[9]

EACHDRAIDH A’ PHRIONNSA, NO BLIADHNA THEARLAICH.

CAIBIDIL I.

STAID NAN GAEL AGUS NA GAELDACHD ROI’ BHLIADHNA THEARLAICH.

MUN cheart àm anns an tainig am Prionnsa do dhAlbainn bha na Gàëil gu ìre bhig nan gnàths mar na prìomh aithrichean; gach fine nan treubhan air leth; agus gach ceann-cinnidh mar rìgh a riaghladh thar a luchd-leanmhuinn féin. Bha iad abeathathadh, mar bu tric, air sealg, agus fiadhach nam beann, tacar na fàirge, bliochd, agus buannachd eile na spréidhe maille ri beagan arain, oir cha robh am buntàta mun àm sin air sgaoileadh nam measg. Bha iad acur seachad a chuid bu mhò dheth an ùinri fearra-ghniomhan fearail agus àbhachdail, a togail chreach agus aleantainn na tòire, agus ri caonnagan fuilteach eile. Air an aobhar sin


[10] bha iad air am fòghlum eadar shean agus òg ann an arm-chleas a claidheimh agus na sgéithe, ullamh gu dhol sios don teugbhail, agus an ursannan-catha a leantainn cho luathsa chluinneadh iad fuainn na cath-ghairm, no chitheadh iad an crann-tàra. Mheal iad mar sinn an sean nòs dùchasach bho chiad linntean euchdach an sinnsir gu latha Chuil-Fhodair, ach on uair sin faodar, a ràdhgum beilna Gàĕils an cinn fo fhliodh!”

Cha robh na Gàëil ma Bhliadhna Thearlaich cho mi-thùrailsa bha luchd-àitichidh na machrach, (no mar their sinn na Goill,) a cur as an leth: bha iadsan an dùil nach robh annta ach daoine sìmplidh neo gheur-chùiseach, laidir, ain-eolach, gun aon ghnàths math. Air an làimh eile bha na Gàĕil ag amharc le -meas nach bu lugha air na machraich. Creutairean dìblidh gun mhisneach, gun fhulang fuachda no teas, acras no padhadh, neo-chomasach air an cuid a thoirt a cruadal air muir, no air tìr. Bha gach seòrsa cèairde, mar an ceudna, air am meas suarach leis na Gàĕil, air sgàth nan Gall on deach an ealdhain ionnsachadh; ach bha iad so do gnà ann am miadh, mar thuirt a mhaighdean. “Cha ben ceard a dheanadh an spàin mo roghainn de dhfhearaibh, ach an saor a chumadh agus a dhfhuaigheadh am bàt, an clachair a thogadh an tùr agus an gobha a liobhadh an claidheamh:” Uime sin cha robh tailear, greusaich, no breabadair ach àineamh ra faotainn ann am measg nan Gàĕl ach cioramaich agus daoine bacach: agus chan fhaoidte duine dhe an luchd-cèirde sin a luaidh am measg mhaithean no uaislean, gun a chùis achuir an cead na bhiodh san làthair” —ann am briathran mar so:— “Tailear ler cead, —Breabadair le cead na ciudeachd.” Bha cùirm uair aig Ailean Mac


[11] Ruairidh anns a Chaisteal-Thioram, agus chan fhaodadh fear-ceairde dol air aon chŏr, air sgàth a chomuinn, dlù don chlàr; a thaobh gum bu tàire le treun mhìlidh nan cath a h-aon den bhuidhean fheumail, ach dhìblidh so, suidhe ra ghualainn, air an aobhar sin chaidh bòrd iosal a dheanabh dhaibh féin aig iomal na cuideachd. Tha earrann den duan a bhaig gille-bùird Ailein Mhic Ruairidh, an àm dha bhi gan cur nan suidhe, fathast air chuimhnair feadh nan Garbh-chrioch; atoiseachadh mar so:— “Dean suidheThailear, dean suidheThuairnear, suidheadh gach fear mar as deise, agus suidh thusa a Chèaird an dàimh an Leisdear.”

