[165]

NA TÀLANNAN.
(MATA, xxv. 14-30.)

THA dàimh aig achosamhlachd so ris an roimpe. Tha iad asealltainn le chéile ris na nithean deireannach, agus tha an earail do bhuill na h-eaglais fhaicsinnich. Tha dàil air a deanamh anns an chosamhlachd, leis an fhear-nuadh-phòsdan a theachd, agus leis an Tighearnn a thurus air choigrich. Tha àm na dàlach son a àm dearbhaidh, adearbhadh anns acheud chosamhlachd a tha glic agus nacheil, agus anns an dara tha dìleas agus nacheil. Cha dthàinig an Tighearn air ais air ball an déigh dha falbh ged a bha dùil aig eaglais na ceud linn Ris. Tha na linntean air dol seachad on uair sin, agus cha dthàinig E fhathast, agus chaneil fhios aig neach air thalamh cuin a thig E, ged a dhfheumas dùil a bhi aig an eaglais Ris uair air bith. Chaneil an Tighearn, mar is tric, agairm achreidich air ball o ghràs gu glòir achg a fhàgail a bhos am measg thrioblaidean, agus dheuchainnean, agus dhleasdanasan, an t-saoghail so gus a dhearbhadh, agus oileanachadh, agus a


[166]

dheanamh foirfe. Tha obair aig an Tighearn ra dheanamh le sheirbhisich anns an t-saoghal so, agus fàgar an so iad gus an deanar sin leò. Be, mar sin, earail na ceud chosamhlachd, “Deanaibh faire”; ’s i earail na darna cosamhlachd so, “Deanaibh obair.” Bithibh faireil, deir cosamhlachd nan Oighean; bithibh gnìomhach, arsa cosamhlachd nan Talann.

Tha cosamhlachd eile ann an Soisgeul Lucais, cosamhlachd nam Punnd (Lucas, xix. 11-27), a tha car cosmhuil rithe so, ach aig geur-rannsachadh chì sinn nach ionann idir daibh. Anns an sin, fhuair na seirbhisich an aon suim airgid gach aon fa leth gun dealachadhsam bith eatorra anns dol a mach; ’s ann a bha an dealachadh anns an tomhas de dhùrachd a nochd iad, anns an fheum a rinn iad dhe na fhuair iad, agus anns an dealachadh duaise aig achrìch. Ann an cosamhlachd nan Talann tha dealachadh tomhais ann, anns an dol a mach, thaobh na fhuair gach neach de ionmhas, ach a thaobh nan seirbhiseach sin a rinn gu maith fhuair iad le chéile an aon duais a chionns gun do nochd iad an aon dhùrachd, agus dhìlseachd. Ciod iad, ma tha, teagasgan na cosamhlachd so?

1. Tha sinn uile air ar gairm gu seirbhis anns an t-saoghal so. Tha obair aig an Tighearn ra dheanamh anns an t-saoghal, agus anns an


[167]

eaglais. Chaneil àite do leisgein ann an rìoghachd Dhé.

2. Tha Dia atoirt dha na h-uile cothroman, agus gibhtean, ach chan ann anns an aon tomhas dha gach neach. Tha gibhtean nàdurrach, agus gibhtean gràsmhor, le chéile air am filleadh a steach annta sin. Chan agair Dia tuilleadh o neachsam bith na a réir tomhais na thug E dha. Tha obair, agus a chomasan, agus a chothroman fhéin, aig gach neach, aguss ann air an son sin, agus chan ann airson cuid neach eile, a dhfheumar cunntas a thoirt agus duais fhaotainn fa-dheòidh.

3. Bithidh duais aig acheann mu dheireadh a réir meud na dùrachd, agus na dìlseachd a nochd gach neach, a réir a chomasan, agus a chothroman.

