis air steud-each Mhanannain Mac Lir, (eadhon, an dia-mara), a bha cho luath ri gaoith fhuair Earraich, agus bha e aireideadh ann an luirich agus clogaid Mhanannain, air doigh agus nach gabhadh e leonadh idir, agus an am don Chathbharr (non clogaid) tighinn dheth bhaaghaidh agus aodann cho boillsgeach ris aghrein, latha tioram Samhraidh. Tha e soilleir, as an sgeul so, gur e Lugh Lamfada an dia-greine, oir eiridh e as an aird an ear, a tir Mhanannain (is ainm arsaidh e so air son na mara, agus is ann uaithe a shloinnear an t-eilean ud). “Is brathair don diosg an tuairnear,” agus is coltach ri cheile a tha sgeul Luigh Lamfada agus sgeul Chuchulainn; oir innsear dhuinn gu saor, gum banns an fheasgar a thigeadh an an-riochd druidheachd air Cuchulainn, agus gun tigeadh e fein a rithisd gu trath an ath latha os comhair mhnathan Eirena lan neart agusna bhoillsgeadh. An taice ris na h-iomraidhean so, faodaidh sinn fios eile acharadh de na dhaithriseadh ma thimchioll, “gun tuiteadh doille air gach mnaoi aig an robh gaol air,” seadh, sgriosar armailtean le aon sealladh de a shuilean agus is comharra sin air cho duilich agus a tha dearcadh direach air aghrein. Tha de gheasaibh air eiridh roimh don chamhanaich leathadh air Emain Macha (priomh-bhaile Eire). Ni e marcachd ann an carbad air a tharruing le each dubh agus each glas, samhlaidhean air an oidhche agus air an la. Is e fein a rinn na h-eich iomraiteach so a ghlacadh, —eich a thainig a loch draoidheachd agus a theid ann a rithisd an deigh bas am maighstir. Orra-san siubhlaidh e amhachairna dheann, agus leo-san eiridh e a dhaon leum thar nam beanntan. Cuiridh iad cuairt air Eirinn tri uairean gun an anail aleigeil. Am fear a bhitheadh ughdarras aige air an leithidean so de ainmhidhean chan ioghnadh ged a bhitheadh buaidhean ann, da reir. Mar sin ruigidh e trein a neirt fada roimh an am abhaistich, agus an uair nacheil e ach seachd bliadhna, bheir e buaidh am mach air gach curaidh eile, agus ni e cleasachd agus gaisge mar nach do rinneadh riamh roimhe agus nach deanar a rithisd. Ge beag an laoch, is dreachmhor e, ach an àm bualadh sgeithe agus ri linn tarruing lann, tha e adol am meud iongantach, gailbheach, tha re-chearcall de a cheann, tha an iolaire ag iomluasgadh os a cheann, agus teas cuthachail de a chorp. Uair de na bha ann leaghadh an teas so an sneachd uile a bha mar deich troidhean air fhichead da, agus cha leigeadh an teas le cach tighinnna choinneamh. Uair eile, theid a thomadh ann an tri dabhaichean uisge an deigh acheile mas gabhadh an teas toirt as agus bha uisge an dabhach deireannaich ro theth airson craicionn dhaoine eile. An deigh an treas tomaidh, thainig rughadh naire maoth, tla air, o mhullach a chinn gu bonn a choise. Saoilear gur e a tha againn an so, aghrian adol fodha agus tighinn am follus a rithisd le boidhchead a chuireas teanga an duinena thosd. Bheireamaid fanear mar an ceudna gur e an striobh a bu mharbhaiche bha riamh aig Cuchulainn, an ionnsuidh a thugadh air leis na seachd mic thar fhichead a bha aig an laoch Calatin; is ann air eiginn a fhuair e buaidh orra idir, agus an deigh an ceannsachadh cha dthainig eagal naimhde air a rithisd. Ach rugadh sia mic agus nighean do Chalatin an deigh sgrios chaich, agus chaidh iad so na bhadaibh aig Muirthemne, achaonnag dheireannach a chuir an laoch. Le draoidheachd, dolbh, agus rosachd, rinneadh armailtean agus feachdan leo de fheochadain agus de na bearnan bride, de dhuilleach bhoidheach an daraich agus de na feur-chasan aotrom, luaineach, air achd agus gun do chualas le Cuchulainn, ma bfhior, am bannalan-conaisnan sreathan-cogaidh ag eigheach mar gum bitheadh iad atoirt ionnsuidh air Emain Macha agus iad ag iadhadh mun bhaile sin gus a sgrios. Bu diomhain da chairdeaninnseadh dha nach robh anns na chunnaic e ach feur agus duilleach. Cha chreid e uapa e. Gidheadh, thafhios so aige, gum bheil a bharra-mhanadh am mach air, agus theid e an dail abhais gu neo-sgathach, bras.

Tha e soilleir gu leor as a so, gur ionann Cuchulainn agus aghrian; agus nacheil ann ach aghrian ach beag air a dubhadh as le domhaileachd nan neul agus dorchadas acheo a tha bagairt a smaladh. Is e fior bhardachd a dhealbh na smaointean a tha fo ar n-aire an drasd, agus is ciatach an samhladh e air an dragh a chuireas nithean suarach air inntinn mhoir. Oir thainig gruaim agus duibhre air anam Cuchulainn ri linn da fiachainn ri togail fon cheo, an namhaid air nach beireadh e agus nach dfhuair e aghlacadh. Mar sin don ghrein, an uair a thig an ceathach agus a sgaoileas e thairis uirre, agus chan eil duine againn nach dfhairich dubhachas-inntinn an uair a theirigeas don ghrein agus na neoilgar cuairteachadh. An àm cuir a gathan troimh acheo, lasaidh aghrian dearg agus mar sin fein do Chuichulainn. An àm catha chan aithnich a chairdean e. Tha aon sealladh de a shuilna bhas do na ceudan; cinnidh ena fhamhair aibhseach, iongantach, gach feithna chorp air chrith le feirg. Tha a luirgnean as an alt, gabhaidh a ghluintean gu a chulthaobh, agus thig a mhasan air a bheulthaobh. Tha cuimhne againn uile, gun robh tri chinn agus tri chuirp ri am faicinn air Caoilte, fear den Fheinn, an uair a bhitheadh ena lan luathas, agus tha a choltas air a chainnt gur sean doigh Ghaidhealach i airson cabhag iongantach a chuir an ceill. Ach is ann do Chuchulainn amhain a bhuineadh an t-atadh mor sin air an do rinn mi luaidh; bhitheadh e ann-san, ’fhad agus a bhitheadh gruaim nam blar air, agus beriastradh,” sean bhrathair airsonatadh,” a bha aig na baird air. Air an laimh eile, am feadh agus nacheil dad a togail fo chridhe an laoich, chan eil ann achduine beag, loinnreach,” agus iadsan do nach aithne e ni iad tarcuis agus gamhlas air. Comharra e so air a ghrian asnamh na h-aonar anns na speuran, agus gun innte ach ni gle bheag agus suarach ri sealltuinn air; ach is mor, mor a tha eadar sin agus mar a bhitheas i an àm eiridh anns achamhanaich no an àm dol fodha anns amhuir.

Ged nacheil moran de na sean orain Ghaidhealach air an aon sgeul mu Chuchulainn, no mu ghaisgeach sam bith eile air an dean iad innseadh, cha ghabh teagamh achuir anns achuid so den ghnothuch, eadhon gur i aghrian no sean dia-greine Ceilteach a tha ri faicinn ann-san. Agus bitheadh gun deach an sgeul troimh acheile a reir iolaras inntinnean nam bard leis an do dhealbhadh na dain mhordha no na h-eachdraidhean anns am faighear sgeul Chuchulainn, their iad uile gur flath e, fialaidh, beusach, mor-inntinneach, gur bearnna onoir, gun foillna chridhe. Bitheadh gun dean e caonnag gu bas le a shean charaid Ferdia, is ann le draoidheachd Meadhbh, ban-righinn chumhachdach Connacht, a theid an gniomh achur mar fhiachaibh air. Mairidh an tuasaid tri laithean, agus an ceann gach latha, cuiridh na h-armuinn an cuid airm bhuapa, agus theid iad ann an guaillean acheile, cuiridh an dara fear a ghairdeanan mu mhuineal an fhir eile, agus bheir e tri pogan da. Agus an deigh do Chuchulainn Ferdia amharbhadh, caoinidh e thar tomhas e, gun a bhithga iarraidh gun eireadh a chliuna bhas; agus tha anam Fherdia a cheart cho mor-inbheaeh ri anam Chuchulainn, oir tha a ghuidh leis, ged is ann leis a chaidh a chur adhith. Gu deachdta, chan fhaodar naimhdean athoirt orra, o chionn a liuthad ceartas agus cothrom gan toirt dha cheile aca. Mar sin agus do an ceachdaire chaidh chuir a dhionnsuidh Chuchulainn an uair a bha ar laochna luidhe tinn anns an Luchairt Bhric, agus a naimhdean, na h-Ultaichnan sgothan taobh am muigh na Luchairt. An uair a shirear a ghno air an teachdaire, bheirear am freagairt so leis; “Nam bu slan da-san a thana luidh an so gu tinn, rachadh ena urras orm an aghaidh na dheireadh de Ultaich; tha e nis fo chion comais, ach coma, is ann mar sin fein, is gu mor is didean dhomhsa e. Is ionann sin agus a radh nach gabhadh a naimhdean brath air galar Chuchulainn gu foirneart adheanamh air a charaid aige, ach an aite sin gun robh a thinneasna bhrosnachadh dhaibh gu barrachd gean agus suairceas anochdadh don teachdaire na dheanadh iads Cuchulainnna slainte.

