[7]

2. Duatharachd na Mara

Theirteadh gumbu dual do isean an ròin dol thun na mara,” ’s tha e ceart cho dual don Eileanach a shùils a chridhes a làmh a thionndadh ris aChuan Shiar. ’S gun tighinn air sin idir, ar leam gu bheil rud-eigin an litreachas na mara, doimhneachd is dian-theas is balbh-neart, nach eil idir cho tric rim faotainn an litreachas na beinne. Theagamh gu bheil ag adhbharachadh seo. Ma sinn gàrradh-crìche eadar beul-aithris agus làmh-aithris, eadar na bàird a ta an diugh gun ainm-baistidh agus na bàird sin a fhuair an cuid bàrdachd air a sgrìobhadhs air a clò-bhualadh fo an ainm isnan latha fèin, chì sinn gur beul-aithris, ’s nach idir làmh-aithris, amhòr-chuid de litreachas na mara. ’S tha a bhuil air an aithris. Ma tha aon ann a ta comharrachadh nam bàrd sin a rinn ceàird, mar gum beadh, den bhàrdachd, is e braisead an cainnte. Tha na facail ataomadh a-mach, gu tric gun urram aon da chèile, mar eas à creig, is ge dearbhadh soilleir e air feartan na Gàidhligcho sgaiteach torrach easgannachs as urrainn di bhithcha ghabh e àicheadh nach do dhìoghail abhàrdachd air anabarr na teangaireachd. Nis tha litreachas na mara saor on smal sin, a chionn gun do sheachainn na sàr-bhàird an cuan mar cheann-bàrdachd. Mas e Mac Mhaighstir Alasdair, cha do chuir an cuan riamh gu seinn e, mar rinn Allt an t-Siùcair; cha lugha na Birlinn Chlann-Raonaill chuireadh gu sàil e, ’sna bheachd-san cha robh anns achuan ach nàmhaid eadar-dhà-phort, a bha dearbhadh fiughantas na birlinne is sgiobaireachd nan Raonallach.

Tha eile ann cuideachd a ta comharrachadh o chèile litreachas na mara agus litreachas na beinne. A-rèir beachd an t-sluaigh bu bheò-chreutair an Cuan Siar, le faireachdainnean daonda, ’s le cumhachd thar comas nàduir, thar comas aona chuid maith no uilc. Ach cha do shaoil neach riamh sin a thaobh na beinne; air a h-àirdeads air a maisead bu bheinn i iochd air n-achd, ’s ged thachradh na daoine, cha charaicheadh na cnuic. Cha bionanns an cuan; bha siubhal-sìdhe aicese riamh; shiùbhladh i ceithir ranna ruadh an domhain a dhiarraidh uaigh a cloinne fèin; ’s cha robh geas no ealain anns na Sgoile Dubha nach robh thrian às an trì dhiubh aig achuan, ’s an trian nach robh aice, bha e glaiste an làimh dheis Rìgh nan Dùl. Cha


[8]

burrainn, ma , gun bhuaidh bhith aig na beachdan seo air an litreachas, ’s a leigeadh fhaicinn gu robh, ged mholadh an sluagh Beinn Dobhrain le luathghair àrd, sheinneadh iad na h-òrain-mhara mar leanabain acagarsaich anns an dorchadas, ’s an cladh am fagas. Ach gun dol nas fhaide steach anns achùis, is leòr a ràdh gu bheil gaol is eagal, beatha is bàs, subhachas is dubhachas, agleusadh a chèile anns achuantachass acantainn litreachais anns a bheil doimhneachd is dian-neart mar dhoimhneachds mar neart na mara fèin. No ma dhfhaodar a chur an dòigh eilean coimeas ri litreachas na mara, tha amhòr-roinn de litreachas na beinne mar fhalaisg lasrach fraoich an coimeas ri gual goileach na ceàrdaich.

Nis bhiodh na seann daoine bruidhinn airduatharachdna mara, ’s leis a sin bhathas aciallachadh gu robh nithean ceangailte rithe nach robh idir ceangailte ri nithean nàdurra mar tha clach no ùir, ’s gu robh buadhan aice nach robh gu coitcheann eadhon aig Sìol Adhaimh. Chunnaic sinn cheana gum bu bheò-chreutair i am beachd an t-sluaigh, ’s tha iomadh sgeul againn anns a bheil i ga nochdadh fèin an riochd mnatha, ’s acur eagal beathis bàis air ceatharnaich na talmhainn. Mas e Fionn Mac Cumhail, cha do chuireadh riamh ceart chuige gus an do thachair aMhuileartach Bhuidhe ris, ’s theagamh nach eileas fada clì san amharas gum bi aMhuileartach an Cuan Siar fèin anns an fheòil. Co-dhiù, bha e san t-seanachas gun tàinig latha is bliadhna de sheachran-seilge air an Fhèinn, ’s fad na h-ùine sin gu robh iad an cois na mara, ag itheadh bhàirneach is fhaochag, gus an robh clachan achladaich cho lom ri peirceall tuirc. Is e an ceòl bu bhinne chuala an Fhèinn riamh fead Chaoilte an àine an , atoirt sanais daibh gu robh e mu dheireadhs mu dhiù air lorg an fhèidh.