Bha na Gàĕil anns gach linn nan gaisgeich chruadalach, bhuan-leantalach, neo-ghealtach, ri uchd gàbhaidh; agus is iomadaidh cumasg fhuileachdach anns an tug iad buaidh, an uair a bhiodh triùir nàimhdean ma choinneamh gach aoin diù. mi ann an so na blàir ma dheireadh, anns na dhearbh iad an diùghlanas agus an gaisge roi Bhliadhna Thearlaich, a chuir sios mas téid mi nis faidair maghaidh le Eachdraidh a mhòrachd, a thaobh gur ann fo bhratach a roimh-aithrichean a chog iad cho rioghail, cho dùchasach, agus cho dìleas. Ann sa bhliadhna 1645 chuir iad latha Chill-Saoidh an aghaidh Rìgh Shasuinn, ann an aobhar Sheumais an III. Rìgh Alba. Agus mu thuaiream leth-chiad bliadhnan deigh sin dhéirich iad leCleubhars uaibhreach nan each,” no mar their cuid eileTighearna Bhaile-nan-Seamrag,” ann an aobhar a mhic don goireadh iad féin am Prionnsòg.[So an t-uasal don rinneadh am port Pìobaireachd don ainmFàilta Phrionnsòig”. ]

Annsa bhliadhna 1715 bha na Gàëil cho ullamh sa


[12] bàbhaist daibh gu eiridh suas a chum a chŏir a chumail ri Rìgh Seumas an aghaidh Rìgh Shasuinn. Air a bhliadhna sin sheas Iarla-Bharr air an ceann; agus ghluais e gu deas ann an coinneamh nan nàimhdean, le feachd naoi mìle fear.

Air di-haoine, an dara latha deug den gheamhradh, chuala Iain Ruadh nan cath [Diùc Earra-Ghàël an latha sin: be so Caimbeulach cho treuns air an cuala sinn iomradh. Bha e féin agus a chuid Caimbeulach, mar a bàbhaist an aghaidh nan Gàël eile air an latha ud: ’s ann ris a bha stiùradh an airm-dhéirg an earbsa. ] a bha na cheann air an arm-dhearg, gun robh Iarla-Bharr atighinn na chodhail le feachd lionmhor a chum e-féin agus dhaoine a sgrios, a bha mun àm nan laidhe ann am Peairt: Uime sin ghluais en coinneamh nan Gàël, agus air di-sathurn thainig an armailt ann am fradharc a chéile, ma thuiteam na h-òidhche bha iad nan dithis air Sliabh-an-t- Siorraimh; ma thuaiream mìle an ear-thuath air Dun-Blaithean ann an Siorramachd Pheairt. Laidh an armailt air an t-sliabh na h-òidhche: ach cha be cadal a rinn cuid dheth na Gàëil. Thoisich iad air geurachadh an cuid claidhmhean, agus tha claisean a chaith iad ann an trì clachan mòra air an t-sliabh ri fhaicinn gus an lathan diugh.

Thòisich an cath air madainn -dòmhnaich, agus chuir Iain Ruadh a mharc-shluadh a mach air boglach a reòdh na h-òidhche, ach sheas na Gàëil rompa chum an cumail air an ais, agus cha mhòr nach do léir-sgrios iad gu làr cuideachd na laimhe clìthe den arm-dhearg, ag iomain na bha beò dhiù a mach air Abhainn Athlain; a ta ma thuaiream mhìle bhon t-Sliabh. An sin bhrùchd na Gàëil gu leir le leathad, a lŏs còmhrag mar bu nòs dan sinnsir, le sgiath as claidheamh,


[13] mar rinn iad gu buadhar latha Chill-Saoidh a’s Chille-Chragaidh.

Thuirt seann duine bha coimhead a bhlàir gun do sguab na Gàëil làmh dheas an airm-dheirg rompa, mar dhiomaineas onfadh nan tonn clachan mìna mhŏil na lùib! Mharbhadh Mac- ’Ic-Ailein, no Tighearna Chloinn-Raonaill, le peileir gunna chaoil, “ann an toiseach an latha dol sios:” Bhan t-uasal treun sin air ceann Chlann-Dòmhnuill, agus shaoil na naimhdean, nan cuireadh iad e-san ri talamh gun rachadh a shluadh gu gealtachd, ach cha bann mar sin a chaidh do shiol Chuinn; “Chaidh iad an dàil nan eascairdean mar thairbh gun sgàth.” Thòisich cuid dhiù ri tuireadh os ceann Mhic- ’Ic-Ailein; ach air do Thighearn òg Ghlinne-Garaidh an airre thoirt dhaibh ri cumha, labhair e riu mar so:— “Togaibh dheth FhearabhIs olc an slacan na deuraibh:’ an latha màireach air son tuireadh, ach an diugh air son tòrachd!” Air cluinntinn sin do na gaisgeich leum iad sios don mhire-chăth adeanamh léir-sgrios uabhasach air laimh chlì an airm-dheirg; agus cho liugha dheth na Sasunnaichsa sheachainn faobhar achlaidheimh theich iad air falbh lem beatha do Shruidhleadh.