Mas iad na Samhanaich no na Paganaich a tha againn an so, mo chion oirra! Is uaisle agus is fialaidhe iadna iomadh fear a tha mor agus uallach a sochairean an naodhamh linn deug, agus leis nach dana a radh gur ann o a shinnsirean da.

Bha firinn agus facal ann eadar Cuchulainn agus a ghuailleachan Conall Cernach, (i. e. “Buadhmhor”) am fear a thuiteadh an toiseach gun toireadh am fear eile dioghaltas am mach air a shon. Chithear le Conall Cernach each Cuchulainnna aonar, fuil agus feoil agus feithean air dol thairis air ach gun robh cnamhan slan aige, agus bu chomharra e sin do Chonall gun robh a ghuailleachan



[51]

[Vol . 8. No. 7. p. 3]

Cuchulainn air slighe na firinne. Le cheile, shirear corp Chuchulann agus an uair a gheibhear e, sinear air lorg nan cas-cheuman a chithear timchioll. Rainigear Lugaid, am fear a mharbh e; agus sin, laimh ris ceann nan ciabhag buidhe, ceann Chuchulainn. Cuirear achath, ach iarrar air Conall Cernach le Lugaid, firinn dhaoine, is e sin, chothrom na Feinne athoirt da. Oir tha Lugaid air leth-laimh. Ceanglaichear lamh Chonaill Chernaich ra thaobh, agus leanar rompa. Ach mur be each Chonaill cha bhitheadh buaidh air fear seach fir dhiubh. Chunnaic an t-each gun robh a mhaighstir air anacothrom, agus shath efhiaclan ann an sliasaid Lugaid. “Is mairg mar a thachair dhomh,” ars esan, “Chan e sin firinn dhaoine, a Chonaill,”
ga aghart air gun do rinn e feall air. “Cha tug mi dhut e, ach a mhain as mo leth fein,” arsa Conall, “chan ann as leth ainmhidh neo-chialaich.” “Tha fhios again a nis,” fhreagair Lugaid, “nach falbh thu gus an toir thu mo cheann bhuam mar a thug sinne a cheann o Cuchulainn. Thoir leat mo cheannsa, uime sin, agus cuir mo rioghachdsa ri do rioghachd agus mo ghaisge-sa ri do ghaisge. Oir bfhearr leam gum bu tu an gaisgeach a bu treine bhitheadh an Eirinn.” Sgathar bhuaithe an ceann, agus diolar Cuchulainn.

Nach boidheach an samhladh e so air glainead-inntinn agus ionracas-cridhe ar sinnsir! Cha leaghadh achoirnam bial-sanl Bu bhuidhe leo ceartas seach na bha de sheudan air ur-uachdar an t-saoghail. Mairidh cliu an deigh bais, agus be sin a bha air suilean aca. Cha bfhiach le Conaill cothrom aghabhail air a namhaid, agus chan eil fearg no tnuth an cridhe Lughaidna aghaidh, chionn gur ann le Conall a thuiteas e.

CONAN.


SGEULACHDAN ARABIANACH.

Mac Righ nan Eileanan.

CAIB. VIII.

An uair a bha na cuisean a dhainmicheadh mar tha adol air adhart ann an luchairt Righ nan Eileanan, bha nithean gle choltach riutha adol air aghart ann an luchairt Righ Shina.

Thug na fathaich leotha nighean Righ Shina air ais, mar a dhaithn Maimoun dhaibh, agus chuir iadna laidhe i air an leabaidh as an dthug iad i. Agus an uair a dhuisg i anns amhadainn, sheall i air gach taobh dhi, agus an uair a chunnaic i nach robh PhrionnsAlsaman ritaobh, ghlaodh i cho ards gun dthainig na mnathan-coimhideachd far an robh i anns amhionaid. Becheud te dhiubh a thainig, abhanaltrum a bha frithealadh dhi riamh o rugadh i, agus dhfheoraich i dhith, an e tinneas, no trioblaid sam bith eile a bhacur draghoirre.

Innis dhomh,” arsabhana-phrionnsa, “ciod a dheirich don duine og a chuir an oidhche seachadna laidhe anns an leabaidh so. Ghabh mise gaol mo chridhe air.”

A bhaintighearna, chan urrainn sinn a thuigsinn ciod a tha sibh aciallachadh, mur e bhur toil achuis a shoilleireachadh nas fhearr dhuinn,” arsabhanaltrum.

Bha duine og cho dreachars a chunnaic suil riamhna laidhe ri mthaobh an raoir, agus a dhaindeoin na rinn mi de chrathadhs de chniodachadh air, dhu-dh’ -fhairtlich orm a dhusgadh. Innis dhomh caite am bheil e?”

A bhaintighearna, is ann gu spors a dheanamh oirnn a tha sibh acur nan ceisdean sin oirnn. Is fhearr dhuibh eirigh,” arsabhanaltrum.

Is ann a tha mi da rireadh; agus feumaidh mi fios fhaotainn anns amhionaid caite am bheil an duine og.”

A bhaintighearna,” arsabhanaltrum, “chaidh thu laidhenad onar an raoir; agus chan urrainn dhomhsa thuigsinn cia mar a burrainn duine sam bith faotainn a steach don t-seomar gun fhios dhuinne. Bha sinn uilenar laidhe fad na h-oidhche aig dorus an t-seomar; bhan dorus glaiste, agus bhan iuchairnam phocaid.”

An uair a chualabhana-phrionnsa na briathran so, chaill i a foighidinn buileach glan. Rug i air ghruaig air abhanaltruim, agus sgrob is dhorn i i gu maths gu ro mhath, agus thuirt i, “A sheana bhana-bhuistreach, mur grad innis thu dhomhsa caite am bheil an duine og, cuiridh mi an t-eanachain asad.”

A dholc no dheiginn gun dfhuair abhanaltrum, chaidh aice mu dheireadh air i fhein a thoirt as; agus ghrad chaidh i direach mar a bha i, le a falt slaodadh rithe, agus afuilg a dalladh, far an robh abhanrigh. An uair a chunnaic abhanrigh an sealladh anns an robh i, ghabh i uamhas gu leor, agus dhfheoraich i dhi co rinn an droch dhiol oirre.

A bhaintighearna,” arsabhanaltrum, “tha sibh afaicinn an droch dhiol a rinn bhur nighean fhein orm. Chaneil teagamh nach robh i air mo mhort, mur be gun dfhuair mi gu fortanach teicheadh as a lamhan.”

An sin dhinnis i a h-uile car mar a thubhairt sa rinn abhana-phrionnsa. An uair a chualabhan-righ mar a bha, ghabh i ioghnadh anabarrach. Cha burrainn di a thuigsinn cia mar a bha a h-ighean cho mor air seacharanna h-inntinns gun saoileadh i nach e bruadar a chunnaic i.

Faodaidh sibh a bhith lan-chinnteach gum bheil bhur nighean air a dhol as a rian; ach mureil sibhg am chreidsinn-sa, is ann is fhearr dhuibh a dhol far am bheil i, agus an sin creididh sibh e,” arsabhanaltrum.

Marabha nadarrh gu leor, bha gradh mor aig a bhan-righ da h-ighinn, agus gun dail sam bith chaidh i fhein agus abhanaltrum far an robh i.

An uair a rainig i, shuidh i aig taobh na leapadh, agus an uair a dhfheoraich i cia mar a bha i, dhfhaighneachd i dhith, car son a bha fearg oirre ris abhalaltrum, agus a thug i droch laimhseachadh dhi. “Cha robh e ceart dhut a leithid a dheanamh; cha bu choir do bhana-phrionnsa mar a tha thusa leigeadh le a droch nadar lamh-an-uachdar fhaotainn oirre,” arsabhanrigh.

A bhaintighearna,” arsa bhana-phrionnsa rimathair, “tha mifaicinn gu soilleir, gur ann gus cuis-mhagaidh a dheanamh dhiom a thainig sibh an so. Ach tha mise ag innseadh dhuibh gu saor, soilleir, nach leig mi fois no tamh dhuibh gus an aontaich sibh gum posar mi ris an duine og a bhana laidhes an leabaidh so an raoir. Feumaidh gum bheil fhios agaibh far am bheil e, agus air an aobhar sin, tha miguidhe oirbh, gun leig sibh leis tighinn a steach gam fhaicinn an so.”

Tha mo chainnt acur moran ioghnaidh orm, a nighean,” arsabhan-righ; “chan aithne dhomh dad mu dheidhinn an duinoig air am bheil thubruidhinn.”

An uair a chual abhana-phrionnsa so, dhfhas i suarach mum mathair, agus thuirt i, “Sharaich sibh fein agus mathair mi ag iarraidh orm posadh an uair nach robh toil sam bith agam posadh. Ach tha toil agam posadh a nis, agus cha ghabh mi fear sam bith ach an duine og air an robh mi bruidhinn. Mur leig sibh leam a phosadh. cuiridh mi lamhnam bheatha fhein.”

An uair a chuala bhanrigh so, dhfheuch i ri sith a chur air a h-ighinn le comhairleans le reusanachadh ciuin, siobhalta. Ach an aite eisdeachd le urram agus le foighidin ris na briathran a bhamathair ag radh rithe, is ann a thug i freagairtean gun tur agus mi-iomchuidh oirre. Agus mu dheireadh, an nuair a chunnaic am mathair nach robh rathad aice air tur no reusan a chur innte, dhfhalbh i, agus dhinnis i don righ a h-uile car mar a bha.

