[284]

SEARMOIN XIV.

LUC. xv. 18. 19.

Eiridh mi, agus theid mi dhionnsuidh mAthar, agus their mi ris, Athair, pheacaich mi naghaidh fhlaitheanais, agus adlàthairsa; agus chan fhiu mi tuilleadh gun goirte do mhacsa-dhiom; dean mi mar aon do dluchd tuarasdail.

SE an gleann iosal, ciuin a tha air uisgeachadh le driùchd Neamh; ’se so an t-àite, a tha blàth, tarbhach le teas na Greine; is ann an so a tha feur arbhar, agus meas gu pailt afàs, is ann an so a tha daoine agabhail tàmh. Amhuil so, se an cridhe iriosal, brònach àite-comhnuidh an De bheo, se so Teampul ionmhuinn an Spioraid, se so fior-chuspair tròcair


[285] Chriosd, se so a tha air ullachadh fa chomhair a ghràis, se so a ghiulaineas deadh thoradh.

O àm leagadh brònach Adhamih, gu ruig an an diu, tha an t-Abhairseir gu breugach ag innseadh do pheacairean gu bheil Dia cruaidh-chridheach, an-iochdmhor, nach gabh gu bràth riu-san, a dhuisg a chorruich, nach dean e tròcair orra, agus nach leig e dhoibh dol as gun sgrios. Tha peacairean, mo thruaighe, acreidsin nan nithe so, agus tha an eagal gan cumail fadda o Dhia. Anis o na tha e gu h-àraidh feumail, gar saoradh o thraillealachd an Abhairseir, agus gar toirt an ionnsuidh Dhe, gum bi fios cinnteach againn, gu bheil esan tròcaireach, cairdeil, agus ullamh chum gabhail ruinn, tha sinn, air an fhirinn sin, afaotain iomadh dearbhadh riachdail laidir. Mar dhearbhadh air so, tha Diagar caomhnadh an tir nam beo, tha e lionadh ar cupain le nithe maith na beatha so, tha e do ghnàth gar dionadh le chùram, agus gar cumail suas le choghnadh. Mar dhearbhadh air so, ’nuair a bha sinn gu tur caillte, sholair e fear-saoraidh air ar son, chuir


[286] e a mhac gràdhach fein gar niarraidh agus thug se eadhon thairis e gar tearnadh chum trioblaid, truaighe, agus bàis. A nuair a bha Criosd a bhos air talamh, araonna ghiulan agus le theagasg, nochd e gu minic, cairdeil, gum be a rùn gabhail re peacairean, agus tròcair a dheanamh orra. Dhuisg a chairdeas do pheacairean corruich nan Iudhach, agus labhair iad gu tàireil, aingidh na aghaidh. Gan saoradh om mearrachd, agus chum a mhaitheas a chur an ceill, labhair esan iomadh cosamhlachd, labhair fa leith comhad a mhic strutheil.

Than comhad so gu h-àraidh brioghmhor, tha e gu soilleir ateagasg dhuinn tròcair agus cairdeas an De bheo. Than t-Athair acur an ceill Dia an t-Athair, an sean mhac na h-Iudhaich, agus am mac strutheil na Geintilich. Mar shamhla air na h-Iudhaich, tha an sean mhac adeanamh uaill a shochairean, agus a sheirbhis, tha e mi-sheirceil agus sanntach, tha e re gearran agus maoidheamh, nuair a tha Athair abuntain gu cairdeil eadhon re bhràthair fein. Mar shamhla aris air na Geintilich, tha am mac strutheil a


