[24]

VI.

GU FEAR-TATHAICH NAM BEANN.

A CHARAID IONMHUINN,

Chuala mi, bho cheann ghoirid, sgéul a thug mòr thoileachas-inntinn domhgun robh thusacur romhad togail ort ann an latha, no dhà, agus dol air chuairt do thìr nam Beann. Chuir e da-rìreadh aiteas air mo chridhe chluinntinn gun robh e ann ad bheachd a bhi, bho mhìos gu mìos, a tathaich nan cearnan sin a bha mise gu minic a taghal le subhachas, agus le dealas àrd. Falbh a mach a charaid le bratach na sìth ad dheas laimh, agus le gràdh do dhùthcha ann ad chridhe. Falbh a mach le gach gné de dheòlas féumail. Cuir an fhìrinn ghlan fa chomhair nan Gaedheal, ’s na biodh eagal ortsa nach fàiltich iad thu. Cuir an dleasnas mun coinneamh gu neo-sgàthach, agus gu bàigheil; as mo làmh sa dhuit nach téid thu gu tric air do chuairt gus an tuig, ’s an aidich an sluagh gur a am fìor charaid.


[25]

Gun teagamh thasa Ghaedhealtachd, mar anns gach àiteile cuid de dhaoine gruamach, doichiollachdaoine crom-cheannach claon-inntinneach a labhras ann ad aghaidh, agus a dhi-molas do shaothair gu de air bith co maiseach no tarbhach sa bhitheas i. Tha anns gach àite feadhain a fhuair seòrsa de chumhachd neònach thairis air daoine, ’s gu h-araidh thairis air mnathan faoine a tha iad a tarruing nan déigh. Ma ni iad so tathunn ad aghaidh togaidh mòran eile an donnalaich maille riuthach leig thusa leò. Faic gealach gheal nan tràth a tha tathaich gach glinns gach beinne. Is iomad tathunn a thag éiridh na deigh: ach tha isesnàmh gu buadhmhor air a h-adhart o linn gu linns an t-shlighechomharraicheadh a mach dhi.

Air dadhart thusa mata agus soirbheachadh leat. Gun robh beannachd an a bhachòmhnuidhs a phreas maille riut. Dean thusa do ghabhail air réull na maidne, agus mar sin cha téid thu air seachran am measg ceòran nam beann, no dhaindeoin dall-eud, agus tuaileas deascairdean.

Tha mise min-eòlach sa Ghaedhealtachd. Rugadh mi an tìr nam Beann. ’Si a cànainn a labhair mi air glùn mo mhàtharaguss ann innte, ’s dòcha, a chuireas mi suas mùrnuigh dheireannach san t-shaoghal so. Tha mo chridhe ag innseadh dhomh gum bheil gràdh agam air mo luchd-dùthcha: agus tha teist deagh choguis agam gun drinn mi a h-uile dìchioll a bham chomas riamh a chum am maith aimsireil, agus spioradail a chur air an aghaidh. Is olc a thigeadh e dhomh, agus is donachòrdadh e rium mo làmhan a phasgadh, mo chridhedhùnadh, agus sealtuinn le neo-shuim ortsan uair a tha thu dol a mach air thuras am measg mo shean chàirdean bhon dfhiosraich mise daonnan, ceanalas, as bàigh. Bheir mi oidhirp bho àm gu àm a leigeil ris dhoibh nach dfhuaraich mo ghràdh dhoibh: agus do bhrìgh gum bheil iomad nìth nam measg a bu mhiann leam atharrachadh a chum na codach is fearr bheir mi dhoibh a h-uile comhairle, agus seòladh a shaoileas mi a bhitheas a chum fior bhuannachd dhoibh.

Rinneadh mòran airson muinntir na Gaedhealtachds a bhliadhnachaidh seachad. Dhùisgeadh gràdh, agus truacantas as an leth nach facas a shamhuil nar linn. Bhan déuchainnean mòr; ach rainig gaoir nam bochd clùasan Tighearna nan sluagh, agus dhaom esan cridheachan dhaoine anns gach cearnaidh a chum còmhnadh, agus fuasgladh a thoirt dhoibharìoghachdan céin, sa oiribh iomallach an t-shaoghail thainig furtachd don ionnsuidh. Anns na h-Innsibhn Ear asn Iar chruinnicheadh òr agus airgiod air an son. Cha robh air luchd-dùthcha féin an America mu thuath air deireadh. Bu mhòrs bu chliùtach am fialuidheachd do na Gaedheil. Dhfhéudadh dùil a bhi aguinn riso; oir buinidh iadsan don aon rioghachd mhòir ruinn féin. Ach gun deanadh Staidean America mar a rinn iad, se so a chulaidh iongantais, agus an t-aobhar taingealachd is . Iadsan a bha cath, sa comhrag rir dùthaich bho cheann beag ùine, agus a bhabagradh, leth-


