[[3]]
[3]

IASGAIREAN.

Tha e àraidh an toiseach beachdachadh air na nithibh a dhfhéumar a thoirt fanear ann an glacadh an éisg. Tha iomadh buannachd aig an t-sèol air am bheil na Dùidsichga ghlacadh, a bhàrr air an t-sèol a taga ghnàthachadh leis na h-Iasgairibh Breatuinneach, aig nacheil ach a mhàin bàtaichean chum sin a dheanamh. Tha na Dùidsich agnàthachadh shoithichean a ghiulaineas o thri fichead gu ceithir fichead tunnasa deich, agus orra sin tha cothram aig gach sgiobadh an sgadan aca a shailleadh air bàll air bòrd, mum bi e ach air éigin màrbh. Féudar a smuaineachadh gur e so is aobhar don fheabhas blas a gheibhear air an sgadan Dhùidseach, do bhrìgh gur mòr is misd e gach mionaid a dhfhàgar e gun sailleadh an déigh a ghlacadh. Air aon dòigh gidheadh, tha na h-eithrichean againn fein atoirt barrachd air na soithichibh Dùidseach, do bhrìgh gum féud sinne lìonta nis grinne a ghnàthachadh annta. Do thaobh mèud nan soithichean Dùidseach féumaidh iad lìonta nis treasa, agus air an deanamh do shnàth no do àbhras nis gàirbhe, nithe nacheil co sealbhach chum an t-iasg a ghlacadh ri lìontaibh air an deanamh do àbhras nis caoile.

Chaneil dùil gum bi leithid nan soithichean Dùidseach gu coitchionn air an cleachdadhnar measg-ne, ach féudar a ràdh gum bheil ena ri mhìannachadh, gum biodh na h-eithrichean a ghnàthaichear ler n-ìasgairibh fein co mòr ann am mèudsa dhfhéudas a bhith, chum a bhi freagarrach air son ìomraimh ri fèith. Nam biodh bàtaichean air an deagh thogail, agus air an deagh uidheamachadh, eadar cuig tunna déug agus ochd tunna déug, nis cumanta na tha iad am measg ar n-ìasgairean, agus nam biodh an còmhnuidh mar is lugha, seisear dhaoine agus gille mar sgiobadh orra sin, [[4]]