[287] fàs sgith do theaghlach Athar, tha eg iarruidh a chuibhrionn da mhaoin, tha e gealtain deanamh air a shon fein, tha e afàgail a chàirdean, an tòir sòlais agus sonais, tha e, gun soirbheas, acaitheadh a mhaoin, tha e le aimeadachd ateachd chum bochduin agus truaighe, tha so ga dhusgadh o chodal, tha e fàs iriosal, aithreachail, brònach, tha e anis deigheil air cairdeas Athar, tha e gu grad a dol na ionnsuidh. O na tham mac strutheil na shamhla air fior-aithreachain anns gach àll, agus o na tha dearbhadh cinnteach againn gun dfhuair e soirbheas, gar brosnachadh chum aigneidh altrum, agus eisiomplair a leantuin, ’se mo rùn, air an àm, le coghnadh Dhe, a bhriathra agus a ghiulan a mhìneachadh dhuibh. Agus air

I. Tha e cur roimhe eiridh.

S brònach leagadh, aguss iosal staid pheacairean! tha iad air tuiteam o fhior-naomhachd, o chairdeas De, o shonas Neamh; tha iad air tuiteam sios an liontaibh an Abhairseir, an eabar a pheacaidh; than anama priseil air fàs gun mhaise, gun lùth, gun treoir.


[288]

Trìd a pheacaidh than anama, a chaidh a dhealbh, naomha, maiseach, do reir iomhaigh Dhe, anis ciontach truaillidh, do reir iomhaigh an Abhairseir; tha na suilean a chaidh a dhealbh, chum beachdachadh air Dia, agus air a ghlòir, anis gun leir-sin air na nithe sin; tham beul a chaidh a dhealbh, chum a chliu a sheinn, anis atoirt ainm an diomhanas; than reusan a chaidh a dhealbh mar Uachdaran air am paisibh, anis na thràill dìblidh gun chumhachd, than cridhe a bha aon uair làn do ghràdh do Dhia, agus do sheirc do dhaoine, anis naimhdeil mi-sheirceil, truaillidh; than duine a bha aon uair na oighre air Neamh, anis na oighre air Ifrionn. Cia iosal, brònach anis Staid a pheacair, cia mòr a chunnart, cia uamhasach am peanas, dam bheil e buailteach! ’Nuair a tha Criosd le ghràs ga dhusgadh, agus a nochdadh dha a chionta, agus a chunnart, tha e toirt aoirrip a pheacaidhean a threigsin le gràin agus bròn. Mar so le coghnadh Dhe, tha eg eiridh o eabar a pheacaidh se anis a rùn agus a mhiann seasamh gu direach na shlighe; cosmhuil re Pol, air ordugh Chriosd, tha e anis ag eiridh


[289] on talamh. Ach chaneil e astad an so, anns an

II. Tha e cur roimhe imeachd.

Eiridh mi, arsam mac strutheil agus theid mi, co luath sa mhothuich e a staid. An neach a tha na luidhe ann an toll, air a chuartachadh le naimhde, agus gach mionaid an cunnart bais, tha e gnàthachadh lùth a chasan neart a chuirp, innleachd inntin, agus gach meadhon eile ata na chomas, chum eiridh gu grad, agus imeachd gu luath chum dìdein. Amhuil so tham peacair ath-bheothaichte ga ghiulan fein; oir air dha a chionta agus diomhanas nithe talmhaidh fhaicin, tha anam, aigneidh, agus a smuaintidh air an sgaradh on pheacadh, agus on t-saoghal, agus ag imeachd a dhionnsuidh Dhe agus Neamh. Oir mar a than corp ag imeachd, ’nuair a tha e dol o aon àite gu àiteile, mar so tha an t-anam ag imeachd, ’nuair a tha e dol o aon chuspair gu cuspair eile, se sin on Abhairseir agus on t-saoghal, dhionnsuidh Dhe agus Neamh. Than t-anam air tùs afaotain neart chum eiridh, agus an deigh so


[290] chum imeachd; cosmhuil re duine a tha fàs slàn an lorg teasaich, no tinneis tròm sam bith, tha a mhisneach agus a neart afàs nis a chuid a chuid, gus am bheil e ag imeachd gu treun. Le adhaltranas agus morta, fhuair Daibhidh leagadh brònach, agus bha e ùine na chodal; ach co luath sa dhuisg Natan e, dheirich e air ball, le creidimh, aithreachas agus bròn, dhimich se air ais a dhionnsuidh Dhe. Tham mac strutheilsan