Chan fhurasd innseadh le dearbhachd cheart co choisinn latha Sliabh an t-Siorraimh, thagair gach taobh còir na buaidh-làraich, agus thog gach taobh iolach na buaidh-chaithream. Co-dhiù, chum Iain Ruadh nan Cath a làrach féin, maille ris a bheagan Chaimbeulach a bha còmhla ris, agus ghabh e séilbh air gunnaidhean mòra agus treathlaich eile dhfhàg cuid de na Gàëil a theich, as an déigh air an t-Sliabh. Thaisbean Iain Ruadh mòran daontachd, gaisg’, agus fearalais air an


[14] latha so: Ged a thuit iomadh dheth fhìr naimhdean -ruineach fo mheachainn cha do dhiol e olc air son uilc do dhaon dhiù. Tha buaidh nan gaisgeach do ghnà treòcaireach, gun uaill, am feadh a tha buaidh nan gealtairean uaibhreach agus gun iochd. Ghlac Iain Ruadh nan Cath, ma dheireadh an latha, trì buillean claidheimh air a thargaid a bha h-aon de a chuid trùpairean Sasunnach féin a cuimseachadh le rùin bàis ri Gàël tapaidh a thuit, ach gidheadh, leis nach bu diù géilleadh, no treòcair aslachadh air a nàmhaid!

Ma mheadhon mìos dheireannach a gheamraidh, an ath bliadhna, thainig Rìgh Seumas féin air tìr ann an Ceanna-Phàdruig an Siorramachd Obaireadhain [ “Abar-réidh abhainn,” a ghoirte don àite so anns a chànan bho shean, ged a thasa nisag ràdhObaireadhanmar aithghearra cainnt’. Mar an ceudna theirearGlaschoriGlas-achadh.” Tha iomadaidh facal de Ghàëlig an lathan diugh aircaochladh fuaim as cumadh,” air chor is gur tearc den àl òg a thuigeas a Ghàelig a chaidh a labhairt, no sgrìobhadh bho cheann thrì ceud bliadhnair ais. Mun àm sin bann ri long-chogaidh a ghoirte teaghlach. [Freumh-fhacal Teach-loch,] agus ri bàta beag theireadh iad fàrdach, [Farr-theach] theireadh iad mar an ceudnaùranri òigear, agusMacan-mnàri maighdein, &c . &c.Ged a thàrladh dhomh, am feadh so, iomradh a thoirt air an t-seanna Ghàëlig anns an dol seachad; tha dòchas agam nach smaointich duine sam bith, agus nach mo chuireas iad as mo leth, gun chleachd mi briathran àrsaidh do-thuigsinn ann an sgrìobhadh an leabhair so, cha do chleachd, rinn mi cho fads a dhfhaod mi sin a sheachnadh. Ghnàthaich mi cànan nan Garbh-chrioch Albannach, cho dlù saghabhadh e deanamh, agus mheas mi nach bu chòir do sheanachaidh, no do dhùghdar sam bith, a bhi cleachdadh bhriathran dòrcha nabarra-sgoileireachdnach urrainn iomadh leughadair a thuigsinn, seadh air uairean ged a shuidheadh an t-ùghdar, féin ra uilinn a chum gach dubh-fhacal doilleir a chagair na chluais. ] agus ràinig e far an robh Iarla-Bharr ann am baile Pheairt.


[15]

Thug na Gàëil mun àm sin ionnsuidh air a chrùnadh ann an seana lùchairt Sgoinne an ionad rioghail anns am bàbhaist rìghrean Albainn a chrùnadh bho shean. Am feadh a bha iad adeanamh gach ullachadh a chum na crìche sin, thainig Iain Ruadh nan cath le feachd Rìgh Shasuinn gle dhlù dhaibh agus beiginn daibh teicheadh. Bha Uisge-Thatha mun àm sin air reodhadh, mar bhan sealbh an dàn do na Gàëil agus fhuair iad a null thar an dĕigh, agus theich iadnan trì bhuidhnean gu long-phortaibh eugsamhail shiorramachd Obaireadhain.

Bu cho luath a choisich na Gàëil air an ruaig so, is nach dhfhuair na naimhdean a bhair an tòir aon sealladh dhiu gus an drainig iad Munrois, far an do ghabh Iarla-Bharr, agus am Prionnsòg long anns an do sheòl iad tharais: ach chaidh gach duinuasal Machrach, no Gallda, a bhair am feachd, a cheapadh agus cuid dhiu a chuir gu bàs, ach thàr na h-uaislean Gàëlach agus an luchd-leanmhuinn as a chum nam beann gun challdachd sam bith fhulang.