[4] cha bhiodh a luthad beatha air a càll, —agus dhfhéudadh barrachd a bhi air a dheanamh le crùadal agus le strìth an aghaidh fhàirgean troma, agus gaoithanradhaich, —agus mar so, dhfhéudadh mòran tuilleadh éisg a bhi air a ghlacadh. Ach chan e so a mhàin, oir ged nach gabhadh an t-ìasg a ghlacteadh gréidheadh, féudaidh e bhi air bàll, ann an leithid so a dheirichibh, mar a nithear le uiread do chothrom, air na soithichibh Dùidseach; gidheadh, ghabhadh e gleidheadh ni bfhearr annta sin, na bhiodh comusach a dheanamh ann an eithrichibh ni bu lugha. Bu chòir an t-eithear a bhi air a deagh uidheamachadh, agus gu h-iomchuidh air a tearradh, agus an tearr a bhi gu maith air a tiormachadh mun tig àm an ìasgaich. Mar do chuireadh an tearr am féum ach o cheann ghoirid, truaillear le blas na tearra an t-iasg a dhfhéudas suathadh rithe anns an eithear. Than t-iasg a ghlacar gu tràth, mar as trice gu h-éutrom air a shailleadh, agus air a ghreasadh chum amhargaidh chum lùach mòr fhaotuinn air a shon, mar bheathachadh taitneach ùr; —uime sin, ma gheibhear blas, no eadhon fàile na tearra don phiceal, no don ìasg aig aon bharaille, millear ainm na cuid eile air fad. Tha ena ro fhéumail gum biodh na h-eithrichean gu leír air an uidheamachadh le pìobaibh-taosgaidh leis am féudar gach eithear éu-dìonach a chumail tioram. Chaneil ni sam bith nis mìlltiche don ìasg na bhi air uideal air ais agus air adhairt anns an tùim, oir le so, tha na lannan air an suathadh dheth, agus tha e air a bhruthadh air sheòl is gum bheil e acàll na cuid as agus as tàrbhaiche don bhrìgh nàdurra aige, agus tha efàs bog, sleamhuinn, mi-dhreachail, agus neo-bhlasda. A thuilleadh aira phìob-thaosgaidh nan rachadh ùrlar fiodha a chur anns gach eithear, le tùill co mòrsa bheireadh comas don uisge a thigeadh a stigh siòladh sios trompa, chan e mhain gun co-chuireadh e mòran ri seasgaireachd an sgioba, ach chumadh e an t-ìasg ann an staid nis fearr, gus an cuirteadh air tìr e. Tha bùird-rongach, sparran-coise, agus clàran-siubhail, ’nan nithibh ro fhéumail ann an eithrichibh[[5]]
[5] chum an t-ìasg a ghleidheadh tearuinte. An uair a chuirear an t-ìasg air tìr, bu chòir gach bòrd fuasgailtesan eithear a thoirt aisde, agus an taobh a stigh aice a nigheadh agus a ghlanadh gu cùramach. Bu chòir so a dheanamh gach àman ìasgaich, agus mar so, than salachar nis usa a thoirt air falbh, agus than t-eithear air a deanamh glan, agus saor o gach sal agus droch fhàile, mun téid i dhìonnsuidh na mara air gach turas fa leth. Bu chòir àite goireasach a bhi air a dheanamh ann an toiseach gach eithir, agus air a dhùnadh os a cheann, far am féud an sgioba air amannaibh codal a dheanamh, agus fasgadhfhaotuinn. Bu chòir còta agus triubhas cainbe, air an deagh ùilleadh, agus mar an céudna bòtan freagarrach a bhi aig gach fear; —agus nam faigheadh gach ìasgair fa leth an comhdach-cìnn sin, ris an abrar Currachd-tearnadh Dhunédin, air son an dfhuair Mr. Simpson, a dhealbh e an toiseach, litir-còrach on chrùn; —agus maille ri so, ’nam faigheadh gach ìasgair an t-uidheam-tearnaidh sin, a ta nis air a dheasachadh air son Freiceadain aChòrsa, rachadh iomadh beatha a thearnadh, a bhiodh as éugais sin, air an càll. On a dhfhéudas teine a bhi anns gach eithear anns am bheil mèudachd, bhiodh e comusach don sgioba am féumalachd fein do Choffidh a dheasachadh, agus chitheadh iad le déuchainn a thoirt da, gum biodh sin mar dheoch, ni bu taitniche, ni bfhallaine, agus ni bu tàrbhaiche gu mòr na deoch laidir sam bith, agus gum biodh e saor o gach droch bhuaidhna lòrg.

Far am bheil càbhlaichean mòra a dheithrichibh-iasgaich air an cruinneachadh, tha ena chleachdadh cumanta gun lean achàbhlach air fad air an t-slighe a ghabhas achéud eithear a théid dhìonnsuidh achuain, agus gun toir iad a mach an t-aon ionad ìasgaich. Féudaidh so a bhina shèol glic, ma fhuaireadh cìnnteachd roimh làimh gun robh meall éisg anns acheart ionad sin, ach mur do thachair sin, bhiodh e mòran ni bu fhreagarraiche do na h-eithrichibh slighean fa leth a ghabhail, chum le sin, gum féud cuid dhiubh tuiteam air meall don ìasg, agus an uair a thachaireas sin, dhfhéudadh eithrichean eile na càbhlaich dol maille riu, agus mar so dhfhéudadh sealbh éisg a bhi orra uile. Ach a réir achleachdaidh chumanta, mar faighear an t-iasg[[6]]