III. Acur roimhe dol a dhionnsuidh Athar.

Dhfhàg esan Athair cairdeil, fial, on robh e afaotain gach ni taitneach feumail, an dochas re tuilleadh sonais fhaotain, ach an àite so, fhuair e bochduin, agus truaighe. ’Na chunnart aguseigin mhòir smuaintich e air saibhreas agus cairdeas Athar, shaoil e fhathasd gun gabhadh e ris, agus chuir e roimhe dol da ionnsuidh. Ann an a bhochduin agus a chunnairt, co ionnsuidh a theid mac, ach a dhionnsuidh Athar fein; is ann an so a


[291] gheibh e cridhe blàth, comhairle chairdeil, làmh ga dhìon, agus nithe feumail chum uireasuibh a dheanamh suas. Cosmhuil ris a mhac strutheil, tha peacairean afàgail Dhe agus a sheirbhis; tha iad aruidh le ciocras a dhionnsuidh an t-saoghail, agus seirbhis an Abhairseir; achnuair a tha è mothuchadh, gu bheil an saoghal, mar mhuime choimhich fhuar, adiultadh fior-shòlas dhoibh, agus nacheil ach truaighe re fhaotain an seirbhis an Abhairseir, se an rùn pilltin a dhionnsuidh Dhe. ’Nan teinn tha iad ag amharc muncuairt doibh, tha iad afeoraich le togradh, “co a nochdas dhuinne math;” tha fhios aca gu bheil Dia ann, gu bheil gach ni feumail aige, gu bheil e trocaireach cairdeil, math, agus ullamh chum gabhail riù, ged a dhuisg iad gu minic a chorruich; uime sin maille re Peadar tha iad anis ag radhco ionnsuidh a theid sinn, ach ad ionnsuidh-semhàin, agad-sa ta briathra na beatha mairreanaich.” Mar so tha tròcair maitheas, agus cairdeas De, ann an Iosa Criosd, atoirt misneach do pheacairean ath-bheothaichte dol air an ais le dochas da ionnsuidh.


[292]

Air dhuinn mar so a nochdadh, ciod a chuir am mac strutheil roimhe a dheanamh, thugamaid fainearsa

IV. Ciod a chuir e roimhe a radh re Athair.

Mar a bha na nithe, a chuir e roimhe a dheanamh, glic, dligheach agus cubhaidh, bha mar an ceudna na briathra a chuir e roimhe a labhairt; agus is cubhaidh do fhior aithreachain anns gach àll na briathra ceudna a ghnàthachadh, ann am pilltin a dhionnsuidh Dhe. Agus air

1. Tha e cur roimhe ainmeach Athair.

Sdluth, cairdeil an dàimh, a tha eidar Athair agus a mhac, is cruaidh, neo-mhothuchail cridhe a phàranta sin, anns nacheil an t-ainm so Athair o mhac fein, adusgadh truacantas, caoimhneas agus gràdh. Leis an ainm so, tham mac acur an ceill, a dhàimh re pharanta, a dhiolghios air son gach oilbheum a thug se dha, a dheigh air a chairdeas,