[26] bhliadhna roimhe so tighinn a rìs a chogadh ruinngun tigeadh an ceart luingeis-san, cha nann len gùnnacha mòras len armailt gu losgadhs gu léir-sgrios, ach luchdaichte co domhains a burrainn dhoibh snàmh le teachdantìr de gach seòrsa a bfhearr, ’s bu luachmhoire na chéile airson nan Gaedheal. Bha so na aobhair iongnaidh, agus taing!! Agus bu ro thaitneach ra fhaicinn an ùair a bha a Bhàn-righ air a turus gu tìr nam Beann air an fhoghara chaidh seachad, ’sa bha na céudan luingeiss gach aon diubh lom-làn de a sluagh tairiseach féin, nach robh aon lòng on déirich iolach a bàirde no uapasan aig an robh bratach rionnagach stiallach America a snàmh o bharraibh an cranna bha aig an àm, anns a Chluaith, air teachdaireachd an iochd, agus na seirc a chum nan Gaedheal. Bha so uile gu léir na ghnothach co fada thar a bheachd non fhiuthair a bha aig duinair bith beagan ùine mun do thachair e, ’s nach urrainn dhuinn gun a ràdh,

Se Dia rinn sos is iongantach
Nar sùilibhne an gnìomh.”

Ach am feadhs a bheir sinn a h-uile cliù do choigrich, as dhoibhsan a tha chòmhnuidh fadair falbh, bu mhì-chubhaidh dhuinn, gu cinnteach, a dhì-chuimhneachadh na rinneadh an Albuinns an Sasunnchaneil baile mòr, no beag, sgìreachd, no Eaglais nach drinn nithe mòrairson nan Gaedheal.

Is eagal leinn, a réir gach coslais, nach bi cor nan croiteirean bochd ach glé bheag nis fearr air a bhliadhna so na bha e air a bhliadhnaa dhfhalbh, agus tha e ro thaitneach leinn ìnnseadh gum bheil en comas Cilleadairean an airgid a thionaladh air an son, cuideachadh a dheanamh leo air a Gheamhradh so fathasd. Ach an uair a theirgeas na bheil an làimh is dearbh chinnt leinn nach ruig a leas na Gaedheil fiuthair a bhi aca gun dean daoineile a leithid air an son a rithis. Feumaidh an earbsa bhi, fo laimh Dhé, gu buileach nan saothair, nan dìchioll, ’s nam fearalas, féin. Féumaidh gach àrd, agus gach iosalgach uachdaran, agus ìochdaransa Ghaedhaltachd mata iad féin a chrioslachadh airson nan déuchainnean a tha fan comhair fon atharrachadh mhòr a thainig air dòigh bheò-shlaint an t-shluaigh. Do réir coslais dhfhalbh am Buntàta. Bham pòr prìseil so, is eagal leinn, fo ghalar bàis o cheann bliadhna, no dhà: agusse barail mhòran dhaoine tuigseach nach faigh e an uachdar air. Uime sin féumar gach dòigh fheuchainn, gach seoltachd a chleachdadh; agus gach saothair a ghnàthachadh gu barran ùra thogail a ni a suas, co fadsa dhfhéudar, àiteBhunntàta, agus mar an ceudna gus na barran a thatar a togail a dheanamh nis toraiche, agus nis pailte. Féumar tuille pòir a thoirt as an fhonn. Agus bithidh sinne, bho àm gu àm a toirt cunntais air na dòigheans air na h-ìnnleachdan a tha acan àitibh eile gu brìghmhoireachd an talaimh a mhéudachadhgu teachdantìr do theaghlach a tharruing a mìr glé bheag de ghrunnd.


[27]