Chì sibh gun dfhuair an sheirbhiseach, ma tha, an aon duais le chéile. Carson sin? arsthusa. Nach do bhuannaich fear dhiubh còig tàlannan, agus am fear eile ach a dhà? Ceart gu leòir, ach nacheil thu afaicinn gur e an t-aon tomhas buannachd a bha aig an dithis an coimeas ris na fhuair iad de mhaoin aig an dol a mach; dhùblaich iad le chéile na fhuair iad; nochd iad, mar sin, an aon dhùrachd, agus choisinn iad an aon duais. Sin mar a dhéireas dhuinne. Chan iarr an Tighearn oirnn barrachd na thug E dhuinn, ach iarraidh


[168]

E sin agus dùrachd agus dìlseachd ann a bhig a chur gu buil. Tha an Tighearn ag agairt seirbhis uainn, agus sin o dhà thaobh, taobh acheud chruthachaidh, agus taobh achruthachaidh nuaidh. ’S i achrìoch airson an do chruthaich Dia an duine o thus gun glòiricheadh e a Chruithfhear leis na buadhan nàdurrach sin a bhuilich E air; aguss i crìoch na h-ath-ghineamhainn nuadh-sheirbhis bheò. Cha bionann an t-seirbhis a bhann ri linn an Slànuighear a bhi air thalamh, agus seirbhis an làtha an diugh. Bu thràillean iad uile anns na seann làithean a bha deanamh seirbhis; cha bann leò fhéin idir iad; bhuineadh iad dham maighstirean, iad fhéin agus an cuid; chaidh an ceannach le luach mar sheilbh eile. Sin an seòrsa sheirbhiseach a thagainn anns achosamhlachd, muinntir nach buineadh dhoibh fhéin, ach dham maighstir, agus aig nach burrainn maoin a bhi ach na bheireadh e fhéin dhoibh, agus sin a chum gun cosnadh iad buannachd leatha. Sin agaibhse samhladh air aChrìosduidh. Cha leis fhéin e; chaidh a cheannach le luach; agus sin le sùil gun deanadh e seirbhis don Ti a cheannaich e, agus leis an leis e a nis. “Cha leibh féin sibh. Oir cheannaicheadh le luach sibh: uime sin thugaibh glòir do Dhia le bhur corp, agus le bhur spiorad, as le Dia” (1 Cor., vi. 19, 20). Thoirimid so gu


[169]

cridhe. Tha e fìor gu bheil sinn air ar fìreanachadh tre chreidimh as eugmhais oibre an lagha, achs ann chum seirbhis. Tha sinn a nis air ar gairm chan e gu bhi asaothrachadh a chum gum bi sinn air ar saoradh ach gu bhi asaothrachadh do bhrìgh agus gu bheil sinn air ar saoradh. Bha sinn aon uairn ar tràillean don diabhul (2 Tim., ii. 26), agus don pheacadh (Rom., vi. 17), air ar reiceadh fon pheacadh (Rom., vii. 14); ach chaidh ar saoradh on tràilleachd sin le fuil luachmhoir Mhic Dhé (1 Pead., i. 18, 19). O, ciod e na fiachan sin, ma ta, fom bheil sinn a nis a bhin ar seirbhisich dhùrachdaich, agus dhìleis dhan Ti sin a thug a leithid a luach air ar son, a cheannaich sinn á leithid a thràillealachd uamhasaich, agus a thug a steach sinn gu seirbhis cho glòrmhoir, gràsmhor, agus gràdhach! Oir tha gràdh aig freumh na nuadh-sheirbhis so. ’S fheudar gur e gràdh dham maighstir a cho-éignich na seirbhisich anns achosamhlachd a bhi cho dùrachdach, agus a bha iad. Cha bionann spiorad doibh agus don treas fear a bha fo spiorad an eagail, agus cha bann fo spiorad a ghràidh. “Tha gràdh Chriosdg ar co-éigneachadharsan t-abstol (2 Cor., v. 14). Bfhìor thràill a bha anns an treas fear, agus e fo bhuaidhspiorad na daorsa chum eagail.” Cha robh spiorad aghràidh ann féin, agus cha burrainn dha smuaineachadh gun


[170]