[293] agus earbsana mhaitheas agusna ghràdh. Agus con t-Athair, is urrain a chridhe a ghlassadh, ’nuair a tha a leanabh fein mar so alabhairt ris? ’na con t-Athair anns an staid so, is urrain nithe feumail a dhiultadh dha? ’Nis mar tha ar Slànuighear alabhairt, “mas aithne dhuibhse ata olc tiodhlacaibh maith a thoirt dar cloinn, nach na sin a bheir bhur nAthair ata air Neamh nithe maith dhoibhsan a dhiarras air iad.” ’S ann o Dhia a tha parantaidh talmhaidh gu leir afaotain an truacantas agus an gràdh agus o so feudaidh sinn a bhi deirbhte, gu bheil gràdh an De bheo, araon iomlan agus do-labhairt. ’Nuair a tha fior-aithreachain ateachd da ionnsuidh, alubadh siosna lathair, ga ainmeach Athair, agus le so acur an ceill an dàimh ris, an doilghios air son am peacaidh, an rùn umhlachd a thoirt dha, agus an earbsana ghràs, tha truacantas agus gràdh Dhe air ball alassadh a suas, tha e gan glacadh an ùchd a ghràidh, tha e gu cairdeil agabhail riu, ged abha iad roimhe so aimideach aingidh. Anns an
[294] 2. Chuir e roimhe a pheacaidh aidmheil.

Be rùn a mhic strutheil, nimhàin gràdh, ach mar an ceudna tròcair Athar a dhusgadh, agus uime sin, ’nuair a dhainmich se e Athair, dhaidich e gu h-ullamh a pheacaidh dha; maille ris a Phubliocanach le bròn cridhe, thubhairt e, pheacaich mi. An dream a tha Dia adusgadh, agus atarruing le ghràs da ionnsuidh, tha iad do ghnàth mar so gan giùlan-fein, tha iad afaicin an cionta agus an cunnart, tha am peacaidhean anis mar ealach thròm air an inntin, tha iad fuathach, gràineil nam beachd. Tha iad gràineil nam beachd, mar ni fuathach do Dhia, mar ni cunnartach, ciùrail, milteach dan anamaibh fein; agus mar a tha duine ann an eacail, gu h-ullamh ag aidmheil a thinneis do Leigh cairdeil, fiosrach, a chums gum fuigh è leughas uaithe, tha iadsan anis le bròn ag aidmheil am peacaidh do Dhia, a chums gum fuigh iad maitheanas agus gràs uaithe a leughas an anama. O na tha iad deirbhte, gur aithne do Dhia an staid agus an giulan, tha iad anochdadh an aithreachais lem peacaidh aidmheil gu h-ullamh, than treimhl’n


[295] aidmheil gu leir, than deigh air maitheanas, len aidmheil do Dhia. ’San

3 Chuir e roimhe an tromachadh a pheacaidh aidmheil.

Nar steidh-teagaisg, tha eg aidmheil da ni, a dhan-tromaich gu mòr a pheacaidh, eadhon gun do pheacaich en aghaidh fhlaitheanais, agus an làthair Athar. ’S dàna, aingidh an ni do mhac ceannairc a dheanamh an aghaidh ùghdarais Athar, achs miosa gu mor so a dheanamh na lathàir fein; rinn am mac strutheil an da ni so, mhothaich è gun do mheudaich gu mòr a chionta; agus air an son anis, bha aithreachas domhain, bha a chaoidh cruaidh. Mar so tham fior-àithreachan afaicin, ag aidmheil, agus acaoidh an-tromachadh lionmhor a pheacaidh; ’nuair a tha a shuilean air am fosgladh, tha e afaicin gu soilleir, gun do pheacaich e gu minic dàna an aghaidh fhlaitheanas, ’se sin an aghaidh ùghdarais an De bheo, a tha chomhnuidh anns na Neamhaibh shuas, agus eadhon an làthair Athar Neamhaidh. Cia mòr aingidheachd an


[296] dream, a tha peacachadh an aghaidh ùghdarais Dhe, agus eadhon na làthair fein; ’s olc an ni lagh ar Righ a bhrisseadh, ’s miosa so a dheanamh an aghaidh òrdugh àraidh, achs miosa gu mor so a dheanamhn a làthair fein. Tha gach peacadh dam bheil sinne ciontach mar so air an an tromachadh, tha iad uile air an cur an gniomh an aghaidh fhlaitheanais, agus an làthair Dhe. Than creidmheach amothuchadh meud a chionta, tha e gu h-ullamh ag aidmheil agus acaoidh an-tromachadh a pheacaidh, maille re Daibhidh, tha e le bròn, cridhe ag radh, a daghaidh, a daghaidh-samhàin, pheacaich mi, o Dhe. Anns a