Ceud soraidh leis na faochagan,
Làmh sgaoilte leis na bàirnich,
Chualas fead chaol chruinn chruaidh Chaoilte
Air taobh tuath Loinneachain.

Tha e nàdurra gu leòr, ma , gum biodh an Fhèinn, ’s iad acothachadh ris achuan, ga meas mar nàmhaid; is sam bith a tana nàmhaid tha faireachdainnean aige; is aig a bheil faireachdainnean feadh an latha tha fuil is feòil air nuair thig an


[9]

oidhcheco-dhiù, tha comas maith is uilc aige. Theagamh, ma , nach eil e tuaitheal idir a bhith smaointinn gum bi aMhuileartach no aMhuireartach Bhuidhe an Cuan Siar fèin anns an fheòil. ’S gu cinnteach chan fhacas riamh fo ghrèin no fo ghealaich cailleach cho oillteils cho ceannsgalach rithe.

Bha h-aodann dubh-ghorm air dreach aghuail,
S a deud cnapadach cnàmh-ruadh
Bha aon sùil ghlumachna ceann
Bu luaithe na rionnag gheamhraidh,
Craobh mhìneach chas air a ceann
Mar choill sgràbach den t-seana chritheann.

Chan iongantach idir ged dhfheuch Fionn ra breugnachadh air falbh le cumhacha sìthe.

Bheireadh Mac Cumhail siod di gun diombadh,
Deich ceud chon air choimhlion èille
Gabh an cumha is an còrr,
Deich ceud ùbhlan dearg òir.

Ach an e gun gabhadh ise ceannach no breugnachadh is làn cruinne de dhòrs de dhairgead aice an aigeal achuain?

Buaidh na h-Eireann ged gheibhinn uile
Le h-òr, le h-airgead, le h-ionmhas,
Bfheàrr leam air bòrd air mo luing
Ceann Oscair is Dhiarmaid is Choirill.

Is cha robh tarraing làmh no seasamh chas aig na Fianna fo fhraoch na cailliche gus an do thachair i fèin agus Fionn air a chèile.

Bha i gam frithealadh mu seach
Mar a ruitheas lann troimh lasair,
Gus an do thachair Mac Cumhail an àigh
S aMhuileartach làmh ri làimh.

S a-rèir an sgeòil a fhuair Iain Og Ile ann an Uibhist, ged bha achailleach treun, bu treise àgh Fhinn,


[10]

S bha taobh air a tholladh le guin,
Bha braon da fuil air an fhraoch,
Mharbhadh aMhuileartach leis an rìgh;
Ma mharbhadh, cha be marbhadh mìn.

Ach chuala sinn car eile ga chur san sgeulgu robh feòil na cailliche mar uisge nan tonn, atàthadh ri chèile an dèidh gach gearraidh.

S co-ionann a bhith gearradh stuadh
S a bhith gearradh feòil na Fuath,
Mar a thàthas braon ri braon,
Thàthadh feòil ri feòilna taobh.

Ach cha ruig sinn leas dol gu Iain Og Ile no gu Uibhist a dhfhaotainn deireadh an sgeòiltha e ga aithris fèin a lathas a dhoidhche. Cha mhaireann Fionn no Oisean, ach tha an Cuan Siar an siod fhathast, atràghadhs alìonadh, ma chaill no nach do chaill aMhuileartach a ceann.

Ach tha aon ann as fheudar aideachadh a thaobh achuain, gu bheil i air fàs leasgna sean-aois, ’s nach tric a chithear i nis an taobh a-muigh da crìochan fèin. ’S tha sgeul air sin cuideachd. “O chionn linntibh fada fichead,” arsa sgeulaiche Eigeach, “bha daoine mar na faoileagans cha robh bàthadh orra, ’s o Thràigh Bàin Mhùideart gu dol fodha na grèine — ’s a Thì Mhòir, ’s fhada sin air falbh! — chan fhaighteadh gille-turais don chuan an geodha no an doimhne; ’s ma bha gnothach aig mo ghaladhad air tìr, rud as minig a bha, cha robh air ach gu feumadh i fhèin dol air a chionn. Ach an diugh tha an t-aigeal breac le suinn na cruinne, is bolc an airidh mur faigheadh an cuan gillean-turaisnam measg.” ’S a-rèir an sgeòil, fhuair ise sin, gillean-turais (no, mar theirteadh riutha, leannana-cuain) cho sgairteils a shuidh riamh air tobhtaidh no chuir ràimh troimh bhacaibh; ’s chan eil geodha no caladh an eilean no an oirthir anns nach facas iad uair no uair-eigin atoirt gu buil rùnta na mara. “Nuair bha mi am ghlas-ghille,” arsa fear de shliochd-nan-ròn an Uibhist a Tuath, “fhuair sinn latha bha siod corp fir san tiùrr-fheamann, ’s o nach bfhios duinn e no co às da, bha sinn dol ga thìodhlacadh an oir achladaich, los nach biodh fad aig achuan dol ga iarraidh, nan iarradh i e. Ach nuair bha sinn ga thogail, mhothaich sinn gu robh ìnean loma bàn-