An uair a chualan righ mar a bha, chuir e roimhe gun rachadh e gun dail far an robh a nighean. Agus an uair a chaidh e don t-seomar anns an robh i, dhfheoraich e dhith, an robh firinn anns na chuale mudeidhinn.

Ler cead, a righ,” arsise, “na biodh an corr bruidhne eadrainn mun chuis; chaneil mi ag iarraidh a dhfhabhar oirbh ach gun toir sibh dhomh cead an duine og a bhana laidhes an leabaidh comhladh rium an raoir a phosadh,”

Ciod e tha thug radh, a nighean!” arsan righ, “an robh fear sam bith na laidhe comhladh riut an raoir?”

Mun dfhuair a h-athair uine air achorr a radh rithe, thuirt i ris. “Car son a tha sibh afeorach dhiom an robh neach sam bithna laidhe comhladh rium an raoir? Is math a tha fhios agaibh gun robh. Is e duine cho fior dhreachars a chunnaic grian riamh. Tha toil agam a phosadh; agus tha mi guidhe oirbh gum faigh sibh dhomh e ri phosadh gun dail sam bith. Ach air eagal nach lan chreid sibh gun robh an duine og air am bheil mi ag iomradh, ’na laidhe anns an leabaidh comhladh rium, seallaibh, mas e bhur toil e, air an fhainne so. Bha miga chrathadhsg a chniodachadh cho maths a burrainn domh feuch an duisginn e; ach dhfhairtlich orm a dhusgadh.”

An uair a thuirt i so, sheall i am fainne a bhair a meoir a dha h-athair. Cha robh fhios aig a h-athair ciod a theireadh no deanadh e. Ach on a bha e roimhe sid asmaointean gun robh i air a dhol beagan as a rian, bha e nis a smaointean gun robh i air a dhol as a rian buileach glan. Air an aobhar sin, cha dubhairt e an corr rithe. Ghrad thug e fa near a cur ann an geamhail air eagal gun deanadh i cron oirre fhein, no air daoine eile. Bhabhanaltrum gus a bhith frithealadh dhi, agus bha aireamh dhe na seirbhisich gu bhith gleidheadh an doruis a lathas a dhoidhche.

Bhan righ gu mor fo bhrons fo lionn-dubh air son mar a thachair dha nighinn, agus chuir e roimhe gun deanadh e gach ni a ghabhadh deanamh a chum a cialls a tur fhaotainn dhi. Chuir e fios air an luchd-comhairle, agus dhinnis e dhaibh a h-uile car mar a dheirich don nighinn aige, agus thuirt e, “Ma theid aig a h-aon sam bith dhibh air mo nighean a leigheas, gheibh e i ri posadh, agus bidh ena righ an deigh mo bhais-sa.”

Am measg an luchd-comhairle bha aon fhear ris an do thaitinn an tairgse so anabarrach math. Ged a bha e air tighinn gu greis aoise, bu ghle thoigh leis bana-phrionnsa og, mhaiseach fhaotainn riposadh, agus a bhith na righ air rioghachd mhor chumhachdach Shina. On a bha ena duine aig an robh moran fiosrachaidh mu dheidhinn draoidheachd, thuirt e ris an righ gun gabhadh e os laimh a nighean a leigheas, agus gun robh dochas laidir aige gun rachadh an gnothach gu math leis.

Tha mise toileach gu leor,” arsan righ; “ach dhichuimhnich mi aon ni innseadh dhut, agus is e sin, gun cuirear an ceann dhiot, mur teid agad air mo nighean a leigheas. Cha bhiodh e reusanta gum faigheadh tusa no duine sam bith eile a leithid so de dhuais mhoir gun a dhol troimh chunnart sam bith. Agus na cumhnantan a tha micur fa do chomhair-sa, tha mig an cur fa chomhair gach aoin eile a thigna ddheigh, a chum gun smaoinich iad roimh laimh air achunnart a tha iad aruith.”

(Ri leantuinn.)



[52]

[Vol . 8. No. 7. p. 4]

MAC-TALLA:
Paipear-naigheachd Gailig, air a chur a mach uairsan t-Seachdain.

Is toigh leinn aGhailig,
A bardachds a ceol;
Is tric thug i nios sinn
Nuair bhithmaid fo leon:
S i dhionnsaich sinn trath
Ann an laithean ar n-oig,
S nach treig sinn gu brath
Gus an laidh sinn fo n fhod.”
BARD NA LEADAIGE.

Duisg suas a Ghailig, ’s tog do ghuth,
Na biodh ort geilt no sgaig;
Tha ciadan mile dileas dhut
Nach diobair thusa bhlar;
Cho fadsa shiubhlas uillt le sruth.
Sa bhuaileas tuinn air traigh,
Chan aontaich iad an cainnt non cruth
Gun teid do chur gu bas.”
NIALL MAC LEOID.

A PHRIS.
BLIADHNA, $1 .00
SIA MIOSAN, .50
TRI MIOSAN, .30

Cuirear am paipear gu luchd-gabhail ann am Breatuinn, an New Zealand, ’s an duthchannan cein eile air son $1 .52, neo 6s. 3d. ’sa bhliadhna.

Thaphris ri bhi air a phaigheadh toiseach na bliadhna.

Cuiridh iadsan a tha comasach air Gailig a sgriobhadh, comain mhor oirnn, le bhi cur gar n-ionnsuidh, o am gu am, litrichean, naigheachdan, no seanchas sam bith eile a bhiodh air a mheas taitneach leis an luchd-leughaidh. An uair a bhios neach sam bith a sgriobhadh ugainn ann an Gailig, thugadh e an aire do na seolaidhean a leanas:—

1. Na sgriobh ach air aon taobh den phaipeir.

2. Na biodh an sgriobhadh ro mheanbh, agus dean e cho soilleir agus cho furasda leughadhs is urrainn dhut.

3. Fag farsuingeachd air chors gur urrainn dhuinn ceartachadh no atharrachadh a bhios ri dheanamh a chur eadar na facail agus eadar na sreathan.

Biodh gach litir us eile air a seoladh gu
J . G. MacKINNON,
PublisherMac-Talla,”
Sydney, Cape Breton.


SIDNI, C. B., OGUST 25, 1899.

AIMHREIT AN T-SAOGHAIL.

Is e mearachd mhuladach, mata, ’rinn Gladstone, ’n uair a thug e fein-riaghladh do na Boeirich, anns an Transbhaal, ged bha onoir an fheachd Bhreatunnaich anns an duslach, agus ged nach dfhuair ceannardan agus saighdearan Bhreatunn comas no cothrom air an clius an ainm aosmhor, gasda anns an stri, ’fhaotainn air an ais. Aidichidh duine air bith aig am bheil eolas air farsuingeachd nan tirean air am bheil sealbh aig Breatunn, gur e saothair chruaidh, dhuilich, iomaguineach a tha daonnan aig luchd-riaghlaidh Bhreatuinn ra dheanamh. Tha feum aca gach latha air gliocas anabarrach; air foighidinn nacheil gann no faoin; agus air duinealas treun, airson ceartasus sithus soirbheachadh a chosnadh, a dheanamh, agus a chumail suas. Tha, gu fortanach, luchd-riaghlaidh Bhreatunn den aon bheachd a nis, gu feum iad daonnan, ann an doigh agus le beachdan a tha co-ionnan, cuisean na rioghachd a reiteachadh agus a threorachadh, thalls a bhos, ann an Asia, ann an Africa, agus ann an America. Airson fineachan leth-fhiadhaich a thogail bho inbhe iosal, bhochd, gu inbhes fearr agus as airde; airson daoine truagha, gun eolas, gun tearuinteachd, gun comhfhurtachd, a thabhairt bho staid bhronach, eu-ceilidh, gu seasamh calla, ciuin, fabharach anns an t-saoghal, is ann do Bhreatunn a bhuineas an t-aites modhas as measaile. Thig e mar so do luchd-riaghlaidh Bhreatuinn a bhi daonnan eudmhor as leth na saorsa, an ionracais agus a cheartais, agus a bhi ullamh gach lathadhion le faobhar achlaidheimh (mur dean comhairlean eile maith no stath) aobharus neart na saorsas acheartais agus na seirce. Ma thionndas Breatunn gu comhairlean gealtach, truagha, mar a rinn Gladstone anns an Transbhaal, is e amaideachd a ni i, ’s is fhearr dhi a h-inbhe ard, urramach a threigsinn; oir gu brath an t-saoghail cha choimhlion i an obair mhor, mhaithus chliuiteach a tha aice ra dheanamh, le bhi gealtach, no le bhi air caochladh comhairle gach uair a gheibh luchd-riaghlaidh ur ughdarras anns an rioghachd. Bu mhaith a bhitheadh corus suidheachadh an Transbhaail nan do leig Gladstone do nithean anns an tir so fantainn mar bha iad, agus nan do leig e do Bhreatunn fein lamh an uachdair a bhi aice ann an cuisean na duthcha soriaghladh agus a chumail ann an ordugh ceart, seasmhach, daingean, onorach, agus measail. Cha bhitheadh cothrom mar so, aig an amadan bhochd, fheineil, Crugair, agus a Bhoereich, air gach othailus upraidus aingidheachd a tha iad a cur an gniomh, a nochdadh nofhadadh suas. Is e duine smachdail, tapaidh, comasach a tha ann am Maighstir Chamberlain. Cha bhitheadh iongantas air MAC-TALLAs orm fein ged bhitheadh an duine tuigseach, comasach so aig ceann luchd-riaghlaidh Bhreatuinn mun tig crioch air a chuairt thalmhaidh. Rinn luchd-riaghlaidh Bhreatuinn a nis suas an inntinn gur ann doibhsan da-rireadh, agus don Bhan-righ, a bhuineas ard-uachdaranachd an Transbhaail; agus mar toilich Crugair agus a Bhoereich saorsas ceartas a thabhairt do na daoine treubhach, dichiollach a thatuineachadh ann an Iohannesburgh agus anns achoimhearsnachd, agus a thacladhach an oir, agus acur suas beartas na duthcha, thig crioch obann air gach reusanachadh leis. Cuiridh an t-arm dearg crioch ann an uine ghearr air ughdarras fein agus aBhoeirich, lem beachdan paisdeil, cumhann, truagha. Theid an ughdarras bun os cionn, agus dealraichidh latha grianach air a chuibhrionn so de Africa, do bhrigh nacheil Crugair agus a luchd-comhairle tuillecumail na duthcha air a h-ais, agus acumail bho iomadh duine tuigseach na coirean air am bheil meas aige, agus is abhaist do Bhreatunn a bhuileachadh gu toileach agus gu firinneach air gach duine dubhus gealus odhar, aig am bheil ciallus eolas, air feadh gach roinnus tir air am bheil sealbh aice. Ma dhfheumas i an lann a tharruing, thig bho Innsean na h-airden ear deich no fichead mile saighdear, no gach saighdear air am bi feum aice, airson an Transbhaal a thabhairt gu brath as lamhan Chrugair agus a Bhoereich. Ged a be traillean a bhitheadh ann am moran de shluagh gasda Iohannesburg, agus a choimhearsnachd, cha bhitheadh iad afulang barrachd spidus tairus amhghair na tha iad afulang aig an am so. Tha Australias Canada mar an ceudna, ’togail an guth gu duineil, cairdeil as leth nan daoine truagha nacheil afaotainn ceartais air bith bho Chrugair; ’us tha iad a gealltuinn gu cuir iad saighdearan gaisgeil, ma bhitheas cogadh ann, a bheir comhnadh do fheachd Bhreatuinn ann an atharrachadh riaghlaidh a chur airchois anns an Transbhaal. Tha ceanglaichean laidir graidh a nasgadh gach tir air am bheil suaicheantas Bhreatuinn acrathadh anns an t-soirbheas. Tha na ceanglaichean sofas gach latha nis dluithes nis blaithe; ’s mar so tha cumhachd Bhreatuinn acinntinn nis dreachmhoire, nis treise, ’s nis meamnaiche.