[6] leis achéud eithear, bithidh achàbhlach air fad, a réir coslais co-ionann air am mealladhnan dòchas. Cha bu chòir do na h-eithrichibh air dhòigh sam bith a bhi air an dòmhlachadh tuilleadhs mòr, ach a bhi aig astar freagarrach o chéile chum cothrom a thoirt dhoibh fa leth, an lìontan a chur, gun a bhi air an ribeadh, agus air am prabadh feadh achéile. Bu chòir do lìon math, diòngalta, a bhi deich agus fhichead slat ann am fad air an drùim, agus ceithir slata déug ann an doimhneachd. Bu chòir do shea thar fhichead do na lìontaibh sin, a bhi anns gach sreath iomchuidh agus ceart, agus a bhi an crochadh on drùim an déigh achéile; agus mar sin, adeanamh suas gu léir ochd mìle déug agus chéud (18,200) slat ceithir-chearnach, agus aruigheachd astair thri chéud déug slat (1300) a mach air achuan. Bu chòir don tobha-cìnn a bhi mu shea fichead slat ann am fad, air chor is gum bi esan agus na lìonta air ceann achéile, aruigheachd air ceithir chéud déug agus fichead slat mara; ’se sin, mun choigeamh earrann nis lugha na mìle astair. Bu chòir do na lìontaibh sin a bhi gu ceart air an cairteadh. Ma nithear sin leis achungaidh ris an abrar Catechu, no Terra Japonica,gheibhear e mòran nis fearr na cairt an daraich; ach féumar an aire a thoirtn àm a bhigan cairteadh le so, nach fhaigh iad barrachdsa chòir dheth; oir le sin, féudaidh na mogulan a bhi air an crupadh, agus air an crùadhachadh tuilleadhs mòr. Than ìnnleachd aig an Ridir Uilleam Burnet air a faotuinn ro fhreagarrach mar an céudna chum na lìontan a thearnadh. Agus nis fhaide, an àm a bhilabhairt air na lìontaibh, tha e féumail gum biodh fios aig na h-ìasgairibh gun do dhealbh Maighstirean Iamieson aig Cìllbirnie, agus Maighstir Paterson aig Musselburgh seòrsa àbhrais, no snàth air a thoinneamh gu caol air son lìontan, a ta co-ionann làidir ris an t-seòrsa chumanta, gun a bhi idir co furasd faicinn leis an iasg anns an uisge. Le déuchainnibh a thugadh le òrdugh aBhùird, fhuaireadh a mach gum bheil an seòrsa ùr so, mòran nis sealbhaiche no na lìonta cumanta.

Air do na lìontaibh a bhi gu cùramach agus gu riàghailteach air am filleadh suas anns an eithear, bu chòir an cùram agus an riàghailt chéudna a bhi air an gnàthachadh aig àit an ìasgaich, le bhigan tilgeadh achuid agus achuid a mach; agus an sin, luidhidh an t-eithear le gréim aice orra. Air do na lìontaibh a bhi co fad anns an uisge, [[7]]


[7] ’s gu’m féud dùil a bhi ri ìasg fhaotuinn anns na mogulaibh, is còir a bhigam féuchainn a nis agus a rìs, le bhigan tarruing beagan a stigh, air chor, is mar faicear coslas sgadain annta, gum féudar an toirt gu buileach a stigh, agus déuchainn a thoirt do àit eile. Ach an uair a chithear gum bheil sgadan anns na mogulaibh, féumar na lìonta a tharruing a stigh le cùram agus gun chabhaig sam bith.