[11]

dearg air, ’s thuirt sinn ri gach a chèile gum bann de na h-urracha mòra esan co-dhiù, ’s gun cuireamaid fon ùir e gu h-eireachdail, mar bu dual, còmhla ri Crìosdaidhean eile an Teampall na Trianaidrud a rinn. Am beul na h-oidhche, chunnacas bàta tighinn troimh na caoil, gun bhrèid aodaich rithe, ged bha soirbheas aice nach iarrainn-sa co-dhiù na bfheàrrach lom rùisgte mar bha, is i shiùbhladh! Am priobadh na sùla bha a taobh ri laimrig, leum seisear ghillean aisde, gabhar suas gu Teampall na Trianaid, ’s aig Math tha fios bhaca air an guaillibh san tilleadh. Och! och! bheir an cuan a cuid fèin a-machis mairg a dhosanaicheadh rithe!”

Bu nòs riamh do luchd-tìre a bhith caoidh cor nan leannan-cuain, ’s a bhith smaointinn nach biodh achùis idir cho goirt nan dfhuair iad bàs achinn-adhairt, is mar ris cadal-dàimh fo fhòid na tunga.

Rìgh! nach robh thu nad chadal
Ann an Clachan na Tràghad,
Ann an Eaglais na Trianaid
Far an lìonmhor do chàirdean.
S gum biodh deòir mo dhà shùla
Mar an drùchd glasadh tfhàile.

Ach air theothad nan deur, cha dfhuairs chan fhaigh bròn-mara furtachd.

S tha luchd mo ghaoilnan truaghain,
An grunnd achuain gun charachadh,
Gan reubadh leis na stuadhan,
S gam bualadh ris na stallachan.

Mu choinneamh sin, is fheudar a ràdh, ged is iomadh leannan-cuain a thug sgrìob air ais do Thìr-nam-beò, nach cualas fear diubh riamh adiomoladh Tìre-fo-thuinn. “Is fuar do leaba nochd, fhir mo ghaoil,” arsa bantrach ri taibhs a fir, ’s e air tachairt rithe oidhche sachladach. “Chan fhuars cha theth,” arsa esan, “ach dìreach mar dhiarrainn, nam faigheadh na dhiarradh.” “Mur fuar, a ghaoil,” ars ise, “is aonaranach co-dhiù.” “Is e tha sin naidheachd,” ars esan; “air an aon sgeir rium tha sàr-ghaisgich Lochlainn, bàird na h-Eireann, sgeulaichean na h-Albann, ’s an rud nach cuala iadsan no mise riamh, is eòl


[12]

don ròns don eala sin.” “Eudail mo chridhe,” ars ise, “nach amaideach sinne aguls acaoidh nam fear, is iadsan cho seanachasail sona san Tìr-fo-thuinn!” “Is fhìor dhuit sin, a ghràidhein,” ars esan, ’s e dol às an t-sealladh.

Tha leannan-cuain eile tathaich Caolas Odair (no Odrum), eadar Heisgeir agus an Haisgeir, taobh siar Uibhist, ’s a-rèir a sgeòil-san, is àite bochd Tìr-nam-beò seach Tìr-fo-thuinn.

Ann an Caolas Od-odrum,
Far an caidleadh an ròn,
S far nach cluinnteadh guth duine,
Ach fuaim tuinnes glog geòidh.
Mar mhuimeg altram a pàisdean
S i gan tàladh gu ciùin,
Gu bheil tulgadh nan cuantan
Gar sìor-luasgadh nar suain.
Than ròn rìoghail agusgal
S an eala guileag ra thaobh,
S amhaighdeann-mharas i bruadar
Anns an uaigneas air laoch.
Tha na luingis aseòladh
Len cuid òigear troimhn chaol,
An tòir air gaisges air gàbhadh,
Air ceòl-gàires air gaol.
S thèid na luingis a bhàthadh,
S thèid na h-àrmainn a dhìth,
S cha laigh suain air an ainnir,
Gun a leannan, sachill.
Och! an dùthaich an eòrna
Cha sguir còmhrag no eug,
S gum bi dòrainn chloinn-daoine
Leis an aois dol am meud.
Ach bidh mises mo leannan
Chaoidh nar flaitheas fo thuinn,
S cha ruig airsneal no aois oirnn
Gus an saorar na suinn.