4. Chuir e roimhe irioslachd inntin a nochdadh.

Nuair a thainig am mac strutheil chum aithreachais, mhothuich agus dhaidich e nimhàin a pheacaidhean agus an an-tromachadh, ach mar an ceudna a mhi-thoilteanas. Mar so tham sior-aithreachan do ghnàth gu h-ullamh ag aidmheil a mhi-thoilteanais: le ruidh air falbh o theaghlach Athar, le cùl a


[297] chur re chairdeas, agus le giulan ea-cosmhuil re chloinn a bhi aige, tha e treigsin agus acall a chòir mar mhac, no cosmhuil re Esau, tha e reiceadh a chòir air son sòlas truagh a pheacaidh. ’Nuair a than t-aithreachan atoirt fainear a mhi-thoilteanais, tha e air ball afàs iriosal, agus tha anis gu h-iriosal ag aidmheil, “chan fhiu mi tuilleadh o Athair, gun goirte do mhac dhiom.” Ach ged a tha e mar so ag aidmheil nach fhiu e gun goirte mac dheth, gidheadh mar neach a tha deirbhte gur ann an teaghlach, Athar amhàin a gheibh e fior-shonas, tha e acur an ceill a dhian rùn a bhi na theaghlach tha eg innseadh gum bitheadh è toillichte eadhon leis an staid a bisle na thigh, “dean mi, arsesan, mar aon dodluchd-tuarasdail.” Maille re Daibhidh tha eg radhbfhearr leam a bhi am dhorsoir an tigh mo Dhia no comhnuidh a ghabhail am pailluin na h-aingidheachd:” no maille ris a mhnaoisan t-soisgeul mar fuigh e aran na cloinne, tha e toillichte leis an sbruileach a tha tuiteam on bhord, agus a tha air an toirt do chonnaibh an teaghlaich. Mar so tha e iriosal, co mhath is brònach, mar a bhuineas do
[298] mhac aimideach, aingidh. Ach fiosraichimid anissa

V. Cionnas a ghabh Athair ris.

Fhuair Athair a mhic strutheil fios air giulan aimideach, agus air bochduin a mhic; agus o na bha èn duthaich choimhich, gun charaid, gun choghnadh shaoil e gun robh e gu tur caillte, agus dhuisg so a thruacantas Athaireil. ’Nuair a chunnaic an t-Athair caomh so a mhac caillte ateachd an cian, ’nuair a tharruing se dlu air, agus a mhothuich e aithreachas, irioslachd-inntin, agus earbsana chairdeas, ghabh se truas ris, ruidh e na ionnsuidh, ghlac se e an uchd a ghràidh, agus phog se è mar Athair gràdhach aoibhneach. Chum a mhac a shaoradh o eagal, chum dochas agus sòlas altrum na inntin, agus chum aoibhneas fein a nochdadh, dhòrduich an t-Athair a sgeudachadh air ball, a sgeudachadh mar a mhac-sa, mar a mhac-sa fa chomhair feisd, agus dhòrduich anns an àm cheudna feisd mhòr aoibhneis air ball ullachadh. Mar so agus eadhon air mhogh