Cheannaich bho cheann ghoirid Breatunn oighreachd fharsuing, bheartach, ann an airden iar Africa, bho Chuideachd na h-Aimhne Niger. Aig ceann na Cuideachd so bha, re fichead bliadhna, an Ridir Seoras Goldie, —duine tuigseach, comasach, onorach, a choisinn oighreachd fhiachail; oir bha e daonnan glic agus aghartach as leth na Cuideachd air an drinn mi iomradh, agus mar so as leth rioghachd Bhreatuinn gu h-iomlan. Shoirbhich leis gu ro-mhaith anns gach oidheirp a beigin dadheanamh airson cuilbheartan nam Frangach agus nam Gearmailteach a bhacadh agus a chur sios. Aig am air bith an uair a tha feum sonruichte aig Breatunn air duine glic, treun, foghainteach airson obair chudthromach a dheanamh ann an tirean cein, agus am measg fineachan a tha fathast borbus luasganach, chaneil e duilich an duine ceart, comasachfhaotainn. Tha Goldie airidh air clius moladh sonruichte, ’s tha Breatunn taingeil da. Thug luchd-riaghlaidh Bhreatunn faisg air ceithir gu leth muillion dollar do Chuideachd na h-Aimhne Niger, airson gach fearannus corach eilebha aca ann an Africa. Tha oighreachd ghasdas bheartach ur aig Breatunn a nis; agus gun teagamh cuiridh i gu buil mhaith duthaich fharsuing na h-Aimhne Niger.

CONA.


Cha tric leinn aithreachas a bhi oirnn air son gun dfhuirich sinnn ar tosd, ach is minic aghabh sinn aithreachas a chionn nach do chum sinn ar teangadh.

Air an t-seachdain sa chaidh, dhaithris sinn sgeul a bha dol mun cuairt ag radh gu robh Alasdair Domhnullachrigh a Chlondaic,” air bristeadh. Tha e air innsenise nach robh facal fhirinn anns an sgeul, agus gu bheil e cho comasach air a chuid fhiachan a phaigheadhsa bha e latha riamh.


Commercial Bank of Windsor.

Tha meur dhen Bhanca so air fhosgladh ann an
SIDNI, CEAP BREATUNN.

Gach seorsa gnothuich Bancaidh air a dheanamh.

BANCA-CUMHNAIDH.

Gabhar suim sam bith o aon dolair suas, agus paighear riabh p. c. ’sa bhliadhnair.

Frank D. Soloan.
Sidni, Aug. 24, 1899. —1yr.


Ceannaich Punnd de
Union Blend Tea
AGUS BIDH COTHROM AGAD AIR DUAIS MHATH AIRGEID FHAOTAINN.

Tha iuchair anns gach pasg puinnd. Gleidh na h-iuchraichean agus thoir a stigh iad ann an Nobhember sa tighinn. An neach aig am bi an aireamh as motha dhiuchraichean, gheibh e
CEUD DOLAIR A DHAIRGEAD

Tha ochd bocsaichean airgeid ri bhi air am fosgladh air a cheud latha de Desember, anns am bheil $5 , $10 , $15 , $20 , $25 , $50 , $75 , agus $100 . Chan eil ann ach aon iuchair air son gach bocsa, agus neach a chuireas a stigh an iuchair cheart, gheibh e na thanns a bhocsa dhfhosglas i gu saor agus a nasguidh. GheibhearUnion Blend Teaaig
Matheson , Townsend & Co. ,
Sidni, C. B.


SANAS.

Do Mhuinntir Cheap Breatunn.

Ma tha dealbh agadtintype no photoa tha thu air son a mheudachadh gu math agus gu ceart, na bi air do mhealladh le coigrich nach aithne dhut, ach cuir gur n-ionnsuidh-ne i, agus ni sinn a meudachadh gu curamach, agus air doigh a chordas riut. Chaneil teagamh nach fhaca tu ar n-obair cheana aig cuid dhe do choimhearsnaich, agus ma chunnaic, ni an obair i-fhein a mholadh dhut. Tha ar prisean iseal, air dhoighs gu freagair iad air sporan an duine bhochd cho mathsa fhreagras iad air sporan an duine bheairtich.

Halpern Copying Company,
SYDNEY, C. B.
Aug. 10, ’99. —3 mo.



[53]

[Vol . 8. No. 7. p. 5]

NAIGHEACHDAN.

Tha Morair Minto agus a bhain-tighearna ann an Nobha Scotia air an t-seachdain so. Rainig iad baile Halifacs Di-mairt.

Chaidh fear Alasdair Peutan a mharbhadh anns a Mheinn a Tuath Di-luain air an t-seachdain sa chaidh le torr guail a thuit airnuair a bha e aig obair. Bha e da fhichead bliadhnasa coig a dhaois, agus dhfhag e bean us triuir chloinne.

Dhfhalbh aireamh do dhaoin oga air an t-seachdain sa chaidh air an turus dhionnsuidh na buana ann am Manitobas anns an Iar Thuath. Bha mu dheich mile buanaiche a dhith orra anns na roinnean sin; tha am barr anabarrach math. Bha am faradh gle iseal.

Thatar an deigh toiseachadh air togail na drochaid a tha gu bhi air a cur tarsuinn Muggahs Creek. Tha i gu bhi sia ceud deug troigh a dhfhad, fichead troigh air leud, agus coig troighean deug os ceann an uisge. Chaidh toiseachadh mar an ceudna air an laimhrig uir a tha cuideachd an iaruinn a togail; tha i mu leth-cheud slat a deas air laimhrig a ghuail, agus bidh i da cheud deug troigh a dhfhad, agus fichead troigh a dhairde os ceann an uisge.

Bidh cunntas air a chur gu aireamh de luchd-gabhail MHIC-TALLA an uine ghoirid, agus tha dochas againn gun dean gach aon a gheibh cunntas, an t-suim a tha air iarraidh a phaigheadh gun dail. Chaidh a phostage a dhublachadh air na paipearan naigheachd toiseach Iulaidh, agus tha sin a deanamh cur-a- mach MHIC-TALLA cuide ris gach ni eile, ’na ghnothuch tuilleadh us cosgail gu bhiga chur gu luchd-gabhail a tha fad air deireadh ann am paigheadh.

Thainig Innseanach a mhuinntir Hogamah gu Sidni Tuath an la roimhe agus chuir e cuairt air na taighean oil ag iarraidh deoch laidir. Fhuair e sin an deigh beagan siubhail a dheanamh, agus cho luathsa fhuair, chaidh e gu fear-ceartais, agus chuir e an t-òsdairsan lagh. Tha cain throm, ceithir cheud dolair, air neach sam bith a reiceas deoch laidir ri Innseanach, agus ma theid am fear so fhaotainn ciontach, bheir e leasan do luchd-reic stuth laidir anns an da bhaile so nach misdiad idir.