Is e thrian na dachaigh a bhith toilichte leatha, ’s a rèir coslais tha na leannana-cuain làn-riaraichte an chuid le an tuineadhs le am muime. Ach ge taitneach creideasach an sgeul,


[13]

is duilich a chlàradh air na mnathaibhco-dhiù orrasan a chaill an ulaidh sin a fhuair an cuan. Cha bionmhainn riamh le màthair muime, ’s tha i gun bhreith fhathast an theireadh o ìochdar a cridhe, “Is e mo dhùrachd gum bi mo chuid leanaban nas sona le am muime, ma bhios i ann, na bha iad leamsa!” ’S chan ailis idir e air gaol nam ban, ma chuir deagh bhanaltramas achuain teothadnan deòir is goirteadnan cridhe nach cuireadh a h-an-iochd gu bràth. Tha an uaigh gionach gu leòr, ach chan iarrs chan fhaigh i ach fuil is feòil is cnàimh; iarraidh is gheibh an cuan sins an t-iomlan, an duine eadar anam is chorp. Faodaidh e bhithGum bi dùil ri beul cuain ged nach bi ri beul uaigh,” ach nuair tha an dùil marbh, chan eil anns abhròn a their, “Thug an uaigh mo mhac dhìom,” ach neoni an coimeas ris abhròn sin a dhfhaodas a ràdh, “Thug an cuan dìom gaol mo mhic.”

Ach ge mòr fuath nam ban don Tìr-fo-thuinn, is motha na sin an gràdh do na fir nach maireann, ’s tha cuid diubh co-dhiù a thuinicheadh gu toileach anns achuan air sgàth luchd an gaoil.

Beul amhires acheòl-gàire,
S truagh nach mise bha ceart làmh riut,
An druim achuain non iomall tràghad,
Ge be àit am fàg an làn thu;
Taobh ri taobh, a ghaoil, mar bàbhaist,
Taobh ri taobh, gun dùil ri tfhàgail,
Sìor dhol suain, ’s ar mànran sàmhach
Och, mo leòn! cha chluinn mo ghràdh mi,
S bàthadh stuadh air mosna chràitich.

Ach bha iad ann a bha na bu rathala na i seo, ’s a fhuair na dhiarr. Tha mu cheud gu leth bliadhna ann a-nis on sheòl Ailean Donn a-mach à Steòrnabhagh los ceangal pòsaidh a chur air fhèins air àilleagan nan eilean, nighean Fir Scalpaighs na Hearadh; ach eadar togail is leagail siùil fhuair an rosad-mhara grèim air, ’s nuair bu chòir dha, nan robh achòir ann, bhith cur na fàinne air meur na suirghich, ’s ann bha ena laighe fo chobhar nan stuadh. ’S ma chuir seo nighean Fir Scalpaigh gu bròn, chuir e a bròn gu seinn, ’s gus an lathan diugh tha am bantrachas-cuain aguls ag iargainna ceòl.


[14]

Machanaich-sa, Rìgh na Cathrach,
Gun mi dhol an ùir non anart,
An talamh toll non àite-falaich,
Ach sabhad an deach thu, Ailein -
Ailein Duinn, o , shiùbhlainn leat.

Is shiubhail i leis. Nuair thàinig àm a fuasglaidh, be toil a càirdean a h-aiseag thar achaolais gu àite-tàimh a h-athraichean; ach ged thug iad iomadh oidhirp air acheann-uidhe sin a thoirt a-mach, bha an Dàns an Doineanns an cuannan aghaidh, ’s an deireadh sgeòil choimhlion an cathadh-mara iarrtas na anns abhad an deach thu, Ailein.”

Sin mar a bhas a thagach chun achuain, ’s tha eachdraidh nan Eilean sgrìobhte.