Anns an aìreamh so chaneil comas againn an aire a thionndadh ach gu aon nìth a bhuineas do na cùisean so, agus is ro bheag a dhfheudas sinn a ràdh mun nìth sin féin, ’se sin, cia ro fhéumail, ’s cia ro bhuannachdailsa tha e do gach croitear, GARADH-CAIL a bhi aige dha féin. Chaneil croitear feadh na Gaedhealtachd gu léir nach féudadh crioman fearainn a ghiullachd airson deagh gharadh-càil a dheanamh. ’Sa Ghalltachd, an Sasunn, agus anns gach dùthaichsan Roinn-Eòrpa ach Eirinn a mhàin, chitear a lios beag, boidheach, brìghmor féin, am fochar gach bothain. Chan e a mhàin gum bheil so prìseil, agus tarbhach far am bheil teaghlach lìonmhor, ach tha e anabarrach taitneach ra fhaicinn: agus chaneil cosnaiche no fear-ceaird anns an dùthaich a tha co dian an sàs ann an obair, nach feud ruigheachd air beagan ùine, moch no anamoch, gus a ghàradh a ruamharsa chur: agus an ùair a tha so deanta, ni a bheansa chlann a ghartalansa ghleidheil an òrdugh. Ris gach croitear mata theireamaid, mareil Gàradh cheana agad, grad-thòisich agus bitheadh e agad. Sònruich crioman den fhearann is dlùithe air do thigh, ma tha e idir freagarrach airson àitich. Agus ged a chosdas e saothair dhuit a thoirt gu àiteach, gheibh thu de ghoireass de thlachd ann e bhi dlù do ddhoras, ’s gum bith thu mòran nis toilichte leis aig a cheann mu dheireadh, no bhitheadh tu le àite a busaghiullachd, ach a bhiodh ni bfhaidair falbh. Ma than grunnd car cruaidh, no creagach, is fiach dhuit talamh a ghiùlano àit eile da ionnsuidh: agus ma tha e àitidh, thoir an aire gun tiormaich thu e gu buileach le claisean no draineachan gu leoir a chladhach ann: oir chaneil ach call ùine agus saothair, agus froise, ann a bhi feuchainn ri pòr gàraidh a thogail ann an talamh fliuch. Feumaidh na claisean so a bhi, aig a chuid is lugha, throigh gu leith air doimhneachd: agus a thaobh leòid, tha moran an earbsa ri méud na cloiche len lìon thu iad. Ma ghabhas thu clachan meanbh, gun aon nis na ubh circeagusse clach phronn mar so stuth-lionaidh is fearr air bithfoghnaidh ceithir òirlich de lèud aig grunnd na claise, agus bitheadh idol nis farsuing gubràigh; ach ma tha chlach nis motha feumaidh tu an tuille leòid a thoirt don drain. Lìon i bho throigh, gu troigh gu leith air doimhneachd leis a chloich phruinn soan sin còmhdaich thairis iad le sgrathun a bhuaineas tu air a chàrr, no le pailteas connlaich air a dinneadh gu dlù, a ghleidheas an ùir gun dol eadar na clachan, an sin tilg a stigh an talamh a chladhaich thu as a chlais. A thaobh lìonmhoireachd nan claisean so, tha e an earbsa ri nadur a ghruinnd. Air uairibh foghnaidh aon anns na deich slataibh. Bi cinnteach as a so, gun dean thu an gàradh làn thioram, seasgair air dhòigh is nach faicear lub no àiteachd ann sa bhliadhna; agus an sin bithidh tu ceart.— ’S an ath àireamh labhraidh sinn nis mine mu chur a ghàraidh an òrdugh; ach aig an àm, dhlù-sparradhmaid air gach croiteir, e thoiseachadh gun dàil seachduinn no làth, air mìr fearainn a dhùnadh airson gàraidh. Ma tha clach goireasach, togadh e balla cloiche: oir is e so is saoire


[28] agus is fearr aig a cheann mu dheireadh. Ach mareil clach ra fhaotuinn gun mhòran cosdais, cladhaicheadh e dìg, no clais mhòr, ceithir thimchiull a ghruinnd dem bheil e dol a dheanamh gàraidh. Tilgeadh e an ùir, nomhointeach a bheir e as a chlais so, air an taobh a stigh dhi. Ma tha chlais leathan agus domhain nis leoir, feudaidh so féin dìon, agus gleidheil a chur air a ghàradh; ach mareil, togadh e dhà no trìthroighean de bhalla tota aig oir a stigh agus ri aodann na claise, agus an sin, bithidh callaid nis leòir aige. Cha mhair am balla tota mòran bhliadhnachan: ach féudar, air bheag costais, dùnadh seasmhach a dheanamh fa sgàile, agus fa dhìon. Gabh puinneagan, no failleana den t-sheileach, gearr iad mu throigh air fad, agus cuir iad mu throigh bho chéile ri cùl a bhallaidh thotachan ann air a mhullach. Cinnidh iad so gu bras, agus gu dosrach. Gearr am bàrr dhiubh gach bliadhna, gun fhàgail ach cuig na seadhòirlich de dhfhàs na bliadhna agus ann an ùine ghoirid, bithidh agad callaid, dhlù, dhionachagus callaid a mhaireas car nam ficheadan bliadhna.

Co luathsa than gàradh dùinte, toisich gu duineil air a ruamhar. Bu choir gach gàradh a ruamhar car a cheud uair, throigh air doimhneachd, agus tha e a chum mòran féum don ghrunnd a thionndadh thairis tràthsa bhliadhnaoir tha, ’n reotha ro mhaith gu phronnadh, gu fhosgladh a suasguullachadh air dhoighs gun toir e leabadh mhìn agus chaoineil don t-shìol anns an Earrach.

Slàn leat aig an àmslighe réidh dhuit Fhir-thathaich: agus ma chaomhainear mise, ni mi mo dhìchioll gu gach nith a sheòladh dhuit tré an coimhlionar gealladh an Tighearna, a thag ràdh (Gnàth. xiii. 2, 3. ), “gum bi mòran bìdh ann an treabhadh nam bochd.”

T-fhear-du’cha dìleas,

CARAID A CHROITEAR.

titleVI
internal date1848.0
display date1848
publication date1848
level
reference template

Fear-tathaich nam Beann I %p

parent textNumber 1
<< please select a word
<< please select a page