Tha cuirt na suidhe o chionn faisg air da seachdain a feuchainn ri pris cheart a chur air an fhearann air am bheil cuideachd an iarrainn a cur nan obrachean, agus a tham baile ceannach dhaibh. Tha sin gu math doirbh a dheanamh; tha iadsan aig am bheil am fearann ag iarraidh pris mhor air, pris nach eil am bhaile deonach a phaigheadh. ’S iad buil na curtach: —D. A. Hearn, os leth a bhaile; Uisdean Ros os leth luchd an fhearainn; agus Mr. Ritchie, a bha air ainmeachadh leis an ard-bhreitheamh, a reir giulain an lagha leis am bheil a chuirt air a suidheachadh. On a chaidh so a sgriobhadh chuir a chuirt crioch air an obair. Mheasadh fiach an fhearann gu h-iomlan aig $83 ,776,00 agus tha sin air a roinn air tri fichead us naodh pios fearainn ann an suimeannan a tha ruith o $25 .00 gu $8500 .00.

Bhapic - nicagus cluichean Gaidhealach ann a Hogamah Di-mairt sa chaidh, agus chaidh mu cheud duine suas air aMhariona Sidnis a Sidni Tuath. Bha an latha gu math fabharrach, agus bha cruinneachadh math aca.

Chaidh an tigh aig Domhnull Johnston, ann an Catalone, a losgadh gu lar oidhche Di-mairt air an t-seachdain sa chaidh. Fhuair an teine air adhart cho fada mun dthugadh an aire dhas nach robh e comasach ni dhe na bha stigh a shabhaladh. Cha robh de dhaigead-urrais air ach suim bheag.

Chan eil samhradh adol seachad gun aireamh mhor a bhi air am bathadh air cladaichean nan roinnean iseael. Tha chuid mhor dhiubh sin air an call a chionn nach eil iad comasach air snamh, ni a tha nochdadh cho feumailsa tha e gum biodh gach neach òg ag ionnsachadh snaimh. Chaidh aireamh mhor a bhathadh air an t-samhradh so fhéin.

Tha cas Dhreyfuis a dol air adhart fhathast, agus tha a chuid mhor de na fianuisean gu math làidir air a thaobh. Tha e gle choltach gum bi e air a shaoradh, ach chan urrainnear a bhith cinnteach a sin fhathast. Tha Maitre Labori, am fear-lagha aig Dreyfus a bha air a thilgeadh, air a dhol am feobhas, agus tha e nise comasach air a bhi frithealadh na cùrtach. Cha robh an lot a fhuair e cho donasa bhatar am beachd an toiseach.

Thatar ag obair gu trang adeanamh deiseil larach na h-obair-iaruinn; tha mu sheachd ceud duine aig an obair, agus tha i air a cumail air adhart a lathasa dhoidhche. Tha na bataichean-aiseig a fagail Shidni us Shidni Tuath luchdaichte le luchd-obrach gach maduinn us feasgar. Thainig Mr. Whitney agus aireamh eile de luchd-riaghlaidh na h-obrach a nuas air an t-seachdain so a dhamharc thairis air na thatar a deanamh.

Tha na h-Innseanaich ann an Gleann Yaqui, air criochan Mhecsico, ri ar-a- mach fhathast; tha iad acur rompa na chaidh a thoirt uapa dhen cuid fearainn a chosnadh air ais, agus gach duine geal a tha chomhnuidh air an fhearann sin a mharbhadh. Tha aireamh de mheinnean airgeidgan obrachadh anns an àite, agus tha na h-Innseanaich an deigh an luchd-obrach a mharbhadh. Chaneil iad gle lionmhor, ged a tha iad lan uidheamaichte air son cogaidh, agus chan eil teagamh nach toirear fo chis iad an ùine gle ghoirid.

Di-ciaduin air an t-seachdain sa chaidh, bha teine ann am Port Morien leis an deachaidh sabhal agus stor le Uilleam Giovanetti agus sabhal le fear Leslie a losgadh. Thoisich an teine, mu mheadhon oidhche, ann an sabhal Giovanetti, agus ghabh an storsan sabhal eile uaithe sin. Ghabh an tigh aig Iain Mac Amhlaidh, (an gobha) cuideachd, ach fhuaireadh a chur as. Bha ceithir cheud de dhairgead-urrais air sabhal Givanetti, agus ochd ceud air an stor; bha tri cheud dolair air sabhal Leslie, a bha air ur-thogail. Bha stoc bathair a bfhiach ceithir mile dolair aig F. A. Crowell anns an stor, agus mu dha mhile dolair de dhairgead urrais air.


AMHERST BOOT & SHOE Mfg. Co
AMHERST, N. S.

A Chuideachd Ghriasachd as Motha thas na Roinnean Iseal.

Tha ar Brogan, agus gach seorsa caiseirt a tha sinn a deanamh, an deigh ainm mor fhaotainn.

Tha Mr. D. F. Domhnullach, a Stellarton, acur cuairt as ar leth air Ceap Breatunns taobh an ear Nobha Scotia, uairsan raidhe. Ann am baile Halifacs tha sinn acumail aig 153 Granville Street.


An aithne dhut
Gu bheil Ceannaiche ur air fosgladh anns an stor a bha roimhe so aig Iain A. Mac Coinnich?

Tha e acumail Bathar Tioram, Bathar Fhirionnach, Soithichean Creadha, Sina, us Gloine, Lampaichean, Ti, Siucar, Amhlan, agus iomadh ni eile.

Tha gach seorsa bathair dhiubh so ur, air an taghadh le mor churam, agus faodaidh tu bhi cinnteach a deagh chunnradh.

J . C. Mills,
SIDNI, C. B.
Iulaidh 26, 1899. —tf.


Ma thaBUGGY , CONCORD, EXPRESSnoROAD CARTa dhith ort air an t-samhradh so, bhiodh e chum do bhuannachd sealltuinn air an stoc againne. Tha na carbadan a fhuair sinn air a mhios a chaidh air an creic cha mhor uile; tha duil againn ri tuilleadh mu mheadhon a mhios socarbadan cho mathsa thainig riamh don duthaich. Sgriobh ugainn air son phrisean.

F . FALCONER & SON,
Luchd-gnothuich donCanada Carriage Co. ,an Ceap Breatunn,
Sidni, C. B.


ROS & ROS,
FIR-TAGRAIDH, NOTAIREAN, &c
Airgead ri Thoirt Seachad an Iasad.
OIFIS: An Tigh a Bhanca.
Sidni, - - - C. B.
UISDEAN ROS, LL. B.
HOWARD S. ROS, B. A., LL. B.


Sydney & Louisburg Railway

TIM CHLAR.

A toiseachadh DI-LUAIN, IUN 19, 1899, ruithidh na Carbaid gach latha, ach Di-donaich, mar a leanas:—

[Clàr - ama]

Than tim air sonOld TankagusGrand Lake Sidingsair a toirt seachad a mhain air son seoladh don luchd-obrach.

P . L. NAISMITH, Supt.


TAILLEARACHD.

Deiseachan matha air an deagh chumadh riuts air an sar dheanamh, eadar $10 .00 us $25 .00, a reir an aodaich.

Cloth Chowes,
Cloth Chlondaic,
Clothan Canadach,
Albannach agus Sasunnach.

Triubhsairean bho $3 .00 suas.

Niall Mac Coinnich,
SIDNI MINES, C. B.



[54]

[Vol . 8. No. 7. p. 6]

AINMHIDHEAN.