Tha iomadh duatharach san doimhne a thuilleadh air na leannana-cuain. Theireadh na seann daoine nach robhbeò air luim gun a shamhailt bhith fo thuinn,” crodh-mara, faol-mhara, cat-mara, nathair-mhara iochd air n-achd. Ach tha trì ann a tha de sgeuls de dhuatharachd achuain os cionn chàichan ròns an ealas amhaighdeann-mhara. Cha bann de fhìor nàisinn na mara a h-aon diubh, ge fad an cèilidh fo thuinn. Nan robh achòir air a cumail, bu rìghrean air Lochlainn na ròin an diugh; achnan òige bha iad cho eireachdail am pearsas cho sgairteil an gnìomhs gun do ghabh am muime gràin na crìche orra, ’s cha bhiodh beò aice gus an toireadh i leagadh cinn is cridhe dhaibh. Thug i seachd làithean is seachd bliadhna ag ionnsachadh na Sgoile Duibhe, ’s nuair fhuair i na dhfhòghnadh (is innleachd mnatha còmhla ris! ), cuirear a cuid dalta fo gheasaibhs fo chroisibhnach biasgs nach bainmhidh gu bràth, ’s gum biodh am miann-mara gu tìrs am miann-tìre gu muir fhads a bhuaileadh tonn air tràigh.” Gus an lathan diugh, ma , thaClann Rìgh Lochlainn fo gheasaibhagusgal an cuid ciùil air na sgeirean, asìor-ghearan mar a tha, ’s asìor-iargain mar a bha — ’s mar theireadh na seann daoine, “Nach aithnicheadh tu air an shùils air an cluais-chiùil gu bheil fuil nan rìghrean anns gach fèith.” ’S a-rèir an sgeòil bha e anns na geasaibh cuideachd gum biodh aca ri dolnan cruth nàdurra fèin trì uairean sabhliadhna, ri làine gealaich, los gum biodh call ga ùrachadhs bròn ga mheudachadh dhaibh le bhith faicinn an


[15]

dìlse fo cheannas nan coimheach. ’S theirteadh, nam faiceadh tu h-aon diubh anns acheart àm sin, gun toireadh tu gaol do chridhe dhìse no dhàsan, ’s nam biodh bainnsean idir air taire, gur h-e banais a bhiodh ann. Tha sliochd nam pòsadh sin anns na h-Eileanan fhathast; bann diubh Clannic Codrum, ’s theirteadh gum bann diubh cuideachd gach neach a bfheàrr guth-cinn no clèibh na chèile.

Is gann gu ruigear leas a ràdh nach eil e rathail ròn a mharbhadh, ’s nach robh buil no blàth riamh air sealgair a rinn a leithid. Faodaidh bàrd na beinne bhith seinn:

Mharbhainn duit geòidh is ròin is eala,
S na h-eòin air bharra nan geug.

Ach, nam bEileanach e, bhiodh e na bu chneasda, co-dhiù, chuirteadh cneasdachd airaindeoin, mar is minig a thachair. Latha bha fir Chanaidh air seilge an Eilean-nan-ròn, faicear cuilean anns an fheamainn is e dùr-amharc orra le a dhà shùil mhòra bhlàtha, mar gum biodh e dol a ràdh, “Is ann de shliochd nan rìghrean mise, ’s na marbhaibh an cuilean.” Ach mharbhadh an cuileanle fear bu luaithe làmhs bu chruaidhe cridhe na chèiles ma mharbhadh chaidh gaoth is fairge gu boile, ’s bha na fir an sin gun seasamh chas aca, ’s iad mar na bàirnich agreimeachadh ris na creagan. Arsa fear achridhe chruaidh, eadar sgal gaoithe, “Chan ann gun adhbhar a thàinig seo, fhearatha Phròstanach nar cuideachdis fheudar gu bheil diomb air Moires air a Mac.” Air sàil an fhacail ghrad-rugadh air an dithis fhear, ’s cha bhiodh air ach gum feumadh iad an dara cuid a thoirt mar cheannach don chuan am beatha no an creideamh. Ach is e gach fon ghrèin a dheanadh an shaobhaire ach dealachadh rim beatha, ’s be deireadh na cùise gun deachaidh am baisteadh le chèile, an lodan sàile, a-steach don Eaglais Naoimh Chaitligich. Ach cha do shèimhich sin gaoth na fairge, ’s an treas latha thuirt am fear bu shines bu ghlice anns achuideachd, “ ’S e seo mo bheachd fhèin, fheara, nach ann den chràbhadh mort no marbhadh, ’s nan robh an cuilean-ròin beò fhathast, dhfhaoidte gu robh sinne na bu rathala na tha sinn.” Bhòidich an sin gach fear diubh, nam faigheadh e a bheatha leis an tràth-sa, nach marbhadhs nach


[16]

màbadh e ròn gu bràth tuilleadh. An oidhche sin bha na firnan taighean fèin an Canaidh.