[299] gu mòr nas cairdeile, tha Dia agabhail re fior-aithreachain; tha e nochdadh dhoibh slighe chum imeachd na ionnsuidh, tha e atoirt dhoibh gliocas gan sdiuradh, tha neart chum imeachd innte, tha e toirt dhoibh misneach chum pilltin, tha e gan glacadh air làimh, tha e gu cairdeil gan treorachadh na ionnsuidh fein. Agusnuair a tha iad apilltin, than Athair agabhail truas riu, tha e ruidh nan coimhdhàil le throcair, tha e gabhail riu le gairdeachas, tha eadhon na h-Aingil naomh adeanamh gairdeachas, ann an aithreachas pheacairean, agus gu cinnteach tha gairdeachas an Athar Neamhaidh gu mòr nas mugha. Co luathsa tha chlann apilltin gu theaghlach, le bròn, irioslachd agus earbsa, tha Dia gan sgeudachadh, tha le fireantachd Chriosd, tha le iomhaigh fein; mar so tha e gan deanamh maiseach, agus iomchuidh fa chomhair na feisd, a tha eg ullachadh air an son. Sin fheisd so bòrd Chriosd, far am bheil a chairdean afaotain aran agus uisgena beatha, ’nuair a tha iad apilltin an ionnsuidh Dhe, agus a tha iad air an sgeudachadh le fìreantachd Chriosd. Si so an
[300] fheisd is fhearr is sòlasaiche, as urrain daoine a bhlassadh air talamh; ann an so tha ar nanama afaotain neart agus sòlas, ann an so tha Dia anochdadh saibhreas a ghràis, Criosd aoibhneas nar tearnadh, agus leis an fheisd so tha sinn air ar nulluchadh fa chomhair sonas Neamh.

Ann an cursa a fhreasdail tha Dia air an n diu ag ullachadh feisd fa chomhair gach neach, a tha faicin cionta a pheacaidh, diomhanas nithe talmhaidh, a tha pilltin na ionnsuidh, agus a tha nam mic aithreachail dha ann an Iosa Criosd. Nochd mi dhuibh air an àm ciod a rinn am mac strutheil, ciod a tha fior aithreachain do ghnàth adeanamh agus cionnas a tha Dia agabhail riu. Ciod, ma seadh, bhur staid-sa, a bhraithre, an do lean sibh eisiomplair a mhic strutheil, tha a cheist so cudthromach, do reir mar a fhreagras bhur coguisean i, bitheadh bhur giulan air an àm. Mu tha sibh fhathasd air seacharan o Dhia, mu tha sibh acaitheadh bhur talanna gu faoin, mu tha sibh acur earbsa an nithe talmhaidh, mu tha sibh ag imeachd


[301] an slighe a pheacaidh, ma tha sibh gun bheachd dar cionta, gun rùn pilltin gun aithreachas, gun bhròn, gun irìoslachd, agus gun earbsa ann an cairdeas De; tha e dàna, aingidh, cunnartach agus mi-cheaduichte dhuibh, suidhe an diu aig bòrd Chriosd, agus itheadh aig feisd ar nAthar Neamhaidh. Ach ma tha beachd, giulan agus aigneidh a mhic strutheil agaibh, ma tha sibh, cosmhuil risan, aithreachail iriosal agus earbsach a gràs De, ma theich sibh chum an t-Slànuighear, ma dheirich sibh o eabar a pheacaidh, ma phill sibh chum bhur nAthar, tha e an diug ulluchadh feisd air bhur son agus gabhaidh se le aoibhneas ruibh. Feuch tha feisd aoibhneis bhur nAthar ullamh, tha esan anis afosgladh a lamhan agus a chridhe gu farsuing chum gabhail ruibh, tha bhur Slànuighear agealtain e-fein a nochdadh ann an gràdh dar nanamaibh. Thigibh, ma seadh, fhior-dheisciobuil an t-Slànuighear, thigibh le bròn air son bhur peacaidhean, thigibh le earbsa ann an cairdeas De, thigibh le aoibhneas ann an slàinte Chriosd, thigibh le rùn
[302] onoir a thoirt dha, thigibh chum gràs, neart, agus sòlas fhaotain uaithe, gar deanamh tairis, seasmhachna sheirbhis. Agus gun deonaiche Dia soirbheas dhuibh, agus da ainm-se gun roibh glòir. Amen.

titleSearmoin XIV
internal date1804.0
display date1804
publication date1804
level
parent textSearmona le Mr Eobhann Mac Diarmaid
<< please select a word
<< please select a page