Tha na sochairean sin gun àireamh a ta air am buileachadh air an duine leis gach beathach agus ainmhidh a tha teachd beo mun cuairt da. Tha ainmhidhean na macharach, achuain, agus an adhair, air an dealbhadh le Dia chum maith don duine; agus tha na beannachdan agus na sochairean eugsamhla a tha iad aco’ -pairteachadh ris an duine co lionmhors nacheil e comasach ach fior bheagan diubh a thoirt fanear. Tha gach uile chreutair air a chruthachadh, chan e mhain freagarrach air son na staide sin anns an do shònraicheadh e leis an Fhreasdal sin a ta os ceann nan uile nithe, ach tha e air chruthachadh mar an ceudna chum maith soilleir agus sonraichte don duine. A thaobh morain de na creutairibh a tha air uachdar na talmhainn, chaneil e furasd a dheanamh a mach ciod am feum a ta air a shonrachadh leo, ach an deigh sin, tha iad gun teagamh chum feum araidh eigin, oir cha do chruthaicheadh ni sam bith gu diomhain leis-san, tha gu neochriochnuichte glic. Is iad na beathaichean a thasolaireadh air ar son nan nithe as cudthromaiche a thaobh ar lion agus ar sgeudachadh, agus a thaobh gach cuideachaidh eile a tha dhith oirre anns an t-saoghal so. Tha iad air mhile seol asolaireadh chum ar maith, agus tha iad ag oibreachadh le cheile air mhodh miorbhuileach chum ar leas. Tha e soilleir do na h-uile gum bheil iad alughdachadh ar soithreach anns abhaile agus anns amhachairagiulan ar n-uallaichean tromaatarruing gach gne charbaid agus feunaatreabhadh na talmhainnagus adeanamh nithe gun aireamh eile chum ar buannachd! Amhairc air an each, agus nach feumail an creutair e! Nach lionmhor obair a thign a char? Nach easguidh, umhal en a shaothair! Tha edeanamh maith dhuinn a thaobh a luathais agus a neirt fein. Is mor agus is laidir an t-elephant, ach an deigh sin ceannsaichear e, agus nithear en a sheirbhiseach umhal. Air an doigh cheudna than camhal ro chomasach air fuachd agus teas fhulang; tha neart mor aige, agus cuiridh e suas re uine fhada gun bhiadh, gun deoch anns an fhasach. Nach lionmhor an nithe maitha tha sinn a faotainn on chaor agus on mhart? Tha olann na caorach adeanamh gnè eudaich air ar son, an uair a ta feoil na caorachg ar beathachadh. Nacheil am mart, air an doigh cheudna, chum mor bhuannachd an da chuid beo agus marbh! Nach luachmhor an ni am bainne fein do mhac an duine, agus mar an ceudnafeoil na mairt ra itheadh, a craicionn air son leathraich, agus na h-adhaircean, na cosan, na cnamhan, agus na ladhran aice air son nithe do sheachnach annta fein! Air an lamh eile, nach feumail an cu don bhuachaille, agus nach ealanta, curamach, dileas a ni e a ghnochuch fein mar fhear-faire adionadh ar tighean, agus ar codach o gach gne luchd-reubainn! Is dileas, treibhdhireach, cairdeil an creutair an cu; fagaidh e a chuideachd agus a ghne fein, dluthaichidh e ris an duine, agus chan aill leis idir dealachadh ris. Ceart mar so, mar an ceudna, tha na meanbh-bheathaschean a tha co lionmhors an t-saghal ro luachmhor annta fein don duine, air son leigheis, air son dathanna sonraichte, agus air son loin do chreutairibh eile. Ceart mar so, tha eunlaith an adhar, agus gach eun iteagach acoimhlionadh nan nithe a shonraicheadh dhoibh a dheanamh. Agus co tha comusach air lionmhorachd iasga na fairge a leigeadh ris? Tha iad de gach meud on mhuic-mhara mhor, a sios dhionnsuidh an t-siolaig as lugha thasnamhadhs na glumagaibh an cois achladaich. Dhfheudadh moran a bhi air a chur an ceill mu na nithibh so chum ar teagasg a thaobh maitheis, cumhachd, agus gliocais an Ti bheannuichte sin a tha riaghladh os ar ceann, ach fagar sin gu uair eile. Bhiodh e ro thaitneach nan gabhadhBun Lochaberan ni so os laimh, a chionn gur tearc iad rim faotuinn aig am bheil uireads a ta aigesan air mor-bheathaichibh agus air meanbh-bheathaichibh na cruitheachd, agus air gach buaidh agus riaghailt a bhuineas dan nadarsan. Ach chaidh nis leoir a radh chum a dheanamh aithnichte gur e cumhachd agus gliocas neo-chriochnuichte a mhain a burrainn nithe co miorbhuileach a dhealbhadh agus a chumail suas! Mar sinnRinnn Dia beathaiche na talmhainn a reir an gne, agus an spreidh a reir an gne, agus gach ni a shnaigeas air an talamh a reir an gne; agus chunnaic Dia gun robh e maith,” (Gen. i., 25).

Tha iad a sior chladhach air son na h-olla aig Loch Ainslie. Thatar ag radh gun dfhuair iad or anns a chladhach a rinn iad, ach nach robh uiread ann dheths gum paigheadh e obrachadh. ’Si bharail a thaig daoine nach eil or ri fhaotainn an àite sam bith an Ceap Breatunn cho pailts gum paigh e cladhach air a shon. Chaneil teagamh nach en gual an t-or as fhearr a than Ceap Breatunn.


SANAS.

Tha toil againn aireamh luchd-ghabhail MHIC-TALLA a dhublachadh air an t-samhradh so, agus air son sin tha sinn a toirt nan tairgsin a leanas.

I. Neach a chuireas ugainn tri dolair air son triuir luchd-gabhail URA, gheibh e bliadhna dhen MHAC-TALLA dha fhein a nasguidh.

II. Neach a chuireas ugainn ceithir dolair air son ceathrar luchd gabhail URA, gheibh e bliadhna dhen MHAC-TALLA a nasguidh agus an leabhar-oirnnNa Baird Ghailig.” Cha bhi an tairgse so fosgailte ach gus a teirig na thagainn de na leabhraichean sin.


RI CHREIC.

FEARANN a bhuineadh do EOSEPH GILLIOS, aig Forks Shidni, mu 7 mile on bhaile, anns a bheil mu cheud acaire. Air a dheagh obrachadh.

FEARANN aigForks Road,mu cheithir mile on bhaile, ri taobh fearann Mhic-Thearlaich, —mu cheud gu leth acaire.

FEARANN a bhuineadh do SHEORAS BOUTILIER, ann anCoxheath ,mu thri mile on bhaile, anns a bheil mu cheud acaire. Tha ena fhearann math, faisg air an rathad-iaruinn, air a dheagh obrachadh, agus tigh us sabhal air.

Prisean agus Dail Reusanta.

Phœbe Brookman.
Sidni, C. B.


J . S. Brookman, M. D.
OIFIS: Os cionn stor Aonghais Mhic Guaire.
SIDNI, - - - - C. B.


D . A. HEARN,
FEAR-TAGRAIDH, NOTAIR, &c ., &c .
SIDNI, C B


A. J. G. MacEACHUINN,
Fear-Tagraidh, Comhairliche, NOTAIR, &c .
Fear-ionaid àrd chùirtean Nobha Scotia agus Newfoundland.
SIDNI, C. B


Dr. G. T. MacGILLEAIN,
DOTAIR FHIACAL.
OIFIG: —Os cionn Stor Harrington.
SIDNI, C. B


LEABHRAICHEAN GAILIG.

Clarsach an Doire, le Niall MacLeoid, $1 .00
Na Baird Ghaidhealach, bho 1775 gu 1825, leis an Urr. A. Mac G. Sinclair .35
Orain Iain Luim .35
Gramar Gailig, le Dr. H. C. MacIlliosa 1.10
Gaelic Class Book .35

Cuirear aon sam bith de na leabhraichean so leis a phosta air son a phris ainmichte. Sgriobh gu
J . G. MacKINNON,
PublisherMac-Talla,”
Sydney C. B.


Ma tha duine dichiollach, curamach, agus glic, tha e cinnteach gun teid gach cuis leis; agus tha a ghiulan acur deagh eiseimpleir roimh gach sean agus og mun cuairt da.


MAC-TALLA:
Paipear Gailig, —an aon fhear dhe sheorsa tha ri fhaotainn.

A TIGHINN A MACH UAIRSAN T-SEACHDAIN.

Naigheachdan na Seachdain, Sgeulachdan, Dain, Orain, Eachdraidh, Litrichean, agus nithean taitneach eile air an toirt seachad o am gu am.

THA SGOILEARAN
matha Gailig a sgriobhadh dha daonnan, agus a cumail leughadh taitneach ri sean agus og.

S coir do gach neach aig am bheil gradh do
CHAINNT A SHINNSIR,
a bhiga ghabhail, ’ga phaigheadh, ’sga leughadh.

A PHRIS:
DOLARSA BHLIADNNA.

Bu choir dhaibhsan a tha deanamh ghnothuich
SANAS
a chur anns a MHAC-TALLA; oir, tha ena phaipear cho math anns an doigh sinsa ghabhas faotainn.

THA E DOL
FAD US FARSUING,
agus anns gach aite dom bheil e dol thatarga shar leughadh.

CUIR DEUCHAINN AIR.


Faoighnich air son
EDDYS

EAGLE Parlor Matches, 200s
EAGLE Parlor Matches, 100s
VICTORIA Matches 65s
LITTLE COMET Matches

An Seorsas Fhearr air an t-Saoghal.
Gun srad Pronnaisg Annta.

The E. B. EDDY CO., Ltd.
HULL, P. Q.



[55]

[Vol . 8. No. 7. p. 7]

CO-CHEANGAL MU ALTRUIM,

A Bha air a Sgriobhadh Anns a Bhliadhna 1614.

Ag so an tachd agus an cengal ar affuil macleoid ag tabhairt amhic iodhon tormoid deoin mac mic caoinnigh agus ase so an tachd ar affuil se ag eoin iodhon an leanamh do beth aga mhnaoi no go ttugaidh si fein fear. ma se eoin is girra eaoghal. achd fearachd sul in leinimh do bhoth ag aonghus mac mic cainnigh in fad abhais si gan fhear da tabhairt agus comhluath agus abhear fear hi an leanamh ag aonghus fein osin amach lena bheo fein agus madh he abhratair iodhon domnall mac mic cainnigh is faide saoghal an diaigh aonghuis. ata an leanamh ag domhall mar in geetna. agus ata cuid duine chloinne do dhilib ag mac leoid go re triuir iodhon e fein agus a mac eighre iodhon eoin mac mic leoid agus tormoid in daltasa eoin mac mic cainnigh ar eoin agus ar aonghus mac mic cainnigh agus ar dhomhnall mac mic cainnigh agus ar da mac domhnaill mic murchaidh iodhon ruaidri agus murchadh agus ar da mac donnchaidh mic domhnaill iodhon eoin agus domhnall agus ar bhrian mac mic muiredhaigh agus ar gille-chalaim mac affhearsuna agus ag so an tshealbh do chuir eoin mac mic cainnigh ar seilbh an leinimh tormoid iodhon ceithre laracha agus a ceithir eile do chuir mac leoid ar a seilbh le cois tri laracha do gheall e dho anuair doghlac se ina uchd e agus coimhed agus fearachd sul na seachd laracadh sin tug mac leoid don leanamh abeth ag eoin mac cainnigh da geur ar biseach da dhalta agus coimhed agus fearachd sul na goeitre laracha tug eoin mac cainnigh da dalta abeth ag mac leoid da geur ar bisech do mar in gcetna agu sag so an fiaghnadha ata airsin iodoon maigh isdir eogan mac suibhne minisdir dhiuirinnisi agus domhnall mac pail duibh agus eoin mac colgan minisdir bracaduil agus toirdealbhach omurgheasa anos an tochdamh la doctober aois an tigearna mile 6. c. a 4 x.