Ma tha duatharachd an eachdraidh an ròin, tha duatharachd is còrr an eachdraidh na h-eala. Anns na sgeulachdan theirearnighean an luan deugrithe, ’s bhiodh na seann daoine cur beachd air seo: nuair bhiodh fàs air aghealaich gum biodh bàinead air an eala, ’s nuair bhiodh ra-dorcha air aghealaich gum biodh dath-dorcha air an eala. Ach biodh sin mar a bhitheas, is nighean rìghinne co-dhiù an eala. Anns na làithean duatharach, a-rèir an sgeòil, bha rìghinn ann a bha cho àlainns nach burrainnear a ràdh bu ghràinne-mullaich dhiubh, ’s an eile làthair; ’s be deireadh na cùise gun do chuir an dara an eile fo gheasaibh, “i shiubhal gu bràth o àird gu h-àird an riochd eòin, sgiamhach air muir, clibeach air tìr, binn-ghuthach fo ghealaich, balbh tosdach fo ghrèin” — ’s tha an eala fo na geasaibh sin fhathast. Theagamh gu bheil mìneachadh an sgeòil ra fhaotainn anns an t-seanfhacal, “Farmad na grèine ris aghealaich.” Co-dhiù, tha e san t-seanachas, nuair a shìolaidh an Dìle Ruadh gu robh aghealach làn, ’s gu robh i cho gile an oidhche sins gum faiceadh duine calg na muice-creigena chois, nam biodh calg innte. Chuir seo aghrian, ’s ina crùban anns achuan, gu boiles gu feirg. “Eiridh mi,” ars ise, “ge fada mus blais an t-eun an t-uisge, ’s cuiridh mi grad-smal air an s air na reultaibh uile.” Rinn i sin, ’s ma rinn, chaill aghealach trian da solas, ’s tha e ga dìth chuige seo. Theagamh, ma , gur h-e an trian sin a ta againn an riochd na h-eala, nighean an luan deug, ’s i binn-ghuthach fo ghealaich ach balbh tosdach fo ghrèin.

Tha iomadh sgeul air an eala anns na h-Eileanan, ’s iad uile ag aithris gu bheil i tiamhaidhna beatha is aonaranachna bàs, ’s gur h-e a rogha-ciùil a bhith tàladh nan leannan-cuain air na sgeirean. nach cuala iomradh air an eala leòinte a shnàmh à Eirinn gu h-I, ’s a fhuair fasgadh is leigheas an sin?


[17]

Latha chaidh Calum-cille mach
Anns amhadainn mhoich,
Faicear an eala, guile! guile!
An eala bhàn air an t-snàmh
S guileag bhàis aic’,
Guile! guile!
An eala bhàns i leòinte leòinte,
An eala bhàns i breòite breòite,
Guile! guile! ’s an shealladh oirr’,
Guile! guile! ’s an mhanadh oirr’,
Beathis bàs,
Guile! guile!
Cia às do shnàmh, eala bhàn,
Ars Calum-cille mo ghràidh
A h-Eirinn mo shnàmh, guile! guile!
On Fhèinn mo chràdh, guile! guile!
Guin abhàis,
Guile! guile!
Eala bhàn, eala na h-Eireann,
Is cobhartach mise don èigneach,
Sùil bhlàth Chrìosd air do chràdh,
Ortha na seircs an t-sìor-ghràidh,
Gad dheanamh slàn,
Guile! guile!
Eala bhàn na h-Eireann, guile! guile!
Cha bhi beud ort, guile! guile!
A bhaintighearna na linne, guile! guile!
A bhaintighearna na tuinne, guile! guile!
Do Iosaghlòir,
Guile! guile!

Eadar-dhà-sgeul, nach fhaodadh e bhith gu bheil snàmh is leòn is leigheas Eala na h-Eireann ariochdachadh uidhearachd ar sluaigh o dhoilleireachd na Fèinne gu soilleireachd an t-Soisgeil? Bfhurasda leudachadh air achùis, ach cha bhuin e do ar seanachas san àm.

Nis tha fios againn às a thàinig an ròns an eala, ach às idir a thàinig amhaighdeann-mhara? Cha dhuilich sin innseadh, ma . Bha maighdeann ann uairs rachar latha de na làithean


[18]

gu fuaran a dhòl dibhe. Ars ise, ’s i ga faicinn fèin anns an fhìor-uisge, “Chan eil fhios a bheil eile an Albainn cho briagha riumsa?” “Nach amaideach thusa, ghràidh nam ban,” ars a muime, ’s i air tighinn gu fàilidh air a cùlaibh, “ge mòr Alba, is motha an saoghal.” “Mas motha, chan fheàrr,” ars amhaighdeann, “ ’s co-dhiù, chunnaic mise sin, gach ridir as fheàrr na chèile à ceithir ranna ruadh an domhain, ’s bhòidich is bhriathraich gach fear diubh nach fac iad mo leithid aon chuid rompa no às an dèidh.” “Faodaidh sin a bhith,” ars a muime, “ach ge mòr an domhan, is beag e seach an fhairge, agus is iomadh fios freagairt a ta an cleithna doimhne.” An oidhche sin fhèin chaidh amhaighdeann gu dubh-sgoilear ainmeil, ’s ars ise, “Fhir na Sgoile Duibhe, thoir dhomh eòlas na mara.” “ mi iasg dhìot,” ars esan. “Chan fhoghainn e,” ars ise; “dhfheumainn sùil mnathanam cheann, los mi dhfhaicinns a dhaithneachadh maise mo sheòrsa.” “Cuiridh mi,” ars esan, “ceann mnatha air an iasg.” “Chan fhoghainn e,” ars ise; “dhfheumainn cridhe mnathanam chliabh, los gaol a thabhairts a ghabhail, nam biodh luchd-gaoil ann.” “Miann do chridhe dhuit,” ars esan — ’s gabhar le chèile thun achuain. Riamh on oidhche sin chìtear baintighearna òr-bhuidh, le earball èisg, asnàmh nan tonns asìor-iarraidh an sin nach gabh faotainn, as àille na i fèin. ’S mas fìor am fathann, ged fhuair i eòlas na mara, cha dfhuair i riamh sonasna lùib, ’s nuair bheir i gaol, is ann do fhuil bhlàth, ’s chan ann idir do fhuil fhuair.