Bhon àm sin a nios gu bliadhna Thearlaich, “cha do chaidil an t-uabhasa dhùisg na Gàëil ann am broilleach Rìgh Deòrsa; uime sin dhfheuch pàrlamaid Shasuinn rifaobhar nan Gàël tapaidh a mhaoladh,” agus an cumail fo mhùiseag gu tŭr, agus a chum sin a dheanamh, thog iad trì daighnichean (no Gearasdanan) ann an Siorramachd Inbheirneisaon ann an Aird-nan-saor fagus do bhaile Inbheirneis, aon ann an Cille-Chuimean aig ceanna deas Loch-neis, agus aon eilann an Lochabar fagus do sheana Chaisteal dubh Inbheir-Lòchaidh. Shuidhich a Phàrlamaid, mar an ceudnAchd, na Gàëil a dhì-armadh; an claidhmhean, an gunnaidhean, agus am biodagan, a bhi air an liubhairt,


[16] no air an toirt suas, air latha àraidh, do cheannard an daighneich bu dlùithe dhaibh!! Thug na Fineachan Gàëlach gu léir dùbhlan don, Achd sin ach iad so a mhàin, —Dūimhnich Earra-Ghàël, Rothaich Rŏis, na Cataich, agus Clann-Aoidh Shrath-Nàbhair. Mun àm sin sgrìobh na h-urraid dheth na Fineachan Gàëlach eile litrichean brosnachaidh a dhionnsaidh Rìgh Seumas a ghabh dian mar fhògarach anns an Eadailt, e thighinn gun chàird thar chuan le feachd, laidir a chum achuing Shasunnach a thogail bharr am muinneil, agus a chòir rìoghail, dhligheach, a chosnabh dha féin.

Tha mise fo mhulads fo bhròn,
S achaoidh ri mbheò bidh mise mar sin!
Cuaille math băt ann am dhòrn
S nach fear gun treòir no gliogair mi:
On chaidh an Rìgh uainn air sàil
Cha bhi sinn slàn mar tig e sinn,
Oir bithidh ar cuid ga n-ar dìth,
S ar cinn ma chìtir biodag oirn’ !”

Bann mar so a bha rùn a chuid bu mhò do na Gàëil mun cheart àm a thàinig am Prionnsair tìr ann am Mùideart (sabhliadhna 1745.) Bha iad, co-dhiù, bho linn gu linn, dìleas don teaghlaich dhligheich Albannaich, agus chunnaic iad mar fhiachan orra féin mar dhùchasaich, gach făilean den mheacan rìoghail sin a leanmhuinn tre gach cunnart agus géibhinn, a chum an còir a sheasamh agus an dion bhon nàimhdean.

Mun àm sin be barail nan Galla-bhodach Machrach nach robh anns na Gàëil ach daoine borba, a bha caitheamh am beatha mar chinnich fhiata, cheud linntean an dorchadais, gun creideamh, gun cheartas, gun nàire, gun athadh, leis bu cho mathcromadh ann an cuid an


[17] coimheirsneich rin cuid féin. Cha burrainn iad, co-dhiù, smaointinn ba mhearachdaiche no iad sud altrum, Cha robh sluagh mun àm air thalamh cho fiùghantach agus cho macanta ris na Gàëil: agus chan fhaighte saighdearan na bu mhisneachaile na iad anns an Roinn-Eorpa, no theagamh an àite sam bith air domhainn. Bha iad math air sloinneadh, agus èolach air seanachas an dùthcha, agus euchdan an aithrichean, ni a bha séideadh suas an aignidhean a los gach fearra-ghniomh treun a chuir an gniomh, chum agus gum fàgadh iad iomlan nan deigh, a chliù allail sin, a choisinn an sinnsir mar dhìleab bhuan dan sliochd.

Lean gu dlù ri cliù do shinnsir
S na dìbir a bhi mar iadsan
Chuir iad gach cath le buaidh,
S bhuannaich iad cliù gach teugbhail
S mairidh an iomradh san dàn
Air chuimhnaig na bàird an deigh so!”

titleCaibidil I
internal date1844.0
display date1844
publication date1844
level
reference template

Eachdraidh a’ Phrionnsa %p

parent textEachdraidh a’ Phrionnsa, no Bliadhna Thearlaich
<< please select a word
<< please select a page