S. R. MACLEOID.

Jon mc colgan wt nes
Donald mak quein witnes
Toirdelbhach omurgeasa mar fiaghnaisi
Mr ewin mc quein witnes

(On a tha sinn am barail nach bi a mhor chuid der leughadairean comasach air Gailig na seachdamh linn deug a leughadh gu ro mhath bheir sinn dhaibh e ann am Beurla, mar a dheadar-theangaicheadh e leis an Urr Tomas MacLachluinn, nach maireann.)

This is the condition and agreement on which Mac Leod is giving his son, namely, Norman, to John, the son of Kenneth, and this is the condition on which he is with John, namely, if so be it that John die first, the child to be with his wife until she get a husband for herself, but the guardianship of the child to belong to Angus, son of the son of Kenneth, so long as she is without a husband, and so soon as a man marries her, the child to be with Angus himself from that time forward during his life, and if his brother, namely, Donald, the son of Kenneth, be the longer lived after Angus, the child shall be with Donald in like manner; and Mac Leod has a sons share of the stock during the lifetime of three, namely, himself, and his son the heir, John, the son of Mac Leod, and Norman, this foster-child of John, the son of the son of Kenneth, and against Donald, son of the son of Kenneth, and against the two sons of Donald, the son of Murdock, namely, Roderick and Murdock, and against the two sons of Duncan, the son of Donald, namely, John and Donald, and against Brian, son of the son of Murdock; And against Gille-callum Mac Pherson; And this is the stock which John, son of the son of Kenneth, puts in possession of the child Norman, namely, four mares, and other four which Mac Leod put in his possession, along with three which he promised to him when he took him to his bosom; and the charge and keeping of these seven mares which Mac Leod gave to the child shall be with John, son of Kenneth, in order to put them to increase for his foster-son; and the care and keeping of the four mares which John, son of Kenneth, gave to his foster-son shall be with Mac Leod to put them to increase for him in like manner; aud these are the witnesses to this, namely, Mr Ewen MQueen, minister of Duirinish, Donald, son of black Paul, and John MColgan, minister of Bracadale, and Turlough OMorrisy, now the eighth day of October, in the year of our Lord, one thousand six hundred and fourteen.

S. R. MACLEOD.

John MColgan, witness.
Donald MQuein, witness.
Turlough OMorissy, as witness.
Mr Ewin MQuein, witness.

Tha an neach sin a tha an comhnuidh fo dheagh mhisnich ag cleachdadh leighis, a bhios chum slainte, an da chuid, don chorp agus don anam.


Grace Darling.

Leth-cheud bliadhnasa h-ochd air ais, air an 7mh de September, shabhail Grace Darling agus a h-athair, len treine, naodhnar dhaoine o bhi air am bathadh. Than obair sin, sabhaladh-beatha a dol air adhart fhathast, agus tha K. D. C. adeanamh a chuid fhein. Is e bhi slan an doigh as fhearr air son a bhi fior shona.

Tha stamagan neo-fhallain adeanamh dhachaidhean agus dhaoine mi-shona, ge be aiten faighear iad. Gheibhear cuideachadh, faochadh, agus leigheas do stamagan neo-fhallain ann an K. D. C. Feuch e. Tha e air a shar-rnholadh.

Tha K. D. C. Pills anabarrach math air son tinneasan cuim.


CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!

Am bheil clo-bhualadh de sheorsa sam bith agad ri dheanamh? Ma tha, sgriobh dhionnsuidh MHIC-TALLA, ag innse ciod a tha dhith ort.

Gabhaidh am MAC-TALLA as laimh clo-bhualadh a dheanamh ann an Gailig no ann am Beurla, agus bi an obair air a deanamh cho grinns cho math sa gheibh thu ann an aite sam bith.

CLO-BHUALADH!
CLO-BHUALADH!


Am Feillire.

OGUST, 1899.

1 Di-mairt An Lunasdail.
2 Di-ciaduin
3 Dior-daoin Crunadh Righ Seumas III, 1640.
4 Di-haoine
5 Di-satharna Bas Rob Dhuinn, 1778.
6 DI-DONAICH XI. Donaich na Caingis.
7 Di-luain
8 Di-mairt Bas Dheorsa Channing, 1827
9 Di-ciaduin Breith Iain Dryden, 1631.
10 Dior-daoin An fheill Labhrainn.
11 Di-haoine La Dailrigh, 1306.
12 Di-satharna
13 DI-DONAICH XII. Donaich na Caingis.
14 Di-luain Mort Righ Donnachadh 1040
15 Di-mairt
16 Di-ciaduin La Chillsaoidh, 1645.
17 Dior-daoin Breith an Ridir Iain Hope, 1766.
18 Di-haoine La Phreston, 1649.
19 Di-satharna
20 DI-DONAICH XIII. Donaich na Caingis.
21 Di-luain La Dhun-chaillinn, 1689.
22 Di-mairt Blar na Bratoiche, 1138.
23 Di-ciaduin Mort Uallais leis na Sasunnaich, 1305.
24 Dior-daoin
25 Di-haoine Pongannan Pheairt, 1618.
26 Di-satharna Bas Phadruig Ghibson, 1829
27 DI-DONAICH XIV. Donaich na Caingis.
28 Di-luain
29 Di-mairt La Loch-aillse, 1722.
30 Di-ciaduin Bas Chardinal York, 1807.
31 Dior-daoin

MUTHADH AN T-SOLUIS.

An Solus Ur, L. 6, U. 7, M. 34 M.
A Cheud Chairteal L. 14, U. 7, M. 40 M.
An Solus Lan L. 21, U. 0, M. 31 M.
An Cairteal mu Dheireadh L. 27, U. 7, M. 43 F.


Cuir impidh air do nabuidh cur a dhiarraidh MHIC-TALLA. A phris, dolarsa bhliadhna.


AODACH MATH.
Nam biodh gach seorsaodaich coltach ri cheile, bu choma caiten ceannaicheadh tu e. Ach chan ann mar sin a tha. Tha aodach math agus aodach donann. Tha aodaichean gan creic an aiteachan nach fhiach an deanamh.

AN DEANAMH.
Ma bhios aodach math air a dhroch dheanamh, chan fhearr e na droch aodach. Ma tha thu glic gabh comhairle, agus seachainn an droch aodachs an droch dheanamh.

THA AGAINNE
aodaichean matha dhe gach seorsa agus bidh iad air an deanamh gu math. Cha bhi e cumhang no farsuinn; freagraidh e dhut anns gach doigh, agus bidh toileachadh agad ann fhadsa mhaireas e.

Niall Mac Fhearghais.



[56]

[Vol . 8. No. 7. p. 8]

Dan Molaidh.

LE MR. IAIN MAC-GILLEAIN.

Don Ghaidhligs don Fhaclair Ghaidhlig a chuireadh am mach le Eideard Luid, ’sa bhliadhna 1704.

Air teachd on Spain do shliochd a Ghaidhil ghlais,
Do shliochd nam Milidh, ’n fhine nach bu tais,
Bu mhor an sgleos gach fod air cruas an lann,
S air filidheachd le foghlum nach bu ghann.
Nuairdhfhas am por ud mor a bhos is thall
Bha meas is pris fon Ghaidhlig anns gach ball.

An teanga lionmhor, bhrioghmhor, bhlasda, bhinn,
S a chanain thartrach, liobhte, ghasda, ghrinn!
An cuirt nan righ tri mile bliadhnis treall
Do bha in tus mun dthog cainnt Dhubh-Ghall ceann.
Gach filidhs bard, gach leigh, aosdanas draoidh,
Druibhnich is seanachaidh, fos gach ealain shaor,
Do thug Gatelus leis on Eipht a nall,
Sa Ghaidhlig sgriobh iad sud le gniomh am peann.

Na diadhairean mor’ ’bu chlius bu ghloir don chleir,
S ann leathgu tarbhachlabhair iad briathran Dhe.
S i labhair Padruign Innisfail nan righ,
S am faidhe caomh sin Calum naomh an I.
Biboide-muintdo luchd gach duthchis teang’;
Chuir Gaill is Dubh-Ghaill uican iuls an clann.
Na Frangaich liobhta lean gach tir am beus,
O I nan deoraidh ghabh am foghlum freumh.

Nis dhfhalbh i bhuainn gu tur, mo nuars mo chreach!
S tearc luchd a gaoil; —be sud an saoghl la seach
Reic iads a chuirt i air cainnt uir on de,
S do threig le tair, ’s bu nar leon canain fein.
Thuit isan uir araon le h-ughdaraibh geur’,
S na flaith dan du i ghabh da cumhdach speis.

Air Eideard Luid blodh agh is cuimhnis buaidh,
A rinn gu h-ur a dusgadh as a h-uaigh.
Gach neachtafhreumh on Ghaidheal ghasda, gharg,
S gach dream dhan du a chanain ud mar chainnt,
S gach aon do chinn air treubhs air linn an Sguit
An duais as fiach thus coir gun ioc iad dhuit,
On bhanruinn air an trath-sa bheil an crun.
Gu ruig am bochd don ait an nochd an dun.
Bhan ainms an euchd o linn nan ceudan al
Tre mheath na Gaidhligdol a cuimhne chaich.
Nisn uile ghniomh chluinn criochan fada thall;
S deir iad le cheil’, “Bha Gaidhil aon uair ann.”
S nas fearr, a shaoidh, bidh briathran liobht’ ’nar beul.
Lan seagh is brigh len nochdar firinn Dhe.
Cia fios an Tichuirn Aholiab tur,
S am Besailil, a thogail arois uir,
Nach e so fein do ghluaiss do ghleus dhuinn Luid,
Le tuigse threin len dugtan ceum so trid;
Bhrighbhith na runainmdheanamh cliuiteach, mor,
Air feadh nan criochsan dfhuair na Gaidhil coir.
Gu mh-amhlaidhbhios; ’s gach neach do chi an lo,
Biodh tainm-sa sgriobht’ ’na chridhan litreach oir,
Agusna chuimhne, ’s gheibh thuchaoidh uam fein
Beannachd is failtle mchridh’, le mlaimh, ’s le mbheul.