Tha duatharachd na mara cho farsaings domhainn rithe fèin, ’s cha bhiodh an sgeul iomlan gun iomradh a thoirt air na fearra-longa, mar theirteadh riutha, ’s air na h-Eileana-sgeòil. Is maith an long a bheir a-mach an caladh às an dfhalbh i, ach fada roimh mhithich bhiodh sùil nam ban asireadh achuain, ’s afaotainn sgeòil uaipe cuideachd air cor nam fear. Nam faicteadh fearra-long is solas dearg oirre, bu mhanadh air abheò e; nam faicteadh is solas geal oirre, bu mhanadh air amharbh e.

Chunnaic mi fearra-long an raoir,
Solas oillt is èigna crann,
S thuig mi gu robh maona mhac òg
Fuar fo spòig achuain ud thall.


[19]

S ma dhfhaodar earbsa chur an sùilean an t-sluaigh, is iomadh uair a thug na bantracha-cuain fèin sgrìob anns an fhearra-luing, ’s a chìteadh am beul na h-oidhche

Fearra-long mhòr a-steach an caolas,
Beanna toiseach asìor-chaoineadh,
Beanna deireadh asìor-ghlaodhaich,
Bean air tobhtaidh asìor-ghaoladh.

Nach eil -eigin taitneach anns an smuain gur h-i an long a ta giùlan fios-bàis chum nam ban a ta cuideachd gan aiseag troimhn chaolas a sheinn an tuiridh os cionn amhairbh? Ach chan adhbhar iongnaidh idir echa bu mhotha riamh gairge na mara na a teò-chridheachd. ’S ma tha i teò-chridheach, an co-lorg sin tha i cruaidh ceart. Cha bann aon uair no uair, anns na làithean duatharach, a chaisg i eucoir nan Gall, ’s a dhfhògair i an ciontach don àite sin a bha freagarrach do dhroch ghiùlan. “Bfhurasd aithneachadh air an fhearra-luing,” theireadh na seann daoine, “nam be siod a ceann-gnothaichbhiodh i daonnan air theinidh.” Chan eil cho ro-fhada on chunnacas i air acheart ghnothachs anns acheart bheairt sin, agus seo an sgeul mar fhuaradh i o fhear den dithis a chunnaic:

Bha sinn dìreach agreimeachadh air fasgadh an fhearainn, nuair chunnaic sinn neul boillsgeach, mar gum bann os cionn Chaol Muile. Ars mo ghoistidh rium fhèin, “Cuiridh mise mo chluas air agheall gur h-i thann Tobar-Mhoire ris na speuran, ’s gu dearbh cha biongantach ged bhitheadh, ’s na solais aca muigh air na sràidean fèin!” Ach san fhacal thàinig iseoirs i fhèin a bhanntimcheall Rubha Aird-na-murchann, ’s cuirear a ceann air Eige — ’s a Thì Mhòir, ’s i dhfhalbhadh! ’S bha sinne nar dithiss ar n-anail nar n-uchd, ’s ar cridhe leum às a chochall, is fios is cinnt againn mur bàthadh sàl gu loisgeadh teine. Ach, eudail nam fear, cha robh an uair air tighinn — ’s am priobadh na sùla bha abhèist oirnn, ’s ina caora dearga otoiseach gudeireadh, obòrd-uisge gu bàrr a croinn. Is Maith gar seunadh, bha fear fada caol dubh oirre, is fidheallna dhòrn, ’s e sìor-chluichs aleums alasganaichagus, O Mhoires a ghràidh, buamhasach fhèin an raoiceil a bha gu h-ìosal. Is càit an tug i oirrena dhèidh sin? Aig an t-Sealbh tha


[20]

brathach an sealladh mu dheireadh a fhuair sinne dhith, bha i mach an Caol Canach, ’s an Cuan Siar fosròin.