Ach a nis, thachuid as cudthromaiche gu mòr don gnothuch air teachd, dam féum na h-ìasgairean cùram ro àraidh a ghabhail; oir mar dean iad sin, féudaidh luach an éisg, an déigh sin, a bhi gu ro mhòr air a mhilleadh. Bu chòir don ìasg a bhi gu léir air a chrathadh le cùram as gach earrainn fa leth don lìon, ’n àm a bhiga thoirt a stigh don eithear. Mur deanar so, than sgadan buailteach do bhi air a ghrad-lùasgadh a nùll is a nàll, leis gach spìonadh a bheirear air na lìontaibh anns an eithear; agus mar so, tha na lannan air an suathadh dheth, agus tha e air a bhruthadh, air a réubadh, agus air a bhriseadh. Tha e an sin, afàs bog, sleamhuinn, agus ann an cuid, malcte, air chor is gum bheil e, eadhon mun gréidhear e, air a mhilleadh ann an tomhas mòr, air son amhàrgaidh. Ach, an uair a chrathar an sgadan air bàll as an lìon, air an t-sèol a dhainmicheadh, air a bhi bèo aig an àm, tuitidh e gu soirbh as na mogulaibh, chum ùrlar abhàta, far am bi e ann an staid bhrìagh, agus thearuinte, —agus far am fan e gun dochunn, gun dolaidh, agus gun lànn a chàll, gus an ruigear tìr, agus an sin, cuirear air bàll gu cùramach a mach e. Chum cùram a ghabhail don ghnothuch chudthromach so, bu chòir don luchd-gréidhidh, ann an còrdadh ris na h-ìasgairibh, riàghailt a dheanamh, gun rachadh prìs an sgadain sin uile, a bheireadh iad gu tìr anns na lìontaibh a lughdachadh, agus cha bu chòir doibh bàigh sam bith a dheanamh a thaobh na riàghailte so, ach a mhàin an uair nach comas do na h-ìasgairibh, le h-anradh cuain, an sgadan a chrathadh as na lìontaibh. Tha e ro iomchuidh gun gabhadh araon na h-iasgairean, agus an luchd-gréidhidh, mòr chùram do na nithibh so, do bhrìgh gum bheil iad tuilleadhs tric adearmad an sgadan a chrathadh as na lìontaibh, an uair a bheirear a stigh iad, [[8]]