robh an spiorad sin aig a Thighearn; mheas en a dhuine cruaidh e; achs ann ann fhéin agus cha bannn a Thighearn, a bha an cruas. Cha robh mòran aig anns an dol a mach gu dearbh, ach cha bann air a shon sin a chaidh a choireachadh, ach airson a dhìmeas air abheagan a fhuair e. Tha achosamhlachd atoirt gu mo chuimhne briathran a chleachd an t-Urr. Iain Macrath, Macrath Mòr a theirteadh ris, ri fear anns na Lochan, Eilean Leòdhuis. Thàinig am fear so far an robh Maighstir Iain ag iarraidh air sparradh a thoirt dhan t-sluagh iad a bhi nas fialaidhe dhanSustentation Fund.” “Seadh,” arsa Maighistir Iain, “agus uiread a tha thu fhéin acur ann?” Cha robh e acur sgillinn ruadh ann. “A mhinisteir,” arsam bodach, “cha do bhuilich an Cruithfhear mòran ormsa.” “Ta,” arsa Maighistir Iain, “bha an Cruithfhear glic; ’s maith a bha fios aige nan robh E air sin a dheanamh nach bitheadh fios agadsa co-dhiùbhs e do cheann no do chasan a bhitheadh fodhad.” ’S e tha air iarraidh oirnne, chan e nacheil againn ach dìlseachd anns a bheagan a tha againn. Comhla ri bhi eagalach bha am fear so anns achosamhlachd so leasg. Tha an t-eagal agus an leisg càirdeach dha chéile. “Their an leisgein, Tha leòmhan am muigh, anns na sràidibh marbhar mi” (Gnath., xxii. 13). Nuair


[171]

a théid an leisg, agus an t-eagal an co-bhoinn mo thruaighe dhan chreutair! Is iomadh bòcan a chì an duine leis an leasg car a dheanamh. Thachar oirnn cuid agusnuair a rachadh tu a bhruidhinn riu mu nithean an anama theireadh iad le osnaidh thruim, “Ach! Is e ni mòr a than sin,” agus be sin toiseach agus crìoch a ghnothuich. Agus chan fhad gus an caill amhuinntir eagalach, leasg, sin am beagan a thaca. Nach cruaidh sin, arsthusa. Chan eadh. Chaneil an so ach lagh a chì sinn ag oibreachadh ann an caochladh chearnaidhean. Tha en a lagh nàdurrach abhuadh sin nach cuirte an cleachdadh i gun caill i a comas, agus mu dheireadh gun searg i air falbh gu buileach á bith; ach, air an taobh eile, na buadhan a chleachdar gu cothromach, chan e a mhàin gum fàs iad nas neartmhoire, ach fàsaidh a suas asda agus rin taobh, buadhan eile. Tha thaobh ar comasan, agus ar buadhan, mar a bha thaobh nan iasg bheag ud, agus nan còig builionnan ud, a chuir an t-òganach ann an làmhan an Tighearna Iosa, agus leisn a bheathaich Esan na còig mìle pearsa, ’nuair a chuireas sinne sinn fhéin agus iadsan ann an làmhan an Tighearna, bheir Esan air abheagan againne fàs gu mìorbhuileach air dhòigh nach robh dùil againn ris. Is e a ghràs, agus a neart, fhéin a tha cuideachadh leinn, agus tha achumhachd-san air a dheanamh


[172]

foirfe ann an anmhuinneachd” (2 Cor., xii. 9). Agus nach iongantach, agus nach gràsmhor, a gu bheil E atoirt duaise fa-dheòidh dha sheirbhisich air son oibre nach burrainn dhoibh riamh a dheanamh as eugmhais a chobhrach-san. Ach is e so dòigh an Tighearna, oir chaneil maighstir eile ann cosmhuil Ris; tha a chuing so-iomchar, agusuallach eutrom.

Bithimid, ma ta, gnìomhach, dìleas, dùrachdach ann an seirbhis ar Maighistir Nèamhaidh, a ghnàth acur gu buil nan tàlannan sin a thaobh comais agus cothroim a bhuilich E oirnn, eadhon anns na nithean as lugha, a chum gu measar airidh sinn fa-dheòidh air an fhàilte soIs maith a dheagh sheirbhisich fhìrinnich; imich a steach do aoibhneas do Thighearn.” “UIME SIN MO BHRÀITHRE GRÀDHACH, BITHIBH-SE DAINGEAN, NEO-GHLUASADACH, ASÌOR-MHEUDACHADH ANN AN OBAIR AN TIGHEARNA, AIR DHUIBH FIOS A BHI AGAIBH NACHEIL BHUR SAOTHAIR DÌOMHAIN ANNS AN TIGHEARNA” (1 Cor., xv. 58).

titleNa Talannan
internal date1914.0
display date1914
publication date1914
level
reference template

Màrtinn Teagasg nan Cosamhlachdan %p

parent textTeagasg nan Cosamhlachdan
<< please select a word
<< please select a page