Cha lean sinn i nas fhaide an tràth-sa, ach gu cinnteach is iomadh uair a bfhiach i leantainn, nuair bhiodh teine nan eucorach às, ’s a guala gile mar aghrian, ’s i deanamh àirdeachd gu Tìr nan Og, no gus na h-Eileana-sgeòil eile, an t-Eilean Uaine, an t-Eilean Sorcha, Innse Geala nan -solais, Eilean nam Fear Fial Fionn. Gun teagamh tha eileanan eile ann nach eil idir cho taitneach riu sinEilean na Fiacais, far an tèid luchd nan teanga fada; Eilean na Duibhre, far an tèid farmad is droch shùil; is Rocabarraigh fo Thuinn, taobh siar Bharraigh, far a bheil na h-alla-bhèistean mòra asìor-dheilbh uilc an aghaidh achinne-dhaonna. Mar dhèirich do bhrataich Shìl-Leòid, thàinig Rocabarraigh ris uair cheana, ’s an treas uair

Nuair thig Rocabarraigh ris,
Is dual gun tèid an saoghal a sgrios.

Thathas ag ràdh gu bheil cuid de na h-ollamhan afaotainn a-nis lorg lacha, no theagamh gur h-e lorg geòidh, thun nan Eilean-sgeòil sin, ’s atoirt h-Irt mar ainm air amhòr-roinn diubh. Ach biodh iad ceart no ceàrr, is dìomhain an saothair. Bann den chridhe, ’s cha bann den fhradharc, na h-Eileana-sgeòil; ’s ged bhuailteadh Tìr nan Og am màireach, an earar bhiodh Eilean-sgeòil eile ann na bfhaide mach sachuan, ’s cha tig an latha chì sùil no shaltras cas tìr ar n-ionndrainn.

Nis, nan ceadaicheadh an duilleag, nach ceadaich, bfhurasda shoilleireachadh mar tha beatha an Eileanaich, o bhreith gu bhàs, air a còmhdach, mar gum beadh, le duatharachd na mara. Theirteadh gum biodh lùth is aigneadh an duine a-rèir an t-siùil-mhara bhann nuair a rugadh e, ’s gum biodh rath an lìonaidh no rosad an tràghaidh air fhads bu bheò e. ’S ma thachair gu robh aghealach a-rèir achuain san àm, bha ceann cinnt air achùis an sin.

Rugadh Calum-cille mo ghràidh
Ri cuan an lìonaidh,
Ri gealach an fhàis,
S ben t-àilleagan e fèin.


[21]

S a-reir an sgeòil, nuair rugadh Iùdas bha cuan atràghadhs gealach acnàmh, ’s a thaobhs gu robh, bha -dorcha air a bheatha-san riamh. Theirteadh cuideachd gun drugadh Pilat ri marbh-shruth na contraigh — ’s nach robh a bhuil air? Cha bfhios da riamh an taobh a ghabhadh e, ’s cha robh seasmhachdna ghnìomh no earbsa ri churna fhacal. Ach chan e aon chèilidh no chèilidh chuireadh crìoch air an sgeul sin, ’s a leigeadh ris duinn mar tha ceòl-gàire is cràbhadh an t-sluaigh, am beul-aithriss an gnàths am beachdan gu lèir, air an neulachadh le duatharachd na mara. Be an ceart iongnadh e nach robh aignidhean an t-sluaigh air an tur-shaobhadhs air an crùbadh gu neoni fo cheannas na duatharachd sin. Achs e theirteadhgur h-ann air comhairle na gaoithe tha an cuan,” ’s a chionns gu robhas acreidsinn an co-lorg singur h-ann air comhairle Rìgh nan Dùl tha aghaoth,” bha -eigin an inntinn an t-sluaigh a bha cumail làmhachas-làidir na mara o thighinn gu cearrachas-làidir air a taobh-se, ’s gu tràillealachd air an taobh-san. Achna dhèidh sins da aindeoin, is e toiseach is deireadh an sgeòil gum banns gur h-ann den chuan beatha an Eileanaich, ’s ma tha cluas na h-òige fosgladh, gu bheil cluas na h-aoise dùnadh, ri a gàir.

Than ceòs an drùchd,
Than drùchds an ceò,
Than ceòs an drùchd
An sùil mo ghràidh
An sùil mo ghràidh.
A Thì dhfhosgail an t-sùil òg,
Dùin in nochd an clò abhàis,
An clò abhàis.
Tha gàir achuain,
A nualls a gàir,
Tha gàir achuain
An cluais mo ghràidh,
An cluais mo ghràidh.
A thì bheairtich an ùr-long,
Stiùir in nochd thar tonn abhàis,
Thar tonn abhàis.

titleDuatharachd na Mara
internal date1950.0
display date19..
publication date1988
level
reference template

Sgrìobhaidhean Choinnich MhicLeòid %p

parent textI. An Cuan
<< please select a word
<< please select a page