[8] dh’aindeoin gach strìth a rinneadh le Bòrd na h-Iasgaireachd chum an seòl freagarrach a ghnàthachadh. Thug am Bòrd àithne seachad co fad air ais ris an dara fichead do mhiòs meadhoin an t-sàmhraidh 1816, agus sparradh an sin air na h-oifigich iad a dheanamh gach ninan comas, chum géill a thoirt don chleachdadh chudthromach so; ach a dhaindeoin uile dhìchillnan oifigeach, than gnothuch fathast gu ro mhòr air a dhearmad. Air don chùis a bhi air a deanamh soilleir don luchd-gréidhidh, gum bheil an seòl air an ath-leasuichear am mearachd sonan làmhaibh fein, féudar a bhi an dòchas, gun cuir iad car dhiubh fein gu h-ealamh a nis, chum an cleachdadh sin a chur air cùl, trìd an robh an sgadanga thoirt air tìr anns na lìontaibh, agus trìd an robh e air a mhilleadh, mun do thòisicheadh idir air a shailleadh. Tha eile ann a bhiodh ro fhéumail, mar an céudna, nam biodh ìnnleachd air a ghnàthachadh, agus is e sin, air bàll an déigh don sgadan a bhi air a chrathadh as na lìontaibh, nam biodh an t-astar a ta eadar an crànn-mòr agus aphiob-thaosgaidh, air a chòmhdachadh le mìr do sheann sèol air a ghearradh ann am mèud freagarrach air son an àite, agus air a cheangal gu daingean air béul abhàta air gach taobh, chum nach biodh e ann an rathad nan ràmh no nan sèol, chumadh e an t-aìsg gun chunnart millidh le teas na gréin; agus nan rachadh crànn-sgòid, no slat sam bith eile a chur fodha, bhiodh an t-iasg le sin air a dhìonadh on uisge agus on t-sàl, gus am biodh e deas gu thoirt seachad. Chan e mhàin gum biodh an t-ìasg air a ghleidheadh ann an deagh òrdugh le bhi faicilleach a thaobh nan nithe so, gus an tòisicheadh an sailleadh, ach bhiodh e chum buannachd don sgioba fein, do bhrìgh gun caomhnadh e mòran ùine agus saoithreach dhoibh, an uair a bheireadh iad an tìr a mach. Mar so, dhfhéudadh an sgioba an tràigh a ruigheachd aig sea uaireansa mhaduinn le tachdar mòr éisg, agus air do na lìontaibh a bhi roimh làimhair an crathadh, agus don ìasg a bhi deas gu chur a mach, dhfhéudadh iad fein dol air tìr, agus an lìontan a sgaoileadh a mach, no an crochadh air na crannaibh-tiormachaidh. Air an dòigh so, bhiodh an t-ìasg air a thoirt seachad leò, an cumantas, roimh dheich uairean don ; bhiodh iad an déigh iad fein a ghlanadh, [[9]]
[9] agus am bìadh a ghabhail; agus dhfhéudadh iad, an sin, an leabadh a thoirt orra, agus ceithir no cuig uairean codail a dheanamh. An uair a dhéireadh iad, bhiodh pailteas ùine aca, chum an lìontan a chàradh, agus a ghìulan dhìonnsuidh abhàta, chum a bhi deas air son an ìasgaich. Mar so bhiodh iad neartmhor, beothail, agus sunntach chum an gnothuch fein a dheanamh gu ceart. Ach air an làimh eile, thachùis calg-dhìreach an aghaidh sin, a thaobh nan ìasgairean nach do chrath an t-ìasg as na lìontaibhn àm a bhigan tarruing a stigh. Tha so uile aca ri dheanamh an uair a ruigeas iad tìr, agus tha e mòran nis dorra an sin; oir, air uairibh tha e co éu-comusach na lìn a tharruing a mach an uair a bhios cudthrom an éisg os an ceann, is gum féum an sgadan a bhios an uachdar a bhi air a thilgeadh le sluasaid chum àiteile don bhàt, no a bhi air a chur gu tìr, mum faighear na lìontan a thoirt a mach. Is soirbh a thuigsinn ciod am milleadh a ni so uile air an ìasg, gu h àraidh ri teas an t-sàmhraidh. Ach do thaobh nan nithe so uile, chan iad na h-ìasgairean fein as fearr a bhios dheth. Thachuid as don air dol thairis mun toirear an t-iasg seachad, agus mun sgaoilear na lìontan uile a mach, no mun crochar suas iad chum tiormachaidh, air chor is mum faigh na h-ìasgairean dhachaidh, agus iad fein a ghlanadh agus am biàdh a ghabhail, nach dfhàgadh ùine dhoibh chum dol gu codal, chum na lìontan aca a chàradh, agus chum iad fein a dheasachadh air gach seòl freagarrach, air son ìasgaich na h-oidhche sin. Air son nan àobhar so, bithidh e, mar as tric, co anmoch mun ruig a leithid so do sgioba ionad an ìasgaich, is nach bi e furasd doibh àite rèidh fhaotuinn, anns an tilg iad na lìonta aca; agus an uair a gheibh iad sin, cha luaithe a chuirear na lìn a mach, na thig codal air na daoinibh; agus mar tachair sin, bithidh iad co sàruichte as éugais foise, is nach bi tapachd aca chum na lìontan a tharruing, gu deúchainn a thoirt do àit eile nis fregarraiche, agus mar so, pillidh iad am bichiontas gu tír, air am mealladhnan dòchas.

An uair a chuirear an sgadan gu tìr as abhàta, bu chòir a thomhas le tomhas laghail a Chràinn, agus gun a bhi idir airàireamh, nis lugha na bhios an àireamh a ghlacar tuilleadhs beag chum tomhas aChràinn a lìonadh. Tha e chum buannachd araon do na h-ìasgairibh, agus don luchd-gréidhidh tomhas aChràinn a ghnàthachadh, do bhrígh gur e sin an sèol tomhais as fìrinniche agus as freagarriache[[10]]


[10] araon don fhear-ceannachaidh agus don fhear-reicidh. Bu chòir do na h-uile, uime sin, àontachadh le chéile, chum an cleachdadh sin a tag àireamh an éisg a chur air cùl, do bhrìgh gur e an lagh, nach còir ni sam bith a ghnàthachadh ach tomhas aChràinn, air a chomharrachadh le iarunn Bùird na h-Iasgaireachd.

title2
internal date1846.0
display date1846
publication date1846
level
reference template

Seòl %p

parent text1
<< please select a word
<< please select a page