La na Feirge.

EAD. LE FIONN.

La na feirge! la an amhghair!
Mar chaidh aithris leis na faidhean;
Neamh is talamhdol nan smalaibh.

S ann a bhios ar cridh’ ’g ar treigsinn
N am don Bhritheamh teachd le neulaibh,
S bheir e binn dam feumar geilleadh.

Seididhn trompaid sanas eitidh,
Cluinnidh na tha marbh gu leir e,
S cruinnichear gu Mod Mhic Dhe sinn.

Clisgidhm Bas, ’s an cruinne gluasidh,
N uair a dhuisgear as an uaigh sinn,
Dhol a sheasamh Mod an uamhais.

Feuch an Leabhar beachdail, sgriobhte,
Anns a bheil gach ni air innseadh,
S as am faigh gach neach a dioladh.

Air don Bhritheamh dol nachathair,
Thig gach diomhaireachd a falach,
S eucoir cha teid as gun pheanas.

Och, mo thruaigh! is mi chion treoire,
Co ni tagar air son foir dhomh,
S eubh nam firean fhein ri trocair?

Righ achumhachd is na morachd,
Thug gu grasmhor slainte mhor dhuinn,
Dean, le h-iochd, ’s an la sin comhnadh.

Iosa, bhrigh gur e mo shaoradh
Chuir thu ghabhail cruth chlann-daoine,
O na fag mi ann an daor-chas.

Lag is claoidhte, rinn thu miarraidh;
Cheannaich mi air crann na h-iargain;
Am bhi gras cho mor an diamhain?

Bhritheimh cheirt! o pheacadhs truailleachd,
Deonaich ionnlad agus fuasgladh,
Mun tig latha feirg is uamhais.

Ciontach, tha mi caoidh gu diblidh;
Aidicheam mo lochdan lionmhor;
Furtaich orm, a Dhia, ’s na dit mi.

Don mhnaoi pheacaich thug thu slainte,
Is don ghaduich aitam Parras,
S thug thu dhomhsa dochas tearnaidh.

S fann, neo-airidh, macains miarrtas,
Ach, a Dhe nan grasan fialaidh,
Teasairg mi o dhiteadh siorruidh.

Thoir le dchaoirich chaomh dhomh aite;
Measg nan gobhar O na fag mi;
Ach gu ddheas-laimh tog an aird mi.

N uair a bhios na daoi gan leireadh,
S air am fuadachadh gu leir-sgrios,
Measg do naoimh O tionail fhein mi.

Anns an dus gu diblidh sleuchdam,
Faic mo chridhe truagh fo dheuchainn,
S dean mo dhion an uair na h-eiginn.

La nan deur, O la an tursaidh!
As na h-uaighean sluagh abruchdadh,
Deanamh deas air son na Cuirte.

Dhia, ad throcair thoir dhoibh tearnadh;
Iosa chaoimh, a Thriath ro ghrasmhoir,
Thoir gu dshuaimhneas buan gu h-ard iad!


C . H. HARRINGTON & CO.
Na Marsantan as Fhaide tha Deanamh Gnothuich ann an Sidni.

THA IAD ACREIC
Flur, Min, agus Amhlan;
Brogan, Botuinnean, Rubbers;
Soithichean Glaine agus Creadha;
nas saoire na gheibhear iad aig marsanta sam bith eilesa bhaile.

SALADA TEA, ”
Na Puinnds na Leth-Phuinnd; an ti as fhearr a than Ceap Breatunn air a phris.


BATHAR CRUAIDH.
Iarunn,
Uidheaman Saoirsneachd,
Uidheaman Gaibhneachd,
Tairnnean, &c .

LEABHRAICHEAN.
Leabhraichean Sgoile,
Leabhraichean Leughaidh,
Leabhraichean Nollaig us BliadhnUire, &c .

AIG
C . P. MOORE,
SIDNI, C. B.


BATHAR CRUAIDH.

Tha mi a nisecumail Bathar cruaidh dhe gach seorsa, agus ma tha Sabh Tuagh, Locair, Glas, Sgian, no Tairnean a dhith ort, feuch gun taghal thu orm. Tha mi, mar a babhaist, acreic Pant, Olla, Varnish , Putty,Glaine, Paipear-balla agus gach ni eile air son do thigh a dheanamh seasgair agus briagha. Tha micreic gach ni gle shaor.

Aonghas Mac Leoid,
SIDNI, C. B.


50 YEARSEXPERIENCE
PATENTS
TRADE MARKS
DESIGNS
COPYRIGHTS &C .

Anyone sending a sketch and description may quickly ascertain our opinion free whether an invention is probably patentable. Communications strictly confidential. Handbook on Patents sent free. Oldest agency for securing patents.

Patents taken through Munn & Co. receive special notice, without charge, in the
Scientific American.

A handsomely illustrated weekly. Largest circulation of any scientific journal. Terms, $3 a year; four months, $1 . Sold by all newsdealers.

MUNN & Co. 361 Broadway, New York
Branch Office. 625 F St., Washington, D. C.


Aon sam bith air am bi nithean grinn a dhith air son adlacadh nam marbh, rachadh e don bhuth aig
A. J. Beutan,
(Alasdair Mac Iain Bheutain)
a tha cumail gach ni a dhfheumas a leithid.

CISTEACHAN-LAIDHE
dhe gach seorsabeag us mor, geal us dubhagus dhe gach seorsa fiodhacruaidh us bog. AODAICHEAN DUBHA agus ANART GEAL, agus na h-uile seorsa BATHAR-AIRGEID us eile nach urrainnear ainmeachadh an so.

Faodar comhradh a dheanamh ris a cearna sam bith dhen duthaich air an
TELEPHONE No. 62.
A. J. BEUTAN.
Sidni, Maigh 19, ’996m.


The SydneysFerry Co., Ltd.

RUITH AN AISEIG.

TIM CHLAR.

Gus an toirear fios air atharrachadh seachad, bidh am bata ruith gach latha, mar a leanas:—

A FAGAIL

SHIDNI.
6.30 a. m.
8 a. m.
9 a. m.
10 a. m.
11 a. m.
12 noon.
2 p.m.
3 p. m.
4.30 p. m.
6 p. m.

SHIDNI TUATH.

6.15 a. m.
8 a. m.
9 a. m.
10 a. m.
11 a. m.
12 noon.
2 p.m.
3 p. m.
4.30 p. m.
5.45 p. m.

Victoria Pier.—Tha na bataichean a tha fagail aig 9 a.m. ’s aig 4 p.m . a taghal aigVictoria Pier.

Tursan Direach. —Tha na bataichean a tha fagail aig 10 a.m. ’s aig 3 p.m. a dol direach eadar an da bhaile.

TURSAN FEASGAR.

DI-LUAIN AGUS DI-HAOINE. —Sidni, 7.15 agus 9 uairean: Sidni Tuath, 8 agus 10 uairean.

DI-MAIRT AGUS DI-SATHARNA. —Sidni, 8 agus 10 uairean: Sidni Tuath, 7.15 agus 9 uairean.

J . A. YOUNG, Manager.


CALUM. —Caite bheil thu dol leis an ablach cuidhle sin, a Dhomhuill?

DOMHULL. —Tha mi dol dhan cheardaich leatha feuch am faigh mitireur a chur oirre. Seall fhein mar a tha i air a dhol a cumadh leis cho tanasa tha antireair cosg; leig mi ruith leatha tuilleadh us fada.

C. —Sin agad mullach na goraiche, ’Dhomhuill; cha bu choir dhut leigeil leis natirescosg mar sin idir. Co-luathsa chi thu iad a fas tana, thoir dhan cheardaich iads mairidh na cuidhlichean moran nas fhaide. Seall a cuidheal so agamsa, cho mathsa bha i riamh, ged a tha i ruith an rathaid fad choig bliadhn deug. Agusse natiresa bhi air an deagh chur orra is aobhar dha.

D. —Co tha deanamh natiresdhutsaChalum? Cha chreid mi fhein nach eil antireair a chuidhil sin nas fhearr na aon a chunnaic mi o chionn fhada.

C. —Tha, am fear a tha deanamh gach cuirean gaoidhneachd a bhios agam,—

SEUMAS S. BEUTAN,
ann an SIDNI,

agus be mo chomhairle dhutsa dhol ga ionnsuidh le dobair fhein. Theid mi an urras ma theid, nach bin t-aithreachas ort. Tha eg obair anns a bhaile o chionn corr us naodh bliadhna, agus tha e nas saoire na gobha sam bith eile. Agus rud eile dheth, cha chum e fadal ort; ni en obair fhadsa bhios tu feitheamh rithe. Tha stoc mor de gach seorsiaruinn us cruadhach aige, agus tha e deanamh Charbadan us Chairtean, a reiceas e gu math saor. Theirig thusa choimhead air.

D. —Ma ta, ni mise sin: agus moran taing dhutsa air son do dheagh chomhairle.

titleIssue 7
internal date1899.0
display date1899
publication date1899
level
reference template

Mac-Talla VIII No. 7. %p

parent textVolume 8
<< please select a word
<< please select a page